Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

manie schreef:Die slof zou ik toch meer als OHZ gebruiken.
Dus met een dubbelleidsel
Dan heb je meer de keuze wat je op welk moment in je training wilt inzetten slof of de 'normale manier'.
Nu loopt de pony altijd op de slof of raak je het contact helemaal kwijt, een tussenweg ontbreek mi dan een beetje.

) Succubi schreef:Als ze met de slof te diep/opgetrokken gaat lopen wil dus zeggen dat je teveel druk houdt. Loslaten is dus het devies en voorwaarts houden.Bij mij trekt ze zich heel erg op met de slof
Bijzet werkt het beste, over het hoofd en dan aan de zijkant of tussen de benen vast (en dan met elastiek en niet met touw)
Enige wat mijn probleem is is dat zij minder reageert als ze bijgezet is.
Als ik haar bijgezet heb en ik loop met haar over het terrein met dubbelelijnen dan reageert zij veel minder met sturen dan dat ik haar niet heb bijgezet.
Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Hindo2 schreef:Dat een paard niet diep zou kunnen lopen is onzin. Dan zou ze ook geen gras kunnen eten in de wei.Er zit een flinke dosis tuigpaard in onze gelderse mannen en de jongste wil nogal graag de kop er op zetten en de rug weg drukken. Op het moment dat hij horizontaal loopt (hij kan laag en rond nog niet echt verwerken) dan hangt de bijzet slap.
Citaat:Als ze met de slof te diep/opgetrokken gaat lopen wil dus zeggen dat je teveel druk houdt. Loslaten is dus het devies en voorwaarts houden.
Ook het slecht aan de hulpen staan heeft met te weinig drang naar voren te maken.
Elastiek ben ik niet kapot van. Lijkt misschien wel vriendelijk maar sommige gaan er gewoon een beetje tegen in trekken. Het touwtje geeft een duidelijke grens aan.
Je moet natuurlijk wel voorzichtig en lang beginnen.
BlackDevils schreef:Hindo2 schreef:Dat een paard niet diep zou kunnen lopen is onzin. Dan zou ze ook geen gras kunnen eten in de wei.Er zit een flinke dosis tuigpaard in onze gelderse mannen en de jongste wil nogal graag de kop er op zetten en de rug weg drukken. Op het moment dat hij horizontaal loopt (hij kan laag en rond nog niet echt verwerken) dan hangt de bijzet slap.
Juist voor een beginnend paard is het eenvoudiger om met het hoofd omlaag zijn rug los te laten. Pas wanneer dit lukt kun je weer omhoog gaan werken.