[AR] Ervaringen gevraagd met koetsentrailers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Ervaringen gevraagd met koetsentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:56

Wij zijn druk op zoek naar een goede oplossing voor het vervoer van ons paard en de koets tegelijkertijd.
Eén van de opties die wij in gedachten hebben is het aanschaffen van een trailer waar dit mee kan. Even voor de duidelijkheid...voordat iedereen weer gaat roepen of ik wel besef wat voor auto daar voor moet....zo'n auto hebben we al en als er een andere komt, komt er weer zo eentje...dat lijkt me logisch...en mijn E rijbewijs heb ik ook...dus daar gaat het niet om (ik zeg het maar even...het blijft toch Bokt Knipoog )

Nu heb ik een aantal dingen gezien:
trailer met koetsenframe

bredere trailer met koets voorin, paarden overdwars zie: http://www.kennisbv.nl/pages/aanhangwagen_paarden.asp en dan aanklikken Thiel en dan de info bekijken van de Mexx

langere trailer, met koets overdwars voorin (heeft Heja bijvoorbeeld)

Ik heb gehoord dat de trailers met koetsenframe erg verschillen in rijcomfort. Wij gaan namelijk ook regelmatig onder het zadel op wedstrijd en dan gaat de koets niet mee...maar wel twee paarden. Wie heeft daar ervaring mee hoe zo'n trailer dan rijdt...en hoe bevalt dat...welk merk heb je dan?
Dit is echt een prangende vraag voor ons. Ik heb van enkele gebruikers en van enkele dealers echt té uiteenlopende verhalen gehoord, variërend van: dat gaat prima...trailer ligt als een huis...tot...het is niet verstandig om er op die manier mee de weg op te gaan....

Kortom...wie heeft ervaring met één van de bovenstaande opties en wil dat met mij delen?
Wij hebben twee grote paarden (KWPN en Fries)...met koets gaat altijd alleen de Fries mee...met andere wedstrijden, soms 1 paard, soms beide.

polly2

Re: Ervaringen gevraagd met koetsentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:33

Is er dan helemaal niemand op bokt met een koetsentrailer?
Dat kan ik me haast niet voorstellen...
Of klopt het vooroordeel toch...dat het alleen oude mannen zijn de mennen.... Haha!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:39

die zitten niet op bokt Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:41

Marmot schreef:
die zitten niet op bokt Haha!

Ja...dat bedoel ik...dan zou het vooroordeel dus kloppen... Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:34

Stuur eens een pb naar maxmax die hebben zón trailer. Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:37

wij hebben een 2 paardstrailer laten ombouwen tot een trailer met koetsenframe. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:03

Janine_L schreef:
Stuur eens een pb naar maxmax die hebben zón trailer. Knipoog

Dank voor de tip

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:08

chance schreef:
wij hebben een 2 paardstrailer laten ombouwen tot een trailer met koetsenframe. Knipoog

Deze optie heb ik ook gezien op marktplaats. Het is ten opzichte van onze nog vrij nieuwe trailer zeker de goedkoopste oplossing. Maar ik heb wel duizend vragen nu.
Zou je daar een antwoord op willen geven?
1. Welk merk trailer en type is het
2. Mag ik weten wat het gekost heeft?
3. Hoe is het met de kogeldruk als je koets er op staat (bij koetsentrailers liggen bij de meeste merken de assen anders...bij ombouwen is dat natuurlijk niet)
4. Hoe rijdt het met twee paarden, zonder koets er op?
5. Wat voor auto hebben jullie er voor...en dan bedoel ik met name: hoe is de vering van de auto?
6. Hoe bevalt het in het algemeen in het gebruik?
7. Was het helemaal compleet met oprijplaten er bij?
8. Welke materiaal is er gebruikt voor het frame en hoe is het bevestigd? Is het een dichte plaat, of is het frame waar de koets staat open.

Nou....duizend zijn het er niet geworden. Ik hoop dat je me antwoord kunt en wilt geven op mijn vragen. Ik zou je erg dankbaar zijn.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:21

Ik zal vandaag de vragen gaan beantwoorden. Aangezien de trailer niet van mij is.
De trailer is omgebouwdt bij toeran in beneden leeuwen. Hun kunnen je ook een hoop informatie geven. Knipoog
En ze rijden de trailer met een Jeep en soms staat er een bedrijfsbusje ervoor.
De trailer is met openframe, en compleet met oprijplaten en een lier om de koets er op te trekken.
Ik zal kijken of ik er ook een foto van kan vinden en deze hierbij plaatsen.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:55

Ik heb een Bockmann tweepaardstrailer met koetsenframe,foto staat in mijn profiel.
Ik heb er een elektrice lier op zitten,op zich zijn het heerlijke trailers,alleen moet je wel een flinke sterke auto hebben waarvan de trekhaak ook hoog ligt anders zakt je auto naar de grond als je hem aankoppeld,mijn trailer weeg leeg 1350 kilo en mag totaal 2700 kilo wegen.

Je moet echt minimaal een terreinwagen hebben die hoog op zijn wielen ligt,anders ga je echt problemen krijgen,luchtvering is ook een optie,als je dat op je auto heb dan lukt het misschien ook wel Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 09:33

Viking schreef:
Ik heb een Bockmann tweepaardstrailer met koetsenframe,foto staat in mijn profiel.
Ik heb er een elektrice lier op zitten,op zich zijn het heerlijke trailers,alleen moet je wel een flinke sterke auto hebben waarvan de trekhaak ook hoog ligt anders zakt je auto naar de grond als je hem aankoppeld,mijn trailer weeg leeg 1350 kilo en mag totaal 2700 kilo wegen.

Je moet echt minimaal een terreinwagen hebben die hoog op zijn wielen ligt,anders ga je echt problemen krijgen,luchtvering is ook een optie,als je dat op je auto heb dan lukt het misschien ook wel Haha!

Bedankt voor je bijdrage.
Rijd je wel eens met deze trailer zonder koets en twee paarden er in?
En hoe gaat dat dan?
Dat is voor mij de meest cruciale vraag. De rest gaat allemaal wel lukken, we hebben een geschikte auto, die binnenkort vervangen wordt door hetzelfde, maar dan nieuwer.
Maar omdat ik ook regelmatig zonder koets met twee paarden op pad wil en ik daar vooral van dealers uiteenlopende dingen over hoor, wil ik het graag van gebruikers horen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 09:34

chance schreef:
Ik zal vandaag de vragen gaan beantwoorden. Aangezien de trailer niet van mij is.
De trailer is omgebouwdt bij toeran in beneden leeuwen. Hun kunnen je ook een hoop informatie geven. Knipoog
En ze rijden de trailer met een Jeep en soms staat er een bedrijfsbusje ervoor.
De trailer is met openframe, en compleet met oprijplaten en een lier om de koets er op te trekken.
Ik zal kijken of ik er ook een foto van kan vinden en deze hierbij plaatsen.

Dank je wel. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Het klinkt interessant...het ombouwen. Maar voor ik het bedrijf ga bellen heb ik het liefst gebruikersinformatie. Dan kan ik bij hen nog gerichtere vragen stellen, snap je?

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:50

Wil je echt een losse trailer? Ik kan me zo voorstellen dat zo´n Mexx heel prijzig is... Hoewel ook heel praktisch..
Ik vraag me alleen af hoe je met je gewicht zit als je de wagen niet meeneemt en de paarden wel, omdat die verder naar achteren staan?

Wij hebben een vrachtwagen C rijbewijs waar paard en koets in kan, hij is niet zo heel groot en het is best een praktische oplossing. Bovendien niet zo duur Knipoog .

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:51

Wij zitten in dezelfde situatie, ik rijd ook wedstrijden met mijn paard en die wordt dan ook alleen vervoerd in de 2 paards trailer, merk Humbauer, dat gaat echt prima, hij ligt als een huis......
Wij vervoeren met vacantie;s 1 paard en 2 shetten erin en de marathonwagen voorop, geen probleem, je moet i.d.d wel een stevige auto hebben.
Met menwedstrijden staan alleen de shetten en de wagen erop, je voelt niet dat er wat achter hangt, het is voor ons DE ideale manier van vervoeren.
Je moet alleen even rekening houden met keren en achteruit steken, je bent bijna net zo lang als een vrachtwagen, wij zijn een meter of 11 lang...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:54

Wij hebben een vrachtwagen C rijbewijs waar paard en koets in kan, hij is niet zo heel groot en het is best een praktische oplossing. Bovendien niet zo duur Knipoog .[/quote]

Juist veel duurder, wegenbelasting, keuren ieder jaar, benzine, vaak zijn een beetje betaalbare al zo oud dat je er de weg niet mee op durft, dus flink onderhoud, ruimte om te stallen...........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 10:57

JJJose schreef:
Wil je echt een losse trailer? Ik kan me zo voorstellen dat zo´n Mexx heel prijzig is... Hoewel ook heel praktisch..
Ik vraag me alleen af hoe je met je gewicht zit als je de wagen niet meeneemt en de paarden wel, omdat die verder naar achteren staan?

Wij hebben een vrachtwagen C rijbewijs waar paard en koets in kan, hij is niet zo heel groot en het is best een praktische oplossing. Bovendien niet zo duur Knipoog .

Prijs is het probleem niet. Wij willen een goede oplossing. En dat hoeft niet meteen, direct, nu...dat ag ook over een paar maanden als we goed overwogen hebben.
De Mexx zou altijd goed liggen, omdat je kunt schuiven met waar je je paarden zet, op het moment dat je de koets niet mee hebt. En dat kun je met een trailer met koetsenframe niet. Ik heb 'm nog niet irl gezien, maar het lijkt een prachtige oplossing voor waar wij mee worstelen: soms alleen met paarden op pad, soms met paard en koets.
Een vrachtwagen vind ik geen optie. Hebben we wel serieus overwogen, maar ik heb mijn C rijbewijs niet en eigenlijk ook niet zo veel zin om die te halen. Daarnaast heb je dan nog een volledige auto ernaast te onderhouden. Dat willen we liever ook niet. Dan liever eenmalig geld steken in zo'n trailer, een trailer onderhouden is altijd nog makkelijker en voordeliger dan een tweede (vracht)auto, naast je gewone auto.
Vrachtwagen B rijbewijs hebben we ook al overwogen...maar afgewezen om dezelfde reden en daarnaast is dat tricky met het laadvermogen. Dat spoort meestal niet met twee paarden, door eht terugzetten naar B rijbewijs.
Ik weet dat je vrachtwagens op het kwarttarief kunt rijden. Die kosten heb ik het ook niet over, maar meer de APK, nieuwe banden, remmen etc.. wat wel erg in de papieren kan lopen.
Onderhoudskosten van de Mexx trailer zijn hetzelfde als andere tweepaardstrailers....
Bovendien wordt ons erf wel heel vol als we zo'n vrachtwagen daar moeten gaan stallen...dat willen we niet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:39

mammaslamma schreef:
Wij zitten in dezelfde situatie, ik rijd ook wedstrijden met mijn paard en die wordt dan ook alleen vervoerd in de 2 paards trailer, merk Humbauer, dat gaat echt prima, hij ligt als een huis......
Wij vervoeren met vacantie;s 1 paard en 2 shetten erin en de marathonwagen voorop, geen probleem, je moet i.d.d wel een stevige auto hebben.
Met menwedstrijden staan alleen de shetten en de wagen erop, je voelt niet dat er wat achter hangt, het is voor ons DE ideale manier van vervoeren.
Je moet alleen even rekening houden met keren en achteruit steken, je bent bijna net zo lang als een vrachtwagen, wij zijn een meter of 11 lang...

Is dat een Humbauer Atis die jullie hebben?
En hoe oud is die?
Ik heb vernomen dat ze onlangs een enorme verbeterslag hebben toegepast op de verhouding assenligging en kogeldruk.....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:03

Ik zag bij hans van der mee een constructie die achterop je trailer komt. Dan komt je marathonwagen dus achterop erbij te hangen. Je dient dan wel gewicht voorin de trailer te leggen zodat het hele gevaarte niet achteroverklapt. Ik hoorde dat Jozua in Harderwijk dit ook kon maken voor de Ifor trailers.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:56

Afbeelding
Voor en 2wieler kan ik het mij indenken, maar een marathon wagen die altijd minimaal 160kg weegt??
Dan heb je het dus over een marathonwagen voor shetten en een shet voor in de trailer, denk niet dat je dan nog kogeldruk hebt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:15

je hebt ze ook voor een marathonwagen.
Hoe het exact zit met gewichtsverdeling enzo, dat weet ik niet. Maar k heb ze bij hem in het boek zien staan.
Voor ons zou het met een 2 paards ifor, 2 new foresters en dan extra gewicht voorin erbij een mooie oplossing zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:18

Hotra heeft ook trailers met een koetsenframe, een tweepaards trailer.
Verder weet ik er niets van af, eindje verderop heeft iemand zo'n trailer.
Past je koets niet in de laadpak van een pick-up?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:50

Belker schreef:
je hebt ze ook voor een marathonwagen.
Hoe het exact zit met gewichtsverdeling enzo, dat weet ik niet. Maar k heb ze bij hem in het boek zien staan.
Voor ons zou het met een 2 paards ifor, 2 new foresters en dan extra gewicht voorin erbij een mooie oplossing zijn.

Ik weet het wel. Wij hebben namelijk allerlei opties al uitgediept, dus ik was ook al bij Hans van der Mee beland. Hij maakt een constructie die je op kan klappen of helemaal kunt verwijderen voor een marathonwagen achterop. Je krijgt dan gewichten die je voor op de dissel doet om de kogeldruk goed te houden. Deze constructie kan bij een marathonwagen tot 250 kg vertelde hij mij via e-mail.
Onze wagen weeg 300 kg, dus dan is het volgens hem zelf geen goede veilige optie waar hij garantie op geeft. Dus valt de optie voor ons af. Een nieuwe marathonwagen kopen of een tweewieler is ook geen optie. Wij willen een systeem aangepast aan de perfecte wagen die we nu hebben (net een jaar) en we willen niet onze wagen aanpassen aan het systeem om te vervoeren...
We hadden nooit een vervoersprobleem, omdat we altijd met een grote groep op wedstrijd gingen en wij een plaatsje in de trailer in de aanbieding hadden en anderen een plaatsje voor onze koets.
We zijn echter verhuisd dit najaar en moeten het nu alleen oplossen...vandaar...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:00

tienus63 schreef:
Hotra heeft ook trailers met een koetsenframe, een tweepaards trailer.
Verder weet ik er niets van af, eindje verderop heeft iemand zo'n trailer.
Past je koets niet in de laadpak van een pick-up?

Ik vind het heel aardig hoor...dat iedereen andere opties voor ons gaat verzinnen (vrachtwagen, pick up, rek achterop de trailer)...maar wij hebben alle opties al uitgediept. Volop. En de pick up is afgevallen, omdat ik de auto ook voor woon/werkverkeer gebruik, dagelijkse boodschappen etc.. Ik heb een grote hond (een Leonberger) die dagelijks mee gaat naar het werk (de hond is van mijn werk, wordt gebruikt voor lessen dierverzorging, dierenartsassistentes etc.) en dan is zo'n auto niet handig om de hond in mee te vervoeren. Met een dubbele cabine zou gaan...maar dan past de koets weer niet...is al volop uitgezocht. Alleen bij een supergrote Amerikaan past het dan wel...en zo'n auto wil ik weer niet...
Een pick up er naast hebben, alleen voor de wedstrijden heeft voor ons hetzelfde nadeel als een vrachtwagen...dan hebben we dadelijk een heel wagenpark bij de deur...wat we ook moeten onderhouden.
Zal nog even opnoemen welke opties we allemaal nog meer al hebben overwogen, voordat iemand dat ook weer verzint:
campertje kopen, kan op kwarttarief, kan het koetsenwagentje trekken, leuk ook om mee op vakantie te gaan (deze optie staat nog een klein beetje open)
Iemand zoeken die het leuk vindt om tegen vergoeding mee te gaan met ons op wedstrijden...deze optie staat ook nog open, maar...nog niemand gevonden...
Vrachtwagen: afgevallen als optie
Pick up: afgevallen als optie
goedkoop tweede autootje er bij met trekhaak: is nog een optie...maar gaat onze voorkeur niet naar uit.
de leaseauto die mijn man van de zaak heeft privé gaan gebruiken en een trekhaak monteren...is ook nog een optie..maar daar gaat de voorkeur ook niet naar uit, aangezien ons dat 800 euro per maand kost, terwijl we verder weinig met die auto kunnen (hond mag er niet in....bijv.) het is een hele dure auto die hij van zijn baas moet rijden, vanwege de klantenkring die hij bezoekt. Maar we zouden zelf nooit zo'n auto uitkiezen. Dus 800 euro in de maand voor de bijtelling is dan wel veel voor een paar wedstrijdjes per maand...maar goed...deze optie staat ook nog op een kier.
Op dit moment zien we als meest gunstige optie dus de trailer met koetsenframe of de Mexx... maar we willen eerst ervaringen horen. Zoveel mogelijk...voordat we de investering echt gaan doen, en later bedenken dat we wellicht beter een andere keuze hadden kunnen maken.

Dus...in dit topic graag alleen reacties met betrekking tot het gebruik van deze trailers..... of..iemand moet het ei van Columbus gevonden hebben....dan hou ik me ook aanbevolen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:29

Wij hebben met verschillende combinaties proefgereden (juist zonder marathonwagen om dit te voelen).
Onze conclusie was dat alleen de Böckmann een goede wegligging had met én zonder koets.
Dit is ook de enige bouwer die echt een apart onderstel heeft en niet alleen de dissel verlengd.

Humbaur vond ik echt zwabberen achter de auto, plus zelfs zonder koets hadden we al veel te veel kogeldruk. Drempels waren bijna niet te nemen zonder dat de dissel de grond raakte. Hopeloos rijden dus.

Jammer is dat Böckmann alleen de (goedkoop uitziende) Duo en ik dacht de aluminium uitvoering als trailer met koetsenframe aanbiedt een wij willen liever polyester.

Vandaar dat we uiteindelijk voor de Böckmann Comfort hebben gekozen in combinatie met een pick-up.

Over het verbouwen van een bestaande trailer of die frame's op de achterzijde ben ik erg uitgesproken. Niet doen!! De trailer is ontworpen en getest met de originele lengte van de dissel. Daar zomaar een paar meter bij aan bakken kan gewoon niet bevordelijk zijn voor de stabiliteit en wegligging.

Ik heb zelf geen ervaring met de Mexx, maar er rijdt hier in de omgeving iemand mee rond en eerlijk gezegd vind ik het geheel zo na een paar jaar gebruik er niet fraaier op worden. Er zit veel speling in de wanden en de kap, op een hobbelige weg (of weiland) rammelt het geheel vreselijk.
Laatst bijgewerkt door manie op 24-02-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:30

polly2 schreef:
chance schreef:

Deze optie heb ik ook gezien op marktplaats. Het is ten opzichte van onze nog vrij nieuwe trailer zeker de goedkoopste oplossing. Maar ik heb wel duizend vragen nu.
Zou je daar een antwoord op willen geven?
1. Welk merk trailer en type is hetDe originele merk wist de eigenaar niet meer , het is nu in ieder geval een toeran trailer, bouwjaar trailer origineel is 1987
2. Mag ik weten wat het gekost heeft? 1600 euro totaal
3. Hoe is het met de kogeldruk als je koets er op staat (bij koetsentrailers liggen bij de meeste merken de assen anders...bij ombouwen is dat natuurlijk niet) durft eigenaar geen antwoord op te geven omdat ze niet zo technische is, in de papieren staat iest van 100 kg? maar wat dit inhoud geen idee
4. Hoe rijdt het met twee paarden, zonder koets er op?prima, nergens geen last van
5. Wat voor auto hebben jullie er voor...en dan bedoel ik met name: hoe is de vering van de auto?4 wiel drijf jeep, een nissan geloof ik
6. Hoe bevalt het in het algemeen in het gebruik?harstikke goed
7. Was het helemaal compleet met oprijplaten er bij?helemaal compleet, inclusief lier oprijplaten
8. Welke materiaal is er gebruikt voor het frame en hoe is het bevestigd? Is het een dichte plaat, of is het frame waar de koets staat open.open frame, gegalvaniseerdt ijzer ofzoiets

site toeran trailers, foto van onze koets staat daar ook op, omdat onze trailer de eerste was van dit bedrijf om om te bouwen. http://www.toeran.nl/ ONder het kopje koetsframe, daar zie je meteen een grootplaatje van een groene trailer en groene koets.Nou....duizend zijn het er niet geworden. Ik hoop dat je me antwoord kunt en wilt geven op mijn vragen. Ik zou je erg dankbaar zijn.