[AR] zweep gebruik wie helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

zweep gebruik wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:40

Ik heb even een vraagje over het gebruik van de zweep.
Ik heb met romy nu 3x aan de lange lijnen gelopen, ze pikt hat aardig op reageert goed op de stem hulpen alleen slingert ze soms nog wat en heeft ze soms wat moeite een bocht te maken.

Nu heb ik dus geen moeite met het vasthouden van de zweep, maar ik vroeg me af hoe ik die het beste kan gebruiken om haar te begrenzen aan de kant die ze dus niet op moet gaan.
Geven jullie een tikje aan de kant die je wil begrende of leg je de zweep alleen tegen de pony aan? (beetje druk geven)
En op welke plek raken jullie de pony aan met de zweep op de kont of meer richting de schouder?
Ik had namelijk al in de zoekmachine gezocht maar ik kon daar niet echt veel in vinden.

cheyentic

Re: zweep gebruik wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:45

ik rij zelf niet veel aangespannen (alleen recreatief met me shettie) maar draai wel op hoog nivo mee in de mensport, de zweep word aangelegt tegen de flank van het paard om hem te begrenzen, zie het maar als je been tijdens het rijden.
reageert ze daar niet genoeg op geef je een klein tikje ook op de flank ook hier weer hetzelfde als dat je onder het zadel met je been zou doen.
succes

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:47

Begrenzen doe je door de zweep tegen de pony aan te leggen. Het mooiste is om dit voor en achter het schoftje te doen, dit kun je met je been vergelijken.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:50

Okej dat is al voldoende informatie voor mij bedankt Haha!
Ik ga het vanmiddag meteen even uitproberen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:03

Begrenzen doe ik inderdaad voornamelijk met zweep aanleggen, bij voorkeur op de plek waar ohz. je been ligt. Wil ik een iets meer activerende hulp of reageert ze naar mijn idee niet gewenst op het aanleggen, dan geef ik een soort van 'veegje', een heel klein, subtiel tikje zeg maar Lachen

Bij trainingen heb ik ook wel eens iemand naast de pony laten lopen (niet bij het hoofd, dus wel uit het zicht) met een extra menzweep, en die gebruikte dan het handvat van de zweep en legde die af en toe aan op de plaats van het been ohz. als ik bijv. in een volte of wendingen zelf nog te druk was met de leidsels (voor stelling en buiging). het handvat geeft soms nét dat beetje extra druk als het nog niet zo goed wil, ook dat heeft me erg geholpen Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:31

JoyCiej007 schreef:
(voor stelling en buiging).

TS heeft het hier over een dier dat 3 x op de lange leidsels heeft gelopen en moeite heeft met de wendingen.
Het gaat er dus om om het dier toomwijs te krijgen, stelling en buigen is hierbij nog lang niet aan de orde en zou ik me ook nog niet op richten.
Aandrijven aan de binnenzijde is vaak al wel voldoende doordat je hem dan voorwaarts houdt en aan het bit. Snapt ie t echt niet en wil ie zijn hoofd naar binnen draaien dan wil ik ook wel eens aan de buitenkant een tikje geven zodat ie weer recht word en de wending vanzelf weer in zet. Na een paar keer kennen ze het meestal wel.
Ik ga meestal al snel de weg op (eerst iemand er naast) waar je niet zo veel hoeft te sturen, vervolgens als je een paar leuke boompjes tegen komt o.i.d. kun je er eens mooi om heen sturen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:40

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
(voor stelling en buiging).

TS heeft het hier over een dier dat 3 x op de lange leidsels heeft gelopen en moeite heeft met de wendingen.
Het gaat er dus om om het dier toomwijs te krijgen, stelling en buigen is hierbij nog lang niet aan de orde en zou ik me ook nog niet op richten.
Aandrijven aan de binnenzijde is vaak al wel voldoende doordat je hem dan voorwaarts houdt en aan het bit. Snapt ie t echt niet en wil ie zijn hoofd naar binnen draaien dan wil ik ook wel eens aan de buitenkant een tikje geven zodat ie weer recht word en de wending vanzelf weer in zet. Na een paar keer kennen ze het meestal wel.
Ik ga meestal al snel de weg op (eerst iemand er naast) waar je niet zo veel hoeft te sturen, vervolgens als je een paar leuke boompjes tegen komt o.i.d. kun je er eens mooi om heen sturen.

BD, dat had ik al begrepen en dat is inderdaad dan nog niet aan de orde, maar ik wilde even illustreren dat het soms ook werkt in bepaalde situaties om er nog een extra iemand náast te hebben lopen Knipoog En ik gebruik dat dan toevallig voor dat doeleinde, wat betreft mijn eigen situatie. Ik dacht: misschien heeft ze er wat aan, maar dan om aan iets anders te werken. Dat laatste was dus niet eens gericht op het probleem v/d TS, maar meer een extra tip Lachen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:21

nog bedankt voor de andere reacties.

@ joyciej007: bedankt voor de extra tip, ik denk wel dat ik daar wat aan heb zodra ik wat verder ben Lachen

Heb het helaas vandaag nog niet kunnen uitproberen vanwege het weer Tong uitsteken dus morgen ga ik het even in de praktijk brengen hihi ^.^

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 02:03

_vivi_ schreef:
nog bedankt voor de andere reacties.

@ joyciej007: bedankt voor de extra tip, ik denk wel dat ik daar wat aan heb zodra ik wat verder ben Lachen

Heb het helaas vandaag nog niet kunnen uitproberen vanwege het weer Tong uitsteken dus morgen ga ik het even in de praktijk brengen hihi ^.^

Denk niet dat je morgen ver zal komen, er is een halve 'storm' op komst, compleet met onweer, regen, en héule harde wind dus Knipoog
Maargoed; wie weet, misschien klaart het op......

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 06:39

Tip voor je zweepgebruik voor je op je paard oefent:

Zet een pion neer in de bak met een balletje erop en ga op afstand staan en leer jezelf om het balletje aan te raken met het slaggedeelte van de zweep, vegen, activeren, etc. "binnenkant en buitenkant. Zodat je jezelf leert waar de zweep bij het paard terecht komt.

SUcces

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:30

nou ik heb het vandaag kunnen uitproberen en het werkte goed Haha! romy slingerde veel minder en een bocht maken lukt ook een stuk beter Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:04

_vivi_ schreef:
nou ik heb het vandaag kunnen uitproberen en het werkte goed Haha! romy slingerde veel minder en een bocht maken lukt ook een stuk beter Haha!

Goedzo! OK dan! Fijn om te horen dat het zo goed gaat.

Zit me trouwens net te bedenken dat ik dat ook wel vaker heb gehad; pony's die nog niet, of nog maar heel kort voor de wagen staan, af en toe nog wel eens willen 'slingeren'. Het is net alsof ze voor het eerst een ruiter op hun rug hebben, dan moeten ze ook weer even hun evenwicht opnieuw vinden, en opnieuw 'op eigen benen' leren lopen...