[AR] Opknappen recreatiewagen: Hellup!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

Opknappen recreatiewagen: Hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:03

Ik heb vorige zomer een klein recratiewagentje gekocht. Tweedehands, vierpersoons en in vrij redelijke staat. Nu hebben we narco vorige week weer eens voor de koets gehad, en toen kwamen we tot de conclusie dat mijn wagentje toch wel in barslechte staat bleek te zijn...

Nu heb ik dus de wagen thuis onder de overkapping, heb ik alle kussens losgeschroefd en het plaatwerk verwijderd. Van de week met de staalborstel alle roest verwijderen (ahum... de hele koets polijsten dus ) in de menie zetten en daarna aflakken met rijtuigengroen . Het plaatwerk beits ik netjes in een donkere tint en ook de spaken ga ik onder handen nemen. Al het plaatwerk komt weer met rvs schroeven vast (zodat niet alle schroeven doormidden breken als ik ze los wil draaien ) en de kussens worden met nieuw kunstleer bekleed (er zitten gaten in en het spaanplaat aan de onderkant is aan het rotten... Maar goed, das werk wat ik ken, dus dat is niet zo moeilijk...

Dan nu het onderhoudsgedeelte... ...daar heb ik geen ervaring mee...
1. Ik weet dat ik de draaikrans moet smeren, maar waarmee?
2. Wat moet ik doen aan de vering en de assen van de wielen?
3. Hoe onderhoud ik de trommelrem?
4. Welke schroeven/bouten/moeren/ofwel onderdelen moeten regelmatig vervangen worden?
5. Waar laat ik nieuwe binnenbanden op mijn wielen leggen?
6. Wat vergeet ik???

Nog een inrichtingsvraagje:
Heeft iemand een lijstje wat je ALTIJD in de koets aanwezig moet hebben? Heb dat ergens gelezen en dat lijstje ben ik kwijt...
Ik weet nog: Mes (in je jas), Sterk touw, Strotouwtjes, Gaatjestang (en toen hield het op)
Evt: Ehbo kistje, Deken...

En dan als laatste een esthetisch vraagje:
De kussens zijn zwart, het frame wordt standgroen, het plaatwerk wordt teakkleurig gebeitst. Zou het dan te druk worden als ik de spaken van de wielen cremekleurig maak? Dus niet spierwit, maar wel licht?
Of zou dat te schreeuwerig worden? Over het algemeen is de koets nu de wielen nog donkergroen zijn, vrij donker. en dat stoort me een beetje...

ikenindi

Re: Opknappen recreatiewagen: Hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:04

ik kan je niet echt helpen, behalve iets wat je nog meer mee moet nemen: mobiele telefoon en evt paardenpaspoort?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:06

Ik volg even mee, wij zijn ook bezig met het opknappen van een recreatie wagen.
Wij hebben alleen autobanden eronder en geen rem (helaas).
Houtwerk is al vervangen nu de rest nog Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:20

inkidinkidoe schreef:
Dan nu het onderhoudsgedeelte... ...daar heb ik geen ervaring mee...
1. Ik weet dat ik de draaikrans moet smeren, maar waarmee?
2. Wat moet ik doen aan de vering en de assen van de wielen?
3. Hoe onderhoud ik de trommelrem?
4. Welke schroeven/bouten/moeren/ofwel onderdelen moeten regelmatig vervangen worden?
5. Waar laat ik nieuwe binnenbanden op mijn wielen leggen?
6. Wat vergeet ik???

1/ Als het goed is, zit er een smeernippel op de draaikrans. Wat je minstens moet doen is die smeren met vet en een vetpomp. Eventueel kun je eens binnenspringen bij een garage of iemand die landbouwmaterieel doet om zo'n ding te lenen.

2/ De veren kun je schilderen waar ze zichtbaar zijn. Eens de verf goed gedroogd is, kun je ze inspuiten met WD40. Dat doe je een keer of 2-3; je zult zien dat er heel wat roestige olie uitloopt na de eerste keer. Aan de assen kun je niets doen; de lagers kun je smeren met WD40 of iets wat er beter voor geschikt is. Eventueel kun je die eens laten controleren bij diezelfde garage/landbouwmaterialen verkoper als voor de draaikrans. Een wagenbouwer kan je zeker helpen, maar zal misschien duurder zijn. En je moet er één hebben in de buurt...

3/ Dat kun je navragen bij een plaatselijke garagist. Die kan je ook aan verse remblokjes helpen. Als hij met een kabel werkt (zoals bij een fiets of brommer) kun je de kabel vervangen; zoniet kun je de remvloeistof bijvullen of vervangen. Let wel op dat je geen remvloeistof morst of op de verf laat zitten, dat bijt verschrikkelijk. Controleer ook de remleidingen en de cylinder bij de pedaal als het een hydraulisch systeem betreft.

4/ Schroeven moet je niet vervangen, tenzij bij een restauratie. Bouten en moeren eigenlijk ook niet, maar het is wel aan te raden na de eerste paar ritjes de wielbouten eens aan te draaien. Controleer zeker je schamelbout, want die houdt heel het geval samen. Controle van de bouten aan de vering kan ook geen kwaad, maar dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn.

5/ Ook dat kun je laten doen bij een plaatselijke garagist, maar binnenbanden vervangen kun je eigenlijk gemakkelijk zelf. Veel moeilijker dan van een fiets kan het niet zijn. Lachen Buitenbanden vervangen is een ander verhaal, maar eignelijk ook alleen maar omdat je daar moeilijk aan geraakt. banden voor van die typische koetswielen kun je nog 't makkelijkst bestellen bij een koetsenbouwer. Zij kopen ze ook maar in Thailand, maar ze geraken er wel aan.

6/ Zo direct kan ik niks extra bedenken...

Groeten, SuSEQ

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:11

@SuSEQ: Super bedankt alweer voor je antwoorden!!! Daar kan ik al heel veel mee!!!

@ikenindi: Dat paardenpaspoort (en je koetsiersbewijs) zijn helemaal geen stomme ideeën! Dank je wel!
Ikzelf heb het lijstje gevonden! (in mijn boek van het koetsiersbewijs Bloos ):
- Scherp mes (in je jas)
- Een tang
- Een stevig stuk touw
- Een aantal opgerolde strotouwtjes
- Een hoevenkrabber
- Een gaatjestang

Evt bij een langere rit:
- Een deken
- Strijklappen
- Een drinkemmer
- Krachtvoer of wat hooi
- Verbandtrommel
- Mobiele telefoon

Iemand nog aanvullende ideeën? Tot nog toe zijn genoemd:
- Paardenpaspoort
- Ruiterbewijs
- Halster met touw
- Zweep en handschoenen
Laatst bijgewerkt door inkidinkidoe op 12-03-08 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:17

Ik nam ook altijd een halster met touw mee.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:21

extra halster en touw is inderdaad niet verkeerd, eventueel standaard je handschoenen en zweep erop dan vergeet je dat niet

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:30

heb ze in de post erbij gezet, dan heb ik t lijstje straks compleet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:31

wat voor banden rijd je misschien een fietspomp of is dat heel dom

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:07

Aangezien ik vanmiddag vrij had, wilde ik de platen los gaan schroeven. Nu kom ik er dus achter dat NIET EEN SCHROEF nog los te krijgen is... Ze zijn doorgeroest, dolgedraaid, of gewoon afgebroken... Ik moest al nieuwe platen gaan maken, maar nu dus zeker. AARGHH krijg t allemaal niet los!!!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:07

Nelleke1 schreef:
wat voor banden rijd je misschien een fietspomp of is dat heel dom

Tja... Volgens mij is dat zo gek nog niet! Moet ik eens kijken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:24

inkidinkidoe schreef:
Aangezien ik vanmiddag vrij had, wilde ik de platen los gaan schroeven. Nu kom ik er dus achter dat NIET EEN SCHROEF nog los te krijgen is... Ze zijn doorgeroest, dolgedraaid, of gewoon afgebroken... Ik moest al nieuwe platen gaan maken, maar nu dus zeker. AARGHH krijg t allemaal niet los!!!

Je kunt de schroeven uitboren, zodat de kop loskomt. Dan kun je (hopelijk) de platen losmaken en daarna de schroeven uitdraaien met een tang. Kruipolie kan ook wonderen doen. Heb je een foto? Dan weten we waar we over spreken...

Groeten, SuSEQ

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:29

SuSEQ schreef:
inkidinkidoe schreef:

Je kunt de schroeven uitboren, zodat de kop loskomt. Dan kun je (hopelijk) de platen losmaken en daarna de schroeven uitdraaien met een tang. Kruipolie kan ook wonderen doen. Heb je een foto? Dan weten we waar we over spreken...

Groeten, SuSEQ

Bedankt voor de tips! Kan je dalijk als adviseur gaan aanstellen! Superhandig hoor, mensen met ervaring. We hebben de schroeven die dolgedraaid waren inderdaad doorgeboord. En dat werkte goed. De andere heb ik eerst zandvrij gemaakt en met wat olie losgekregen. Helaas was het houtwerk te lang onverzorgd gebleven en was het helemaal uitgezet en gespleten. Dus kom ik weer met een volgende vraag:

Nu zit er als plaatwerk multiplex op de koets. Ik moet dit dus gaan vervangen en was er vanuit gegaan dat ik weer nieuw multiplex zou kunnen pakken. Nu zei iemand dat ik dat niet moest pakken omdat dit met vocht dus opnieuw gaat uitzetten. Beetje raar omdat de meeste sites schrijven dat multiplex een van de sterkste plaatmaterialen is wat er te koop is... Ik was dus van plan om dezelfde platen te bestellen. Tenzij iemand iets anders aanraad. Iemand ervaring?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:14

inkidinkidoe schreef:
Nu zit er als plaatwerk multiplex op de koets. Ik moet dit dus gaan vervangen en was er vanuit gegaan dat ik weer nieuw multiplex zou kunnen pakken. Nu zei iemand dat ik dat niet moest pakken omdat dit met vocht dus opnieuw gaat uitzetten. Beetje raar omdat de meeste sites schrijven dat multiplex een van de sterkste plaatmaterialen is wat er te koop is... Ik was dus van plan om dezelfde platen te bestellen. Tenzij iemand iets anders aanraad. Iemand ervaring?

Betonplex. Lachen Da's multiplex die op de grote vlakken voorzien is van een laagje waterbestendig materiaal, zodat het kan gebruikt worden als bekistingsplaat voor het gieten van beton. Op de korte kanten is de gelaagde structuur meestal wel nog te zien, dus die moet je even behandelen, zodat ze geen vocht optrekken. Deze platen zijn vrij goedkoop te verkrijgen bij de lokale DHZ winkel, in verschilende diktes. Enige nadeel: ze zijn meestal (zoniet altijd) donkerbruin en voor zover ik weet niet gemakkelijk te schilderen.

Een andere optie zijn Bruynzeel platen, maar die zijn iets duurder. Da's ook een gelaagde structuur met een afwerkingslaagje erop, waar je wel de kleur van kunt kiezen. Ik weet niet waar die dingen verkrijgbaar zijn, maar google weet dat misschien wel.

Groeten, SuSEQ