[AR] Paard beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:48

Ik wil graag jullie mening over het volgende:

Onze 3 jarige haflinger zouden we graag voor de wagen laten beleren. Nu zijn wij bij een adres geweest om te kijken of het iets zou zijn.

Wat ons erg tegenviel is dat onze haflinger daar de periode niet op de weide zou kunnen (hij staat nu 24/7 buiten ) en dus haast continu op stal zou staan. (dat 6-10 weken)

Ook mogen wij hem niet vrijblijvend komen opzoeken. Wat ik best begrijp, al wil ik natuurlijk wel onze pony in de gaten houden.

Is het normaal bij de meeste 'beleer adressen 'dat je paard niet buiten komt?

We zijn nog steeds op zoek naar een plekje waar dit wel mogelijk is dus als iemand nog iets weet omgeving Breda? Lachen

Cowgirl

Re: Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:22

Daar zou ik mijn paard niet heen brengen.
Het op stal staan ala(niet dat ik dat zou willen) maar ik wil absoluut ten alle tijden MIJN paard kunnen opzoeken.

Verder vind ik het belangrijk dat je zelf ook een beetje betrokken wordt bij het beleren en dat wanneer het dier de wagen kan trekken jijzelf ook wat kan rijden onder begeleiding.

Als ik jou was zou ik even verder gaan zoeken naar een ander adresje.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:25

Dat waren we ook van plan. Bedankt voor je reactie.

Ik begon me echt af te vragen of ik een serieuze zeurmiep ben Clown
Maar het valt mee dus... Knipoog

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:29

Ik weet niet wat 'normaal' is, maar ik weet wel dat ik mijn paard er niet naartoe zou brengen... Niet naar buiten zou voor mij onbespreekbaar zijn, sowieso niet goed, voor geen enkel paard. Voor die van jou is het ook nog eens een hele grote overgang van 24/7 wei naar bijna continu op stal. Dat kan voor (extra) stress zorgen en dat wil je nou juist niet, zeker niet als hij beleerd moet worden. En ik zou inderdaad ook gewoon langs willen kunnen gaan, ook om betrokken te worden bij het beleren. Ik snap best dat je niet altijd kunt komen, maar regelmatig langskomen zou wel moeten kunnen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:33

Ook Irene bedankt voor je reactie.
Ik wil mijn pony (geen een van mijn paarden) dus zolang op stal. Ik zou ook hartstikke bang zijn dat hij stalondeugden ontwikkeld en hij zal zich toch ook doodongelukkig voelen bij zo'n grote overgang. Dat is mij het pleziertje niet waard.
Ik wil samen kunnen genieten en niet alleen ik zelf. Lachen

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:04

6 tot 10 weken lijkt mij wel vrij lang eigenlijk. Is ie al onder het zadel? Dat ze binnen staan in die tijd komt veel voor, de meeste beleerders hebben geen zin om de hele dag paarden uit de wei te moeten halen en ze dan ook nog uitgebreid te moeten poetsen. Schoon uit de stal vinden ze gemakkelijker. En dat je niet zomaar langs kunt komen kan ik mij ook wel voorstellen, ik zou ook geen vreemden op mijn erf willen hebben als ik er niet ben. Dus dat je daarvoor even een afspraak maakt lijkt mij niet meer dan normaal......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:07

Pony is niet zadelmak (is in februari drie geworden)
Op afspraak vind ik logisch. Maar dit hadden ze liever niet of alleen een enkele keer.

Dat ze geen paard uit de wei willen halen en willen poetsen , okay. maar dan kies ik toch liever voor het welzijn van mijn paard. Het moet geen gevangenis worden Lachen

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:38

je moet altijd je eigen paard op kunnen zoeken anders klopt er iets niet het is jou paard!!!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:51

Sorry, maar je brengt hem toch zelf ergens heen om te beleren? Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten dat er te pas en te onpas vreemd volk rond loopt..... Als je dat wilt moet je een ander zoeken, maar ik denk dat de meeste professionele beleerders zo werken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:57

Ik breng mijn paard hier dus niet heen Lachen
Ik zoek rustig verder naar een optie die voor alle partijen in mijn ogen het beste is. Omdat ik zo graag aangespannen wil rijden, betekent het niet dat ik daarvoor mijn pony zoveel weken wil opsluiten, toch.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:01

Tja, dat kan ja. Als je zelf wat voorbereidend doet hoeft het bij een 'normaal' paard volgens mij niet langer dan 4-5 weken te duren lijkt mij. Maar je moet altijd doen wat je zelf het beste lijkt hoor!

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:04

Jeetje nee daar zou ik mijn paard ook niet snel naar toe brengen.. langskomen op afspraak daar kan ik in komen maar toch wel regelmatig om zo een beetje te kunnen volgen hoe het gaat.

Is het geen optie om iemand uit de buurt bij jullie thuis te laten komen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:05

Bedankt voor je advies arretje.
Hij is aardig normaal zoals jij omschrijft volgens mij. heeft netjes zijn basisopvoeding gehad en is al een aantal maal aan de hand mee door het verkeer geweest. Heeft al enkele keren een zadel op gehad en meer niet ivm zijn leeftijd.
het leek ons beter om hem eerst aangespannen te laten beleren zodat hij nog wat meer uit kan groeien voor hij verder ingereden word. Ik wil er niet teveel aan prullen want volgens mij hebben de meeste beleerders liever een groene dan een waar er misschien iets verkeerd mee geprutst is Lachen

@kim: het liefste zouden wij ook iemand vinden die aan huis komt. Vraag is alleen wie en waar te vinden?
Momenteel hebben wij een tip gehad van een andere stal in de omgeving waar ze wel op de weide lopen. Dat geeft mij in ieder geval al 1 pluspunt Lachen Hopelijk is dit wat we zoeken.

Even als toelichting: uiteraard begrijp ik dat de mensen het niet kunnen gebruiken als je daar dagelijks op de klep staat. Maar ik zie mijn paarden minimaal 3 x op een dag en weet zo redelijk in welke staat ze zijn en hoe ze zich voelen. Het zou dus prettig zijn als ik hem toch enkele keren in de week even op mocht zoeken.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 09-04-08 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:06

Arretje schreef:
Sorry, maar je brengt hem toch zelf ergens heen om te beleren? Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten dat er te pas en te onpas vreemd volk rond loopt..... Als je dat wilt moet je een ander zoeken, maar ik denk dat de meeste professionele beleerders zo werken.

Er loopt dan geen 'vreemd volk' rond, er lopen dan klanten van je rond. Dat is toch wel iets anders.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:08

@maanling: zo zie ik het eigenlijk ook. Je betaald 140 euro per week ( ongeveer) en maakt gebruik van een dienst toch? Tevens is het jouw paard wat daar staat.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:12

Ja je maakt gebruik van de dienst dat hij jouw paard beleert en te eten geeft en zijn stront opruimd. Dat het jouw paard is wil nog niet zeggen dat de dienstverlener op bezoek zit te wachten. Nogmaals, ik kan me wel voorstellen dat je dat wilt, maar dan moet je iemand zoeken die daar in mee gaat. Maar de meeste beleerders doen het zo......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:13

Al moet ik twee keer per dag zijn stront opruimen , zou me niet uitmaken Lachen Moet ik thuis ook toch.

Volgens mij zijn de meningen toch aardig verdeeld hierover, op zich een mooi onderwerp voor een nette discussie. Lachen

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:16

timokyana schreef:
Bedankt voor je advies arretje.
Hij is aardig normaal zoals jij omschrijft volgens mij. heeft netjes zijn basisopvoeding gehad en is al een aantal maal aan de hand mee door het verkeer geweest. Heeft al enkele keren een zadel op gehad en meer niet ivm zijn leeftijd.
het leek ons beter om hem eerst aangespannen te laten beleren zodat hij nog wat meer uit kan groeien voor hij verder ingereden word. Ik wil er niet teveel aan prullen want volgens mij hebben de meeste beleerders liever een groene dan een waar er misschien iets verkeerd mee geprutst is Lachen

@kim: het liefste zouden wij ook iemand vinden die aan huis komt. Vraag is alleen wie en waar te vinden?
Momenteel hebben wij een tip gehad van een andere stal in de omgeving waar ze wel op de weide lopen. Dat geeft mij in ieder geval al 1 pluspunt Lachen Hopelijk is dit wat we zoeken.

Even als toelichting: uiteraard begrijp ik dat de mensen het niet kunnen gebruiken als je daar dagelijks op de klep staat. Maar ik zie mijn paarden minimaal 3 x op een dag en weet zo redelijk in welke staat ze zijn en hoe ze zich voelen. Het zou dus prettig zijn als ik hem toch enkele keren in de week even op mocht zoeken.

Dan hoeft het echt geen 10 weken te duren hoor...... En thuisbezoek, volgens mij werkt dat alleen als je zelf het voorbereidende werk al heb gedaan, longeren aan enkele en dubbele longe, wennen aan tuig en eventueel oogkleppen en laten slepen. Dan kun je iemand een dagje laten komen om hem voor de wagen te zetten.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:17

Ik geloof dat er zat stallen zijn die de eigenaren betrekken in het beleren van hun paard.
Vind eerlijk gezegd ook dat dat zo hoort anders zou ik zeker weten mijn paard niet wegbrengen..

Wie weet wat ze er allemaal mee uitspoken in die tijd dat ik hem niet zou mogen zien..

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:21

Nou als je zo weinig vertrouwen in die persoon hebt dan moet je hem daar niet heen brengen. En sommigen zullen de eigenaren er best bij betrekken, maar ook veel maken hem klaar en dan kom je een keer rijden en als het goed is is het goed. Ik heb vorig jaar ook zo een paard laten beleren en ik had er geen problemen mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:23

Via pm heb ik nu inmiddels een aantal opties. waaronder een adres waar hij buiten kan (niet 24/7 wat ik wel kan begrijpen natuurlijk) en waar je als eigenaar langs mag komen.

@arretje: een paard in een dag voor de wagen zetten lijkt me niet echt een denderende manier voor het beleren. Ik zou het toch ook prettig vinden als rijden door het verkeer o.a. toch wel enkele keren word meegenomen. Lachen
Misschien verschilt onze band qua paarden. Kan natuurlijk ook Lachen

Over de locatie waar ik ben gaan kijken heb ik overigens wel alle vertrouwen in het goed beleren! Alleen de rest sluit niet bij onze manier van paarden houden aan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:29

timokyana schreef:
Het leek ons beter om hem eerst aangespannen te laten beleren zodat hij nog wat meer uit kan groeien voor hij verder ingereden word. Ik wil er niet teveel aan prullen want volgens mij hebben de meeste beleerders liever een groene dan een waar er misschien iets verkeerd mee geprutst is Lachen

Maak niet de fout het dier (onbewust) te overbelasten door er een kar volk achter te hangen onder het motto: "het is toch niet op zijn rug?"... Aangespannen rijden zal hem zeker goed doen, maar zoals altijd: met mate. Lachen En inderdaad, een groene (mbt commando's en rijkunst) is veel gemakkelijker als eentje wat al eens verprutst is. Langs de andere kant is een degelijke opvoeding minstens zo belangrijk, maar daarmee zit het blijkbaar wel snor.

Stalondeugden ontwikkelen zich door een slechte stalling, niet omdat het dier op stal staat. Als die beleerder zijn zaakjes een beetje op orde heeft, zou zijn stal vrij van ondeugden moeten zijn. Van een paar weekjes binnen staan op een goede stal gaan ze volgens mij echt niet beginnen weven of luchtzuigen...

Groeten, SuSEQ

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:48

timokyana schreef:
Via pm heb ik nu inmiddels een aantal opties. waaronder een adres waar hij buiten kan (niet 24/7 wat ik wel kan begrijpen natuurlijk) en waar je als eigenaar langs mag komen.

@arretje: een paard in een dag voor de wagen zetten lijkt me niet echt een denderende manier voor het beleren. Ik zou het toch ook prettig vinden als rijden door het verkeer o.a. toch wel enkele keren word meegenomen. Lachen
Misschien verschilt onze band qua paarden. Kan natuurlijk ook Lachen

Over de locatie waar ik ben gaan kijken heb ik overigens wel alle vertrouwen in het goed beleren! Alleen de rest sluit niet bij onze manier van paarden houden aan.

Nou super!

Nou ik weet niet hoe lang jij erover zou willen doen...... Maar daarom zei ik dus, dan moet je zelf al het voorbereidende werk doen heh, inclusief beetje verkeersmak maken. Voor het meest kritieke punt (het daadwerkelijk voor de wagen zetten) laat je dan iemand een dag komen/helpen. Daarna neem je het zelf weer over. Is ook EEN manier...... En zo zijn er vele wegen die naar een beleerd paard leiden Knipoog

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:50

SuSEQ schreef:
Maak niet de fout het dier (onbewust) te overbelasten door er een kar volk achter te hangen onder het motto: "het is toch niet op zijn rug?"... Aangespannen rijden zal hem zeker goed doen, maar zoals altijd: met mate. Lachen En inderdaad, een groene (mbt commando's en rijkunst) is veel gemakkelijker als eentje wat al eens verprutst is. Langs de andere kant is een degelijke opvoeding minstens zo belangrijk, maar daarmee zit het blijkbaar wel snor.

Stalondeugden ontwikkelen zich door een slechte stalling, niet omdat het dier op stal staat. Als die beleerder zijn zaakjes een beetje op orde heeft, zou zijn stal vrij van ondeugden moeten zijn. Van een paar weekjes binnen staan op een goede stal gaan ze volgens mij echt niet beginnen weven of luchtzuigen...

Groeten, SuSEQ

Kan ik me helemaal in vinden. Wij willen onze 3-jarigen ook eerst voor de wagen beleren, maar we hangen er nog niet gelijk een huifkar achter......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:51

Er komt niet vol een kar achter. Hij krijgt de tijd om rustig te acclimatiseren en te wennen en vooral lekker uit te zwaren Lachen Dat komt wel goed.

Over die stalondeugden. Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het door een slechte stalling komt, maar door verveling. maar dat is een andere discussie Knipoog suseQ
Ben blij dat ik het over het 'groene 'goed heb ingeschat. het is een fijn paard in de omgang, netjes en beleefd. Daar maak ik me niet al te veel zorgen over Lachen
Bedankt voor je mening

@arretje: das waar, jij hebt ervaring met aangespannen dus ook wat meer lef denk ik. Ik zou het niet doen hoor na 1 dag voor de wagen gelijk alleen te rijden (maar misschien zit dat tussen mijn oren Haha! ) Bedankt.