[AR] Ben ik gierig? Of een zeikerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Ben ik gierig? Of een zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:31

Hallo,
ik zit al een langere tijd (ongeveer 1 1/2 jaar) na te denken om mijn fjord voor de kar te zetten. Hij heeft vroeger al eens voor de kar gestaan. Zelf ben ik absoluut amateur (basis heb ik opgedaan door veel mee te helpen met mendemo's en mn tante die ment), heb wel tuig, maar geen kar. 2 jaar geleden heb ik het al eens aan iemand op de vereniging gevraagd. Of hij mij kon helpen met het beleren, niet zozeer mn fjord, maar mij. Hij gaf me gelijk een telefoonnummer van iemand die paarden (opnieuw) beleerd. Ja dag dat was niet mn bedoeling. Ik weet en snap dat je niet zo maar je paard voor de kar kan zetten en verwachten dat hij alles braaf doet, autorijden leer je tenslotte ook niet in 1 dag. Maar waarom is mennen zo verschrikkelijk duur. Ik wil gewoon lekker recreatief mennen, nu met mn fjord en later met mn shet als hij oud genoeg is om beleerd te worden.
Afgelopen zomer heeft een meisje uit de buurt mij geholpen, ze heeft een koetsiersbewijs en doet ook rondritjes geven in de binnenstad (is een samenwerking van de opleiding paardenhouderij en de gemeente) Zij heeft mij dus de basis aangescherpt, mn fjord een beetje op weg geholpen en zij zei dus ook dat hij het gewoon kan alleen aangepakt moet worden. Op de terugweg loopt hij een stuk harder omdat zn eten klaarligt Bloos Maar ze mag hem niet voor de kar zetten omdat mocht er wat gebeuren ze niet verzekerd was.
Nou baal ik eigenlijk nog steeds wel, want op deze manier kom ik niet verder. Ik kan simpelweg niet zo even 400 euro uitgeven voor het koetsiersbewijs. Bovendien leer je wel bepaalde dingen, maar dan moet je eigenlijk al kunnen mennnen. Nu ga ik ook binnenkort verhuizen naar Ede, paardjes naar Bennekom, dus kan ik niet doorgaan met dat meisje.

Om een lang verhaal kort te maken, kent iemand iemand die mij en mn fjord verder kan begeleiden met de beginselen van het mennen, die er niet gelijk honderden euro's voor vraagt.

Ik ben niet van plan om mijn fjord (zonder profesionele begeleiding) zo ineens voor de kar te gooien, ben niet gek.

WiliamLawson

Re: Ben ik gierig? Of een zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:33

je tante?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:34

Mijn tante heeft een fries en daar ment ze sporadisch mee. Ze heeft een aantal jaar geleden het koetsiersbewijs gehaald. probleem is echter dat ze tever weg woont.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:35

Je bent wel een beetje een zeikerd ... grapje! Ik snap wel dat de mensen niet staan te springen, met paarden heb je vaak nauwelijks genoeg tijd voor je eigen paarden, laat staan voor die van een ander. Is het een idee om in Ede lid te worden van een menvereniging waar je ook lessen kunt nemen? Dan kun je oefenen onder begeleiding, en vaak zijn die lessen niet zo duur. En misschien vind je daar iemand die je af en toe even wil helpen. Of zoek iemand in de buurt met meer paarden dan tijd en bied je hulp aan voor hand en spandiensten in ruil voor wat lessen / begeleiding. Ook wil de prijs van de opleiding voor het koetsiersbewijs nog wel verschillen, het loont de moeite om dat uit te zoeken. Een menvereniging kan het ook zelf organiseren, dan betaal je gezamenlijk de kosten voor de instructeur. De kosten voor het examen liggen vast.
Aan de andere kant moet je je afvragen of het zo handig is om te gaan mennen als je de 400 euro voor het koetsiersbewijs niet kunt betalen. Los van de kar die je nodig hebt, en nog zo wat toebehoren, kost een paard in onderhoud nu eenmaal geld, en bij ziektes of blessures kan dat flink oplopen. Het is nauwelijks aan leeftijd gebonden, je kunt het ook later oppakken als je wat meer te besteden hebt. En eventueel ondertussen bij iemand anders de kunst afkijken!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:07

tsja, het is soms inderdaad wat moeilijker ervaren hulp (in de buurt) te krijgen mbt het mennen, en dan ook nog eens 'betaalbaar', daar heb je wel een klein beetje gelijk in.

'Helaas' is de paardensport nou eenmaal een redelijk 'dure' sport, en wat ik zelf ook merk; als voornamelijk recreatie-menner denk je vaak dat je met een paar honderd euro al wel een eindje op weg bent. Vaak is dat ook wel zo, maar voordat je álles echt bijna goed en perfect hebt geregeld, komen daar vaak heel wat onverwachte kosten achteraf bij kijken.

Koop je een bit, na een tijdje merk je toch dat je niet helemaal het goede bit hebt, bijv. De zoektocht naar een echt goed bit, passend bij zowel menner, paard als situatie e.d. kost soms wel wat tijd en geld.

Dan blijkt later dat dit nog aangepast moet worden, en dat moet eigenlijk ook wel anders...
Ook daar moet je rekening mee houden; vaak ben je er nog niet als je paard is beleerd, jij menlessen hebt gevolgd, en je een goede kar en goed tuig hebt gekocht. Meestal komen er dan nog wel eens wat kosten bovenop... Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:33

Kijk ik heb nu een parttime baan en ga nu dus naar een fulltime baan. Uiteraard ga ik in Ede/Bennekom rondkijken of ik iemand kan vinden die mij kan helpen.
Tuurlijk is paarden houden een dure hobby, maar het lijkt wel alsof mennen bovenaan staat. Nou ja in ieder geval houd ik mn ogen open en ga gewoon door met oefenen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:56

IndianLady schreef:
Tuurlijk is paarden houden een dure hobby, maar het lijkt wel alsof mennen bovenaan staat.

Die indruk heb ik ook gekregen... Boos! Dat goed gerief geld kost, wisten we al langer, maar met mennen heb je er gewoon veel meer nodig. Ik heb echter nog geen minuut spijt gehad van mijn investeringen. Lachen

Groeten, SuSEQ

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:53

Als je echt besluit om te gaan mennen kan ik je alleen maar adviseren om er toch wat in te investeren, zowel wat materiaal betreft als wat beleren van je paard en nemen van lessen.
Daar heb je later alleen maar heel veel plezier van! Knipoog

Buuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:13

Een koetsiersbewijs is niet verplicht om met je aanspanning de weg op te gaan. Ik zou eens in de buurt bij manege's informeren of er menlessen gegeven worden. Als je met je eigen aanspanning gaat lessen vallen de kosten best mee hoor. Het lesgeld ligt niet veel hoger dan een manegeles op een manegepaard.
Het voordeel van menles vind ik dat je veel leert. Ik heb al jaren mijn koetsiersbewijs maar ga elke week nog lessen.