ik zit al een langere tijd (ongeveer 1 1/2 jaar) na te denken om mijn fjord voor de kar te zetten. Hij heeft vroeger al eens voor de kar gestaan. Zelf ben ik absoluut amateur (basis heb ik opgedaan door veel mee te helpen met mendemo's en mn tante die ment), heb wel tuig, maar geen kar. 2 jaar geleden heb ik het al eens aan iemand op de vereniging gevraagd. Of hij mij kon helpen met het beleren, niet zozeer mn fjord, maar mij. Hij gaf me gelijk een telefoonnummer van iemand die paarden (opnieuw) beleerd. Ja dag dat was niet mn bedoeling. Ik weet en snap dat je niet zo maar je paard voor de kar kan zetten en verwachten dat hij alles braaf doet, autorijden leer je tenslotte ook niet in 1 dag. Maar waarom is mennen zo verschrikkelijk duur. Ik wil gewoon lekker recreatief mennen, nu met mn fjord en later met mn shet als hij oud genoeg is om beleerd te worden.
Afgelopen zomer heeft een meisje uit de buurt mij geholpen, ze heeft een koetsiersbewijs en doet ook rondritjes geven in de binnenstad (is een samenwerking van de opleiding paardenhouderij en de gemeente) Zij heeft mij dus de basis aangescherpt, mn fjord een beetje op weg geholpen en zij zei dus ook dat hij het gewoon kan alleen aangepakt moet worden. Op de terugweg loopt hij een stuk harder omdat zn eten klaarligt
Maar ze mag hem niet voor de kar zetten omdat mocht er wat gebeuren ze niet verzekerd was.Nou baal ik eigenlijk nog steeds wel, want op deze manier kom ik niet verder. Ik kan simpelweg niet zo even 400 euro uitgeven voor het koetsiersbewijs. Bovendien leer je wel bepaalde dingen, maar dan moet je eigenlijk al kunnen mennnen. Nu ga ik ook binnenkort verhuizen naar Ede, paardjes naar Bennekom, dus kan ik niet doorgaan met dat meisje.
Om een lang verhaal kort te maken, kent iemand iemand die mij en mn fjord verder kan begeleiden met de beginselen van het mennen, die er niet gelijk honderden euro's voor vraagt.
Ik ben niet van plan om mijn fjord (zonder profesionele begeleiding) zo ineens voor de kar te gooien, ben niet gek.
Dat goed gerief geld kost, wisten we al langer, maar met mennen heb je er gewoon veel meer nodig. Ik heb echter nog geen minuut spijt gehad van mijn investeringen.