[AR] Te trekken gewicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Te trekken gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:33

Ik las ergens in een ander topic iets interessants. Hoop dat je het goed vind dat ik je quote BlackDevils.
BlackDevils schreef:
Ik wil nog even toevoegen dat de benodigde trekkracht niet geheel gerelateerd is aan de massa die voortgetrokken moet worden. Zoals ons op school is gelee; F = M x A.
M ; kunnen we eenvoudig nawegen
A ; is afhankelijk van de wielmaat, wielsoort (hard of luchtbanden) en ondergrond.
Om de werkelijke benodigde trekkracht te meten moet je het rijtuig aan een unster voorttrekken.

Ik men ook met kleine pony's en hou me dus erg bezig met het gewicht van de wagen enzo. Uiteraart was ik er ook al achter dat er veel meer factoren mee wegen om tot de uiteindelijk kracht te komen die nodig is de wagen te trekken.
Ik ben benieuwd of iemand de benodige kracht weleens heeft gemeten. Over welke getallen praten we dan, wat is dan haalbaar. Ik neem aan dat je dan niet de regel van zoveel keer het eigen gewicht kan toepassen omdat je over hele andere getallen praat.
Mijn vader heeft wel ergens een unster liggen dus ik ga het zeker een keer uittesten, maar vraag me af hoe ik de uitkomst moet interpreteren.

semo

Re: Te trekken gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:54

wij hebben onze wagen gemeten met een unster.
het is een cavalier wagen van 220 kg voor shetlanders en met een snelheid van 5 km. heb je maar een trekkracht nodig van 4.5 kg.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 21:20

bedankt.
Ik heb inmiddels een unster uit het stof weten te halen die tot 30 kilo kan wegen dus daarmee gaat het dan wel lukken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:33

In Mensport heeft enkele jaren geleden een artikel gestaan waarbij ze een paar marathonwagens vergeleken. Durf niet meer te zeggen wanneer dat was.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:04

semo schreef:
wij hebben onze wagen gemeten met een unster.
het is een cavalier wagen van 220 kg voor shetlanders en met een snelheid van 5 km. heb je maar een trekkracht nodig van 4.5 kg.

De snelheden die je haalt met een aanspanning zijn niet van dien aard dat de benodigde trekkracht veel zal verschillen tussen "gewoon stap" en "volle snelheid". Het zwaarste werk is nog steeds de wagen op gang trekken.

Dat doet er mij aan herinneren dat mijn eigen koets veel verzwaard is met aanlopen. 'k Zal ze eens moeten (laten) nakijken.

Groeten, SuSEQ

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:05

Het meten van de benodigde trekkracht is volgens mij niet erg zinvol.

Een wagen op een asfaltweg loopt natuurlijk veel makkelijker dan een wagen op een blubberige ondergrond. Onder de eerste omstandigheden is alleen een inspanning nodig om de boel op gang te brengen, in de blubber moet er continue getrokken worden, bij elke stap dat het paard doet.

Daarom zijn beweringen van sommige wagenbouwers die zeggen, het gewicht doet er niet toe, het gaat om de rolweerstand volledig onjuist. Wat wie ment er nu alleen op een vlakke, niet hellende asfaltweg.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 07:32

manie schreef:

Waarom niet? Dat is toch juist hetgeen wat de pony kwa kracht moet leveren. Ik heb nog nooit een pony gezien met de kar op zijn rug. Voortrekken dat is toch wat de pony moet doen en die kracht is toch hetgeen wat hij aan moet kunnen.

Uiteraart moet je dan wel rekening houden met de ondergrond, dat lijkt me niet meer dan logisch.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:00

manie schreef:

Een wagen op een asfaltweg loopt natuurlijk veel makkelijker dan een wagen op een blubberige ondergrond. Onder de eerste omstandigheden is alleen een inspanning nodig om de boel op gang te brengen, in de blubber moet er continue getrokken worden, bij elke stap dat het paard doet.

Daarom zijn beweringen van sommige wagenbouwers die zeggen, het gewicht doet er niet toe, het gaat om de rolweerstand volledig onjuist. Wat wie ment er nu alleen op een vlakke, niet hellende asfaltweg.

De stelling van de wagenbouwers bevestig je met je eigen stelling. Wat veranderd er namelijk als je van asvalt over gaat op modder? Juist! De rolweerstand! En dus niet het gewicht van de wagen. IMO is het het meest zinvol, om de benodigde trekkracht in de meest extreme situatie te meten. Volle bepakking een modderige/ rulle helling omhoog ofzo. Zo weet je het maximum aan benodigde kracht.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:32

manie schreef:

Dat zou zo zijn in een ideale wereld. Maar in die waarin wij leven, is er zoiets als weerstand. Rolweerstand is daarin een factor, maar niet de enige: massa is er ook eentje. Door die weerstand verliest jouw kar vaart en om dat te compenseren, moet je paard ook trekken op een vlakke asfaltweg. Vergeet het maar dat het op asfalt "vanzelf gaat".

Babje_84 schreef:
De stelling van de wagenbouwers bevestig je met je eigen stelling. Wat veranderT er namelijk als je van asvalt over gaat op modder? Juist! De rolweerstand! En dus niet het gewicht van de wagen. IMO is het het meest zinvol, om de benodigde trekkracht in de meest extreme situatie te meten. Volle bepakking een modderige/ rulle helling omhoog ofzo. Zo weet je het maximum aan benodigde kracht.

Het gewicht verandert niet bij die overgang, maar speelt wel degelijk een rol in de benodigde trekkracht. Als dezelfde kar zwaarder beladen wordt, is de wrijving groter. (de wrijvingscoëfficiënt is ook groter doordat de banden een groter contactoppervlak met de weg hebben - al wordt dat in de schoolboekjes fysica verwaarloosd) Dus stellen dat het gewicht niet uitmaakt is flagrant onjuist.

Of het zo zinvol is om de meest extreme trekkracht te meten, weet ik nog zo goed niet. Da's namelijk een piekbelasting en 't is nog maar zeer de vraag hoeveel keer die gaat voorkomen. Meer nog - vermijd je instinctief die situatie niet juist? Als je weet dat der veel volk op je kar zit en dat de ondergrond niet optimaal is, ga je toch die heuvel niet even op scheuren? De gemiddelde trekkracht maakt denk ik veel meer uit. Als je die kunt verlagen, ben je veel meer geholpen als dat je de maximale trekkracht zou verminderen. Daarbij komt nog dat de maximaal benodigde trekkracht volgens jouw manier al wat moeilijker te meten is met huis- tuin- en keukenhulpmiddelen.

Groeten, SuSEQ

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:01

Precies SuSEQ Ja
Dat is wat ik bedoel, jij hebt het alleen vollediger verwoord Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:07

Mijn pony's lopen makkelijker en fijner voor mijn marathon wagen van ong 125 kg dan voor mijn concours wagen (gewicht onbekend, maar iig een stuk minder). Mijn 2wieler (die geen drol weegt, de bekende shetland sulky) lopen ze nog minder fijn voor.
En dan bedoel ik op de zelfde ondergrond, zelfde pony er voor enz.

Het gewicht is dus niet het belangrijkste, maar bij de kleintjes moet je er toch niet te veel achter hangen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:33

En wat moet ik uiteindelijk met het gegeven trekkracht. Mijn pony's hebben nu eenmaal niet een papiertje net als mijn auto waarop staat wat ze maximaal kunnen trekken. Wat mijn betreft geld toch altijd dat je je pony moet kennen en heb in de gaten moet houden. Je ziet vanzelf wel of iets toch te hoog is gegrepen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:34

... maar als de kar die je net voor € x ,- hebt gekocht dan ongeschikt is is dat wel een beetje een duur experiment...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:23

Napie schreef:
En wat moet ik uiteindelijk met het gegeven trekkracht. Mijn pony's hebben nu eenmaal niet een papiertje net als mijn auto waarop staat wat ze maximaal kunnen trekken. Wat mijn betreft geld toch altijd dat je je pony moet kennen en heb in de gaten moet houden. Je ziet vanzelf wel of iets toch te hoog is gegrepen

Dat is dus wat ik me afvraag.
We kennen allemaal het regeltje van 1,2 of 3 keer het eigen gewicht wat een paard kan trekken afhankelijk van de ondergrond. Maar zijn er inmiddels achter dat er ook nog andere factoren meespelen zoals hoe soepel lopen de wielen bijvoorbeeld. De kracht die nodig is om de wagen vooruit te trekken is de kracht die uiteindelijk door de pony geleverd moet worden. Als je daarvan weet wat een pony/paard normaal aan kan ben je al wat verder.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:01

Ik weet niet of het iemand nog interesseert maar vandaag heb ik even een testje gedaan. Beide wagens met één persoon van 50 kg.

De bekende zwarte shetlander sulky.
Op de wei (redelijk hobbelig):
aanzet 12kg
daarna tussen 8 en 12 (als je op een bult in het gras stuit)

Op vlakke weg:
aanzet 8 kg
daarna 5-6 kg

Mijn vierwielige wagen (weegt naar schatting ongeveer 170-180 kg)
op de wei:
aanzet 30 kg
daarna 10-15 kg

vlakke weg:
aanzet 10 kg
daarna 6 kg

Gewichten zijn allemaal ongeveer omdat het natuurlijk ook scheelt of je net achter een takje of bultje staat, maar we hebben het allemaal een aantal keer gemeten om een beetje een gemiddelde te krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:09

Kan je nagaan: zo veel scheelt dat niet qua trekkracht. Als je er dan bij mee rekent dat een tweewieler minder comfort heeft op de rug van de pony (vooral omdat die bekende shetsulky slecht zijn te balanceren)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:31

Dat ligt dan aan het ontwerp van die shetland sulky en niet aan het aantal wielen dat eronder steekt...

Groeten, SuSEQ

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:46

Nu ik het nog eens terug leest verbaast het mij hoe weing het idd scheelt. En dat terwijl ik aan mijn pony wel een duidelijk verschil in enthousiastme merk.

Wat ook opviel was dat je bij de vierwieler veel gelijkmatiger moest trekken, steeds ongeveer dezelfde kracht nodig.
Bij de sulky schommelde dit eigenlijk heel erg. Eigelijk van vrijwel 0 tot soms zelfs meer kracht dan genoemd bij de aanzet op hobbellig gras als je een bult tegen kwam.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:56

viola schreef:
Nu ik het nog eens terug leest verbaast het mij hoe weing het idd scheelt. En dat terwijl ik aan mijn pony wel een duidelijk verschil in enthousiastme merk.

Even vraagje tussendoor dan Lachen
Dat duidelijke verschil in enthousiasme.. Zijn ze dan veel enthousiaster voor de tweewieler, of toch juist voor de vierwieler?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:09

Voor de sulky is hij veel voorwaardser en enthousiaster.