[AR] een paar vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

een paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:17

Ik ben dus vorig jaar begonnen met mijn pony voor de sulky beleren.
Dit ons zo goed bevallen dat we een groter karretje hebben gekocht.
Een simpele kar waar je tussen de 4 tot 6 personen op kan.
Ik wil dus een nieuw compleet tuig kopen want ik wil gewoon dat dit helemaal goed zit. Nu ben ik dus op zoek naar een degelijk tuig en ik heb wel al wat gevonden wat ik éérg leuk vind. Het gaat om een zwart tuig bruin onderlegd zoals op de foto:
http://www.horseshophorsepower.nl/publi ... fdstel.JPG
Iets andere uitvoering mag ook maar wle hetzelfde idee.
Wat ik dus van het tuig wil is dat het sterk genoeg is en gewoon een normaal prijsje.
Ik snap dat je geen goed tuig hebt voor € 100 maar moet het wel allemaal zelf bekostigen.
Nou zoek ik dus een zaak in Noord-braband (limburg en gelderland mag ook) het liefst in de omgeving van Nijmegen. Dit i.v.m. ik d epony mee wil nemen om te passen omdat ik zelf niet helemaal goed weet hoe het allemaal precies moet liggen en zo.
Die kwalitatief goede tuigen heeft tegen een goede prijs.
En wat vinden jullie een normale prijs voor een beginnend tuig vooral voor recreatief gebruik.
Als ik dit allemaal heb wil ik iemand laten helpen met het beleren en wie weet op voor het ruiterbewijs.
Maar dat moet ik nog even zien want het is niet zo goedkoop.
Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen.

BlackDevils

Re: een paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:05

Ideal heeft een goed tuig die ook betaalbaar is. Enkelspan tuig komt compleet op ca € 600,- en ze hebben het ook wel bruin onderlegd. volgens mij zit er vlak bij jou in de buurt wel een dealer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:54

of marktplaats in de gaten houden. Daar heb ik mijn imperial riding tuig vandaan met bruin onderlegt.

wel een 2e hands maar was amper gebruikt en dat voor de helft van de nieuw prijs.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:56

Ideal is idd een goed merk tuig om mee te beginnen, maar vanwege 't merk (en natuurlijk de kwaliteit) redelijk prijzig, kan ik me voorstellen als je begint. In het algemeen genomen vind ik persoonlijk een tuig van tussen de €300,= en €450,= meestal wel redelijk om mee te beginnen, maargoed dat is natuurlijk moeilijk te zeggen wanneer je in het algemeen spreekt.

Het door jou getoonde tuig op de foto, van Horshop Horsepower lijkt mij heel basic, maar het toont naar mijn idee vrij stug en 'hard' op de foto.
Het is wel aan te raden om wanneer je een tuig koopt, idd pony mee te nemen om te passen (hélemaal als je er geen verstand van hebt, tuig moet góed zitten), maar ook zelf het tuig op allerlei plekken te 'voelen'. Tuig moet niet heel stug en hard zijn, maar redelijk soepel aanvoelen. Natuurlijk zijn gloednieuwe tuigen altijd in het begin ietsje stug, maar als je met een goed tuig te maken hebt gaat dat wel weg wanneer je het tuig vóór het eerste gebruik even goed invet.

Ik heb wel eens zo'n shetlandtuigje van €100,= met touwstrengen gevoeld, tsja, ik was er álles behalve enthousiast over, maargoed, wat kun je eigenlijk verwachten met zo'n prijs. Al het leer was érg stug en hard, sommige tuigdelen hadden scherpe randjes, en de stiksels lagen óp het leer, ipv. ín het leer.
Dit laatste is ook zeer belangrijk: wil je een goed en stevig tuig, zul je o.a. ook naar de stiksels moeten kijken

Met name in de mensport, met tuigen en wagens, geldt toch meestal wel het gezegde; 'goedkoop = duurkoop'... wil je echt goed tuig, dat lekker op de pony ligt, niet schuurt e.d. en goed past, dan kom je vaak wel op een iets grotere investering...

Edit: ook is het van belang dat je goed kijkt naar de essentiele delen van het tuig, daar waar veel druk op zal komen te staan, bijv. de strengen. Strengen versterkt met nylon binnenin zijn een stuk steviger dan een 'dun reepje leer' (bij wijze van). Een borsttuig ligt ook fijner voor de pony als het wat breder is gemaakt, je hebt ook tuigen met een heel smal borststuk, deze tuigen zijn óf voor de tuigpaardrubrieken, of redelijk goedkope tuigen die kwalitatief niet zo heel veel voorstellen. Om de druk van het borststuk te verdelen kan je evt. nog gebruik maken van een borsttuig onderlegger.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:44

joyciej bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik zeker wat mee!! Ik wil ook graag bij het tuig passen mijn pony meenemen en iemand die er het een en ander vanaf weet.
Maar hoor ook graag natuurlijk julli emeningen en ideeën.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:39

stond een poosje terug een leuk artikel in de BIT over het herkennen van een kwalitatief goed tuig. inderdaad verzonken stiksels, en ovale gespgaatjes zijn enkele kenmerken van betere tuigen.

over het IR basistuig was ik niet enthousiast, ik heb het in een winkel gezien maar het blijkt import uit India en het stikwerk en schoftje is echt niks...

ik heb zelf een tuig van Busse, ben ik erg tevreden mee. goed sterk leer, en wordt snel soepel.