[AR] KNHS en verbod op 'wilde wedstrijden'.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

KNHS en verbod op 'wilde wedstrijden'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 01:35

Aangezien ik hier nog niet veel mensen echt over heb gehoord, zou ik graag aan diegenen die in het bezit zijn (of zijn geweest) van een startkaart willen vragen in hoeverre dat verbod van de KNHS om, terwijl je in het bezit bent van een startkaart, 'wilde wedstrijden' te starten nou echt wordt 'doorgevoerd' en gecontroleerd.

Vorig jaar hebben we een begin gemaakt met het 'wedstrijdrijden' en dat beviel erg goed. Nu wil ik natuurlijk niet gelijk maar een startkaart gaan aanvragen (ik ben student, dus zo héeel erg veel tijd heb ik ook niet voor allerlei wedstrijden én de daarbij behorende training), maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dit nou ervaren. Als ik namelijk een startkaart zou willen aanvragen (en dat is uiteindelijk toch een beetje mijn doel, mijn 'ideaal') dan zou dit punt voor mij een groot struikelblok zijn, omdat er hier regionaal toch erg leuke en gezellige 'wilde wedstrijden' worden georganiseerd.

Tsja, wat heet 'wild'? De regelementen en veiligheidsmaatregelen e.d. zijn mijn inziens ruim voldoende, anders rijd ik daar zelf natuurlijk ook niet.

Maargoed, ik zou graag van jullie willen weten hoe jullie dit 'oplossen'. Zijn er hier mensen, die ondanks dat zij een startkaart hebben, wel wedstrijden rijden buiten de KNHS om? Ik vraag me af in hoeverre dit gecontroleerd wordt door de KNHS....

Om mijn mening maar gelijk even duidelijk te maken: ik vind het ronduit belachelijk dat de één of andere organisatie binnen de paardensport (die zowiezo al een monopolie-positie heeft, en daar ben ik het ook niet mee eens) even voor mij gaat bepalen dat ik, áls ik officieel zou willen gaan starten, niet meer mee mag doen aan de wedstrijden die ik wel graag ook eventueel zou willen rijden en die door hen dan toevallig als 'wild' worden gekwalificeerd, puur en alleen omdat deze wedstrijden buiten hun eigen organisatie worden georganiseerd.

Is het nou echt het één of het ander? 'Wilde' wedstrijden óf offcieel starten met KNHS startkaart?

liberty

Re: KNHS en verbod op 'wilde wedstrijden'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:59

Ik denk niet dat jij wilt weten wie die wedstrijden allemaal rijden, dat zijn er zoveel! Zelfs diegene die klasse 4 rijden. Ik denk dat het niet zo gecontroleerd word, maar dat weet ik niet zeker!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:14

Als je op de wedstrijd agenda kijkt zie je dat alle "wilde"wedstrijden tegenwoordig onder het 0 reglement worden gereden.
Simpel voor een vereniging om aan te vragen en ze zijn gelijk goed verzekerd..
Enige echte wilde wedstrijden zijn Kubaart en Wouterswoude dat is alleen een traject met daarin 10 hindernissen.
En imo niet al te veilige hindernissen.
Daarbij vind ikzelf al het gemopper op de KNHS niet nodig
Alle bonden hebben toendertijd ingestemt met de fusie, waarbij wij als leden daarin zijn meegegaan..mopperen heeft dus geen zin..
De overige sportbonden in Nederland hebben ook een monopolie positie kijk naar schaatsen en voetbal...

Als ik nu zie dat er een wk voor jeugd wordt georganiseerd zonder medewerking van de FEI KNHS en overige sportbonden
dan vraag ik mij af of het verstandig is daaraan mee te doen.
Hoe zou mijn verzekering reageren als ik een wedstrijd rij die zo geregeld is???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:55

Maar de meeste "wilde" wedstrijden zijn gewoon onderlinge oefenwedstrijden en dat mag gewoon... Schijnheilig Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:17

Die worden dus onder het 0 reglement gereden, dus verzekeringstechnisch verantwoord.
Daar moet je bv gewoon met helm het E traject rijden..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:20

maak je er toch niet zo druk om zo vaak komen die wedstrijden toch niet voor en dan nog is het de vraag of het verantwoord is.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:23

splash1999 schreef:
maak je er toch niet zo druk om zo vaak komen die wedstrijden toch niet voor en dan nog is het de vraag of het verantwoord is.

jij wil niet weten denk hoeveel van die wedstrijden er zijn, meer dan je denkt, alleen al in het zuiden.. www.regiocompetitie.com

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:52

Je reactie tegen de KNHS vind ik nogal overdreven Joyce. Je hebt de keus; Je wordt lid van de KNHS en je hebt daar de voordelen van. Of je wordt geen lid van de KNHS en je hebt daar de voordelen van. En je mag best wilde wedstrijd rijden met een startkaart, als jij dat risico wil nemen, jouw besluit. Maar je loopt dus een kans op moeilijkheden.
Daarnaast worden steeds meer oefenwedstrijdjes aangemeld bij de KNHS en onder het 0-reglement verreden, zoals Echwel al noemt. Deze wedstrijden zijn dus niet wild en mag je gewoon rijden.

Het punt is nu eenmaal dat een wedstrijd die volgens de KNHS loopt gebonden is aan regels. En regels zijn uiteraard heel stom (toch?). Maar regels zorgen ook voor duidelijkheid en veiligheid. Neem daarbij nog even het verzekeringstechnische verhaal in je achterhoofd. En probeer te snappen waarom de KNHS graag wil dat alle wedstrijden netjes bij hen worden aangemeld.

Persoonlijk rijd ik géén wilde wedstrijden. Op aangemelde wedstrijden heb ik meer zekerheid dat het goed geregeld is en op deze manier loop ik ook geen risico op ruzie met de KNHS. Plus dat er een grote hoeveelheid is aan aangemelde wedstrijden, dus waarom dat risico lopen?
Maar de keuze is aan jou.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:08

Allemaal bedankt voor de reacties. ik reageer hier even afzonderlijk op iedereen:

@ Echwel: met dat '0-regelement' was ik niet bekend. Bedankt voor de informatie. Daarom heb ik bewust 'wild' tussen haakjes gezet, ikzelf zou ook niet zo'n wedstrijd gaan rijden met alleen 10 hindernissen E traject en dan gewoon onverantwoord alleen gaan 'gassen'. Kijk, van dat soort wedstrijden snap ik ook prima dat de KNHS dat liever niet wilt. Ook bij mij gaat veiligheid voor alles. Dat er meerdere sportbonden een monopolie-positie hebben, dat klopt. Misschien was mijn reactie een tikkeltje overdreven, maar ik vind tegenwoordig wel dat de KNHS zichzelf nu ook meer ziet als 'regelgevend orgaan' en dat er soms iets té veel op regeltjes wordt geconcentreerd in plaats van het welzijn van bijv. de paarden en de ruiters. Van die in mijn ogen 'overdreven' regels dat je bijv. als ruiter op bepaalde dressuurwedstrijden als het zomers heeel erg warm is, gewoon in strak en warm tenue of clubtrui moet rijden, en dat een simpel en netjes wit blousje bijv. niet is toegestaan. maargoed, dat doet hier even niet terzake.

@ Sjonniej: Misschien iets té overdreven ja, dat zou best kunnen. Maar het is wel een beetje mijn persoonlijke mening. Tuurlijk heb je er gelijk in dat het je eigen besluit is om je daarbij aan te sluiten of niet. Kijk, dat 0-regelement maakt het voor mij al een stuk minder 'erg', daar was ik dus niet mee bekend. Ik kijk af en toe eens op de KNHS site, lees eens de regelementen door e.d. maar ik zit dus verder niet in dat 'KNHS-wereldje' waar iedereen alles precies weet en kent e.d. Knipoog
Nu moet je echter niet van mij denken dat ik een persoon ben die alle regeltjes maar meteen 'stom' vind, die leeftijd ben ik toch al wel een tijdje voor bij volgens mij Lachen Regels voor duidelijkheid en veiligheid móeten imo ook gesteld worden, anders zou het maar een onveilig zooitje worden. Ikzelf vind veiligheid ook altijd erg belangrijk en zou ook weigeren mee te rijden met een wedstrijd die voor mijn gevoel qua regelement wat mist aan veiligheid. Ik vind het zelfs goed dat vooral in het E-traject het dragen van een veiligheidshelm/cap verplicht is gesteld, daar ben ik het ook volkomen mee eens.

Alleen kwam het regelement van de KNHS zó op mij over, alsof je echt alleen officieel mocht starten, en dat alles daarbuiten verboden terrein zou zijn. Nu ik dus hoor dat dat per definitie niet altijd zo is, denk ik daar al weer heel anders over.

Zie dit topic niet als een regelrechte aanval op de KNHS, ik wilde alleen gewoon meer duidelijkheid en die hebben jullie mij ook een beetje gegeven, o.a. met dat 0-regelement, dat maakt het voor mij al weer iets anders.

@ Splash1999: Zie opmerking Liberty. Ook hier in de regio (Overijssel) worden véel wedstrijden georganiseerd waarbij je niet persé in het bezit van een startkaart hoeft te zijn, ongeacht of deze onder het 0-regelement van de KNHS vallen of niet. Die wedstrijden komen idd zeer veel voor. Als ik een wedstrijd rijd, is dat toch voornamelijk binnen, of in de buurt van mijn eigen regio. Vanwege studie en andere praktische zaken heb ik gewoon niet de 'luxe' om het hele land bij wijze van af te rijden om allerlei competities te rijden, ook qua vervoer is dat soms moeilijk. Ik ben nl. meestal afhankelijk van anderen (alhoewel ik daar wel verandering in wil gaan brengen, ik heb nl. wel mijn B rijbewijs maar wil binnenkort wel eens met mijn E gaan beginnen, gevolgd door het motor-rijbewijs, dus heb nog een heel traject te gaan Knipoog ).

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:29

Op Ameland jureren officiële KNHS-juryleden. In Wouterswoude rijden officiële KNHS-juryleden zelf. Het aantal officiële wedstrijdmenners dat aan dit soort wedstrijden meedoet is zo groot dat ik ze de kost niet wil geven. Lijkt me niet dat hier een punt van gemaakt wordt dus.......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:22

JoyCiej007 schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties. ik reageer hier even afzonderlijk op iedereen:

@ Echwel: . als ruiter op bepaalde dressuurwedstrijden als het zomers heeel erg warm is, gewoon in strak en warm tenue of clubtrui moet rijden, en dat een simpel en netjes wit blousje bijv. niet is toegestaan. maargoed, dat doet hier even niet terzake.

).

Dat staat in het reglement beschreven dat hoofd jury daarvoor dispensatie kan geven..

zoals voor zoveel regels dispensatie kan worden gegeven..

Eerst dus maar ervaring opdoen voordat je voorbelden aanhaalt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:30

Ik heb in de paard en sport wel eens een uitspraak gezien tegen een deelnemer aan een 'wilde' wedstrijd die daardoor geschorst werd van de KNHS wedstrijden. Er is dus wel controle, maar hoe vaak en hoe dat weet ik niet.
Ik heb nu zelf ook met deze 'rare' regels te maken. Ik wil starten in het buitenland omdat ik daar woon. Ik moet nu toestemming hebben van de KNHS om dat te mogen. Op zich vind ik dat nog niet zo'n enorm drama maar zo'n briefje met toestemming kost je wel 70 eurotjes per jaar en dat steken ze leuk in hun zak voor dat ene stempeltje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:34

Nou met mennen is dat nog nooit gebeurt dus ik denk dat je in de war bent met ohz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:36

Echwel schreef:
Nou met mennen is dat nog nooit gebeurt dus ik denk dat je in de war bent met ohz

maakt dat wat uit, KNHS is KNHS lijkt mij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:38

De ene discipline is de andere niet.
Dat is appels met peren vergelijken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:46

Echwel schreef:
JoyCiej007 schreef:

@ Echwel: . als ruiter op bepaalde dressuurwedstrijden als het zomers heeel erg warm is, gewoon in strak en warm tenue of clubtrui moet rijden, en dat een simpel en netjes wit blousje bijv. niet is toegestaan. maargoed, dat doet hier even niet terzake.

).

Dat staat in het reglement beschreven dat hoofd jury daarvoor dispensatie kan geven..

zoals voor zoveel regels dispensatie kan worden gegeven..

Eerst dus maar ervaring opdoen voordat je voorbelden aanhaalt

Daar heb je een punt in, maar dan is de vraag natuurlijk wat de jury als een 'dispensatie-waardige' omstandigheid kwalificeert, en wat niet.
Uit eigen ervaring (mee met iemand op concours) heb ik dat wel eens meegemaakt ja, dat in veler ogen de jury 'onterecht' deze benodigde dispensatie weigerde te verlenen.
Maargoed, 't blijft ook jurysport die dressuur ohz. dus ja, dat heb je in feite dan ook te accepteren als je daar voor kiest, da's waar.

Verschillende disciplines vergelijken is misschien in de éne zin wel appels met peren vergelijken ja, maar aan de andere kant is alles (in het algemeen, binnen de paardensport maar ook alles daarbuiten) wel degelijk meer en meer commercieel aan het worden af en toe denk ik, ook binnen de paardensport. Maar in feite is dat een andere discussie. Lachen
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-02-08 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:47

Kan iemand mij uitleggen wat het 0-reglement inhoudt of een link waar ik het kan lezen. Heb al via google gezocht, maar niets gevonden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:45

Joyce dat is dan niet te wijten aan de KNHS maar aan de desbetreffende jury, persoonlijke insteek zeg maar.
Net zoals je de beoordeling van hoe de aanspanning eruit ziet dat een persoonlijke smaak is.
Heb zelfs jury's meegemaakt die bij die beoordeling een 4 gaven voor een grote man op een wagentje achter hele kleine shetten
Met de woorden dat het niet paste.. moet je dan de knhs daarop aanspreken..
We moeten met zijn allen de weg naar voren vinden en niet omkijken.
Dat alles commercieler wordt is waar, maar ook alles wordt duurder, dus oom het organiseren van wedstrijden enz

Dubbeldun dat is het gewone wedstrijd reglement met die uitzondering dat er geen TA aanwezig is en vaak ook geen officiele jury's.
Maar wel zo dat de rijders zich dus aan regels hebben te houden..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:09

Ik dacht dat een officieel jurylid wel verplicht is op een 0-regelement-wedstrijd?

Verder ben ik het met Echwel eens dat je teveel afschuift op de KNHS. Kom eerst eens ervaring opdoen als rijder ipv. meerijder of toeschouwer en help eens meedenken op vergaderingen. Het is zo gemakkelijk om vanaf de 3e zijlijn commentaar te geven hoe alles volgens jou moet zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

Sjonniej dat wist ik niet zeker, weet wel dat er geen TA is

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:52

Sizzle schreef:
Op zich vind ik dat nog niet zo'n enorm drama maar zo'n briefje met toestemming kost je wel 70 eurotjes per jaar en dat steken ze leuk in hun zak voor dat ene stempeltje.

Diezelfde "geldmaffia" hebben we in België voor met de VLP... (Het vlaamse broertje van de KNHS) De goedkoopste licentie is de recreatievergunning voor 13 EUR/jaar. Op zich geen drama, maar een M03 licentie voor het mennen (laagste vergunning) begint aan 40 EUR. Dan heb je nog de benodigde immatriculatie van 75 EUR/paard (voor het leven) als je wat serieuzere wedstrijden wil rijden en het inschrijvingsgeld voor de wedstrijd. Wil je als club aansluiten bij de VLP? Geen probleem, dat is dan 200 EUR/jaar als je aan wedstrijden wenst deel te nemen. En zo gaat het maar door - het betalen houdt nooit op.

Dat het organiseren van wedstrijden steeds duurder wordt en dat je moeilijk veel wilt verwachten en niks geven, kan ik allemaal in komen, maar ergens vind ik het allemaal nogal duur worden. OK, er is het niet-officiële circuits van de LRV waar het allemaal wat goedkoper is, maar dan nog...

Dat er regels nodig zijn, lijkt mij evident, maar soms zijn de officiële organnen overbeschermend. Zo was er vorig jaar bij ons in de buurt een oefencross onder de vlag van de LRV waar de VLP dus niks mee te maken heeft. Toch kwamen die laatsten van hun neus maken ivm "wilde wedstrijd" en mocht er zogezegd niks georganiseerd worden, omdat er al een eventing wedstrijd op een andere plek was...

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:58

Nou Suze hier heb je alleen lidmaatschap vereinging ong 60euro nodig en en startkaart 24 euro
En dan ligt het aan de wedstrijd hoe hoog het inschijfgeld is.
20euro eendaagse 30euro 2 daagse is vastgesteld, maar dan hebben sommige verenigingen
nog stalling aan de wagen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:21

Lidmaatschap van een vereniging kan heel erg uiteenlopen. Sommige vereniigingen hebben een lidmaatschap van 200 euro, andere van 25 euro.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:37

Sjonniej maar dat heeft dus niets met de geldmaffia (bah wat een akelig woord trouwens) te maken
dat ligt aan de vereniging, hier in Hellendoorn zijn jeugdleden gratis, ergens anders hebben ze korting
Dus dat is idd afhankelijk van de vereniging

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:13

En uiteindelijk valt het toch allemaal wel 'mee'. Ik heb tenminste niet het gevoel dat ik heeeeeel veel geld betaal wat allemaal gebruikt wordt voor feestjes of dat soort ongein.
Vereningingen hebben het hard nodig, organisaties hebben het hard nodig. En ook de kas van de KNHS spoelt nog niet over, en ze zijn de laatste tijd hard bezig met ontwikkelingen, nieuwbouw etc. Dus ik denk dat we niet zoveel te klagen hebben, wat dat betreft. Paardensport is nu eenmaal een dure hobby en daar kies je bewust voor.