[AR] Maat Liverpoolstang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

Maat Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:29

Op aanraden van de winkel heb ik gewoon dezelfde maat stang gekocht als mijn gewone trensje onder het zadel. Een 12,5. Voor de duidelijkheid, mijn trensje past perfekt.

Nu merk ik dat zodra de liverpool in zijn mond ligt, hij heel weinig ruimte heeft. Op zich klemt het niet, want de scharen komen netjes buiten zijn mondhoeken en hij krijgt er geen wondjes van, maar de scharen wijzen zeg maar naar 'binnen'. Zodra je dus druk op een leidsel neemt of nageeft met het andere leidsel, steekt de schaar haast IN zijn mond. Navraag gedaan en daar zeiden ze dat ik dan een 'elleboogstang' of 'B-stang' moest nemen. Hij loopt heel los op de stang en geeft ook netjes na. Heel af en toe wil hij nog wel eens een beetje 'weglopen' in een wending, maar kan niet goed inschatten of dit komt door de stang of zijn onervarenheid.

Ik kan een B-stang lenen in dezelfde maat. Deze is licht gebogen en glad. Mijn stang is recht en ik gebruik de gladde kant. Verder heeft de b stang maar twee ogen. Eentje bij het mondstuk en een eronder. Mijn liverpool heeft naast het oog nog twee leidselgaten. De afstand van het mondstuk tot het bakstukoog is bij beiden hetzelfde.

Dus: Wat nu? Wat kan ik veranderen?

Napie

Re: Maat Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 05:58

Een stang moet je sowieso altijd een maatje groter kopen als je trens, je heb dus een 13,5 cm nodig. Dat de scharen naar binnen wijzen kan te maken hebben met de kwaliteit van het bit of dat hij inderdaad gewoon te klein is. Er zijn overigens ook liverpools met vaste scharen, dan heb je dat probleem sowieso niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:20

Dat kantelen klinkt heel raar, in principe doet een vaste stang dat niet namelijk. Zou kunnen komen doordat hij inderdaad te klein is en je paard de bovenkant naar buiten 'duwt' met zijn hoofd, waardoor de onderkant naar binnen komt.
Verder ga ik mee met Napie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:24

Dat is dan een beetje 'verkeerd' geadviseerd vanuit de winkel Knipoog

Inderdaad is eigenlijk de standaardregel (dus in sommige gevallen wordt er wel eens vanaf geweken....) dat een stang zoals een liverpool één maat groter moet zijn dan een goedpassend trensbitje voor ohz.

Hélemaal als het een stangbit betreft met losse scharen; losse scharen kunnen namelijk, bij een net iets te krap zittende stang, er voor zorgen dat de mondhoeken kapot geschuurd worden of dat het velletje v/d mondhoeken 'klem' komt te zitten Knipoog Als je dan bitringen zou gebruiken, bied dit wellicht een uitkomst, maar daar maak je het mondstuk alleen nog maar smaller mee.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:51

Ik was inderdaad al aan het denken om een grotere te nemen. Punt is dat deze in principe wel 'past', dus een volledige maat groter, dan zou hij dus echt uitsteken aan beide kanten. Zijn er ook halve maten te koop? Een vaste scharen wil ik niet. Narco is heel druk in zijn mond. Veel kauwen knabbelen enz. Soms ter verzet en soms ook ter overgave. Heb met de trens ook ontdekt dat een beetje vrijheid dan meer werkt naar rust. Had eerst een D trens en nu een watertrens en dat werkt supergoed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:39

ik heb mijn liverpool ook een maat groter dan mijn trensje voor onder het zadel...

maar laatst had ik het er met iemand over en die vond dat eigenlijk ook maar raar, want als je nou een mylerbit hebt bijv, die hebben in liverpool en trens hetzelfde mondstuk...
moet 'ie bij een liverpool dan ook een cm breder zijn? Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:31

Hij moet breder zijn om je scharen goed te kunnen laten bewegen. Bij een trens liggen je ringen helemaal tegen het hoofd aan. Het mondstuk eindigd ook precies op het randje van de mond.
Om de scharen van een liverpool te kunnen laten scharen, heb je meer ruimte nodig. Anders zit het paardenhoofd in de weg. Daarom moet een stang dus net wat breder zijn dan een trens. heeft niets met het mondstuk te maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:15

Sjonniej schreef:
Hij moet breder zijn om je scharen goed te kunnen laten bewegen. Bij een trens liggen je ringen helemaal tegen het hoofd aan. Het mondstuk eindigd ook precies op het randje van de mond.
Om de scharen van een liverpool te kunnen laten scharen, heb je meer ruimte nodig. Anders zit het paardenhoofd in de weg. Daarom moet een stang dus net wat breder zijn dan een trens. heeft niets met het mondstuk te maken.

Oke, dan zal dat de reden zijn...

Ik wist wel dat een ongebroken bit in principe een cm breder zou moeten zijn dan je gebroken trensje, maar waarom...

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:20

Aha... Weer wat geleerd!!!
Dat geldt dus voor alle bitten met hefboomwerking? (stangen)