[AR] Op welke leeftijd beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:46

Hoi,
Ik heb een welsh hengstenveulen van 1 jaar en 7 maanden.
Aangezien de kans klein is dat ik op Romeo zal kunnen rijden, ben ik erover aan het denken om hem te beleren voor de koets.
Nu wou ik vragen wat de beste leeftijd is om met hem te beginnen om hem te laten wennen aan het koetstuig, het lopen ermee, eventueel al met een gewichtje erachter slepen...

Groetjes!
Lotte
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 07-02-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

L_ola

Re: Op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:47

Nu iig nog niet.
Ik vind 3/3,5 een mooie leeftijd om te beginnen.
En met 4 ongeveer beginnen met sleepwerk. Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:52

Ik dacht altijd dat je eerder mocht beginnen met het beleren voor de koets dan het beleren onder zadel. Omdat het paard met het beleren onder zadel een echt gewicht op zich heeft en dus minder goed is voor de gewrichten.
Maarja, ik kan natuurlijk verkeerd zijn Bloos

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:55

sander_lotte schreef:
Maarja, ik kan natuurlijk verkeerd zijn Bloos
Inderdaad. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 07-02-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:56

L_ola schreef:
Nu iig nog niet.
Ik vind 3/3,5 een mooie leeftijd om te beginnen.
En met 4 ongeveer beginnen met sleepwerk. Knipoog

Hoezo pas met 4 jaar? Doe je dat zo met al je eigen paarden?
Ik ken namelijk niemand die zo laat begint met relatief licht werk zoals slepen.

Met 2,5 jaar kan je wel met het voorbereidende werk beginnen. Met 3 jaar voor de wagen. Maar dit kan per paard of pony verschillen, sommigen hebben langer nodig, grote paarden bijvoorbeeld. En dat je wat kan doen wil niet zeggen dat je al volop aan het werk kan. Het is meer spelen dan werken, niet elke dag en nooit te lang. Een 1,5 jarige hoort nog in de wei te lopen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:04

Mij leek 4 jaar eerlijk gezegd ook wat laat...
Ik heb nu ook nog geen plannen om al te beginnen hoor Knipoog Hij loopt inderdaad nog in de wei Bloos
Maar voor het 'denken aan' is het nooit te vroeg hé... Je moet enkel het karakter hebben om het bij denken te houden Clown
Ik dacht dat 2 jaar misschien al voldoende was om het voorbereidende werk te beginnen, zodat ik deze zomer stilletjes aan zou kunnen beginnen.. Daarom dat ik even kom informeren op bokt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:06

Ik heb een shet merrie en een gelderse ruin van 2,5 jaar, maar met beide begin ik nu pas met het voorbereidende werk. De ruin is nog vrij bloot in de bespiering dus die krijgt deze zomer ook nog een maandje vacantie, of misschien wel 2. Maar verder lekker een paar keer in de week wat doen en langzaam sterk worden. Dus ik zou die van jou ook nog een zomertje de tijd gunnen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:11

Ik ga gewoon nog een beetje informeren enzo...
Het enige waar ik voor moet zorgen is dat ik zeker niet te vroeg begin hé Knipoog
Maarja...Informeren kost niets en het kan zeker geen kwaad Bloos

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:12

Misschien vinden jullie het laat. Lachen
Dat is natuurlijk jullie keuze, maar ik begin dan liever iets later. Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:14

met 2,5 jaar beginnen met tuig om, lange lijnenwerk, slepen.
en op die leeftijd kunnen ze ook in tweespan.
en rond de drie jaar gewoon zelf voor de kar.
zo ben ik het gewend, en zo deed iedereen het dus die ik ken(de)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:03

[***] schreef:
Hoezo pas met 4 jaar? Doe je dat zo met al je eigen paarden?
Ik ken namelijk niemand die zo laat begint met relatief licht werk zoals slepen.

Aangenaam, ik ben iemand die zo laat begint met relatief licht werk Knipoog
Heb een shet van nu bijna 4 en ik ben net zo'n 2 weken bezig met wat longeerwerk en ga komende week eens tuig opleggen. Reden is dat ze in haar koppie erg jong en in haar lijf erg iel was, waardoor het me beter leek nog even te wachten.
Het zal wat per paard verschillen, maar ik zou toch niet snel voor 3 jaar beginnen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:21

Vermoedelijk zal ik hier wel weer de wind van voren krijgen, maar dan is het maar zo. Lachen

Hier hebben we ze altijd op 18 maand beleerd en ik doe het dus ook op die leeftijd. Dat wil zeggen dat ze mogen wennen aan tuig en leren omgaan met sleep en tweewieler. Uiteraard gaat het hier over grotere dieren die fysiek minder last hebben met een autoband. Voor een kleine welsh is dat misschien al aan de zware kant...

Verder is het niet zo dat ze op die leeftijd al meteen aan het werk moeten; als de basis er ongeveer in zit, mogen ze verder paard zijn/spelen totdat ze lichamelijk rijp zijn om zwaardere inspanningen te leveren. Ook doortrainen doe ik bewust niet; het dier krijgt genoeg andere beweging om een normale conditie op peil te houden.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:51

SuSEQ schreef:
Hier hebben we ze altijd op 18 maand beleerd en ik doe het dus ook op die leeftijd. Dat wil zeggen dat ze mogen wennen aan tuig en leren omgaan met sleep en tweewieler.
Lips are sealed
Denk niet dat het veel nut heeft deze discussie opnieuw te voeren.
Voor de meningen verwijs ik graag naar dit topic Knipoog.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:02

Ik heb een shetlander die word in april 3 jaar, dan pas ga ik beginnen (als ik zie dat die er dan aan toe is) aan voorbereidend werk. Nu is hij er iig nog niet aan toe. Bekijk het dus per paard.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:43

Met onze shet (Paulchen) zijn we net mee begonnen om hem eens te laten wennen aan een bitje, tuigje etc. Hij wordt dacht ik in april 3 jaar. De komende maanden willen we hem eerst eens laten wennen aan het tuigje, langzaam beginnen met longeren en de knopjes er goed op zetten. Ik denk dat ik deze zomer pas echt begin met beleren met de sleep en de koets (in zijn geval het koetsje). Ik heb geen haast, zie wel aan die kleine of ie er tussen de oren al aan toe is.

Wat ik wel een paar keer heb gezien is dat jonge paarden mee mogen lopen achter de kar of in een 2-span zonder te trekken om mee te lopen en aan de commando's en geluiden te wennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 02:54

@ TS: nu dus nog niet! Laat hem nog even lekker genieten van het 'jong' zijn, komop, het is nog volop een 'veulen', zowel geestelijk als lichamelijk. Betekent ook dat de meeste paarden/pony's op die leeftijd het echte werk zowel geestelijk (langdurig vooral) en lichamelijk (met name het longeren op deze leeftijd is zeer schadelijk) nog niet aan kunnen.

Wat kun je wél op deze leeftijd doen?
- 'Band opbouwen'; vriendjes maken, zorgen dat hij jouw als leider ziet en vertrouwen in jouw heeft.
- Basisprincipes; lopen aan het halster op een goede manier, leren omgaan met 'angsten', 'verkeersmak maken' (dus lekker gaan wandelen, laten wennen aan enge dingen), voetjes geven bij 't hoeven uitkrabben, etc. etc.
- Evt. commando's spelenderwijs koppelen aan bepaalde handelingen, tijdens het wandelen een stukje gaan draven en hem daar ook direct een commando voor aanleren.

Ikzelf begin zelf op z'n vroegst (!) met 2,5 jaar met beleren. Waarom staat beleren hier vetgedrukt? Omdat ik dan pas écht begin, dus dan staat hij nog lang niet voor de wagen, dat zal nog wel minstens een half jaar duren.

Met 2,5 jaar maak ik een begin met:
- Wennen aan een bit (een normaal hoofdstel zonder kleppen en met een normaal trensje)
- Wennen aan het tuig
- Dan pas, als pony is gewend aan normaal hoofdstel met gewone trens, wennen aan menhoofdstel met evt. oogkleppen en stang.
- Lange lijnen: Menhoofdstel met evt. stang, schofttuig + staartriem en leidsels, en dan maar oefenen op het sturen van achteren, commando's verder doorwerken etc.
- Liefst pas met 3 jaar beginnen met longeren aan zowel enkele- als dubbele longe. Het verder uitwerken van de commando's (ho is HO en geen pas verder vooruit of achteruit), conditie opbouwen etc.
- Dan eens iemand er achter laten lopen, met steeds meer druk op de strengen, ook uiteindelijk vólle druk op de strengen direct bij het wegstappen (het zgn. 'aantrekken/optrekken'), dus wennen aan druk op het borsttuig, het leren trekken. Ikzelf gebruik eigenlijk niet echt het slepen in het beleringsproces, maargoed, dat moet ieders voor zich bepalen.
- Keertje tussen het lamoen zetten, laten ruiken aan de wagen
- Rustig inspannen (dit alles met groom!) groom met halstertouw aan bit laten meelopen, ikzelf op de bok, rustig rondsturen door de wei, gaat dat goed? dan evt. voorzichtig een rustig weggetje op.
- En dan véeeeeeeeeel ervaring opdoen.... eerste paar keer zowiezo met groom ernaast met halstertouw aan 't bit, of groom op de wagen met evt. een longeerlijn aan 't bit.

Mag ik je er wel even op wijzen (aangezien je deze vraag stelt neem ik aan dat je dus geen ervaring hebt met het beleren van een pony voor de wagen?) Dat je het allerbeste je pony kan laten beleren door een professionele beleerder, of neem igg een deskundig (!) iemand op dit gebied in de armen die je helpt en begeleid met dit alles.

Het is zaak dat je niet alleen verstand hebt van de basisprincipes (hoe zit het tuig passend? Hoe moet je optuigen? Hoe moet je inspannen?) maar eigenlijk ook van het hele beleren.

Het beleren is toch iets wat je meestal doet als je daar zelf al uitgebreid ervaring mee hebt, óf je hebt die ervaring (nog) niet, en neemt igg een deskundig iemand als hulp mee of je laat je pony beleren bij een professionele beleerder.

Verder zul je je toch iets meer moeten verdiepen in bepaalde zaken als je nog totaal geen ervaring met de mensport hebt; welk tuig kun je het beste aanschaffen? Welke wagen is het meeste geschikt voor zowel de pony als de gebruiksdoelen die je voor ogen hebt? Ook dit zijn allemaal dingen, als je er geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wél heeft, en laat je goed adviseren.

Mennen is een stuk risico-voller dan het rijden ohz. en gaat er wat fout, dan gaat het meestal góed fout, en dat zou zonde zijn van zo'n leuke, jonge pony Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 03:03

Nog even een toevoeging:
Ik ben idd ook van mening dat je moet kijken naar zowel de lichamelijke capaciteit als het geestelijk vermogen van zo'n diertje. Ik heb ze ook wel van 3 jaar gezien die qua uiterlijk én gedrag er nog echt uitzagen als halve veulentjes. Zijn ze dan nog zo relatief jeugdig op die leeftijd, dan ben ik van mening dat je dat ook moet accepteren, dan begin je maar iets later....

Ik heb hier nu een hengst staan die in april 3 jaar wordt. Eigenlijk ben ik nog lang niet begonnen, hij heeft paar keer een trensje in gehad en loopt regelmatig mee met boswandelingen.

Als ik wel op 2,5 jarige leeftijd begin, gaat dat ook echt rustig aan en staan ze eigenlijk pas met 3 of 3,5 jaar voor 't eerst echt ingespannen voor de wagen. Voor mij hoeft 't allemaal niet zo snel, daarbij heb ik zelf ook niet altijd alle tijd van de wereld ivm. studie, en al zou ik dat wel hebben, ik ben niet zo van dat gehaast; wat is nou 1 jaar of een half jaartje eerder op een heel paardenleven aan men- of rijplezier?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 07:52

sander_lotte, het antwoord staat duidelijk in de FAQ: [AR] FAQ voor AR
Bovendien loopt er nog een topic, zie de link die BlackDevils geeft.

Misschien kun je die eens goed doorlezen, en als je nog vragen hebt kun je ze wellicht specifieker stellen in een nieuw topic. Lachen