[AR] met of zonder oogkleppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newton

met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:47

was wel eens nieuwschierig of er nog meer mensen zijn die zonder oogkleppen rijden.
Onze paarden rijden we altijd zonder oogkleppen, zowel in het enkel als in het tweespan.
Vind persoonlijk dat ze er veel fijner door lopen en minder schrikkerig zijn.
we hebben overigens wel gewone menhoofdstellen alleen de bakstukken waar de oogkleppen aanzitten zijn vervangen door hetzelfde soort bakstukken alleen dan zonder oogkleppen.
wat is jullie mening/ ervaring???

Chestnut89

Re: met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:10

ik vind persoonlijk dat het wat meer 'toont' als een paard oogkleppen opheeft. Zonder zijn ze inderdaad wel rustiger, maar bij die van mij is de activiteit er dan ook uit.
Bovendien heb ik een paard met maanoog dus zal haar nooit uitbrengen zonder oogkleppen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:45

Chestnut89 schreef:
ik vind persoonlijk dat het wat meer 'toont' als een paard oogkleppen opheeft. Zonder zijn ze inderdaad wel rustiger, maar bij die van mij is de activiteit er dan ook uit.
Bovendien heb ik een paard met maanoog dus zal haar nooit uitbrengen zonder oogkleppen.

Of je haar vanwege dat maanoog nooit met kleppen zal uitbrengen, tsja, dat is vast een kwestie van smaak, ik vind het nogal een onzinnige reden, maargoed...
Om te stellen dat alle paarden altijd zonder oogkleppen rustiger zijn is toch een beetje generaliserend.... het hangt totaal ook v/d menner en de pony af...

Ik heb eigenlijk een 99,9% bomproofe pony voor de wagen staan, toch rijdt ik haar met oogkleppen. Ik wil al een tijdje proberen wat af te wisselen, dus ook af en toe zonder kleppen rijden. Als het aan mij had gelegen had ik dat allang gedaan, maargoed, omdat er een redelijk ernstig ongeluk tussen kwam met bijbehorende blessure e.d. wacht ik daar toch nog maar even mee, nu ze net een aantal maanden is hersteld.
Met kleppen heb ik het idee dat ze wel meer met haar concentratie bij mij is, ipv. bijv. 'het o zo groene gras daaro aan de overkant', of 'die hele leuke pony die daar in de wei staat'. Ze wordt ook ohz. gereden en dan zie je toch wel dat ze, júist doordat ze bijv. iets 'engs' al meters van te voren ziet, daar dus drukker en een klein beetje angstiger door wordt.

Ik ben eigenlijk van mening dat het totaal aan de pony, de menner en de situatie ligt, of je beter met of zonder oogkleppen kan rijden. Ook ik vind het natuurlijk wel een mooi 'nostalgisch' beeld hebben, helemaal bij tuigers, die zag je vroeger toch ook voornamelijk met oogkleppen incl. vaak mooi versiersel voor de wagen staan.

Maar als je duidelijk merkt dat een pony zonder kleppen beter te rijden is, tsja, waarom dan moeilijk doen en mét oogkleppen?
Sommige pony's kunnen gewoonweg niet eens gereden worden met kleppen, omdat ze dan erg angstig worden, omdat ze hetgeen wat zich achter hen gebeurd, niet kunnen waarnemen... Geef je dan eens een zweephulp, dan zien ze die niet aankomen en kunnen ze daarvan schrikken.

Maar volgens mij was het wel zo, dat oogkleppen oorspronkelijk júist voor 2spannen werden bedoeld, omdat als bijv. het linkerpaard wat actiever moet worden, en het rechterpaard juist te veel trekt, je het linkerpaard dan een kleine, activerende zweephulp kan geven, zónder dat het rechterpaard dit in de gaten heeft. Anders kom je natuurlijk geen stap verder, als het rechterpaard dus ook reageert op de zweephulp bedoeld voor het linkerpaard...

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen, die met een 2span zónder kleppen mennen, dat 'probleem' ervaren...

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:58

wij mennen zonder oogkleppen in het enkel en tweespan en als ik het ene paard een correctie moet geven met de zweep zeg ik eerst de naam van het paard en dan pas de correctie, heb eigenlijk nooit voor het probleem gestaan dat ze beide schrokken ofzo. moet ook zeggen dat ik weinig tot niet de zweep gebruik maar voornamelijk meer dan genoeg heb aan mijn stemhulpen ook in het tweespan

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:06

Ahja, maar natuurlijk Pling Even niet aan gedacht; maar behoorlijk logisch natuurlijk; eerst het betreffende paard met zijn naam 'tot de orde roepen' Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:32

In het verleden had ik enkel mijn draverstuigje met een ongepast hoofdstel en een stevige beleer-tweewieler. Om het probleem van het ongepaste hoofdstel op te lossen, heb ik er een gewoon ohz hoofdstel aangehangen. (met een D-stang) Beide paarden die aangespannen lopen, reageerden er goed op. Het was zelfs zo dat mijn ruin bijna niet te houden was toen hij de trein hoorde komen met kleppen, maar alleen even opkeek met het andere hoofdstel. Zo heb ik vele kilometers afgelegd en eigenlijk nooit grote problemen gehad die te wijten zijn aan het niet hebben van oogkleppen.

Nu heb ik een vierwieler en een paar tweedehands hoofdstellen met oogkleppen die wel passen. Daar gebruik ik er nu één van, uit voorzorg. Het paard heeft immers geen zicht op wat er gebeurt achter zich, dus als hij tegen een beetje lawaai kan, kun je met een gerust hart een koets joelende kiudneren rondvoeren. In de toekomst wil ik een vd Wiel hoofdstel met "Madonna" oogklepjes om enkel het zicht naar achter weg te nemen en ze voor de rest zoveel mogelijk de ruimte te geven... Jammer genoeg zijn die dingen betrekkelijk duur.

Groeten, SuSEQ

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:45

JoyCiej007 schreef:
Chestnut89 schreef:

Of je haar vanwege dat maanoog nooit met kleppen zal uitbrengen, tsja, dat is vast een kwestie van smaak, ik vind het nogal een onzinnige reden, maargoed......

je kunt zeggen dat de jury er niet naar mag kijken, maar het is en blijft een lelijkheid aan een paard, en er wordt hoe dan ook (onbewust) opgelet.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:57

Onze tinker staat ook zonder oogkleppen voor de wagen, is ie veel rustiger van. Hij heeft overigens twee prachtige blauwe ogen, zonde om die te bedekken Knipoog

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:01

SuSEQ schreef:
In het verleden had ik enkel mijn draverstuigje met een ongepast hoofdstel en een stevige beleer-tweewieler. Om het probleem van het ongepaste hoofdstel op te lossen, heb ik er een gewoon ohz hoofdstel aangehangen. (met een D-stang) Beide paarden die aangespannen lopen, reageerden er goed op. Het was zelfs zo dat mijn ruin bijna niet te houden was toen hij de trein hoorde komen met kleppen, maar alleen even opkeek met het andere hoofdstel. Zo heb ik vele kilometers afgelegd en eigenlijk nooit grote problemen gehad die te wijten zijn aan het niet hebben van oogkleppen.

Nu heb ik een vierwieler en een paar tweedehands hoofdstellen met oogkleppen die wel passen. Daar gebruik ik er nu één van, uit voorzorg. Het paard heeft immers geen zicht op wat er gebeurt achter zich, dus als hij tegen een beetje lawaai kan, kun je met een gerust hart een koets joelende kiudneren rondvoeren. In de toekomst wil ik een vd Wiel hoofdstel met "Madonna" oogklepjes om enkel het zicht naar achter weg te nemen en ze voor de rest zoveel mogelijk de ruimte te geven... Jammer genoeg zijn die dingen betrekkelijk duur.

Groeten, SuSEQ

Ik ben benieuwd wat je met een ongepast hoofdstel bedoelt...... Knipoog

En Van der Wiel, het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat zeg! Een vriend van me heeft laatst ook een hoofdstel laten maken, wat een kwaliteit!!!

Gonzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:28

Ik rijd met Gonzo ook altijd zonder oogkleppen ik vind het heel fijn en zou niet meer anders willen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:37

Ik kan mijn pony's met en zonder oogkleppen rijden zowel in het enkelspan als in het tweespan. En idd ook ik doe met het tweespan eerst de pony zijn naam noemen en dan pas de correctie. Gaat perfect!

Het is wel bij mijn pony's zo dat als ik ze met oogkleppen rij ze superalert zijn op mijn hulpen. Soms weleens te..kan een voordeel zijn maar ook zeker een nadeel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:39

Arretje schreef:
Ik ben benieuwd wat je met een ongepast hoofdstel bedoelt...... Knipoog

En Van der Wiel, het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat zeg! Een vriend van me heeft laatst ook een hoofdstel laten maken, wat een kwaliteit!!!

Ongepast: neusriem te lang, keelriem te klein, windriemen van de oogkleppen tekort, oogkleppen te groot, bakstukken te lang... Het ging, maar dat was het dan ook.

235 EUR voor een gewoontje, 140 EUR extra voor de speciale oogklepjes... Scheve mond

Groeten, SuSEQ

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:08

SuSEQ schreef:
235 EUR voor een gewoontje, 140 EUR extra voor de speciale oogklepjes... Scheve mond

Groeten, SuSEQ

Valt me nog best mee Ja
Als je kijkt wat een rijhoofdstelletje van Döbert of Passier kost....580 euri's ben je zo kwijt Geld, geld!

Het is inderdaad prachtige kwaliteit!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:30

manie schreef:
Als je kijkt wat een rijhoofdstelletje van Döbert of Passier kost....580 euri's ben je zo kwijt Geld, geld!

Slik... Wat is daar zo speciaal aan?

Groeten, SuSEQ

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:11

SuSEQ schreef:
manie schreef:

Slik... Wat is daar zo speciaal aan?

Groeten, SuSEQ

Mooi leer en een fijne afwerking, maar ik vind de prijs totaal absurd.

Veertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:04

ik vind het persoonlijk iets veiliger om met oogkleppen te rijden.. elk paard kan schrikken.. ik ken toevallig iemand die zonder oogkleppen reed.. dit paard was ook bomproof..! maar op een dag kreeg hij opeens in de gaten dat er wat achter hem aan kwam zetten.. het vluchtgedrag van het paard kwam naar boven en hij is verschrikkelijk hard aan de kletter gegaan.. de koetsier heeft een week in coma gelegen en meerdere botten gebroken en verschrikkelijk veel kneuzingen opgelopen en alles lag open en zag blauw.. dit paard werd al lange tijd zonder oogkleppen gereden.. ze schrikken simpelweg minder snel met oogkleppen.. maar dit is mijn persoonlijke mening en ervaring..Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:16

Veertjuuhh schreef:
ze schrikken simpelweg minder snel met oogkleppen..

Dit is dus echt onzin!
Er zijn ook paarden die nou eenmaal schrikachtiger zijn MET oogkleppen.
Dieren die juist in paniek raken wanneer ze overal geluiden horen die ze niet kunnen zien.

Veertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:23

okay anders geformuleerd.. de meeste paarden schrikken minder snel met oogkleppen.. maar de ervaring speelt bij mij ook mee heah.. het verhaal dat ik vertelde.. vandaar mijn mening om met oogkleppen te rijden..Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:34

Onze paarden worden met oogkleppen gereden. Simpelweg omdat ze dan juist het rustigst zijn.
De Tinker hebben we een keer zonder oogkleppen voor de koets gehad (om de lengte van de boom af te stellen voor een 2-spanritje de dag later. Trouwens niet ingespannen maar gewoon los voor de koets geparkeerd Knipoog ). Die raakte al in stilstand in paniek van die boom vlak naast en die kar vlak achter d'r. Een dag later in 2-span ingespannen met oogkleppen en er is niks aan de hand.
De Shet rijden we ook met oogkleppen. Daar zijn we mee begonnen zonder oogkleppen maar ook hij werd te loperig en te gespannen zonder oogkleppen omdat hij de koets achter zich kon zien. Hoofdstel met oogkleppen gekocht ( Geld, geld! ) en hij loopt vreselijk braaf en ontspannen voor de kar.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:47

Ik heb er dus zoëen die aan de kletter gaat zodra hij met oogkleppen gemend wordt. Dan loopt hij vreselijk gespannen, onzeker en bij het minste geringste stopt hij helemaal met nadenken en vliegt hij er als een idioot vandoor.
Werk ik zonder oogkleppen, dan loopt hij sowieso al meer ontspannen, is hij rustiger en áls er dan iets gebeurd waar hij echt van schrikt, heb ik hem sneller terug onder controle. Hij blijft zelf ook meer nadenken als hij zonder oogkleppen loopt. Eerst kijken of het wel nodig is om hier als een jekko voor weg te schieten... je wordt er namelijk wel moe van hoor Knipoog

Groetjes, Lacuna

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:47

Veertjuuhh schreef:
okay anders geformuleerd.. de meeste paarden schrikken minder snel met oogkleppen.. maar de ervaring speelt bij mij ook mee heah.. het verhaal dat ik vertelde.. vandaar mijn mening om met oogkleppen te rijden..Knipoog

Ja Klopt de meeste, maar niet allemaal Knipoog

Dat vind ik dus het belangrijkste, dat mensen kijken naar hoe hun paard erop reageert.
Per dier en per menner is dit toch heel verschillend.

Ik men zonder oogkleppen, naar volle tevredenheid.
Met mijn ene pony heb ik ook wel eens met oogkleppen gemend en dat ging op zich best goed (helaas is hij dan wel 10x banger voor verkeer dan zonder oogkleppen). Mijn andere pony raakt echt in blinde paniek met oogkleppen. Niks rustiger of meer ontspannen dus. Hij wordt echt bloedlink.
Dat doen we dus maar niet meer Knipoog
Persoonlijk heb ik ook liever dat mijn dieren mee kunnen kijken, dat geeft mij een beter gevoel.

Overigens denken mensen dat vroeger ook altijd met kleppen werd gemend, maar dit is niet waar. Boeren menden eigenlijk altijd zonder oogkleppen, alleen gebruikten ze soms kleppen in situaties met hoog geladen (hooi)wagens. Sommige paarden hadden vrees voor de 'hoogte' achter zich. Dan waren oogkleppen dus een uitkomst.
Per gemeente verschilde het ook, in sommige verondeningen stond dat het gebruik van oogkleppen verplicht was, in andere gemeentes was het juist weer verboden.
De adel gebruikte wel vaak kleppen, maar dat was meer voor de 'sier' dan voor het functionele. Op oogkleppen kun je immers lekker opzichtig je initialen en/of familiewapen kwijt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door manie op 17-03-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Veertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:02

ja klopt idd.. maar wij hebben hoofdzakelijk trams achter de paarden hangen en dat geeft vaak schrikreacties.. aangezien deze niet klein zijn..Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:48

manie schreef:
De adel gebruikte wel vaak kleppen, maar dat was meer voor de 'sier' dan voor het functionele. Op oogkleppen kun je immers lekker opzichtig je initialen en/of familiewapen kwijt Tong uitsteken

Oogkleppen hebben wel degelijk nog een andere functie: het beschermen van het paardenoog voor laaghangende/voorbijzwiepende takken als je snel langs bosjes sjeest... Maar dat kom je dus niet tegen op het land of in de stad. Lachen

Groeten, SuSEQ

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:17

SuSEQ schreef:
manie schreef:

Oogkleppen hebben wel degelijk nog een andere functie: het beschermen van het paardenoog voor laaghangende/voorbijzwiepende takken als je snel langs bosjes sjeest... Maar dat kom je dus niet tegen op het land of in de stad. Lachen

Groeten, SuSEQ

Maar de takken kunnen juist ook lelijk tussen de klep en het oog belanden Knipoog
Iets waar je zonder kleppen weer geen last van hebt Vork