[AR] Concourswagentje voor recreatieve buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Concourswagentje voor recreatieve buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 22:08

Hoi hoi,

als toekomstige mennner wil ik me op voorhand zo goed mogelijk informeren. Ik heb op dit moment een Welsh A pony. En ik ben aan het rondkijken voor een koetsje om met haar recreatief te gaan mennen.

Mijn pony: geen conditie, moet nog beleerd worden, kan wel een schrikken maar blijft daar in het algemeen kalm onder. Ze gaat een beetje staan kijken om daarna voorzichtig door te lopen.

Ikzelf: een beginnende menner die het graag goed wil doen. Ik wil veilig de weg op kunnen (na voldoende training met de juiste begeleiding). Ik ben geen durfal die in hoge snelheid allerhande gekke touren uit haalt. Ik ben meer iemand die geniet van een rustig drafje doorheen de prachtige natuur. Het is niet de bedoeling dat ik er elke dag op uit trek. Het zal eerder voor de weekends ( en dan nog zelfs niet elk weekend) zijn.

Nu ben ik op mijn gemakje aan het rondkijken voor een geschikte wagen. Een marathonwagen leek mij aanvankelijk het leukste: kan tegen een stootje en er kan al eens iemand mee. Nu vind ik dat deze nogal duur zijn, en vaak ook zwaar voor 1 welshje.

Tweede optie: een concourswagentje (zo eentje waar ze dressuur wedstrijden mee rijden) . ik heb de indruk dat deze wagentjes lichter gebouwd zij, en goedkoper in aanschaf. Maar nu vraag ik mij af of deze ook geschikt zijn om in de bos mee te rijden en of ze geschikt zijn voor een beginnende pony: ivm met vering, remmen, TE licht,...

Kan iemand me helpen en meer info over deze wagentjes geven?

Alvast super bedankt

Cowgirl

Re: Concourswagentje voor recreatieve buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:42

Zelf vind ik een concours wagen niet echt fijn rijden. Leuk voor in de bak voor de lessen maar daar blijft het dan ook wel bij.

Heb je al eens nagedacht over een luxe 2 wieler met vering? Die zijn zeker niet te zwaar en handig in omgang.
De prijzen verschillen nog wel maar neem van mij aan dat een beetje comfortabel rijden wel erg fijn is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:11

Cowgirl schreef:
Zelf vind ik een concours wagen niet echt fijn rijden. Leuk voor in de bak voor de lessen maar daar blijft het dan ook wel bij.

Heb je al eens nagedacht over een luxe 2 wieler met vering? Die zijn zeker niet te zwaar en handig in omgang.
De prijzen verschillen nog wel maar neem van mij aan dat een beetje comfortabel rijden wel erg fijn is.

Denk dat het dan wel weer beetje een kwestie wordt van een goede, stabiele éénzitter (zoals ontworpen door bijv. HCA in Klarenbeek) of een veel minder stabiele en veilige 2 zitter als je graag een 2wieler zou willen.
Dat is het moeilijke aan het 'recreatief' willen rijden; juist dan wil je dat er ook af en toe eens wat mensen mee kunnen. Neem je dan zo'n 2 zitter mee het bos in, dus gewoon met een bankje, dan zit je toch al een stuk onstabieler.... alles heeft zo zijn voor- en nadelen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:50

Concourswagentje lijkt me niet echt geschikt voor bosritten... dat gehobbel en gebobbel, daar zijn ze niet echt op gebouwd en ik vraag me af of het wel zo comfortabel zit. Daarbij kun je dan in principe maar 1 persoon meenemen...

Weet niet wat jij duur vind, maar ik heb zelf een goed betaalbare marathonwagen van 130 kg. Is zeker niet te zwaar voor een welsh A en deze past er goed voor. Heb er zelf een shet voor en die loopt er ook makkelijk mee weg. Goed te trekken dus, goede vering én een rem (in het bos ook wel handig met heuveltje op en af).
Nieuwprijs is 2200,-. (zie m'n profiel voor foto's)

Als je dit te duur vind, zou je evt kunnen kijken naar een goeie, stabiele, luxe tweewieler... maar dat lijkt me ook niet echt ideaal voor recratieritten eerlijk gezegd.

En anders mss gewoon nog even doorsparen Knipoog Je kunt het beter in één keer goed doen, dan geld uitgeven aan iets wat totaal niet bevalt of waar je alleen maar stukjes van overhoud na één keer over een boomwortel stuiteren Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:27

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een concourswagen niet comfortabel zou kunnen zijn. Mijne zit echt goed. Als ik met enkelspan rijdt dan neem ik hem altijd mee, ook het bos in.
Wel hebben de lagers nogal wat te leiden van het zand en water, maar dat hebben eigenlijk alle assen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:55

Ik bagger ook overal door met m'n concours wagen, heb er zelfs indoor-marathon mee gereden.
Rijd nu meer met m'n marathon wagen (de zelfde als Vickelientje), maar dat is meer ivm het fijn zittende bokkussen die ik op m'n concours wagen niet heb.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:08

Dus, als ik het goed begrijp, zit het niet zo comfortabel, maar kan het wel.
Vinden jullie dat zo een wagentje veilig is voor een groene pony?
Want eerst had ik ook gedacht aan een tweewieler, maar die zou niet zo goed zijn, als ze eens zou schrikken en opzij zou springen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:56

Voor het beleren zou ik toch voor een tweewieler opteren - als het dier eens beslist van rechtsomkeert te maken of achteruit te deinzen, kom je minder snel in de problemen. Met een vierwieler gaat het ding dan scharen of omkiepen en da's ook niet echt je dat.

De vraag is echter hoe lang zo'n pony echt zo groen blijft dat je een tweewieler "nodig" hebt... Een vierwieler is meestal wat comfortabeler om mee te rijden en er kan meer volk op. Als enige wagen blijf ik een concourswagentje te licht vinden, maar blijkbaar deelt niet iedereen die mening. Lachen

Groeten, SuSEQ

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:39

Er zit ook veel verschil in de concourswagens. Mijn eerste wagen was een extreem lichte concourswagen zoals ik deze had gezien op de concourswedstrijden van het shetlandpony stamboek, zonder rem en licht van gewicht. Deze wagen paste duidelijk niet bij ons temperament en na heel wat kromme wielen, 1 keer omgeslagen en vele bijna ongelukjes, en stug geveerd, was mijn man het zat en zijn we op aanraden van een vriendin terecht gekomen bij Hans van der Mee, hij heeft voor ons een concourswagen op maat gemaakt, met schijfremmen, stevige wielen op luchtbanden (wel elegante spaakwielen) En van deze wagen hebben we super veel plezier, hij is niet zwaar maar wel veilig en we kunnen hem veelzijdig gebruiken, concoursen, dressuur, indoor marathon en natuurlijk lekker buiten rijden. Doordat de wagen voor ons gemaakt is sluit deze perfect aan bij de pony, en bij mijn lengte, ik zit dus heel comfortabel.

1 nadeel je kunt er maar met 2 volw. of 1 volw. en 2 kinderen op. (En bij hoge snelheid op een boomstronk vinden de wielen ook niet leuk)

Nog een nadeel is dat het niet echt goedkoop is ong. 2200,00 euro.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:51

SuSEQ,

Ik had me eigenlijk laten vertellen, dat het probleem van omslagen sneller voorkomt bij een tweewieler dan met een 4 wieler. Als ie zich met een tweewieler plots wil omdraaien zou je sneller omkiepen dan als ie dat met een vierwieler zou doen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:38

Het enige gevaar dat je hebt met een tweewieler is omslaan als de ene kant hoger komt te zitten dan de andere, zoals gebeurt in een berm of als je plots een drempel op rijdt of een boomstronk tegenkomt.

Als het paard beslist achteruit te gaan, is dat niet zo'n groot probleem met een tweewieler: die "volgt" gewoon en er is niets aan de hand. Gebeurt dit met een vierwieler, dan gaat die scharen en uiteindelijk misschien kiepen. (vooral het geval als de molen niet onderdoor kan)

Verder zit je ook hoger op een vierwieler, wat de stabiliteit bij een plotse wending niet ten goede komt. Bij een tweewieler kun je je balans links-rechts nog zelf in de hand houden - een zwaardere vierwieler hou je minder gemakkelijk tegen. Een lichter rijtuig trekt ook gemakklijker aan...

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:51

Hallo allemaal,

zit er ook aan te denken om met mijn haf te gaan mennen, maar weet ook niej zo goed welke wagen. Had een hele mooie Oostenrijkse boodschappenwagen gezien, maar iemand zei tegen me dat ie te hoog en smal was en dat je paard daar veel ervaring mee moet hebben (heeft Noompje dus niet). Wat zeggen jullie hierover?
En dan mijn tweede vraag: heb je voor een tweewieler niet een speciaal tuig nodig zodat de wagen niej achterover kiept? Zo ja hoe heet zo'n tuig?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen Lachen

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:15

Nee voor een tweewieler heb je geen speciaal tuig nodig.. Een borsttuig met gewone (hollandse) lichtogen is daarvoor geschikt, naar mijn weten kan een borsttuig met brandcardbeugels niet!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:07

Belangrijk voor een tweewielertuig is dat de riem waar de lichtogen aanhangen , kan schuiven op/door het schoftje, zodat deze op verschillende hoogte kunnen hangen. Dat heb je niet bij een tuig voor een vierwieler.

Groeten, SuSEQ

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:10

SuSEQ schreef:
Belangrijk voor een tweewielertuig is dat de riem waar de lichtogen aanhangen , kan schuiven op/door het schoftje, zodat deze op verschillende hoogte kunnen hangen. Dat heb je niet bij een tuig voor een vierwieler.

Groeten, SuSEQ

Waarom? als ik vragen mag.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:19

Een concourswagen is een optie voor bosritten, mits hij redelijk tot goed geveerd is, anders kan je dan 's avonds goed in je rug voelen. Vaak hebben deze wagentjes geen vering en geen rem, en dat maakt dat ze geen voorkeur hebben bij bosritten. Maar zoals BlackDevils al zegt, er zijn ook wagens waarmee dat wel kan. Te licht zijn ze absoluut niet voor jouw kleine pony. Had je een pony van 1.40 had dat nog een discussie kunnen worden.
Een tweewieler ben ik persoonlijk niet zo weg van. Het is lastig om de balans te vinden (al is dat tegenwoordig wel steeds beter), maar ik denk dat een geveerde 2zitter dan ook een leuke wagen voor jou kan zijn.
Als je je pony goed opleidt, kan je hem met een gerust hart voor een 4wieler beleren. (Uiteraard met behulp van of door iemand met verstand van zaken) Als jouw pony weet dat hij behoorlijk met je aan de stok krijgt als hij de achteruit aanzet, zal dit niets iets zijn wat hij snel zal doen voor de wagen en als hij het zou gaan proberen, zal hij snel de vooruit aanzetten als je hem toeroept.
Belangrijk is inderdaad dat je vooras onder je wagen kan doordraaien. Sommige wagens hebben een rechte verbindingsstang tussen voor- en achteras, hier loopt je voorwiel tegenaan bij een scherpe bocht, dit kan dus erg gevaarlijk worden.
Verder zou ik voor een wagen met een remmetje kiezen, als een paard aan de hol gaat heb je niets aan je rem. Maar je kan hem wel helpen met naar beneden rijden, stilstaan op een heuvel, overgangen. Het rijdt voor jou en pony gewoon een stuk plezieriger.

Succes verder!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:29

Chestnut89 schreef:

Omdat de de wagen dan ook kan rollen, zonder daarin het paard te storen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je met je ene wiel hoger zit dan het ander, zoals gebeurt als je zijdelings op een helling rijdt. Verder zijn lichtogen groter dan brancardbeugels en klemmen ze de bomen niet vast, waardoor de wagen meer bewegingsvrijheid heeft. Bij een tweewieler is de mogelijkheid tot bewegen cruciaal om het paard zo weinig mogelijk te storen in zijn balans.

Groeten, SuSEQ

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:30

Net als naomi1 heb ik ook een wagen van Hans van der Mee. Informeer daar eens, erg aardige man met veel verstand van zaken en hij kan een wagen maken die helemaal naar jouw wens is.

http://www.hansvandermee.nl/

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:13

SuSEQ schreef:
Chestnut89 schreef:

Omdat de de wagen dan ook kan rollen, zonder daarin het paard te storen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je met je ene wiel hoger zit dan het ander, zoals gebeurt als je zijdelings op een helling rijdt. Verder zijn lichtogen groter dan brancardbeugels en klemmen ze de bomen niet vast, waardoor de wagen meer bewegingsvrijheid heeft. Bij een tweewieler is de mogelijkheid tot bewegen cruciaal om het paard zo weinig mogelijk te storen in zijn balans.

Groeten, SuSEQ

maar als ik met mijn vierwiellige wagen over een scheef pad ga gaat mijn inspan ook scheef, is toch precies hetzelfde.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:37

Chestnut89 schreef:
maar als ik met mijn vierwiellige wagen over een scheef pad ga gaat mijn inspan ook scheef, is toch precies hetzelfde.

Klopt helemaal.
Toen men vroeger met een stortkar met mest reed moest het kunnen schuiven. Maar tegenwoordig met de lichte tweewielers en de goede balans die je in kunt stellen is het eigenlijk niet meer nodig. Waneer je met gewone lichtogen rijdt en de buiitensingel niet helemaal strak aantrekt zorgt dit samen wel voor genoeg speling in de praktijk.
Vaak heeft de draagriem ook wel zoveel weerstand door de kamer van het schoftje dat het toch niet schuiven zal.
Theoretisch heeft SuSEQ wel gelijk maar tegenwoordig niet noodzakelijk meer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 01:28

BlackDevils schreef:
Vaak heeft de draagriem ook wel zoveel weerstand door de kamer van het schoftje dat het toch niet schuiven zal.
Theoretisch heeft SuSEQ wel gelijk maar tegenwoordig niet noodzakelijk meer.

De mijne schuift anders wel bijna volledig door als ik langs de spoorweg rijd... Lachen Het pad is daar namelijk te smal om een koets goed door te laten en dat los ik dan op door half op het talud te rijden. Da's toch meteen een hoogteverschil van om en bij de 30 cm. Natuurlijk doe ik dit alleen met de tweewieler; de vierwieler gaat waarschijnlijk op z'n zij.

Groeten, SuSEQ