[AR] dubbelspan moeilijker dan enkelspan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

dubbelspan moeilijker dan enkelspan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:29

Hallo,
Ik vroeg me dus af of dubbelspan veel moeilijker is dan enkelspan?(met shetlanders)
bedankt !

BlackDevils

Re: dubbelspan moeilijker dan enkelspan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:43

Om gewoon een beetje rond te rijden is een tweespan eigenlijk niet veel moeilijker dan een enkelspan. Als je echter echte dressuur gaat vragen dan heb je toch wel enige africhting en oefening nodig. Als je dat op enkelspan al niet voor elkaar kunt krijgen, kun je dat ook zeker niet op dubbelspan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:45

BlackDevils schreef:
Om gewoon een beetje rond te rijden is een tweespan eigenlijk niet veel moeilijker dan een enkelspan. Als je echter echte dressuur gaat vragen dan heb je toch wel enige africhting en oefening nodig. Als je dat op enkelspan al niet voor elkaar kunt krijgen, kun je dat ook zeker niet op dubbelspan.

Mee eens, maar aanvullend:
Twee goede enkelspan paarden zijn nog geen garantie voor een goed dubbelspan Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:57

manie schreef:
Twee goede enkelspan paarden zijn nog geen garantie voor een goed dubbelspan Knipoog

Helemaal mee eens. Een tweespan moet je eigenlijk altijd bij elkaar gaan rijden. Soms heeft dat ook heel wat tijd nodig voor je een span op redelijk niveau te brengen... Haha! Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:02

Precies, dat bedoel ik Haha!

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:40

BlackDevils schreef:
manie schreef:

Helemaal mee eens. Een tweespan moet je eigenlijk altijd bij elkaar gaan rijden. Soms heeft dat ook heel wat tijd nodig voor je een span op redelijk niveau te brengen... Haha! Haha!

Okey dankje, ik bedoel meer voor de 'recreatie' wat rond te rijden.
Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:41

Voor buitenritten hoor je nog wel eens dat tweespan juist makkelijker is, aangezien de een de ander kan geruststellen. STel een paard schrikt ergens voor en de ander niet, dan is er een grote kans dat de schrikker de volgende keer denkt, o jij schrikt niet dan zla het ook wel niks zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:44

Andersom kan natuurlijk ook. Pony die nooit ergens voor schrikt, schrikt ineens voor iets omdat die andere ervan schrikt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:09

Ik had 2 hele brave beesten die erg braaf in het tandem lopen. Maar naast elkaar wil niet omdat een van beide zo onderdanig is dat hij van de ander weg wil rennen als die een keer boos kijkt.
Dus het is niet altijd makkelijk Knipoog.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:16

als je de juiste combinatie hebt die samen willen trekken en elkaar niet bijten of dergelijke is dubbelspan voor recreatie niet moeilijker dan enkelspan, zeker met 1 makke en 1 bangere pony is dubbelspan ideaal in vergelijking met enkel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:30

En nog even als aanvulling;
Rijden met een shetlander werkt hetzelfde als rijden met een paard en is net zo 'gevaarlijk'. Onderschat een kleine pony niet, 'door het maar even in het 2span te zetten'. Ook een kleine pony heeft een degelijke africhting en opleiding nodig.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:42

Persoonlijk vind ik een tweespan shetjes leuker om te rijden dan grote paarden. Paarden hebben veel meer power en vragen wat meer overtuigingskracht en overwicht, de ponies kan ik makkelijker terugnemen en zijn wat makkelijker te hanteren voor mij. Neemt idd niet weg dat een ponyspan echt geen speelgoed is en alle rijtechnische zaken net zo goed voor elkaar moeten zijn om veilig te kunnen rijden. Ik rijd uitsluitend les aangezien ik geen eigen span heb. Ik vind vooral het verschil in karakters erg leuk om mee te werken en het geeft ook wel een goed gevoel als je 2 paarden/ponies fijn aan het lopen hebt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:01

wat daniella74 zegt over makkelijker terug nemen van pony's dan paarden ben ik het absoluut niet mee eens, als je pony ertussenuit wil, groot klein maakt absoluut niet meer uit beestjes zijn veeel sterker dan je denkt.

en zoals al gezegd, het is niet 'maar' een shet, je zult hetzelfde moeten beleren als een gewoon ander paardje

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:07

Nelleke1 schreef:
wat daniella74 zegt over makkelijker terug nemen van pony's dan paarden ben ik het absoluut niet mee eens, als je pony ertussenuit wil, groot klein maakt absoluut niet meer uit beestjes zijn veeel sterker dan je denkt.

en zoals al gezegd, het is niet 'maar' een shet, je zult hetzelfde moeten beleren als een gewoon ander paardje

Je hoeft mij niet te vertellen dat shetjes sterk zijn, ik ben niet geheel onervaren met paarden na 25 jaar erop zitten.
En wie zegt dat ik maar wat aankloot met onbeleerde shetjes? Shetjes zijn beleerd door een bekende menner voor een klant van hem die het goed vindt dat ik er voorlopig les mee rijdt zolang ze daar staan. Ik vind het nogal een verschil maken of er 2 sportpaarden van dikke 600 kilo per paard er tussen uit willen of 2 shetjes die samen hooguit 500 kilo wegen.

Overigens heb ik in overleg met de instructeur besloten dat een ponyspan beter bij mij past op het ogenblik omdat de paarden te sterk voor mij zijn ook gezien mijn blessure.

welshpony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:50

heej

ik heb zelf ook enkelspan gereden en nu rij ik met twee span maar ik vond wel dat je er aan moest wennen. eerst vond ik het nog wel moeilijk maar je bent er zo aan gewend . Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:59

Ik vind tweespan makkelijker dan enkelspan. Hangt natuurlijk wel van de paarden af. Ik heb vaak 1 jong paard en 1 ervaren paard, dat loopt prima. Ook een jong paard voor het eerst aanspannen doen wij altijd in dubbelspan.