[AR] Hoe ook alweer maat van frans gareel bepalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe ook alweer maat van frans gareel bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:59

Op zoek zijn naar een tuig maat heel erg groot zijn we een tuig tegen gekomen met een frans gareel speciaal gemaakt voor trekpaarden.

Alleen de mencursus is alweer zolang geleden dat bij beiden de kennis van de maat meten helemaal is verdwenen. Hoe bepaal je ook alweer de juiste maat die je moet hebben voor een frans gareel. Bloos

laura2span

Re: Hoe ook alweer maat van frans gareel bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:11

Frans gareel is gewoon een confectiemaat (tenminste ik neem aan dat je dat van ideal bedoeld)
Het leuke van confectiematen is dat het nooit hetzelfde is. Kijk maar naar jezelf, bij de ene winkel pas je in een s terwijl je bij een ander echt een m nodig hebt.
Het zal dus bestellen, passen en kopen/terug brengen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:33

Probleem is vooral is hoe weet je dat het past. Moet het gareel de schouderlijn volgen, hoeveel ruimte moet er tussen zitten? Is dat te meten en zo ja hoe doe je dat dan bij je paard.

We gaan ervan uit dat de kant bij de borst/hals p dezelfde plek moet zitten als waar een normaal borsttuig zit.

Ik heb de maten van het gareel wel al gekregen maar weet dus niet wat en hoe we precies ons knollie moeten meten om een indicatie te krijgen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:37

Ik had ook moeite met het bepalen van de maat maar de zadel-/tuigmaker kwam gewoon passen.
(ik heb ook een frans gareel van Ideal)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:40

Ik rij ook met frans gareel. Ik heb ook moeten passen voordat ik de goede had. Had ze eerst te klein.
Bij de gareeltjes die ze nu op hebben komen ze iets aan lengte tekort... Ze lopen niet helemaal door
tot aan het schoftje, maar zitten op de borst volgens mij op de goede hoogte (nam ik een maat groter
dan zaten ze veel te laag) Link hieronder maar niet in beeld gezet, beetje grote foto.

http://www.freewebs.com/dieneke/heeten.JPG

Op site hieronder nog wel meer foto's...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:11

Dank je dat geeft een idee. Dan moet het idd zo'n beetje zitten als bij een gewoon borsttuig. Kunnen we verder gaan meten, grote probleem zal worden denk ik de breedte van zijn nek.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:39

Past zn hoofd dr door? Of kun je het gareel los klikken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:20

Is van boven wel verstelbaar maar knollie heeft een vrij breed voorhoofd. Dat is 28 cm breed en het gareel is 28 tot 30 cm breed. Zou dus net passen met wat gedraai.