[AR] Zelf beleren pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saffron

Zelf beleren pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:33

Dag iedereen! Ik zal me even voorstellen nu ik als nieuw lid een topic open... Haha!
Ik ben Nathalie, 26j. en voorheen Z-ruiter. Ik heb altijd gereden en nooit gemend!
Nu ben ik vorige zomer heeeel stom gevallen en heb toen een tussenwervelschijf beschadigd. Ben reeds geopereerd en hersteld maar rijden zit er niet meer in (is te pijnlijk en het "voelt" niet goed).
Rijpaarden zijn verkocht, maar mijn gezelschapspony Plume heb ik nog en blijft.
Het is een 8j, half arabiertje van ong. 140m met een karaktertje. Hij is steeds recreatiegereden en is zéér attent op alles! Stemhulpen zitten er goed op, maar alles kan uiteraard beter.

Nu hier komt het: aangezien ik niet meer kan rijden, wil ik graag mennen met Plume. Fysiek is hij ok en ik ook Clown . Ik ben dus niet gehandicapt ofzo, kan enkel geen schokken in het zadel verdragen.

Ik woon zeer afgelegen en heb hier geen begeleiding. Enkele boeren hier willen Plume wel even "trainen" maar daar heb ik geen vertrouwen in.
Hoe kan ik het beste starten met hem? Ik heb nog geen wagen, dit komt binnenkort!

Ik zoek dus online begeleiding over hoe ik het beste aan de hand/longe/leidsels er de knopjes op krijg.
Ik zou hem dus graag hertrainen als menpony zodat we beiden onze hobby kunnen behouden. En ik vind het zonde als die enkel maar gelongeerd word (we spelen ook en gaan wandelen maar hij moet kunnen werken vind ik)
Bokkers die nu reageren en zeggen Zoek Professionele Begeleiding is geen optie Ik moet het zelf oplossen met gezond verstand en geduld. Andere off-topic vragen liefst via PM.

Iemand interesse om hier iets van te maken? Graag ook lectuur info; welke boeken zijn leerzaam etc? Heb online al veel info gevonden maar heb feedback nodig! Foto's kan ik steeds posten...

Bedankt, N

Cassidy

Re: Zelf beleren pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:37

Ondanks dat je roept dat je dit advies niet wilt horen, ga ik het je toch geven. Het beleren voor een kar dient goed te gebeuren, als je een fout maakt is de kans groot dat je je pony er nooit meer voor kunt zetten. De vraag is ook of deze pony geschikt is voor dat werk, want dat zijn ze niet allemaal. Voor je eigen veiligheid, en om de toekomst die jullie samen eventueel hebben veilig te stellen, zou ik je toch willen adviseren om het beleren voor de kar door een Professional te laten doen. Desnoods breng je hem een maandje of twee weg. De boeren bij jou in de buurt zou ik mijn pony iig niet toevertrouwen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:42

Misschien is het verstandig erbij te vermelden waarom je geen hulp kan zoeken?
Ik ben niet thuis in het aangespannen rijden, maar dit is misschien handig voor de overige bokkers.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:51

Zoek professionele begeleiding is waarschijnlijk wel de meest gehoorde opmerking op een dergelijk topic.

Ik wil niet roepen doe het niet maar mennen en rijden zijn twee zeer verschillende zaken, ik zie vaak dat het mis gaat als ruiters maar even gaan mennen. Ik heb het gevoel dat je het wel goed wilt doen en je erin verdiept enkel en alleen daarom wil ik je de helpende hand bieden.
Allereerst zou ik kijken of je wel ergens een koetsiersbewijs cursus kunt volgen zodat jij leert mennen.
Verder kun je als je in het bezit bent van een tuig beginnen met het longeren met dubbele lijnen en erachter lopen met lange lijnen (lammert Haanstra heeft hier een boek over geschreven en een dvd uitgebracht gericht op de menner)

Gaat dat goed en reageert hij goed op je stem, zweep en leidselhulpen dan kun je met een helper samen buiten gaan wandelen aan de dubbele lijnen. Gaat ook dat goed en is hij goed verkeersmak, dan kun je zo langzaam steeds een stapje verder gaan. In de bak een helper druk op de strengen laten uitvoeren terwijl jij stuurt en het tempo bepaalt, eventueel slepen en later een karretje erachter. Eerst op een afgezet terrein met helper en later ook de weg op. Een tweewieler is bij het beleren het veiligste doordat deze minder snel omslaat dan een vierwieler als het paard bijv. achteruit gaat lopen. Als je vragen hebt of meer tips wilt dan pb je me maar.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:54

Er is hier geen hulp! Ik woon op Faial, een eilandje van de Azoren . Er is gewoon niemand, behalve boeren die zeer hard voor hun dieren zijn. En daar wil ik geen contact mee, die kunnen me niks aanleren. De pony komt niet voor de wagen te staan, ik heb het enkel over voorbereidend grondwerk etc.
Wegbrengen is ook niet zo makkelijk, dan moet die het containerschip op voor 8 dagen richting Lissabon. Dat is geen pretje voor een dier (voor mij ook niet Cool ) Of die geschikt is weet ik niet, hij is wel slim maar misschien te speels.... Maar ja, ik heb nog niks geprobeert dus...
Vandaar dus de vraag of ik zelf iets kan doen met een beetje hulp? Dat het goed moet besef ik, het is net daarom dat ik meningen vraag Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:58

Ok, niet bij stilgestaan dat je misschien weleens ergens anders kon wonen dan in NL of Belgie. Zou helpen om in je profiel je woonplaats aan te geven, zien we in een oogopslag waar je zit.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:59

Ik wil best komen helpen hoor als jij de reis vergoedt, weekje of twee azoren klinkt niet verkeerd, hmm. Maar ik snap het probleem als je wilt schrijf ik je een keer stap voor stap op hoe ik mijn drie pony's beleerd heb. Eventueel met foto' s over en weer via pb.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:01

Om te beginnen zou ik eerst eens kijken hoe hij reageert op dingen tegen zijn benen en gaan longeren met lange lijnen. Goed laten reageren op stemhulpen, longe af en toe tegen hem aan laten komen.
Daarna kan je eens kijken of hij iets wil slepen. Daar kan je bijvoorbeeld een longeersingel voor gebruiken en met brede riemen of touwen een autoband of pallet achter hangen.

Dit zijn zo wie zo dingen die ik zelf al nooit alleen zou doen, omdat je snel in moet kunnen grijpen.

Denk dat je daar al een tijdje zoet mee bent en dan kan je zelf wel inschatten of hij het leuk vindt en accepteert voor je een wagen en tuig gaat aanschaffen..........

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:05

@ cassidy: jeps, profiel is nog leeg. Dat maak ik wel eens in orde met wat foto's. Komt wel goed, dan zie je ineens hoe het hier is Haha!

@ sonjim: tof van je dat je wil helpen! Dus jij hebt je pony's zelf beleerd? Wat voor info zou je al graag weten? Dan stuur ik je een Pb. Met een ticketje kan ik je nu niet helpen, maar heb altijd wel een bedje vrij moest je hier aankomen Knipoog
Een tuig heb ik reeds, morgen ga ik dit eens voorzichtig aan Plume laten zien/snuffelen. Werk aan dubbele lijn kent die met een longeersingel. Dit gaat eigenlijk vrij goed, al word die al eens heet bij het draven. Buiten aan dubbele lijn heb ik nog niet getest... daarvoor is het nog wat vroeg denk ik.
Hoe beginnen we er aan ? (Valt het op dat ik er zin in heb? Clown )

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:09

tja ik zou hem ook wegbrengen, mijn vorige paardje heeft het ook nooit goed geleerd bij zijn fokker.
waardoor hij aan de kletter is gegaan en een ongeluk heeft gehad.
gevolg was dat ik daarna ook nooit meer gewoon met hem langs de weg kon lopen.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:13

@ Klien: Hij is niet schrikachtig . Het tuig heb ik al een paar jaar, was steeds de bedoeling om met hem te mennen maar nooit tijd voor gemaakt. En nu is het de enige optie Ach gut .
Tot hier toe vind die alles leuk, hij geniet van alle aandacht en beloningen. Of die slepen leuk vind, laat ik je binnenkort weten. Als ik merk dat de lol eruit is , dan stop ik er gewoon mee. Het moét niet, het lijkt me gewoon fijn.

@ plientjedres: wegbrengen gaat niet. Even vorige posts lezen aub.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:21

Eerlijk gezegd zou ik niet op papier kunnen zetten hoe je moet beginnen. Klinkt misschien stom, maar ik heb het geleerd door heel veel mee te helpen met ervaren mensen, daarna het koetsiersbewijs gehaald en gaan oefenen met ons eigen paard.

Voor zover ik weet bestaat er geen boek waar je dat uit kunt halen.
Maar een boek wat ik toevallig heb staan met mooie plaatjes erbij is: mennen met gevoel van Riny Rutjens.
En hier kan je vinden hoe je moet optuigen en inspannen: http://www.bokt.nl/wiki/Enkelspan

Maar nogmaals, het is niet uit een boek te leren Het enige wat ik je kan aanraden is goed je gevoel te volgen, letten op de reactie van je paard, heel voorzichtig ermee om te gaan en aan de andere kant niet bang zijn en vertrouwen geven.

Zo, dat klinkt simpel Knipoog Succes, mij is het ook gelukt na 1 1/2 jaar geduldig oefenen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:20

Ik heb ook zelf mijn pony de basisbeginselen bijgebracht, zoals longeren, tuig "accepteren" en wat licht sleepwerk. Met dat laatste liep ik echter vast, omdat ie erg schrikkerig was. Toen heb ik prof. hulp gezocht (en gevonden en nu is het een super menpony), maar zelfs met die hulp heb ik het meeste beleerwerk zelf gedaan. Ik kan je dit weekend (iets meer tijd) wel eens een uitgebreid pm sturen over mijn "beleer-avonturen" en de do's and don'ts die ik ben tegengekomen.

Hulp is dan misschien geen optie, maar is er misschien iemand op het eiland die wel ment en waar je eens met mee kan?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 02:23

Ik heb als bleu ook mijn eigen Haflingers beleerd en ze doen het vrij goed... Wel met hulp van familie met ervaring op dat gebied, maar het meeste werk heb ik zelf gedaan.

Heel kort: tuig gewenning, lange lijnen, aanschijn, lichte sleep, zwaardere sleep, tweewieler, vierwieler. Als je een goede ruiter bent en ervaring hebt met paarden beleren ohz, is de overstap naar aangespannen beleren niet zo erg groot. Het zijn zeker twee verschillende disciplines met elk hun eigenheden, maar het blijft werken met paarden. Hoe je die moet aanvoelen en "lezen" is altijd hetzelfde.

Uiteraard begin je met alles in een bak, daarna kun je naar buiten. Neem overal je tijd voor, wil niet teveel ineens. Vooral het stadium "sleep" mag best wat tijd in beslag nemen. Zelf maak ik lange wandelingen met de autoband ter oefening en om hen verkeersmak te maken. Leer hem zeker om overstreng te staan en hoe er weer uit te geraken zonder zelf naar de grond te duiken. Dat is heel handig bij autoband-tochtjes in de natuur en verhindert dat hij in paniek slaat als het gebeurt in de koets of als er iets anders tussen zijn benen terecht komt.

Naar ik lees ken je de pony vrij goed en is hij ook ooit gereden. Het is dus geen vers paard, wat het beleren gemakkelijker kan maken.

Groeten, SuSEQ

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:22

@ Divine: graag je ervaringen, ik wacht op je Pb. Vandaag gaat die gewoon aan de longe, wel even het tuig "voorstellen". Hmmm, ik ken iemand die af en toe ment, maar zij is een zeer zenuwachtig onervaren persoon met nou toevallig een goed getraind rustig paard Haha! . Zij is afhankelijk van iemand anders om een ritje te doen , want ze heeft ook geen ervaring. En die derde persoon is nou net een boer die tot hier toe al véél geluk heeft gehad dat het paard goed beleerd is (paard komt uit Algarve, niet lokaal)

@ SuSEQ: neen, hij is niet "vers", is altijd mee gereden, gewoon minder doorgereden omdat die eigenlijk meer gezelschapspony was. Ik heb hem sinds geboorte dus het vertrouwen zit erin.
Hulp kan ik altijd vragen, spijtig genoeg niet aan andere ruiters/menners. Ok, dus eerst tuig en lange lijnen. Daar kan ik me een paar weken op focussen. Stuur je Pb na het weekend

Groetjes, Nathalie

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:53

Het kan wel helpen als je met de onervaren persoon met rustig paard mee mag om te zien hoe deze loopt voor de wagen en dergelijke.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:59

Ik ben al verschillende ritjes meegegaan en steeds het paard voor de koets gespannen.
Lukte heel goed en liep vlotjes, is voor herhaling vatbaar. (3agenda's combineren is niet evident)
Een buurmeisje vroeger mende en toen heb ik ook wel wat "geleerd" en "gekeken".
Het is enkel het aanleren en basis bijbrengen dat me vrijwel onbekend is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:27

saffron schreef:
Er is hier geen hulp! Ik woon op Faial, een eilandje van de Azoren . Er is gewoon niemand, behalve boeren die zeer hard voor hun dieren zijn. En daar wil ik geen contact mee, die kunnen me niks aanleren. De pony komt niet voor de wagen te staan, ik heb het enkel over voorbereidend grondwerk etc.
Wegbrengen is ook niet zo makkelijk, dan moet die het containerschip op voor 8 dagen richting Lissabon. Dat is geen pretje voor een dier (voor mij ook niet Cool ) Of die geschikt is weet ik niet, hij is wel slim maar misschien te speels.... Maar ja, ik heb nog niks geprobeert dus...
Vandaar dus de vraag of ik zelf iets kan doen met een beetje hulp? Dat het goed moet besef ik, het is net daarom dat ik meningen vraag Haha!

DAn wordt het laten beleren inderdaad iets moeilijker Haha!
Ik heb mijn pony ook zelf beleerd zij het met hulp van mijn ervaren menmaat.
Wat ik je dan als tips zou geven:
1. Zorg ervoor dat je nooit alleen bent maar iemand bij je hebt die weet wat er moet gebeuren als er iets niet goed gaat.
2. Begin gewoon met longeerwerk, net als ohz, en wees concequent met het aanleren van commado's. Gehoorzaamheid is voor de kar nog belangrijker dan voor ohz.
3. neem de tijd voor alles, gaat er iets niet zo goed, doe gerust een stapje terug.
4. volg gewoon je gezonde verstand.
5. men voor je uit en laat hem alles zien.

Ik ben wel benieuwd naar foto's Cool

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:42

je hebt al veel tips gehad.
Misschien heb je iets aan deze website : http://www.mencursus.net/index2.htm

Succes, misschien kan je een keer met een ervaren menner meerijden als je op het vaste land bent, om zo zelf wat meer ervaring in het mennen op te doen.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 11:56

@ Janouk: bedankt, die site stond al in mijn favorieten Knipoog

@ Ibalia: Punt 2 tot en met 5 is geen probleem, dat had ik ook in gedachten. Iemand vinden die een beetje wil helpen blijkt een probleem te zijn. Mijn ouders zijn anti-paard en vriendlief weigert gewoon.
Ik kan me wel een paar maanden alleen behelpen maar als die moet gaan slepen , wil ik hulp!

Wanneer ik kan , zal ik foto's posten. We hebben nu een klein probleempje; staljongen heeft Plume iets te "enthousiast" gelongeerd in mijn afwezigheid en nu is die bang van de zweep en loopt weg van de lijnen. Komt wel goed, maar ik ga hélémaal van nul terug beginnen en herhalen herhalen to het goed zit.

Groetjes,N