[AR] Welk merk heeft smal borsttuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Welk merk heeft smal borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:27

Hallo!

Een borsttuigvraagje.
Ik men met een shetlander en uiteraard is daar op de borst de ruimte beperkt.
Mijn borsttuig hangt m.i. hoog zat, maar ik (en een aantal anderen) heb toch het idee dat hij in zijn beweging belemmerd word.
Het borsttuig houdt zijn schouder m.i. niet genoeg vrij waardoor hij, vooral op momenten dat hij moe word of het zwaar heeft, zijn been er niet goed 'uit krijgt'.
Dit is natuurlijk niet zo prettig.

Ik wil dus op zoek naar een los borsttuig, dat smaller is dan mijn Ideal. De rest van het tuig vervang ik liever niet.
Kan dat, en is er dan een merk wat jullie aanraden, of een merk waarvan jullie weten dat het en smal(ler) borsttuig heeft?

Heb er een foto bij, voor het beeld;

Afbeelding

Hier is te zien dat het borsttuig niet nog verder omhoog moet.
Afbeelding

JoyCiej007

Re: Welk merk heeft smal borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:51

Misschien is een borsttuig van een 'showtuig' wel iets? Die zijn volgens mij meestal wel een beetje smaller dan normaal, worden voornl. gebruikt voor bijv. de hackney's die dan met concourswagentjes tuigwedstrijden rijden...

Zou wel even op de strengen letten in dat geval, want weet niet hoe het met de dikte en de stevigheid v/d strengen staat van een showtuig Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:53

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:48

Joyce, daar zat ik ook aan te denken, maar dat vind ik wel weer erg dun, wagen is tikkie zwaar, dus t moet de druk wel goed blijven verdelen. Strengen vind ik trouwens niet zo'n bezwaar ook te vervangen, dus dat moet geen probleem zijn.

Dennis, daar had ik al eens van gehoord ja, ga de links even bekijken. Dankje!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:04

Op zich vind ik de breedte ten opzichte van de borst wel meevallen eigenlijk... Maar als je het idee hebt dat ie bij het moe worden niet genoeg kan bewegen moet je toch op zoek naar iets anders.
Zo'n showtuig borst is helemaal niks, die zijn veel te smal en zullen bij een ietwat zware wagen al snel "snijden" in zijn borst. Dan wil ie echt niet meer lopen als ie moe wordt Haha!.
Volgens mij heeft BR ook een tuig in Shetland maat en is de borst daar iets smaller van. Ik kan er zo geen plaatje van vinden maar een beetje mensportwinkel kan je daar vast meer over vertellen.
Op de site van Letty (www.peerdewinkeltje.nl) staat bij de Zilco Letty Profi Line een maat voor het borstblad, je kan daar kiezen uit 7,5 en 10 cm. Misschien even meten hoe breed het nu is?
Zo'n voorgevormde borst lijkt mij eigenlijk de beste oplossing. Je blijft de druk goed verdelen en je pony heeft genoeg ruimte voor zijn benen.
Bij de Lemerij zijn ze niet zo duur, ook die van Zilco zijn daar een stuk goedkoper dan bij andere winkels.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:04

Je kan er ook eentje laten maken is niet eens zo gek duur. Mijn borsttuig is van oersterk leer gemaakt, maar is heel erg dun en zo soepel dat je het kan dubbelvouwen. Zo heb je wel de stevigheid die je nodig hebt maar het belemmert dus absoluut niet in de bewegingen omdat het zo ontzettend soepel leer is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:47

Ideal heeft ook voorgevormde borsttuigen. Als dat een oplossing mocht zijn, kun je bij dit merk blijven.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:40

Echt waar? Hmm, toch eens bij Van Rijs informeren dan, dat wist ik helemaal niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:46

Is pas sinds een poosje. En van Rijs zal eerst de 'oude' tuigen verkopen, voor ze nieuwe volop verkopen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:54

Als je 't gewoon vraagt/bestelt, dan moeten ze dat toch gewoon kunnen leveren?

Groeten, SuSEQ

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:17

Ja, dat verwacht ik ook wel. Ja

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:18

Is trouwens een frans gareel ook al beter qua pasvorm?
Want dan zou dat ook nog een optie zijn..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:21

Ik weet dat laura2span op Bokt Franse gareeltjes had voor haar shetten. Dan zou je die eens kunnen vragen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:45

Ik heb destijds bij de aanschaf van mijn eerste tuig ook gekeken naar zo'n Frans gareel. Maar ik had zelf het idee dat het wel heel veel leer was. Ik bedoel: rondom de nek, en voor de schouders en borst. Het verdeelt wel heel mooi de druk over een heel groot oppervlak, maar vooral bij kleinere pony's leek het mij te massaal. Voor jouw pony zal het m.i. alleen maar belemmerend werken....

Romaj62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:00

IvoIce: Je hebt helemaal geen ander borsttuig nodig. Deze is goed. Als je een smallere neemt, gaat deze snijden in de borst en wil hij niet meer lopen. Het devies is een breder borsttuig is paardvriendelijker dan een smaller. Wat ik aan de foto's zie is dat hij inderdaad niet veel schoudervrijheid heeft, maar dat kun je oplossen door de riemen van het borsttuig te verzetten. Dit hebben wij bij onze shetten ook gedaan. De voorste riem. (het dichtst bij het hoofd) kun je naar achter later verzetten op de hoogte van het 2e passant op het borsttuig. de achterste riem laat je ook iets verder naar achter zetten. Dit uiteraard aan beide zijden laten doen. Je zult zien dat hij veel meer ruimte om te lopen krijgt. De hoogte van het borsttuig is net aan de hoge kant. Ik zou in de voorste riem een gaatje tussen 2 gaten maken op de plek waar nu de gesp zit. kun je veel meer 'spelen' met de ruimte en de achterste riem 1 gaatje er boven. zodat het borsttuig iets naar voren gaat 'kantelen'. Zo creeer je ook weer meer borstruimte! Een tuig past bijna nooit als je 'm koopt. Je moet er altijd wel wat een doen!!! Succes!!! Haha! OK dan!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:44

Romaj62 schreef:
Ik zou in de voorste riem een gaatje tussen 2 gaten maken op de plek waar nu de gesp zit. kun je veel meer 'spelen' met de ruimte en de achterste riem 1 gaatje er boven. zodat het borsttuig iets naar voren gaat 'kantelen'.

Let er natuurlijk wel op dat je de trekrichting van de strengen niet onderbreekt op die manier...

Groeten, SuSEQ

Romaj62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:20

Nee, daar moet je wel op letten, maar je spreek hier maximaal 2 cm. Geloof me dat gaat goed!!!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:46

Ergens klinkt het logisch, maar dan nog ligt de omloop van de borst op zijn schouders. Het enige wat je veranderd, is dat je hem voor mijn gevoel schuin omhoog gaat trekken, en dat lijkt me niet handig.
Natuurlijk is breder ergens beter omdat het meer druk verdeeld, maar het moet wel passen op zo'n klein borstje.

Maar ik ga nog eens goed naar je idee kijken, bij van Rijs even vragen wat zij er van vinden.
Dank voor je tip Lachen

Romaj62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:32

Heel veel succes. Ik ben er van overtuigd(t, haha) dat het helemaal goed komt!!! *LOL*