[AR] wel of geen latex bandage om het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

wel of geen latex bandage om het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:08

Ik mag van mijn instr voor een komende show zijn showtuig gebruiken. Nu heb ik vandaag het hoofdstel schoon gemaakt en de oude latex bandage van het bit af gesloopt, was versleten. Heb het bit (Liverpool met 2 sleuven en lichte tongboog) volledig schoon gemaakt, en het is gewoon een glad mondstuk (geen ribbels oid).
Moet ik er nu nieuw latex omheen doen? Ik heb het bit eerder gebruikt (met de oude latex) en ze loopt er op zich heel fijn op, alleen was de huidige latex laag gewoon te dik voor haar bekkie).
Misschien eerst even kijken hoe ze zonder loopt? Het is niet noodzakelijk toch?

Echwel

Re: wel of geen latex bandage om het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:12

Latex schuurt eerder en kan viezigheid zich in ophopen.
Trek nat door je eigen hand eert maar dat gladde bitje en dan met latex , zul je zien dat latex erg stroef is
Ik ben er geen voorstander van, doe er dan zeemleer omheen, glad eromheen naaien zodat het niet gaat schuren

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:53

Helemaal met je eens Heleen, echte natuurzeem is prima maar geen latex doen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:50

Maar eerst inderdaad eens proberen zoals je haar nu rijdt of ment. Men je nu helemaal niet? Anders gewoon je eigen bit gebruiken van het mennen en niet de Liverpool die bij het tuig zat. Een bit is van groot belang voor het mennen en daar 100x belangrijker dan de show. Dus als je een goed bit hebt; Dat lekker gebruiken.
Anders eerst proberen hoe ze het gewend is. Daarna kan je altijd nog kiezen om er natuurzeem omheen te naaien. Dat is zoals hierboven al staat, een stuk vriendelijker dan latex (rubber).

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:41

Ik heb ook slechte ervaring met latex. Koop een natuurzeem, mooi recht stukje afknippen, erom heen wikkelen en met kleine steekjes vastmaken. Vingerhoed omdoen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:48

sjonniei: Normaal men/longeer (dubbel) ik met een bokkebitje met recht mondstuk. Ik heb de liverpool inmiddels een paar keer aan de longe gebruikt en vind haar daar fijner op lopen (ondanks het dikke zeem)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:21

Als hij er fijner op loopt lekker dit bit houden dan. Maar ik begrijp goed dat je nu nog dat oude latex eromheen hebt zitten? Dat z.s.m. eraf halen en een stukje natuurzeem eromheen binden.
En heb niet te veel hoop op blijvende verandering. Ieder paard loopt de eerst 2 weken anders op een nieuw bit, door de verandering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 08:31

nee, het oude heb ik erf gehaald, maar daarna nog niet gebruikt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:19

Dan heb je haar nu dus op ene kale liverpool lopen?
Dan zou ik dat dus op het moment even zo laten en kijken hoe ze erop blijft lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 14:05

Nee Knipoog
Bij mijn eigen tuig zit een kaal bokkebitje.
Bij het tuig van mijn inst zit een liverpool, waat een oude zeem om zat. Daarmee heb ik haar een paar x aan de dubbele longe gehad.
Gister met schoonmaken van het tuig heb ik de oude zeem eraf gehaald en het vervolgens in de kast gehangen. Heb het bit van mijn instr tot op dit moment dus enkel nog met oude zeem gebruikt

rebecca2311

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:40

ik heb zelf alleen natuurzeem om het bit omdat ik ook steeds hoor dat latex wat te ruw is. ken ook mensen die wel latex gebruiken en die paarden doen het er prima op. dus gewoon proberen wat jou het beste ligt. als je het bit even in het water legt voor je het indoet en als je paard mooi schuimt dan schuurt latex naar mijn mening ook niet echt.