[AR] Slepen overslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Slepen overslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:29

Ik wil uit interesse graag weten of er ook mensen bekend zijn met paarden die het slepen echt niets vinden, maar met de kar trekken zelf geen problemen hebben.

Mijn vader wil namelijk mennen met mijn fjord. Vandaag is er iemand geweest en het schijnt (ik was er niet bij) perfect te zijn gegaan, tot dat ze wilden gaan slepen. Het wilde westen kwam even tot leven in de bak.

Het is niet zo dat we het direct opgeven. Mijn vader heeft zich immers al geabboneerd op de Mensport en er staat al een kar klaar om gebruikt te worden Knipoog

Weet er iemand nog een adres van een ervaren persoon in het beleren van paarden voor de kar in de omgeving Leusden, De Glind, Scherpenzeel?

Saskia

Cheveyo

Re: Slepen overslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:30

pfoeh, ik zou het niet wagen als ik jou was zonder te weten waarom het slepen niet gaat.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:37

Ik zelf doe helemaal niets en we willen inderdaad weten waar het probleem zit.
Ik bedoel; ik vind het prima als er gemend gaat worden, maar ik wil wel mijn gezellige fjord houden en geen getraumatiseerd paard omdat we zonodig overhaast willen gaat mennen.

Hij is nu ong. 10 en toen wij hem net hadden (5,5 jaar geleden) was hij ook panisch voor de longeer/menzweep en toen wilde het slepen eigenlijk ook niet. Dat hebben we laten rusten en hem enkel onder het zadel gereden.

Ik ben ook echt een leek wat mennen betreft, dus ik dacht: wie weet is het heel normaal Lachen vandaar mijn vraag.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:08

Ik neem aan dat hij panikeert als hij het gleuid van de slepende band hoort of de strengen tegen zijn been voelt? In dat geval zou ik hem proberen desensibiliseren (om eens een duur woord te gebruiken) en dan nog eens opnieuw proberen slepen. Ook in de kar krijgt hij wel eens de strengen tegen zijn benen of de broek in z'n kont en daar moet hij dan ook tegen kunnen. Of het zou wel eens het wilde westen voor heel het dorp kunnen zijn.

Verder kun je nog de klassieke truuk proberen: geen krachtvoer geven, eerst wat longeren en dan, als hij wat moe is, verderdoen. Dan zijn ze meteen wat minder geneigd om lang voort te protesteren. Maar ik vrees ervoor dat dat niet zal helpen, gezien zijn paniekerig verleden...

Groeten, SuSEQ

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:11

Mijn shet was ook panisch voor de sleep, althans het geluid ervan ik heb hem dit afgeleerd, door iemand de sleep te laten trekken, terwijl ik mijn paard mende, zonder dat hij een sleep trok, na een paar keer was hij gewend aan het geluid en ging het slepen wel. Verder zou ik een dergelijk paard altijd laten beleren door een proffesional, daar heb je echt wel meer lol van, zeker als jezelf onervaren bent,, ga dan lekker meehelpen en kijken dan leer je een heleboel. Er zijn tegenwoordig ook veel mensen die het slepen overslaan en in plaats daarvan, een helper druk op de borst laten uitvoeren, maar de vraag is dan wat doet hij met een kar, gaat hij dan uit zijn bol dan heb je een groter probleem.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:22

sonjim schreef:
... Er zijn tegenwoordig ook veel mensen die het slepen overslaan en in plaats daarvan, een helper druk op de borst laten uitvoeren...

Lijkt mij lekker veilig als het paard dan flipt...

Naar ik kan lezen, hebben ze professionele hulp. Of was die toch niet zo professioneel?

Groeten, SuSEQ

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:35

Jammer dat de start van Sjors(leuke naam trouwens Haha! ) zijn mencarriere niet vlekkeloos is gestart.
Ik hoop wel dat er goed gereageerd is op zijn paniekreactie.
En ik weet ook niet of de mensen die je vader hebben geholpen, erg ervaren waren.

Ik wil je wel aanraden om dit voorval te noemen als je Sjors wegbrengt om te laten beleren. En ik zou hem echt proffesioneel laten beleren. Ik weet wel een adres maar dat is in de provincie Groningen Clown Clown

Succes ermee.

@SuSEQ; Geen krachtvoer geven??? Jij eet toch 's morgens ook een boterham.
Je moet natuurlijk niet tegen het krachtvoer moeten vechten maar om hem nu helemaal niets te geven dan alleen wat hooi??
Da's geen klassieke truuk maar een ouderwetse niet-meer-van-deze-tijd-methode. Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:58

Ibalia schreef:
Je moet natuurlijk niet tegen het krachtvoer moeten vechten maar om hem nu helemaal niets te geven dan alleen wat hooi??
Da's geen klassieke truuk maar een ouderwetse niet-meer-van-deze-tijd-methode. Knipoog

Een boterham ja, maar geen biefstuk-friet... Op water en hooi (uiteraard genoeg van beide) zetten zorgt ervoor dat er niet zoveel energie is om veel te protesteren, zodat ze snel buiten adem zijn. Dat zorgt voor een gewapende rust, waardoor het dier leert dat er ook op een rustige manier kan omgegaan worden met angstige dingen. Het grootste probleem bij een paniekreactie is namelijk niet zozeer de reactie op zich, maar de gevolgen ervan. Als de reactie minder fel/langdurig is, kun je de negatieve gevolgen ervan inperken. Het zou natuurlijk fijner zijn mocht je het dier van een paniekreactie kunnen afhouden, maar soms is dat niet mogelijk.

Ik doe het niet, want als er hier moet beleerd worden, zijn ze meestal jong en ik wil geen groei-achterstand. Maar het behoort tot de mogelijkheden; zonder water zetten (nog een oude truuk) is daarentegen regelrecht misdadig. Natuurlijk is het niet de bedoeling om hem op water en hooi klaar te stomen voor een marathon. Overigens vernoem ik het als mogelijke optie om eens te proberen, niet als ultiem redmiddel.

Groeten, SuSEQ

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:21

Suseq ik geef ook al aan dat ik mij dan wel afvraag wat de gevolgen zijn als zo'n paniekerd meteen voor een kar loopt en dan in paniek raakt. Niet mijn keuze dus, maar het geberut wel. Ik ben zelf inderdaad van mening dat dit aan een ervaren menner overgelaten moet worden, hoewel ook deze niet blij zijn met een paard met slechte ervaringen, aangezien dat vaak probleempaarden blijven. Je geeft aan dat hij ook angstig was voor de zweep, toen je hem pas had, is er ooit mee gemend zover jullie weten en zo ja is er ooit iets gebeurt. Verder is het belangrijk om te weten hoe hij nu op die zweep reageert, gaat dat goed of lokt dat nog steeds een reactie uit? En hoe is hij voorbereidt op het slepen, ik lees hier op bokt nog wel eens dat het paard voor de eerste of tweede keer het tuig op heeft, 10 minuten aan de leidsels gelopen heeft en dan een sleep erachter krijgt, dan vindt ik een paniek reactie ineens een ander verhaal, een goede voorbereiding is het halve werk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:22

Het paard van... kan op de naam niet komen... die fries die zoveel vrijheidsdressur kent (jauke) heeft ook leren trekken zonder sleep geloof ik Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:24

SuSEQ schreef:
Ibalia schreef:

Een boterham ja, maar geen biefstuk-friet...

Even goed lezen Knipoog

Ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is als je tegen het biksbakje moet vechten. Mijn vader heeft namelijk ook de neiging om 's avonds nog even met het voerkarretje lang te gaan Haha!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:27

Ik weet niet zo heel veel van beleren voor de kar maar wat ze deden waar ik ooit nog eens gewerkt heb is beginnen in 2-span met een erg geroutineerd zwaar paard ernaast, mss dat dat een idee is?

Greetz

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:35

Zal ik nog wat informatie geven.

Er is ontzettend rustig met hem omgegaan, ook nadat Sjors in paniek raakte. Daarom hadden we deze man ook benaderd.
Sjors kent het tuig en ook het feit dat er iemand achter loopt. Ze hebben hem laten wennen aan de strengen. Dat was in het begin wat onwennig, maar dat is logisch; het is immers een levend dier Knipoog

Wij denken zelf dat er in zijn verleden wat is misgegaan. Wij hebben hem nu 5,5 jaar en gekocht als vijfjarige. Bij nader inzien (gebit) was hij jonger en er is dus hoogstwaarschijnlijk veel met hem gedaan op jonge leeftijd. In het begin dat hij bij ons was, was hij ook panisch voor de zweep. Maar ja, dat staat allemaal niet in zijn paspoort :p

Krachtvoer krijgt hij niet overmatig, bovendien moet hij ook gewoon onder het zadel lopen. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

De tip van de sleep het geluid te laten maken, zonder hem te laten trekken, vind ik een goede! Die zal ik doorgeven.

Wat dan wel weer grappig is, is dat iedereen zei van: Sjors, ach die doet het wel. Behendigheidsparcoursjes, zeiltjes, zwemmen, spelletjes, alles doet hij. Misschien is het wel een paard met principes Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:44

De vraag is niet of ze hem hebben laten wennen maar hoelang, om te illustreren de shet Jimmy in mijn profiel, loopt nu goed en rustig in enkelspan maar daar ben ik bijna een jaar 4 of 5 keer per week mee bezig geweest, lekker wandelen door het verkeer aan de hand en aan de lange lijnen, longeren met een dubbele lijn, wennen aan de broek en strengen en aan druk op het borsttuig, en toen pas een sleep, waarbij hij de eerste keer het nog eng vond, toen de sleep goed ging heb ik met de kar hetzelfde gedaan eerst de kar mee laten rijden achter zijn bips en daarna pas inspannen en nog heeft hij twee keer ruzie met de kar gehad, maar nu gaat het super. (eerste ruzie met de kar kwam doordat er een hond naar zijn achterbenen vloog, en hij trapte naar de hond en raakt in paniek doordat hij de kar voelde, dus ook het lamoen is het wennen waard. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:50

Jazeker, ik zal het aan mijn vader laten lezen.
Alle tips zijn welkom !

Het lopen met het tuig doet mijn vader al heel lang regelmatig.
We moeten iemand vinden die hier ervaring mee heeft en ons er verder mee kan helpen. Ondertussen kan het geen kwaad mezelf wat meer in te lezen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:56

Longeer je ook met dubbele lijnen? Hierdoor wennen ze namelijk aan het gevoel van lijnen langs de benen en achter de kont door. Ook kun je spelenderwijs eens met een touw tussen zijn benen doorgaan, of hem leren over een touw heen te stappen, mocht hij dan ooit over een streng heen raken dan schrikt hij niet.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 23:00

Ja, longeren met lange lijnen is geen probleem.
Ook over het touw stappen is geen punt. Met dat touw door zijn benen is nog wel een goed idee! Dat is het gekke, het is van zichzelf helemaal geen paniekzaaier (een echte fjord) daarom zou ik graag willen weten wat het is.

Morgen zal ik er nog eens over nadenken en verder lezen, nu roept mijn bed Haha!

Bedankt in ieder geval.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:03

Wij knopen na het voorbereidende werk (2 man aan de strengen hangen)
meteen de wagen erachter, Halster onder het hoofdstel en daaraan 2
lijnen en 2 man die dan meelopen..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:23

Ik heb maar 1 keer de sleep gebruikt bij het beleren omdat ik toen geen geschikte kar nog tot mijn beschikking had maar ik vind het ondingen. Normaal geef ik ook wat druk op de strengen (dmv twee helpers, strengen verlengen met halstertouwen en bij het wegstappen tegendruk geven) en daarna gewoon de kar er achter. Een sleep kan gaan vliegen als het paard de kolder in de kop krijgt of het paard kan over de strengen stappen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:28

Wij hebben het zo ook gedaan (zoals napie) lekker die strengen tegen de benen aaien.. en idd veel tegendruk...
dat ze de druk op de borst.. en de strengen tegen de benen voelen.

Wij hebben dat 1 rondje gedaan,en toen de kar er al achter...
maar mijn paard was een goedzakje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:57

ik gebruik eigenlijk het slepen nooit echt bij het beleren... meer de manier waarop napie al zojuist beschreven heeft.

Ik heb het slepen al té vaak mis zien gaan, daarbij is het slepen van een autoband oid over de grond toch wezenlijk iets anders dan het trekken van een wagen.

Waar het mij meer om gaat is dat ze van te voren even kunnen 'wennen' en leren om, wanneer er toch best wat druk op het borsttuig komt, daar 'doorheen' te lopen en dus te gaan trekken. Dat doe ik meestal idd met een helper achter de strengen, eerst in stilstand, dan geleidelijkaan steeds iets meer druk ook tijdens het lopen.

Ook oefen ik altijd even het 'optrekken'; het wegstappen vanuit stilstand en dan dírect volle druk op het borsttuig; dat is namelijk wat je pony ook gaat voelen wanneer ze vanuit stilstand de wagen weg zal moeten trekken. Loopt ze eenmaal, dan valt de druk op het borsttuig meestal ook wel mee, de kar rolt dan als vanzelf ook wel beetje mee...

Vooral dat optrekken laat ik ze goed aan wennen, want er zijn nogal eens wat pony's die dat maar eng vinden, ineens die hele erge druk als ze proberen weg te stappen, en dan kunnen ze natuurlijk ook een beetje minder fijn reageren Knipoog

Maar nee, ik denk niet dat slepen écht een essentieel onderdeel is van het beleren, ik besteed veel meer aandacht aan het werk aan de lange lijnen en dubbele longe; aan het stuurwerk en het werken met stemcommando's; halt = halt en dan ook écht halt, en niet bijv. achterwaarts kruipen, dat soort dingen. Lachen

Edit: @ SuseQ; tsja, gevaarlijk, iemand aan de stengen druk laten geven.... Ik weet niet, ik werk voornamelijk met kleine pony's als shetten en a-pony's, en dan maak ik vaak de strengen zó lang dat je, als je er dus achter loopt met de strengen in beide handen, je net buiten 'schop-bereik' bent. Verder de helper nóóit zijn handen in de stroppen laten doen van de strengen natuurlijk; gaat het paard er dan vandoor, dan trekken die 'mooi' strak aan en gaat je helper er zo mee achteraan Clown Ik laat ze altijd de handen vóór de strop plaatsen, dan kun je wel kracht zetten, maar kun je niet 'meegesleept' worden Lachen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:13

Ook ik ben geen echte sleepfan... Het is toch heel wat anders dan een koets trekken! Ik ken vnl mensen die hun paarden betuigd hebben naast een ander ouder en ervaren paard in het tweespan. (Na de voorbereiding van dubbellongeren, commando's leren, tuigmak maken, druk voelen etc) Dan hoeven ze niet in een keer alles zelf op te lossen en te verwerken, maar leren ze dat dat grote ding achter hun helemaal niet zo erg is. De meesten wandelen daarna zo weg in het enkelspan!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:43

Slepen is inderdaad niet hetzelfde als een kar trekken... Maar bij mij wel een essentieel onderdeel van het beleren. Aan longeren met dubbele lijnen en werken aan lange lijnen spendeer ik minder tijd; het meeste werk gebeurt aan de autoband. Het "gevaar" om overstreng te staan neem ik er graag bij; ook dat is voor mij een essentiële vaardigheid voor een aangespannen paard. De autoband gaat ook mee naar buiten; we maken langere wandelingen op aardeweggetjes hier in de buurt en over de straat. Eens ze daar aan het meevolgend gerammel van de sleep gewend zijn, zijn ze minder schrikerig als er een tweewieler achteraan komt. Slepen ligt dichter bij het vroegere landbouwwerk dan bij het trekken van een kar, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer...

Helpers druk laten geven op de strengen is allemaal heel leuk als je een bende volk ter beschikking hebt. Als je alles alleen moet klaren is dat echter niet zo gemakkelijk. Bovendien blijf ik het minder veilig vinden als het dier flipt.

Iedereen heeft zo'n beetje zijn eigen manier om het op te lossen en ik denk niet dat je achteraf een onderscheid kunt maken. Lachen

Groeten, SuSEQ

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:01

Ik denk zelf dat je paard een beetje overvallen is.
Het is net zoiets als op zwemles gaan, gelijk het diepe ingegooid worden en dat er tegen je gezegd word “Doe maat 50 meter vlinderslag”

Ik zou het allemaal wat rustiger aanpakken en zeker het slepen niet overslaan.
Ik heb momenteel (Theorie)les voor het koetsiersbewijs en ik heb ook gesproken met mijn instructrice hoe ik alles het beste aan kon pakken. Ze kwam op een groot gedeelte op hetgeen wat ik al van plan was Haha!

Alles langzaam opbouwen.
Ik ben nu eerst mijn paard aan het hele tuig laten wennen en daarna stapje voor stapje verder.
Ik ben begonnen met een gewoon hoofdstel en de schoft.
Daarna haar laten wennen aan het hoofdstel met oogkleppen (in de veilige omgeving van de stal) daarna aan het tuigbit. (Mijn paard heeft een bittentrauma, dus dat het ik heel rustig aan gedaan)
Daarna haar laten wennen aan de broek en binnenkort gaat het borsttuig erop. (Dat wilde we al langer, maar vergeten het steeds mee te nemen Clown )

Misschien heel overdreven dit, maar ik vind dit gewoon nodig bij mijn paard.

We willen haar daarna langzaam gaan laten wennen met een sleep. (Dat met die sleep er los achter laten trekken door iemand voor het geluid, vind ik een hele goede en die ga ik denk ik wel meenemen in de training)

Verder had mijn instructrice aangeraden om als ze goed gewend is aan de sleep er een ketting aan te hangen zodat de sleep meer herrie maakt en hiermee ook over de stenen te gaan om haar aan zoveel mogelijk te laten wennen aan vreemde dingen en dan pas denken aan voor de kar te zetten.

Ik ben van plan ministapje voor ministapje tegelijk te doen, zodat mijn paard de tijd krijgt om overal aan te wennen.
Wat ik al eerder zei, misschien overdreven, maar ik vind het wel zo prettig als mijn paard het leuk blijft vinden.

Dat weer houd me er niet van om mijn paard zo nu en dan voor de kar te zetten zonder dat we wat doen. Alleen maar wennen aan dat er iets achter haar staat. Nog geen lemoen naar beneden, helemaal niets. Alleen maar even stilstaan voor de kar. Dit vind ik ook een soort van training.
De kar staat in de schuur waar mijn kast staat, dus neem ik haar mee naar mijn kast, zodat ik niet hoef te slepen met die zware dingen. Ik zet haar dan voor de kar en tuig haar af. (met iemand erbij natuurlijk, want stilstaan terwijl baasje naar een kast met wortels loopt kan natuurlijk niet Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:27

Soeskia schreef:
Wij denken zelf dat er in zijn verleden wat is misgegaan. Wij hebben hem nu 5,5 jaar en gekocht als vijfjarige. Bij nader inzien (gebit) was hij jonger en er is dus hoogstwaarschijnlijk veel met hem gedaan op jonge leeftijd. In het begin dat hij bij ons was, was hij ook panisch voor de zweep. Maar ja, dat staat allemaal niet in zijn paspoort :p

Waarom denk je gelijk dat hij een verleden heeft? Ik heb veel jonge paarden en de ene is van nature bang voor de zweep, en een ander geeft er niks om. Bij degene die er bang van zijn duurt het even om ze er aan te laten wennen dat het geen martelwerktuig is en dat zal je rustig aan moeten pakken, dus niet tegelijkertijd met slepen. Je moet die angst er juist eerst uit hebben voor je verder gaat. Ik vind het altijd raar dat mensen de conclusie trekken dat een paard mishandeld is oid alleen omdat ze angst hebben voor de zweep. Ik denk dat je pony helemaal nog niet veel gedaan heeft, als hij zo paniekerig reageerd.

Ik denk dat jullie te snel zijn gegaan voor het karakter van deze pony. Je hoeft geen 10 x te slepen maar een paar keer toch zeker wel. Om ze aan het geluid te laten wennen, te leren trekken en een keer over de strengen laten stappen, zodat ze dat ook kennen. Ik ging een paar stapjes terug naar stemcommando's goed leren, aanraken met de zweep moet gewoon zijn, een keer hangen in de strengen en dan toch een keertje slepen. Hoe snel het gaat hangt van je pony af.