[AR] Utrechtse stang, B-stang/Postbit, Vierringstrens???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Utrechtse stang, B-stang/Postbit, Vierringstrens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 00:59

Ik heb gisteren na een half jaar wederom geprobeerd of mijn paard de liverpool wilde accepteren. Een half jaar geleden ben ik rustig begonnen met werk aan de lange lijnen, dit altijd op zijn normale dubbel gebroken trensje. Met zijn trens in ging alles goed, geen problemen, hij deed alles zoals ik het vroeg. Nadat het lange lijnen werk goed bevestigd was wilde ik het graag proberen met een liverpool. Vorig jaar ging dit na 3x proberen eindelijk redelijk.. vandaag wilde ik het weer rustig op gaan pakken. Ik heb mijn leidsel gewoon door de bril heen, bit zit op de juiste hoogte. Hij heeft een maal zijn tong over het bit weten te gooien. Zolang mijn leidsel los hangt gaat het redelijk, al valt er dan natuurlijk weinig aan te sturen. Wanneer ik mijn leidsel ook maar iets aanneem gaat de rem erop en zijn hoofd de lucht in. Het bit zit hem dus echt niet lekker.

Ik vond het voor Replay niet fair om zo door te trainen, dus ik ben gestopt. Ik wil hem niet meer trainen met deze liverpool, en wil graag een wat zachter bit. Ik heb al wat nagedacht, maar weet nog niet welk bit de beste optie zou zijn. Onder het zadel heeft hij een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstuk. Zachter kan dus haast niet. Hij is ook ontzettend fijn en zacht in zijn mond.

Op internet kwam ik onder andere een 3-gaats enkelgebroken postbit tegen. Misschien is dit een goede oplossing? Wanneer ik mijn leidsel door het bovenste gat doe lijkt het me best een fijn bitje. Of toch de vierringstrens.. Of een utrechtse stang.... Of... Hahaha! Ik zie even door de bomen het bos niet meer, en wil jullie graag om advies vragen.

De liverpool is voor dit paard geen optie meer. Zelfs niet met 3 lagen zeem eromheen, haha!

Edit: even een stel typo's verbeterd..

patsur

Re: Utrechtse stang, B-stang/Postbit, Vierringstrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:18

Dit staat er in de wiki:
Citaat:
De B-stang heeft een minder scherpe inwerking dan een Liverpoolstang en wordt vaak gebruikt tijdens het beleren en/of bij paarden met een gevoelige mond of bij landaanspanningen De B-stang heeft 2 sleutelgaten die door hun ronde vorm een wat mildere inwerking hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:54

Tsja, denk dat het toch een kwestie van uitproberen wordt.... van achter de computer is het natuurlijk heel moeilijk te beoordelen. Lijkt mij overigens wel een goede beslissing, als hij zo heftig op de liverpool reageert.

Ik heb eerder wel met een Bokkenbit/Utrechtse stang gereden, maar voor mij (nouja, mijn pony dan) is het eigenlijk niets... terwijl datzelfde bit voor een andere pony wel weer goed kan werken...

De B-stang en de vierringstrens zijn relatief zachte bitjes. Misschien dat je eens in je omgeving bij diverse menners kan vragen of zij toevallig nog een ander bit hebben liggen dat je evt. even kan uitproberen?

Het blijft moeilijk, met bitten... Er is hier op bokt al wel eerder geopperd over een soort van 'bitten-uitleen-systeem', is natuurlijk handiger dan iedere keer een nieuw bit kopen, uitproberen en dan toch weer iets anders moeten kopen omdat het toch net niet is wat je precies zocht.

't is vaak een hele zoektocht naar een goed bit, passend bij het juiste paard...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 02:47

Vroeger reed ik aangespannen met een gewone D-stang, bij gebrek aan beter. Dat is een relatief dun bitje, met een tongboog en een glad mondstuk en leidselringen in de vorm van een D en met twee sleuven. Daarmee ging alles goed en mijn merrie liep lekker. Nu heb ik een B-stang met een gebogen gekarteld mondstuk, waarvan ik uiteraard op de gladde kant rijd. Die is iets dikker en nu loopt mijn merrie in het begin niet zo gelukkig meer; ze loopt te schudden met haar hoofd... Na een tijdje houdt dat wel op, waardoor ik denk dat het nog meevalt. Een liverpool heb ik er nooit in gehad.

Ik denk dus dat je met een B-stang een vrij zacht bitje in handen hebt; eventueel kun je nog een D-stang proberen, al is dat eerder iets voor ohz. Persoonlijk ben ik minder te vinden voor de vierringentrens...

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 02:59

Ik ben benieuwd wat voor Liverpool je hebt, met kartels, zonder kartels, licht gebogen of juist recht, of met een tongboog.
Zelf ben ik erg tevreden over een lichtgebogen Liverpool met argentaan mondstuk. Maar geen twee paarden zijn natuurlijk hetzelfde. Verder is een Liverpool zo streng als je hem zelf maakt.
Ik blijf dit topic verder even volgen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:33

Ik heb er een met een tongboog, en een gewone rechte. Op allebei reageert hij zo. Heb beide bitten aan 2 kanten geprobeerd, en het wil gewoon niet werken..
In Capelle zit een winkel met goedkope bitten (22,95) en die heeft een B-stang en tegelijk ook dat enkelgebroken postbit. Dus ik kan ze best allebei halen en testen.. En dan één bit, (of beide mocht het niet bevallen) terugbrengen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:27

Liesje89 schreef:
en tegelijk ook dat enkelgebroken postbit.

Denk je er wel even aan dat enkelgebroken stangen met hefboomwerking een notenkraak-effect op de kaak hebben? En wat zowiezo meestal met enkelgebroken bitten ook is; dat het in het gehemelte kan steken?

Over 't algemeen kun je zeggen dat dubbelgebroken, en dan al hélemaal met stangen die hefboomwerking hebben, veel vriendelijker is... Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:33

Ik zal de foto's er even bij pakken. Misschien dat ik zaterdag even bij letty langsga. Ze is alleen zo duur!!!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:36

Afbeelding

Ik vind deze er vriendelijker uitzien dan een gebroken liverpool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:48

O nee, echt niet!!! Dun mondstuk en lekker, met de beruchte notekrakerwerking. Ik raad je echt een Liverpool van argentaan aan, de meeste paarden lopen daar echt fijn op. (en dan een ongebroken exemplaar)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:52

Er komt in geen geval een liverpool in. Die ik heb is al met argentaan mondstuk.
Dan ga ik maar de B stang proberen, en anders toch maar een vierringstrens.
De liverpool is echt niet aan mijn paardje besteed

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:53

Ik heb mijn pony op een liverpool met argentaan lopen als hij voor de kar staat, maar hij is ook nog prima te rijden onder het zadel met een simpel broken trensje. Maar een vriendin van mij haar paard reageerd ook heel erg op een liverpool, maar die heeft m nu op een gebroken liverpool en dat gaat super.
Het is inderdaad per paard verschillend..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:06

Ik heb 2 pony's waarbij ik nog wat loop te gogelen kwa bitjes.

Heb nu ook een gebroken B stang liggen voor eentje die nu op een 4rings trens loopt (heb toch wel liever die hefboom, voor het geval dat). Heb hem alleen nog niet uitgeprobeerd.
Deze pony raakt compleet in paniek bij een ongebroken liverpool (met of zonder tongboog, met of zonder pompwerking).

Een 2e pony loopt fijn op een liverpool, tot het moment komt dat ze haar tong er overheen gooit. Die loopt nu op een happymouth liverpool en dat gaat aardig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:54

suleilitha schreef:
O nee, echt niet!!! Dun mondstuk en lekker, met de beruchte notekrakerwerking. Ik raad je echt een Liverpool van argentaan aan, de meeste paarden lopen daar echt fijn op. (en dan een ongebroken exemplaar)

volgens mij geeft de TS hier meerdere malen te kennen dat het paard totaal niet fijn reageert op een liverpool.....

TS: Waarom zo graag dat enkelgebroken bit dan? Waarom niet, áls je het al gebroken wil hebben, dúbbelgebroken? Of ongebroken? Nee echt, zo'n dun mondstuk en dan ook nog eens enkelgebroken, dat geeft echt dat beruchte notenkraakeffect inderdaad. Sommige mensen kiezen hier inderdaad voor, maar in jouw geval, met zo'n gevoelig paard, lijkt me dat helemaal geen goede keuze eigenlijk.... Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:32

Nou ja, het was maar een voorstel, hahaha!
Ik sta niet te popelen om dat bit te gaan halen ofzo..
Heb meer zoiets van niet geschoten is altijd mis, kan het hooguit proberen. Maar als ik er over na denk denk ik dat ik heb niet eens hoef te gaan proberen inderdaad. Ik wil alleen geen 150,- uit gaan geven aan een bit...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:45

Tsja.......... letty heeft érg goed spul, maar daar betaal je dus ook voor ja...

Misschien, zoals ik eerder opperde, een idee om diverse bitten te lenen van collega-menners in de buurt oid....
Als een bit van 150 euro uiteindelijk hét perfecte bit voor je paard blijkt te zijn, is dat natuurlijk nog 'te betalen' misschien...

Maar kan me voorstellen dat je geen 150 euro voor een bit gaat neertellen als je nog totaal niet weet hoe het paard er op gaat reageren...

Ik persoonlijk zou in jouw situatie toch gaan kijken naar een ander bit dan deze enkelgebroken... maargoed, hoe dan ook, 't blijft giswerk...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:19

Ja, het blijft altijd proberen...
Ik heb niet echt menners in mijn kennisenkring, dus lenen gaat hem niet worden..
Ik ga morgen die B-stang halen, en proberen.. Mocht dat niets zijn gooi ik nog altijd liever 22,50 weg dan 122,50 Tong uitsteken

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:28

Ik men mijn paarden momenteel op een vierrings trens. Vind dat mijn paarden daar wat makkelijker op lopen. Heb even op http://www.loesdau.de gekeken en daar kosten ze 21,95... Een gebroken bit zou ik inderdaad niet nemen vanwege het notekraker effect....

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:20

Hier op de menvereniging loopt ook een pony met een heel gevoelig bekkie, die loopt nu op een B-stang ook perfect.. Dus we horen het morgen wel toch? Vierringstrens heb ik geen ervaring mee..

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:08

Mijn pony heeft ook nog steeds moeite met de liverpool.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd: enkel gebroken, dubbel gebroken, wel tongboog, geen tongboog, dunner bit, zeem erom, gewone trens, en nog wat andere bitten, wel of geen sperriempje, met kinkettingbeschermer e.d. maar hij blijft moeilijk.
Uiteindelijk gaat het dan op de gewone Liverpool met de kinketting op het allerlost nog het best, maar zo fijn als hij ohz op de dubbelgebroken trens reageerd, is hij gewoon niet voor de kar. Toch gaat het wel langzaam beter.
Ook ik vind het zonde om de dure bitten te proberen als je niet zeker weet dat dat de oplossing is.
Volg dit topic ook nog even...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:17

dempsyflaing schreef:
Mijn pony heeft ook nog steeds moeite met de liverpool.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd: enkel gebroken, dubbel gebroken, wel tongboog, geen tongboog, dunner bit, zeem erom, gewone trens, en nog wat andere bitten, wel of geen sperriempje, met kinkettingbeschermer e.d. maar hij blijft moeilijk.
Uiteindelijk gaat het dan op de gewone Liverpool met de kinketting op het allerlost nog het best, maar zo fijn als hij ohz op de dubbelgebroken trens reageerd, is hij gewoon niet voor de kar. Toch gaat het wel langzaam beter.
Ook ik vind het zonde om de dure bitten te proberen als je niet zeker weet dat dat de oplossing is.
Volg dit topic ook nog even...

Wees je er wel van bewust, op het moment dat je de kinketting zódanig los hebt zitten dat het de kin bijna niet meer aanraakt als je druk op de leidsels zet, dat de hefboomwerking wel heel erg afneemt Knipoog maar nogmaals; ieders moet zelf uitproberen wat voor hun paard het beste werkt, en soms is dat nog een hele zoektocht helaas... Knipoog

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:31

Ik weet dat de hefboomwerking afneemt, maar als hij ook maar enigszins een beetje inwerkt staat alles helemaal stil. En zodra ik hem ook maar 1 schakeltje strakker doe dan merk ik een negatief effect. Maar altijd nog beter dan met een trensje want dat vind ik in het verkeer echt te riskant.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:35

dempsyflaing schreef:
Ik weet dat de hefboomwerking afneemt, maar als hij ook maar enigszins een beetje inwerkt staat alles helemaal stil. En zodra ik hem ook maar 1 schakeltje strakker doe dan merk ik een negatief effect. Maar altijd nog beter dan met een trensje want dat vind ik in het verkeer echt te riskant.

Zo, die reageert dan inderdaad erg heftig op iets meer hefboomwerking.... Lachen

Voordeel van de liverpool vind ik toch nog altijd dat je, afhankelijk van de situatie en hoe het paard 'is' en 'loopt', kan kiezen uit verschillende gradaties inwerkingen van het bit...

Als mijn pony erg heet is bijv. in de galop op een mooi zandpad wil ik nog wel eens de leidsels een sleufje naar beneden vergespen, dan heb ik haar toch net iets meer onder controle en maakt ze zich niet zo 'sterk' als ze weer eens zo'n 'bui' heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:56

Ik heb de vraag even voorgelegd aan een bevoegd meninstructeur. Zijn antwoord is, dat als het paard het presteert de tong over het bit te gooien dat dan in 9 van de 10 gevallen het bit te laag hangt. Hou er hierbij rekening mee, dat in verhouding met een trens, het bit daarbij iets hoger komt te hangen. Verder, volgens de instructeur, is praktisch elk paard goed op een Liverpoolstang te rijden, maar wel mits je zelf genoeg ervaring hebt, en anders wordt het met een ander soort stang ook niks, volgens hem.
Verder is de keuze van het bit ook afhankelijk van wat je met je paard voor de kar wilt. Realiseer je wel, dat je met een Liverpool veel fijnere hulpen kunt geven dan met een stang met bijv. vaste schuimgaten, de meeste paarden vinden die helemaal niet fijn.
Verder maak ik uit je post op, dat je nog niet veel ervaring hebt met mennen, lessen nemen lijkt me dan wel verstandig, of haal er een ervaren iemand bij die je helpt om je paard verder in tuig te beleren. Het is nog niet zo, dat elke ruiter meteen ook een geboren menner is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:06

Ik vind dat van een instructeur heel gewaagde uitspraken.
Houdt hij ook rekening met de monden van de paarden
Ruimte, draaien in de tong, hangende roosters enz enz..