Helaas kan ik alleen maar op de weg oefenen, ik meende een binnenbak tot mijn beschikking te hebben maar dat ging niet door, dus ik heb er geen hele hoge verwachting van, maar zoals ik al zei is het puur voor de ervaring en de lol.
Om toch een beetje fatsoenlijk voor de dag te komen en omdat ik totaal geen ervaring heb met menwedstrijden even wat vraagjes;
Ik rij met een enkelspan shetlander. Mijn groom en ik trekken een rijjasje met plastron aan, een nette zwarte broek en zwarte schoenen. Witte handschoentjes, haarnetje in de haren.
Nou mijn vraag, met cap of hoedje rijden ? Ik kan in principe aan 2 zwarte leuke hoedjes komen, geen echte dressuurhoeden, maar wel mooie dameshoedjes. Aan de ene kant vind ik dat mooier dan een cap, maar aan de andere kant vraag ik me af of dat niet te pocherig overkomt voor een B-wedstrijd.
Pony manen los of in vlechtjes/knotjes ? Tom is momenteel grijs en heeft een mooie volle bos zwarte manen tot op zijn schouder. Zit nog steeds te twijfelen of ik het in half omgeslagen vlechtjes zal doen, of los zal laten. Knotjes wordt zowiezo niet mooi denk ik omdat hij too much manen heeft

Mag mijn groom ook voorlezen vanaf de wagen ? Of moet er persé iemand langs de kant staan voor te lezen? Ik meende ooit gezien te hebben dat iemand vanaf de wagen de proef meelas. Ik probeer 'm zoveel mogelijk uit mn hoofd te leren, maar het is toch wel fijn als je een beetje back-up hebt. Persoonlijk heb ik dat liever vanaf de wagen als dat mag, dan iemand zo galmerig aan de kant van de bak te roepen...
Gaat het in de B om nageeflijkheid, of is het eerst vooral de bedoeling netjes de fihuen te rijden ? Tom wil in principe wel netjes aan de teugel lopen, maar omdat ik vooral veel buiten rijdt ben ik daar eigenlijk nooit veel mee bezig geweest, hij pakt het wel netjes op als ik het vraag, maar ik heb hem niet continu in buiging. Ik zou me in de proef liever op de nette figuren concentreren en dan maar kijken of hij wat buiging en stelling wil geven, dan me daar volop te gooien en de figuren af te raffelen. Dus wat is het belangrijkste om te laten zien ?
Er staat als beoordelingspuntje: Geschiktheid van aanspanning; paard,wagen,harnachement.
Nou heb ik geen luxe dressuurwagen, maar een kruising recreatie/marathon. En ook wel een redelijk grof tuig. Zouden ze me daar volop op afrekenen of lijkt het nog wel wat ?
Bruine of zwarte leidsels? Ik heb 2 paar leidsels, lichtbruine en zwarten. Ik rij eigenlijk altijd met de bruinen, die zijn lekker soepel en wat langer. De zwarten zijn knoerterhard ( hebben altijd ongevet en ongebruikt bij iemand in de schuur gelegen) en korter, ik vind ze niet zo prettig rijden. Maar alles in zwart/blauw en dan van die grauwige lichtbruine leidsels vind ik ook niet zo netjes. Ook hierover dus twijfel wat ik zal doen ?
Er zullen me vast nog wel meer vragen te boven komen, maar dit zijn degenen waar ik nu even het meeste aan denk.
Overigens gaat het om deze aanspanning

En heeft Tom inmiddels weer deze kleur (geschoren) alleen dit keer zonder hartje en zijn manen zijn langer geworden
Alvast bedankt voor het meedenken!
in jouw geval zou het kunnen dat ze erover vallen dat het geen dressuurhoedjes zijn. Als de groom op de bok zit moet hij/zij in volledig tenue, als hij naast de bak staat te lezen in "correcte"kleding (zie KNHS site). En wat correct is dat staat er dan verder weer niet bij. Dus groom mee op de bok zou ik zeker doen. Het is ook veel prettiger en beter verstaanbaar dan dat geschreeuw..