[AR] Zin of onzin van een losse evenaar bij tweespan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Zin of onzin van een losse evenaar bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 00:38

Vorige donderdag heeft een vriendelijke man mijn eerste eigen koets thuisgebracht: een vierwielige Wijckmans recreatiewagen van ongeveer 7 jaar oud. Hij is in vrij goede staat en is geschikt voor enkel en tweespan, met lamoen en dissel bijgeleverd. Voor foto's kun je in de fotogallerij terecht. In het bijzonder de laatste twee foto's zijn hier van belang.

Nu beschikt het rijtuig niet over een losse evenaar: de beide zwengen voor het tweespan zijn onafhankelijk aan de voortrein vastgemaakt. Hierdoor is er geen uitmiddeling, waardoor in theorie beide paarden even hard moeten trekken om het rijtuig mooi recht vooruit te doen lopen en het mogelijk is dat één paard alles trekt en de ander erbij loopt voor spek en bonen. Ik zie dat meerdere wagens van nederlandse makelij (deze en andere Wijckmans, Van den Heuvel marathon trainingswagen) en andere nieuwe wagens geen losse evenaar hebben. Vinden jullie dit een groot gemis? Is het effect van zo'n losse evenaar zo groot?

De benodigde aanpassingen om een losse evenaar mogelijk te maken zijn aanzienlijk, zodat ik toch even jullie mening wou hebben hieromtrent.

Groeten en alvast bedankt, SuSEQ

Napie

Re: Zin of onzin van een losse evenaar bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 01:06

Ik heb ook geen losse evenaar en dat werkt prima. In sommige sitiutie kan ik me echter wel voorstellen dat het makkelijker zou zij bijv in de marathon. Voor de dressuur is het echter weer niet handig want naar mijn idee kan het span dan scheef lopen.
Ik zou het in de training soms wel kunnen gebruiken. Ik heb 1 pony die heeft periodes dat hij al het werk alleen wil/moet doen. Ik los dit echter nu op door de 'luiere' pony een gaatje korter te zetten in de strengen en de 'hete' pony terug te gespen op de leidsels.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:41

Mijn wagen heeft ook een vaste evenaar.
In het menboek wat ik toevallig naast me heb liggen staat:
"Omdat onze gehele rijopleiding is gebaseerd op het door Benno von Achenbach ontwikkelde mensysteem, verdient het aanbeveling om de paarden steeds aan de vaste evenaar in te spannen. Dit heeft uiteraard een reden. Met een vaste evenaar kunt u de paarden evenveel laten trekken. Alleen zo kunt u op een correcte manier tweespanrijden met de Achenbach-leidsels"

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:30

Mariska_28 schreef:
"...Met een vaste evenaar kunt u de paarden evenveel laten trekken. "

Dat vind ik nogal raar... Met een vaste evenaar is het toch mogelijk dat de kar door één paard getrokken wordt, terwijl de ander niks doet? Met een losse evenaar trekt de ene totdat de strengen van de andere op spanning zijn en die dus ook moet gaan werken.

Of heb ik het nu totaal bij het verkeerde eind?

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:09

SuSEQ schreef:
Dat vind ik nogal raar... Met een vaste evenaar is het toch mogelijk dat de kar door één paard getrokken wordt, terwijl de ander niks doet? Met een losse evenaar trekt de ene totdat de strengen van de andere op spanning zijn en die dus ook moet gaan werken.

Of heb ik het nu totaal bij het verkeerde eind?

Groeten, SuSEQ
Dat heb je wel goed, maar dat is het nu met Achenbach (die jij in een ander topic nogal aanhing). Als je alles zo opvolgt als hij het zegt zou je een span gelijktijdig aan het werk moeten krijgen door het vergespen van de leidsels en strengen, maar praktisch gezien is het eigenlijk onmogelijk ze continue allebei aan het trekken te houden op span. Bij een goed span trekken ze om beurten een beetje maar daarvoor moeten ze dus echt samenspannen.

Nadeel van een losse evenaar is (heb vroeger altijd met gereden omdat ik een shet slecht aan het werk kon krijgen) dat bij aantrekken ze altijd gestoord werden door de ander. Het tikkie waarmee de ander aantrekt (hoe klein ook) stoorde de andere pony bij mij in het span. Merk nu dat ik met een vaste evenaar rij ze veel rustiger beginnen aan te trekken.

Als ze goed lopen is het verstellen van de leidsels of strengen niet meer nodig, of er zou er één echt een stuk korter moeten zijn in de nek. Ik rij niet op de Achenbachmanier, heb een vaste evenaar, de strengen even lang en de leidsels allebei een verschil van ca 12 cm (zit in het midden van de kar).

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:47

BlackDevils schreef:
Dat heb je wel goed, maar dat is het nu met Achenbach (die jij in een ander topic nogal aanhing). Als je alles zo opvolgt als hij het zegt zou je een span gelijktijdig aan het werk moeten krijgen door het vergespen van de leidsels en strengen, maar praktisch gezien is het eigenlijk onmogelijk ze continue allebei aan het trekken te houden op span. Bij een goed span trekken ze om beurten een beetje maar daarvoor moeten ze dus echt samenspannen.

En dat samenspannen verkrijg je waarschijnlijk niet van de ene dag op de andere. Lachen Uiteraard is de theorie nooit tot in de puntjes in de praktijk uitvoerbaar; hopelijk was meneer Von Achenbach daarvan op de hoogte. In dat ander topic kwam naar voor dat ik zijn leidselvoering niet slecht vind, maar dat wil niet zeggen dat de man heilig is... Als ze elk om beurten trekken, gaat de voortrein dan niet wiegen, waardoor de hele koets gaat slingeren? Of is dat effect verwaarloosbaar...

BlackDevils schreef:
Nadeel van een losse evenaar is (heb vroeger altijd met gereden omdat ik een shet slecht aan het werk kon krijgen) dat bij aantrekken ze altijd gestoord werden door de ander. Het tikkie waarmee de ander aantrekt (hoe klein ook) stoorde de andere pony bij mij in het span. Merk nu dat ik met een vaste evenaar rij ze veel rustiger beginnen aan te trekken.

Da's dus een pluspunt voor de vaste evenaar... Is het praktisch haalbaar om ze tegelijkertijd te doen aantrekken?

Hartelijk dank voor de commentaar. Lachen

Groeten, SuSEQ