[AR] Met wat voor leidsels rijden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

Met wat voor leidsels rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:40

Zoals de titel al zegt: met wat voor leidsels rijden jullie?

Ik rijd nu met de anti-slip leidsels van ideal. Ik heb alleen vaak snel last van koude handen met weinig doorbloeding.
Ik heb het idee doordat ze zo dun zijn dat ik best stevig ga knijpen en doordoor mijn bloed afknel.
Ik vroeg mij af of meer mensen daar last van hadden en of dat dit probleem met dikkere leidsels (bijvoorbeeld leren) minder zou zijn.

(Even enigsinds terzijde de aanleuning gelaten, want ik weet ook wel dat met een zeer lichte aanleuning je niet hoeft te knijpen etc. etc.)

Sjonniej

Re: Met wat voor leidsels rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:50

Ik heb antislip en leren in de kast hangen.
Mijn antislip zijn eigenlijk 'op', het rubber is ertussenuit gesleten en heb nu dus een soort stoffen leidsel over. Wat erg fijn in mijn kleine handen ligt, zonder handschoenen.
Vorig jaar op een wedstrijd het probleem gehad dat ze door mijn handen gleden als ik handschoenen aanhad. Wat tot gevaarlijke situaties leidde in de vaardigheid.
Toen leren leidsels aangeschaft, incl. leren handschoenen. Nu zou het probleem over moeten zijn. Maar nog heb ik het probleem dat ze door mijn handen glijden. Ik weet niet of het komt doordat ik ze gewoon niet goed vasthoudt of dat ik ze verkeerd vasthoud door de angst dat ik ze weer ga verliezen.

Dus ik ben voor dit wedstrijdseizoen nog in dubio. Marathon, zonder handschoenen, 100% voor mijn anti-slipjes. Dressuur en vaardigheid? Nog even op zoek naar een goede oplossing. Dus als iemand die meteen heeft Lachen

Voor de doorbloeding rijd ik vaak met 1 hand en laat de andere naar beneden hangen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:20

Ik had anti-slip en herken je probleem. Vaak kramp in de vingers van het knijpen. Anti slip moest ook na een jaar worden vervangen. Nu heb ik weer leren en dat bevalt gewoon weer goed.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:35

Volgens mij weet je het antwoord al tegen de kramp: niet knijpen! Ik vraag me af of je dat jezelf aanleert met de antislipleidsels. Gewoon mooie niet te brede leren leidsels, met zacht kalfsleer aan het eind vind ik het fijnste rijden. Als het regent met plakhandschoenen voor meer grip. Is wel duurder, maar gaan dan ook jaaaaren mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:20

Techno leren leidsels, mooi dun glijden zelfs nat niet door je hand en toch glad oppervlak.
Ik heb met kleine handen altijd het probleem dat de leidsels te breed zijn en daardoor kramp krijg.
Nu dus niet meer..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:30

Ik heb anti-slip leidsels, heb alleen echt geen idee van wel merk Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:50

Marmot schreef:
Als het regent met plakhandschoenen voor meer grip. Is wel duurder, maar gaan dan ook jaaaaren mee.

Ik ga dan denk toch maar eens op zoek naar dat soort handschoenen. Liever wat meer centen voor handschoenen, dan weer mijn leidsels verliezen. Goede tip Lachen

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:18

Gladleren heb ik slechte ervaring mee. Zelfs met handschoenen schoven ze door mijn handen, dat wil ik nooit meer, paard sloeg op hol...
Iemand ervaring met leer met tussenstukjes zoals bij de kunststof rij teugels?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:52

Ik heb leren leidsels.. Ik weet niet van welk merk.. Maar ze rijden erg fijn Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:29

Leren leidsels, eigen fabrikaat, met van die "passanten" eroverheen gestikt voor de grip.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:08

Ik rij het liefst met de leidsels van mijn menmaatje. Die leidsels komen van zijn hackneytuig en zijn zo soepel dat je er haast wel een strikje van kan maken. Als ik dan met mijn eigen standaard leren leidsels moet rijden dan is het gevoel veel minder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:16

Met een heel simpel (net iets te breed) leidsel wat bij mijn (goedkope) tuig zat.
Ik ben nog steeds opzoek naar een fijn leidsel. Liefst een wat smaller leren leidsel. De pony's die ik nu betuig hebben zo'n leidsel, maar ja, die moet helaas weer mee naar huis.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:20

Ik heb nu anti-slip leidsels van Clever (die zitten standaard bij het tuig) na ruim 1,5 jaar zit de anti-slip er nog goed tussen. En voorlopig bevalt dit goed!

Bij het 2span had ik ook anti-slip leidsel en daar was na 1,5 jaar het anti-slip er tussen uit. Die gingen toen ook glijden... Ook heb ik met dikkere leidsels gereden en daar kreeg ik zere handen van.

Sjon27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:08

ik heb v.d wiel leidsels en daar rij ik al 10 jaar mee (ondertussen al 3x een ander tuig gehad maar wil beslist geen andere leidsels
deze zijn veel smaller als de 'standaard' leidsels nl 18mm en is van een soort kussenachtig leer, erg goed kwil nooit meer andere
heb er vorig jaar nieuwe stoten aan laten zetten en ze zijn weer als nieuw

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:36

Ik heb op dit moment Webband leidsels. Of hoe je dat spul ook noemt. (Van datzelfde spul waar springteugels van gemaakt zijn)

Merk weet ik niet, ik heb ze gewoon bij de ruitersportzaak gekocht en ik vind ze erg prettig omdat ze niet zo makkelijk glijden.
Het eerste stuk is overigens wel van leer. (Het deel wat het paardenlichaam raakt zeg maar, daarna word het webband)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:20

Neonlight schreef:
Leren leidsels, eigen fabrikaat, met van die "passanten" eroverheen gestikt voor de grip.

Deze heb ik ook. Soms vind ik ze fijn en soms ook lastig...omdat de juiste lengte net op zo'n passantje is.
Ik weet niet of het eigen fabrikaat is maar ze zaten bij mijn tuig(imperial) wat ik 2e hands heb gekocht.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:36

tegenwoordig heb je ook kunststof leidsels, deze slijten zo goed als niet, zijn duur in aanschaf maar heel erg simpel te onderhouden en ze glijden niet door je vingers of handschoenen als het regent. ik heb voor enkelspanleidsel 100 euro betaald bij Kool in Elspeet (zit ie dacht ik)