[AR] haf beleren voor de kar .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

haf beleren voor de kar .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:41

ik heb een haflinger van bijna 2 jaar .
die willen we nu langzaam beleren voor de kar.
hij heeft al een tuig omgehad, en dat vind hij apsoluut niet eng.
nu willen we hem laten wennen aan het ''sturen'' maar hoe kunnen we hem dit het beste aanleren?

ow jah als de strengen langs zijn benen hangen en er tegenaan komen vind hij dit doodeng.
hoe kunnen we hem hier van af helpen?.

het is niet dat ik geen menervaring heb maar ik heb zelf alleen nog nooit een paardje voor de kar beleerd.

wie kan mij helpen gr marjolein

Dig

Re: haf beleren voor de kar .

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:46

De beste manier is alles heel rustig aan elke keer te herhalen.
Als je paardje de strengen eng vind ze gewoon iedere keer ff rustig langs zijn benen heen en weer bewegen of wrijfen dan is dat op een gegeven moment ook niet eng meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:46

oke dank je wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:04

de beste manier is het beestje eerst eens volwassen laten worden, en dan als de tijd rijp is het dier naar een professionele, ervaren beleerder brengen.

Menervaring en ervaring in het beleren van paarden voor de wagen is totáaal iets anders.
Net als dat rijden onder het zadel compleet iets anders is dan een groen paard inrijden.

Onderschat het niet; soms is er maar 1 klein, 'dom' foutje nodig en je hele proces is verpest, je hebt een ongeluk aan je broek en een paard dat, als 't even tegenzit, voor zijn leven getraumatiseerd is.

Daarom in dit soort gevallen is het beste advies wat je kan geven: wegbrengen en láten doen, of haal in iedergeval een ervaren persoon met dit soort dingen in huis en laat die sámen met jou en je paardje het hele 'beleer-proces' door lopen. Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:24

Persoonlijk vind ik veels te vroeg om nu al te gaan beleren. Je zegt dat ze bijna 2 is. Ik zou toch nog wel even wachten. Dat ze het eng vind dat de repen tegen de benen komen. Kun je oefenen door het telkens even iets te doen en de pony gerust te stellen zodat ze weet dat het niet eng is. Dit kun je best oefenen nu ze bijna 2 is, maar ik zou haar nu niet voor de kar gaan spannen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:36

Zoals iedereen hier je zal vertellen, zou ik je ook aanraden om de hulp in te roepen van een ervaren persoon. Je hoeft 'm niet meteen weg te brengen, maar begeleiding is volgens mij een minimum.

Beleren op "bijna tweejarige" leeftijd is mogelijk, maar weet dat het dan niet de bedoeling kan zijn om het dier effectief te laten werken. Een klein tochtje met de tweewieler kan eventueel, maar je laat hem niet een hele zondag een kar vol volk het hele land door zeulen. Daarvoor is hij gewoon te jong.

Dat hij de strengen heel eng vindt, is niet meer dan normaal. Geeft hij al goed voetjes? Kun je hem bij zijn (achter)benen aanraken zonder een hoef in je gezicht te krijgen? De situatie met tuig, bit en oogkleppen op zich is al stresserend genoeg; dat is echt niet het moment om een paard te leren omgaan met aanraking van de benen... Eens hij dat doet, zal hij al veel minder schrikkerig reageren en de rest is inderdaad herhaling.

Leren sturen doe je door het paard te doen stappen terwijl jij de leidsels vasthebt. Eerst gewoon rondjes op de hoefslag; in de wendingen geef je druk op het binnenleidsel. Na verloop van tijd hebben ze 't wel door en kun je diagonalen en voltes gaan rijden. Belangrijk is om de druk te lossen van zodra er reactie komt in de juiste richting. Dit is toch de manier waarop ik het doe; als er anderen zijn met betere suggesties, lees ik graag even mee.

Het is niet de eerste keer dat een soortgelijke vraag de revue passeert; kijk eens op de eerste en tweede pagina van dit subforum voor andere topics met nuttige informatie.

Groeten, SuSEQ

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:02

Ik sluit me aan bij Joycie007
Vooral Haflingers groeien nog heel lang door en zijn laat volwassen. Laat je Haf lekker is goed opgroeien voor je hem belast, zo heb je er later veel meer en langer plezier van.

En echt er is een groot verschil tussen menervaring hebben en een jong paard beleren voor de koets.

Ik hoop dat je nog een jaar of wat geduld kunt hebben.
Dan kom ik je over een aantal jaren wel tegen op het wedstrijdterrein met je haf. Wij hebben namelijk ook een Haflinger voor de koets (M dressuur)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:39

oke dank julie wel.
het is niet echt mijn beldoeling om hem nu al in te gaan spannen.
ik wil gewoon dat hij de strengen niet meer eng gaat vinden en het ''sturen'' door krijgt.
hij heeft ook al een bit in gehad en aan de longeerlijn gelopen .
dat doet hij allemaal goed.
het menhofdstel heeft geen oogkleppen dus dat levert voor hem geen stress op.
verder hebben wij een 2 wielig wagentje waar hij voor komt te staan(zie profiel) maar dat wil ik pas volgend jaar doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:37

en toch is het dan nóg steeds het beste om er een ervaren persoon bij te halen en niet zelf aan te gaan prutsen Knipoog

Je wilt niet wéten hoevaak dat advies al wel niet op dringende wijze is gegeven hier op AR; kijk eens in de zoekfunctie inderdaad; vele redenen om het in zo'n situatie níet zelf te doen Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:52

marjoleinft schreef:
.

*Zit op haar handen*

stormylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:56

ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande berichten: haal een professional erbij. Ikzelf heb op mijn 16e ook in een overmoedige bui mijn haflinger beleerd voor de kar. Resultaat: nu ben ik 31 en hij staat er nogniet voor. Sterker nog: hij is er nu bang voor. Mijn andere paard heb ik dus mooi laten beleren en dat bleek toch een moeilijke klus! Ik was echt blij dat er iemand met verstand van zaken bij was hoor! Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:01

Echwel schreef:
marjoleinft schreef:
.

*Zit op haar handen*

Oké, daar heb ik overheen gelezen, anders had ik daar ook linea recta zo op gereageerd.

TS: komop het beest is pas bíjna 2, ik persoonlijk gooi er dan nog geen bit in, en al hélemaal niet aan de longe! Enig idee hóe slecht dat is voor spieren, pezen en gewrichten?

Achja........ 'knup em dan ook maar ff voor de wagen'; ben je met 10 jaar vast wel weer toe aan een nieuw paardje........... Frusty Gestoord Hamer

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:18

Ik dacht al Lachen valt het niemand op dat dit beestje nog zo jong is dat hij nog lekker baby mag zijn.
Daar moet je helemaal nog niet mee aan het werk zijn En als je dat over een jaartje wel eens gaat doen, dan lijkt het mij verstandig voor zijn bevestiging om hem lekker rechtuit te laten lopen ipv op kleine cirkels.

Je hebt dus nog ruim een jaar om iemand te vinden als je verstandig bent en om je paard geeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:51

klien schreef:
Ik dacht al Lachen valt het niemand op dat dit beestje nog zo jong is dat hij nog lekker baby mag zijn.
Daar moet je helemaal nog niet mee aan het werk zijn En als je dat over een jaartje wel eens gaat doen, dan lijkt het mij verstandig voor zijn bevestiging om hem lekker rechtuit te laten lopen ipv op kleine cirkels.

Je hebt dus nog ruim een jaar om iemand te vinden als je verstandig bent en om je paard geeft.

Achja, dat hoor je wel vaker he, dat men gewoon niet kan wachten.... Dan vraag ik mij toch écht af waarom.. Wat is nou hoogstens 3 jaartjes wachten op een heel paardenleven plezier aan een paard waar je 'echt mee kan werken'?!
Als je van je dier houdt, heb je dat er voor over. Vooral haflingers; met 2 jaar ziet 90% er toch nog wel érrug veulenachtig uit, alleen al qua bouw en uiterlijk.... Behalve dat ze lichamelijk er totaal nog niet aan toe zijn, en vóóral niet belastend werk op een volte (longeren), zijn ze geestelijk ook nog niet in staat om grote hoeveelheden informatie te verwerken en voor langere tijd geconcentreerd te blijven.

@ TS: volgens mij zijn hier de meningen vrij eensgezind, zoek daarbij maar eens andere, soortgelijke topics op, over mensen die géen ervaring met het beleren hebben, en het toch van plan zijn om zelf te doen, en/of mensen die hun 'bijna' 2-jarige al aan het werk zetten aan de longe e.d.
Daar lees je alleen maar van dit soort reacties.

En echt, dat is niet voor niets.
Wees verstandig, laat je pony nog lekker 'kleuter' zijn en ga niet zelf aan zitten klooien, daar verpest je meer mee dan dat je er goed mee doet...

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:10

Wat een gezeik zeg ze vraagt alleen om advies, en dat heeft ze na een keer echt wel begrepen hoor! en 2 jaar is helemaal niet jong om je paard al aan en tuig te laten wennen hoor je moet er indd nog niet mee voor de wagen gaan lopen met een aantal mensen er in maar dat doet ze toch ook niet!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:20

Dig schreef:
Wat een gezeik zeg ze vraagt alleen om advies, en dat heeft ze na een keer echt wel begrepen hoor! en 2 jaar is helemaal niet jong om je paard al aan en tuig te laten wennen hoor je moet er indd nog niet mee voor de wagen gaan lopen met een aantal mensen er in maar dat doet ze toch ook niet!

Ah, dus goedbedoeld advies is gezeik? Prima, als TS dat ook gezeik vind, dan stelt ze haar vraag toch lekker niet?
Komop zeg; beetje beter lezen Dig: met 2/2,5 jaar krijgen ze hier ook wel eens wegens praktische redenen het tuig een keertje op of een bitje in, maar néé, daar ga ik nog niet mee longeren!
'Aan het tuig laten wennen' is wat anders dan het beleren, en helemaal wat anders dan met bíjna 2 jaar gaan longeren, dan ben je zeker onverstandig bezig.

Advies vraagt ze, en dat krijgt ze. Als je er geen ervaring mee hebt, is het nogal dom om zelfstandig, zelfs zónder ervaren hulp zomaar zelf aan te gaan prutsen, en dat wordt haar hier volgens mij gewoon duidelijk verteld.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:42

En zo is het maar net Joyce,
Helemaal mee eens!!!! Ja Ja Ja

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:01

bedankt vool alle tips.

mijn haf loopt 1x in de week 10 min aan de longeerlijn met bit in en halster er onder waar de longeerlijn aan vast zit.
het echte inspannen wil ik op 3 jarige leeftijd doen maar ik wil nu gewoon dat hij de strengen niet eng vind en het sturen een beetje snapt. hang er verder nog niks achter .
maar zou iemand dan een goeie instructeur weten??

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:16

1 keer in de week 10 minuten is nog 1 keer teveel. Je pony moet nog 2 worden en dan al gaan longeren??? Tuurlijk kan dat maar dan moet je niet vreemd opkijken als je pony al vroeg kreupel word. Laat hem lekker in de wei lopen en begin pas als hij 3 jaar is met longeren. Tuurlijk kan je hem laten wennen aan tuig enzo. Dat doe ik ook bij onze 2 jarige, even het dekje erop en in de trailer zetten al oefening. Dat is alleen maar goed om ze daar nu al af en toe aan te laten wennen. Maar ik ga niet met haar werken, die tijd komt nog en dan kun je nog lang genoeg van je paard genieten. Vroeg al aan werk zetten betekent alleen maar korter kunnen genieten!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:08

Citaat:
Vooral Haflingers groeien nog heel lang door en zijn laat volwassen.

Elk paard ongeacht ras is pas volwassen op 7 a 8 jarige leeftijd.
We kennen toch allemaal wel dat plaatje van die groeischijven.

Waarom heb je zo'n jong paard gekocht als je geen gedult hebt?
Op deze leeftijd beleren is gewoon vragen om problemen op oudere leeftijd.
Bij een kort ritje zal het echt niet blijven want als het lekker gaat wil je alleen maar meer.

Wacht gewoon nog een jaar een paard kan 30 jaar worden dus dat jaartje moet er toch nog wel bij kunnen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:13

marjoleinft schreef:
bedankt vool alle tips.

mijn haf loopt 1x in de week 10 min aan de longeerlijn met bit in en halster er onder waar de longeerlijn aan vast zit.
het echte inspannen wil ik op 3 jarige leeftijd doen maar ik wil nu gewoon dat hij de strengen niet eng vind en het sturen een beetje snapt. hang er verder nog niks achter .
maar zou iemand dan een goeie instructeur weten??

Wat betreft dat eerste: inderdaad, 1x per week 10 min. is nog steeds te veel. natuurlijk is het mínder belastend als iedere dag, of veel langer longeren, maar het is zówiezo belastend. net als dat je er nu 'even voor 5 min. op gaat zitten' is dat ook belastend. en dat is op deze leeftijd dus niet goed.

Het gaat er niet om dat het maar eens in de week zo kort is, het gaat erom dat een paard van deze leeftijd nog geen volgroeide en 100% ontwikkelde spieren, pezen en gewrichten heeft, metname in de benen. Constant rondjes lopen is dan dus écht niet goed. Vraag maar eens aan een DA, die zal hoogstwaarschijnlijk precies 't zelfde zeggen... Dus hélemaal niet longeren...

Wat betreft dat tweede: kijk eens in de FAQ van AR, en de Sticky's, daar staan heel veel stallen, instructeurs en ervaren beleerders in vermeld. Een instructeur is vaak meer iemand die menles of mencursussen geeft, een beleerder of beleerstal helpt je met het beleren van je paard voor de wagen.

Wat mijn advies eigenlijk zou zijn aan jou: stop met longeren, ga af en toe eens wat écht nuttigs doen (veel door verkeer wandelen bijv.; lekker verkeersmak maken), werk aan basiscommando's aan het halstertouw, heb je nog geen/niet genoeg menervaring, doe dan eens een mencursus, en laat je paard pas over een tijdje (!!!) beleren door een ervaren iemand.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:16

Onze haflinger ( in mei 3 geworden) gaat naar een ervaren persoon om beleerd te worden.Waarschijnlijk zal hij daar zo'n 2 maanden blijven staan.
We hebben hem vorig jaar gekocht toen hij 2 was en als ik zie hoeveel hij veranderd is en nog gegroeid vind ik 2 jaar zoals jou haf erg jong.
Ik sluit me dan ook bij de rest aan. Lachen
Mijn hafje kent nog niets anders dan de basis en speelt verder heerlijk op de weide. Hij kan later nog maar genoeg aan de bak toch Knipoog

Daniellee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:50

moeilijk is dat heah wachten? Knipoog

Ik heb precies hetzelfde hoor want ik heb een 2 jarige fjord.. Haha!

maar probeer gewoon je geduld te bewaren en begin gewoon op 3 jarige leeftijd... Bloos

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:13

Echwel schreef:
marjoleinft schreef:
.

*Zit op haar handen*

Gaat even naast je zitten... Duivel

2 jaar is echt nog te jong om al te gaan longeren e.d.
Ik begrijp best dat je graag met je beestje aan de gang wilt maar als je nog lang plezier van hem wilt hebben...
Laat hem lekker in het land lopen en begin pas volgend jaar. Tut af en toe wat met hem maar doe nog geen longeerwerk of zoiets.
Echt veel verstandiger.
Bedenk dat je zuinig op je paard moet zijn. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.

En dit is geen gezeik maar een welgemeend advies!

Dus..heb geduld..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:49

De haf van mijn ouders wordt vier in juni en gaat vrijdag weg om beleerd te worden, vorig jaar was het nog een veulen laat staan met anderhalf, want veel ouder is een bijna 2 jarige nog niet. Mijn shet is 6 en loopt sinds 3 maanden voor de kar, heerlijk zo'n stevig en volwassen paardje. Mijn eigen haf is met net 2 ingereden en daar plukken we nu de vruchten van, vanaf haar 7e regelmatig kreupel en sinds haar 13e in principe rijp voor de slacht, met een goed beleid heb ik haar tot haar 19e kunnen rijden en nu is ze echt met pensioen, al met al een echt probleem paardje door het te vroege inrijden. Bezint eer gij begint is niet voor niks het spreekwoord (overigens was mijn meissie toen nog niet van mij, want dan was ze niet zo vroeg ingereden).

Ga inderdaad lekker wandelen, buiten in het verkeer, daar heb je over een jaar met beleren veel meer baat bij dan van het longeren.