[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:07

Nope, niente, noppes, niets.... ontvang je mijn pb's wel?

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:08

toch jammer dat als er mensen vraagtekens hebben bij sommige natural horsemanship methodes...er gelijk gezegt wordt dat ze er geen verstand van hebben??
ik denk dat orri een erg goed punt had, en mieke ook

laten we niet vergeten dat wat wij zien op de wei..niet zozeer natuurlijk gedrag is van paarden in een kudde
wilde paarden zijn er haast niet meer, wij zetten onze (stal)paarden bij elkaar, op een veel te kleine wei, en dan gaan we onszelf meten aan het gedrag wat wij daar zien ?
een kudde mustangs is toch iets heel anders

ik vind het fijn dat de NH populair wordt, puur omdat ik denk dat het een verbetering kan zijn voor het paardenleven
ik heb echter genoeg "foute" NH gezien, en ben ook helemaal niet zo'n PP fan,
er wordt toch teveel gewerkt vanuit angst, ook wel verwart met het woord respect..

hoe we ook ons best doen om equus (paardentaal) te spreken, uiteindelijk zijn het toch de paarden die de mens beter begrijpen dan andersom, ze leren ons beter te lezen dan omgekeerd
op zich ook niet verkeerd
but lets not kid ourselves
en laten we vooral open blijven staan voor verbeteringen, er is geen zaligmakende manier
er is alleen een manier die voor jou het beste werkt

charzard
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:20

Claudia

In je profiel zie ik staan dat je trainer bent.Train jij paarden?Mag ik vragen in hoe verre je ze traint.Heb je zelf wel eens iets gedaan met natural horsemanship of eigenlijk alleen maar gekeken?
Ik ben het met je eens als je zegt dat er een heleboel mensen tussen zitten die natural horsemanship niet op de goede manier toepassen.Ik stonde erzlef in het begin ook erg sceptisch tegenover en keek alleen maar toe en snapte er niet veel van,vooral de gebaren die gebruikt werden,ik vond het allemaal maar raar.Ne een tijdje ben ik in gesprek geraakt met marjan en zodoende ben ik er ook ingerold.Ik moet zeggen dat ik mijn paard in de positive zin verandert vind.In her begin wilde ze er niet aan meewerken en draaide haar hoofd af.De tweede keer wist ze precies wat er ging gebeuren en ze was veel attenter.Zelf begon ik het toen ook erg leuk te vinden.Heb je wel eens de 7 games gedaan?Het is echt leuk om te doen en een echte aanrader om contact met je paard te krijgen.Als je het weleens gedaan hebt,wat vond je er dan van?Heb je er misschien een negatieve ervaring aan overgehouden?

Party!! Party!! Lachen

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:28

Citaat:
Dat vraag ik me toch af, of bijvoorbeeld het touw exact dezelfde kwaliteit is. Op de Savvy lijst zijn er al zo verschrikkelijk veel mensen op zoek geweest naar goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld dat touw, hebben het in het buitenland besteld en hebben het door kennissen uit Amerika mee laten nemen, en nooit was het dezelfde kwaliteit. Als ze al iets vonden dat er verschrikkelijk veel op leek, dan was het even duur Haha!
Maar ik ga wel eens bij een leerling van jullie kijken


We hebben het speciaal laten maken bij een touwfabriek...

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:44

Citaat:
.
Citaat:
Dit vind ik een hele vreemde opmerking, een eliteclubje Verward Dat riekt een beetje naar stemmingmakerij... Alle waar naar zijn geld zei mijn oma vroeger al, als je iets echt goeds wil hebben dan kost dat meestal meer, en je kunt kiezen of je dat echt wil hebben (en dan spaar je wat langer) of je kiest iets goedkopers maar dan van mindere kwaliteit. Mensen die voor een echt goed dressuur- of westernzadel hebben gespaard horen toch ook niet bij een elite-clubje? Nogmaals, ik vind dit een vervelende opmerking!


iets goedkopers...maar niet mindere kwaliteit en daar gaat het om, als je de keuze hebt om voor een goed zadel veel of weining te betalen, dan kies je toch voor weinig...!
Citaat:
Vandaar dus, onstaan uit de passie om NH voor meer mensen mogelijk te maken

Of om wat winst te kunnen maken....? Ik neem aan dat jullie ook gewoon een inkomen willen verdienen, niks mis mee (moet ik zelf ook), maar zeg dat dan gewoon..


Hier kom ik even terug op het elite-clubje, er is verschil tussen geld verdienen en een super commericiele organisatie zijn, dat laatste vind ik PNH, daar hoeven we verder ook niet over te discusseren trouwens.
Verder doen wij nog net geen vrijwilligerswerk maar het scheelt niet veel, jouw opmerking " willen verdienen niks mis mee, maar zeg dat dan gewoon" suggereert alsof wij pretenderen dat het onze passie is en er toch lekker veel geld mee verdienen. Geen vrijwilligerswerk dus, maar zeker de passie om NH voor veel mensen mogelijk te maken, zonder daarbij kwaliteit uit het oog te verliezen.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:54

Lynn en Marjan,

ik heb mijn standpunten duidelijk gemaakt. Jullie geven a la Parelli-les maar willen blijkbaar niets met de PNH-organisatie te maken hebben gezien jullie opmerkingen, en ik ben een warm voorstander van het officiele PNH-gebeuren.

Het een elite-clubje noemen vind ik nog steeds een hele foute opmerking, maar we komen er samen toch niet uit omdat we het niet eens zijn dus ik stop verder met deze discussie. In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage, en we gaan nu gewoon weer ieder onze eigen weg, waarbij we elkaar misschien nog wel eens tegen komen. Vriendelijke groeten!

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:05

Citaat:
er wordt toch teveel gewerkt vanuit angst, ook wel verwart met het woord respect..



In 1 van de eerste berichtjes hier heb ik ook iets gelezen over "angst als leermiddel". Ik neem aan dat we allemaal positieve resultaten willen, met 'angst als leermiddel' krijg je dat niet, je kan hooguit een paard krijgen wat "braaf" als een robot doet wat je vraagt maar dat noem ik niet positief. Ik denk daarom ook dat Angst niet met Respect verward KAN worden : een paard wat respect toont door de manier waarop jij hem iets vraagt zal een positieve uitstraling hebben (rustig, likken, hoofd naar beneden), een paard wat angst toont door de manier van vragen zal onrustig of ge-irriteerd blijven en misschien als een robot doen wat je vraagt. Dit verschil is overduidelijk. Het paard verteld zelf wel of het eerlijk was of niet.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:32

dan hebben wij een ander idee van angst

een paard wat geintimideert wordt, wat "bullied" wordt, wat gejaagt wordt...zal zijn hoofd laten zakken en zijn lippen gaan likken

hiermee zegt hij "ik geef me over"
even een voorbeeldje..je pakt je teugels op om je paard naar achteren te laten lopen met een beetje tempo
je staat stil
en hij gaat z'n lippen smakken
waarom? hij heeft zichzelf overgegeven

op een PP clinic.....even het voorbeeld aanhalen wat al eerder genoemd wordt, het paard is los, en krijgt tikken en stress van de in de bak staande mensen
als hij bij zijn baas staat wordt hij met rust gelaten
waarom blijft hij bij zijn baas staan??
juist, hij kiest eieren voor zijn geld
niet omdat hij baas zo lief vind, maar omdat hij slaag krijgt als hij wegloopt
en dat is niet werken met angst ??
dit is iig zeker niet mijn manier van werken met mensen en paarden...
daarom zei ik ook, don't kid yourselfs
weet waar je mee bezig bent
dit is een manier om je paard te leren om bij je te blijven...ik doe het persoonlijk liever anders
ik wil niet zeggen dat deze manier nou super slecht is, maar ga niet mensen lopen afkraken die het hier niet mee eens zijn

charzard ik train inderdaad, is niet heel relevant, want mijn mening zou dezelfde waarde hebben
en ik shipman horses every day Lachen
weet niet precies wat je bedoeld met of ik er iets aan gedaan heb..ik denk dat ik het elke dag doe dus

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 00:33

en de discussie gaat voort.....Lachen

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:48

hahaha ja hoor ik kan nog wel een boom opzetten Lachen
maar ik wil alleen even toevoegen over de oorspronkelijke vraag...
is PP NH hard?
ja ik vind dat het soms hard kan zijn
is het slecht?
niet zo slecht als paarden met sporen prikken en in de mond rukken

ik denk dat elke NH methode een voorgekauwde hapklare brok is, waarmee geld verdient wordt,
maar er is niks mis mee om op deze manier je boterham te verdienen, zolang het maar eerlijk blijft
een hoop mensen en paarden hebben hier baat bij
waar ik wel een hekel aan heb is de mensen die overdreven fanatiek zijn (dit soort mensen zijn altijd fout)
en de mensen die een paar lessen genomen hebben en vervolgens hun paard totaal kapot krijgen met het "join-up" nee "ga weg" nee "join-up" enz
daar wordt een paard gestoord van hoor

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:58

Wanneer vindt jij mensen fanatiek Claudia?
Je kan vanuit de verschillende methodes je eigen visie ontwikkelelen, maar je moet wel goed uit kijken wanneer je iets wil toepassen. Bij ons op stal (ja Marjan en Lynn jullie krijgen het Zaterdag druk!) hebben we te maken met een dominantie probleem er is niks mis met het paard, alleen haar verzorgster/amazone heeft geen zelfvertrouwen en is bang geworden.
Ik zou haar niet aanraden om een join up te gaan doen, want het paard zal haar vast duidelijk gaan maken hoe ze zich voelt.
Wat ik het belangrijkste vindt is dat je geduld moet hebben en dat je zelfvertrouwen moet hebben.
Een hele mooie theorie daarover is te vinden in het boekje "Een paard liegt niet -Chris Irwin".

Nou Marjan als het goed is wordt internet vandaag weer gerepareerd, maar jullie zijn Zaterdag 10 uur bij ons toch?
Ik ga als eerste, want dan zijn er nog geen toeschouwers.

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:32

Ff een reactietje op de materialen van Lynn.
Het halster is vrijwel hetzelfde, maar heeft iets andere knopen op de neus (platte ipv kruislings)
Het touw van de leadrope is een heel stuk zwaarder en minder soepel dan dat van Parelli.
Voor de een een 'zegen', voor de ander een 'ramp' zal ik maar zeggen.
Verder wel dezelfde mooie afwerking, kwaliteit en sluiting enzo.

Enne, voor mensen die op zoek zijn naar goedkope 'natural horseman'-uitrusting, kijk eens op www.touwhalster.tk.
O.A. voor een leadrope die WEL heel dicht in de buurt van "de originele" komt.

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 09:11

Citaat:
callippo schreef:
Ff een reactietje op de materialen van Lynn.
Het halster is vrijwel hetzelfde, maar heeft iets andere knopen op de neus (platte ipv kruislings)
Het touw van de leadrope is een heel stuk zwaarder en minder soepel dan dat van Parelli.
Voor de een een 'zegen', voor de ander een 'ramp' zal ik maar zeggen.
Verder wel dezelfde mooie afwerking, kwaliteit en sluiting enzo.

Enne, voor mensen die op zoek zijn naar goedkope 'natural horseman'-uitrusting, kijk eens op www.touwhalster.tk.
O.A. voor een leadrope die WEL heel dicht in de buurt van "de originele" komt.[/
[/quote]


Het touw is iets zwaarder dan de versie die Parelli nu op de markt brengt, maar even zwaar als de originele Parelli lead ropes die niet meer te koop zijn. Op een gegeven moment zijn ze gestopt met de supergoeie lead ropes en hebben voor een goedkopere touwsoort gekozen en als compensatie de bullsnap verbeterd.

De lead rope die volgens jou WEL in de buurt komt van het huidige Parelli touw.....bedoel je dat touw met een blauw streepje ? Als dat zo is vinden wij dat niet geschikt, iemand had het even gebruikt op de clinic en toen Lynn dus met dat paard iets ging doen was het eerste wat hij deed de lead rope eraf halen want het werkt voor geen meter.
Onze touwen zijn in het begin een beetje stug maar worden na gebruik heel soepel en zijn bijna niet van de originele Parelli lead ropes (die dus niet meer te koop zijn) te onderscheiden.

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 09:18

.
Citaat:
Bij ons op stal (ja Marjan en Lynn jullie krijgen het Zaterdag druk!) hebben we te maken met een dominantie probleem er is niks mis met het paard, alleen haar verzorgster/amazone heeft geen zelfvertrouwen en is bang geworden.

Nou Marjan als het goed is wordt internet vandaag weer gerepareerd, maar jullie zijn Zaterdag 10 uur bij ons toch?
Ik ga als eerste, want dan zijn er nog geen toeschouwers.
[/quote]

Leuk ! dat we met een 'dominantie probleem' gaan werken ! Misschien zien we volgende week weer meer berichten hier van jou over "NH en harde aanpak" !!!! *LOL* Neehoor...dat hoeft dus niet altijd, sommige (ook dominante) paarden vinden het een hele opluchting als er eindelijk HORSE tegen ze gesproken wordt...
Ja, zaterdag 10:00 uur zijn we er, we kijken er naar uit !

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:36

OH, ik wist niet dat de leadropes van Pat vroeger veel zwaarder waren.
Kun je die op de volgende clinic meenemen? En ook een goed ingewerkte lijn van jullie?

Maar die blauw met witte lijkt dus heel veel op de "nieuwe" lijn.
Ik heb zelf de 'nieuwe' lijn en die blauw-witte voelt voor mij precies hetzelfde, is ook dezelfde weefstructuur.
Misschien had dat meisje er een met musketonhaak ipv bullsnap, dat is wel duidelijk een verschil.

Het is maar net wat je gewend bent, mensen die een gewoon halstertouw gewend zijn, vinden die lange zware leadrope een onding, maar als je er wat langer mee werkt, kun je absoluut niet meer met zo'n kort touwtje overweg.

Twordt wel een beetje offtopic zo Pling

Ineke2

Berichten: 33121
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:55

callippo schreef:
Het is maar net wat je gewend bent, mensen die een gewoon halstertouw gewend zijn, vinden die lange zware leadrope een onding, maar als je er wat langer mee werkt, kun je absoluut niet meer met zo'n kort touwtje overweg.

Twordt wel een beetje offtopic zo Pling


Dat is idd zo, in het begin vond ik het maar niks die zware onhandige leadrope, maar nu vind ik de 'gewone' halstertouwen niks! Ze zijn te kort, te licht etc... *LOL*

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:34

Hm harde aanpak, nou ja jullie gaan eerst met de moeder werken en daarna met de dochter die dus vreselijk aan het puberen is.
En voor mij wordt het ook wel moeilijk want ik ga werken met een paard waar ik nog niet zo op ingespeeld ben.

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:17

Twordt wel een beetje offtopic zo Pling[/quote]
Citaat:
callippo schreef:
OH, ik wist niet dat de leadropes van Pat vroeger veel zwaarder waren.
Kun je die op de volgende clinic meenemen? En ook een goed ingewerkte lijn van jullie?
Ja is goed hoor, de goed ingewerkte lijn van ons is echt lekker soepel, in het begin had ik ook m'n twijfels, de buitenkant is dan helemaal glad en het touw zelf een beetje stug, maar na een tijdje komt dat helemaal goed. We hebben bij de touwfabriek een combinatie van 2 soorten laten maken.
Citaat:
Het is maar net wat je gewend bent, mensen die een gewoon halstertouw gewend zijn, vinden die lange zware leadrope een onding, maar als je er wat langer mee werkt, kun je absoluut niet meer met zo'n kort touwtje overweg.



Nee een kort touwtje werkt niet voor de spelletjes..
Citaat:
Maar die blauw met witte lijkt dus heel veel op de "nieuwe" lijn.
Ik heb zelf de 'nieuwe' lijn en die blauw-witte voelt voor mij precies hetzelfde, is ook dezelfde weefstructuur.
Misschien had dat meisje er een met musketonhaak ipv bullsnap, dat is wel duidelijk een verschil.
De 'nieuwe' lijn is al behelpen als je de oude gewent bent en de blauw met witte is nog lichter....Lynn wist ook niet dat dat jouw touwen waren, hij kon er gewoon niks mee want als het te licht is heeft het niet het goeie effekt. Ik denk dat de snap of haak wel iets uitmaakt maar dat het touw toch te licht is, zeker als je met fase-1 achterwaarts wil vragen zit er te weinig effekt in.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:25

Citaat:
De 'nieuwe' lijn is al behelpen als je de oude gewent bent en de blauw met witte is nog lichter


Behelpen Verward Nog nooit zo'n goed touw in m'n handen gehad....

Citaat:
....Lynn wist ook niet dat dat jouw touwen waren, hij kon er gewoon niks mee want als het te licht is heeft het niet het goeie effekt. Ik denk dat de snap of haak wel iets uitmaakt maar dat het touw toch te licht is, zeker als je met fase-1 achterwaarts wil vragen zit er te weinig effekt in.


Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen? In fase 1 heb ik helemaal geen touw nodig, alleen mijn vinger maar... en in fase 4 (dat is het maximum, naar fase 54 ga ik dus niet) zwaai ik nog steeds het touw alleen maar heen en weer - daar heb je echt geen megazwaar touw voor nodig, integendeel - veel te grote kans dat je het paard daarmee raakt!

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 01:21

Hoi,

hier moet ik dus echt ff op reageren.
Dat was ook een beetje mijn bezwaar van zo'n stug touw: je kan er geen slingertje doorheen laten 'lopen'. Het wiebelt vanaf je vinger tot aan het paard in 1 keer. Maar dit zal bij een 'ingewerkt' touw wel anders zijn.

De clip/sluiting/haak maakt heel veel verschil, want een zware clip aan een 'licht' touw zorgt juist dat het snel stilhangt, geeft een mooi zwaartepunt.

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:50

callippo schreef:
Hoi,

Citaat:
hier moet ik dus echt ff op reageren.
Dat was ook een beetje mijn bezwaar van zo'n stug touw: je kan er geen slingertje doorheen laten 'lopen'. Het wiebelt vanaf je vinger tot aan het paard in 1 keer. Maar dit zal bij een 'ingewerkt' touw wel anders zijn.

De clip/sluiting/haak maakt heel veel verschil, want een zware clip aan een 'licht' touw zorgt juist dat het snel stilhangt, geeft een mooi zwaartepunt.


Ja en het is niet echt off-topic, want er nl. gebeurd met een te licht touw is dat je veel meer moet 'zwaaien' voordat je effekt hebt, je staat als het ware fase-4 te doen terwijl fase-1 al genoeg is. Dat het touw wiebelt vanaf je vinger tot aan het paard is juist wat je wilt, je kan dan met echt heel weinig druk een vraag stellen. De soort clip maakt niet of nauwelijks verschil, de clip is niet voor het effekt in het touw maar voor phase-54 tegen de kin.
Toen Parelli deze goede touwen ging vervangen zijn er 3 top instructeurs opgestapt, MEDE daardoor !!!

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:12

Citaat:
Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen? In fase 1 heb ik helemaal geen touw nodig, alleen mijn vinger maar... en in fase 4 (dat is het maximum, naar fase 54 ga ik dus niet) zwaai ik nog steeds het touw alleen maar heen en weer - daar heb je echt geen megazwaar touw voor nodig, integendeel - veel te grote kans dat je het paard daarmee raakt!
[/quote]

Denk jij dat je met een touw een paard niet met fase-1 achterwaarts kan vragen ?????? dus je doet alles exact zoals PNH het opschrijft ????? Als je met het touw in je handen je paard op de zachtste manier achterwaarts vraagt noem ik dat fase-1 !!!! even je fantasie gebruiken en ik denk niet te veel Parelli-blind worden.

Het tegendeel is waar wat betreft megazwaar touw : ten eerste is het niet megazwaar en ten tweede hoef je VEEL minder druk uit te oefenen omdat er zoveel effekt in het touw zit, met een lichter touw moet je veel meer zwaaien voor het zelfde effekt !

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:48

Citaat:
Denk jij dat je met een touw een paard niet met fase-1 achterwaarts kan vragen ?????? dus je doet alles exact zoals PNH het opschrijft ????? Als je met het touw in je handen je paard op de zachtste manier achterwaarts vraagt noem ik dat fase-1 !!!! even je fantasie gebruiken en ik denk niet te veel Parelli-blind worden


Sorry, deze manier van "discussieren" gaat me echt te ver, dit is meer een Lynn en Marjan reclame topic aan het worden, ik heb hier niets meer te zoeken. Discussie is elkaar serieus nemen en respect hebben voor elkaars mening, niet anderen afkraken en jezelf constant ophemelen.

Veel succes voor de toekomst, en lees mijn onderschrift nog eens een keer.....

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:11

Amen !!! Promptertje

Naturalhorse, ik zal wel weinig fantasie hebben en net als Prompertje Parelli-blind zijn, maar ik snap echt niet wat je bedoelt. Hoe krijg je met je touw je paard op de zachtste manier achterwaarts als dat niet is met je vinger 'wijzen' ? ik kan namelijk echt geen zachtere manier bedenken.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:19

Zachter dan de vinger: De "Schwiegermutter-look". Maar menig paard heeft het Sch*&t aan een schoonmoeder en dan moeten er toch echt vingertjes en touwtjes uit de kast gehaald worden Haha!