[AR] vraagje over bitprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

vraagje over bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:05

hallo,

wij zijn onze haflinger aan het wennen aan het tuig.
dit gaat echt super op 1 dingetje na. hij wil steeds met zijn onderlip en tong de linkerschaar pakken van het bit.dit is echt geen gezicht.
we gebruiken overigens een liverpoolstang met drie gaten.
hebben jullie misschien tips hoe ik hem dit kan afleren???

Echwel

Re: vraagje over bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:00

Bit hoger hangen zodat hij er niet meer bij kan..
Een stuk van de schaar afslijpen..
Goed bezig houden zodat hij er geen tijd voor heeft..

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:02

bezig houden dat is het beste

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:26

Of een ander bit nemen een B stang bijvoorbeeld.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:32

of een elleboogstang...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:16

Als je het onderste gat eraf slijpt, zoals Echwel zegt, is je probleem ook al opgelost. Mag hopen dat je het 3e gat niet gebruikt namelijk.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:37

nee,we gebruiken het bovenste gat,maar ik denk niet dat het probleem is opgelost als ik een gat afslijp.als je ziet hoe ver hij met zijn onderlip komt,heeft het weinig zin en zijn bit kan echt niet hoger hangen,die hangt al vrij hoog.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:38

Sperriempje

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:40

ook sperriempje al geprobeert,maar dan nog krijgt hij het voor mekaar.hij is echt lenig met die onderlip.haha, en bezig houden doen we hem wel.hij loopt verder keurig aan de teugel en reageert super.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:46

Dan is het geen bitprobleem maar een opvoedingsprobleem
Wat ik dan maar heel snel zou gaan aanpakken voordat er ongelukken gebeuren.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 05:58

nou,dan wil ik wel eens weten hoe ik hem dan zou moeten opvoeden.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:54

Volgens mij heb ik wel eens gezien dat ze dmv een stukje tuinslang oid de scharen met elkaar verbinden zodat ze ze niet vast kunnen pakken... misschien dat iemand hier nog meer over kan vertellen..

Onder de man gebruik ik als ik met stang er trens rijd een zogenaamd wouwelriempje (ookwel slobberriempje genoemd) deze zit vast aan de stang, haal je door het ringetje van je kinketting heen en dan weer vast aan de andere kant van de stang.
Hierdoor kunnen ze de stang niet meer met hun mond/lip pakken (deed die van mij ook..)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:45

Hindo2 schreef:
Volgens mij heb ik wel eens gezien dat ze dmv een stukje tuinslang oid de scharen met elkaar verbinden zodat ze ze niet vast kunnen pakken... misschien dat iemand hier nog meer over kan vertellen..

Onder de man gebruik ik als ik met stang er trens rijd een zogenaamd wouwelriempje (ookwel slobberriempje genoemd) deze zit vast aan de stang, haal je door het ringetje van je kinketting heen en dan weer vast aan de andere kant van de stang.
Hierdoor kunnen ze de stang niet meer met hun mond/lip pakken (deed die van mij ook..)

Knipoog tuinslang, creatieve oplossing hoor Vork Denk dat je een schuimbeugel bedoeld:
Dit verbindingsstuk, tussen beide scharen, noemt men een schuimbeugel:
Afbeelding

Vaak zie je hem echter niet zo 'kaal', maar omkleed met materiaal dat het wat zachter maakt, heb ik momenteel alleen even geen foto van...

Maar een schuimbeugel is (volgens mij) meer bedoeld voor 2spannen, om te voorkomen dat het ene paard de leidels van zijn spangenoot niet kan 'vangen' met de scharen v/h bit...

Misschien een optie, maar het lijkt mij persoonlijk een beter idee om, hoe dan ook, deze nogal vervelende gewoonte af te leren... alleen tsja, hoe doe je dat, is dan de vraag...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:49

Inderdaad is zo'n beugel voor twee span bedoeld.
Maar je kunt dit ook prima gebruiken om het pakken van de schaar af te leren. En dat doe je dan idd door een stuk tuinslang om de scharen heen te schuiven en die als een boogje er tussen te laten zitten.
Je kunt natuurlijk ook een Bokkenbitje nemen ipv een liverpoolstang...dan heb je geen scharen...en dan kan hij het ook niet vast pakken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:46

De oplossing met de tuinslank ken ik ook wel. Officieel is het volgens mij bedoelt voor de achterpaarden van een vierspan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:44

JoyCiej007 schreef:
Hindo2 schreef:

Knipoog tuinslang, creatieve oplossing hoor Vork Denk dat je een schuimbeugel bedoeld
Dit verbindingsstuk, tussen beide scharen, noemt men een schuimbeugel:
Afbeelding

Vaak zie je hem echter niet zo 'kaal', maar omkleed met materiaal dat het wat zachter maakt, heb ik momenteel alleen even geen foto van...

Joyce.......... Lips are sealed
http://database.arnd.nl/search/search.p ... =true&o=20

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:56

manie schreef:

ik zeg niet dat een tuinslang daar nooit voor gebruikt word, ik zei alleen dat ik het een creatieve oplossing vond Vork
Hoe Hindo 't bracht leek 't net alsof je een normale liverpool hebt, tussen de 2 scharen een stukje 'tuinslang' knoopt en dat dus een schuimbeugel is, maargoed, dan heb je eerst nog altijd een liverpool met beugel nodig, die dan dus evt. bekleed wordt....
Vandaar dat ik er de humor wel van in zag.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:20

JoyCiej007 schreef:
Hoe Hindo 't bracht leek 't net alsof je een normale liverpool hebt, tussen de 2 scharen een stukje 'tuinslang' knoopt en dat dus een schuimbeugel is,

Dat is ook zo.
Is ook geen nieuws, word al jaren zo gedaan...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:50

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
Hoe Hindo 't bracht leek 't net alsof je een normale liverpool hebt, tussen de 2 scharen een stukje 'tuinslang' knoopt en dat dus een schuimbeugel is,

Dat is ook zo.
Is ook geen nieuws, word al jaren zo gedaan...

Klopt...ook door profs.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:10

Moderatoropmerking:
Ik heb hier net een totaal offtopic discussie verwijderd, die beter over de pb had kunnen gaan. Degenen die daarin betrokken waren, laat dit niet meer voorkomen.