[AR] Toch even een klein vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Toch even een klein vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:44

Hallo,

Ik ben de supertrotse bezitter van een hele leuke shetlandpoownie.
Deze pony staat nu alweer 3 jaar voor de wagen, soms met wat langere tussenpoos ertussen, maar de laatste maanden toch zeker elke 2 weken een keer.
Nu heb ik hem beleerd met een relatief zware tweewieler. Daarna zijn we overgestapt naar een 4-wieler, en hier loopt hij nu alweer 2 jaar mee. Echter, deze wagen kan ik nooit eens ergens mee naar toe nemen, en dat terwijl ik zo graag lekker ritjes wil maken over het strand enzo.

Dus, hier en daar laten vallen dat ik eigenlijk wel een sulky zou willen voor hem, en zowaar kan ik aankomende zaterdag bij een vriendin een sulky komen ophalen. (eentje die gebruikt is voor ponydraverijen met hun shet. Deze pony is nu gepensioneerd, dus de wagen mocht weg)

Nu ben ik alleen zo bang dat hij bij het vertrekken met de wagen het idee heeft alsof hij de vierwieler voort moet trekken, en we dus acuut gelanceerd worden. Natuurlijk knoop ik hem niet "zomaar" voor een nieuwe kar, maar doen we dat met beleid, ernaast lopen, steeds verder naar achteren en dan als dat goed gaat er pas op. Maar af en toe heeft hij zelfs met die vierwieler het idee alsof het een wagen is van 1000 kilo ofzo en gooit hij zn gewicht in het borsttuig en dan schiet die wagen opeens naar voren. Ben zo bang dat ik achterover van die sulky afvlieg...

zal wel ff een cap opzetten als ik de eerste keer ga mennen met die sulky Knipoog

Iemand tips?
Groetjes, Lacuna

Napie

Re: Toch even een klein vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:49

Gewoon een paar keer 'droog' mennen aan de lange lijnen. Hij moet gewoon leren netjes weg te stappen. Ik denk dat het niet zo'n probleem is hoor. De pony voelt snel genoeg aan of hij hard of zacht moet trekken.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:03

Ik ken je pony natuurlijk niet, maar denk niet dat je daar echt bang voor hoeft te zijn.
Heb toevallig afgelopen zaterdag een sulky getetst met mijn pony... eentje van 35 kg, terwijl ze normaal voor een marathonwagen van ong 130 kg loopt.
Ze liep volkomen normaal weg. Denk toch wel dat ze dat aanvoelen...
Maar laat anders voor je eigen gemoedsrust even iemand bij het hoofd meelopen (heb ik ook gedaan) en ga ook weer niet te twijfelachtig wegrijden door eigen angst, omdat je dan kans hebt dat ie je niet begrijpt en zich opfokt en je wel door de lucht vliegt Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:06

Het valt allemaal wel mee.

Ik heb een marathon wagen staan, een concours wagen en een lichte 2 wieler. Maar al mijn pony's lopen even makkelijk voor alle 3 de wagens.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:32

Ik zal hem inderdaad weer even aan de lange lijnen laten lopen. Dit doen we wel vrij regelmatig hoor, maar het is er alweer even een paar weekjes bij ingeschoten.

Citaat:
Maar laat anders voor je eigen gemoedsrust even iemand bij het hoofd meelopen (heb ik ook gedaan) en ga ook weer niet te twijfelachtig wegrijden door eigen angst, omdat je dan kans hebt dat ie je niet begrijpt en zich opfokt en je wel door de lucht vliegt

Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Niet omdat mn pony het niet kan, maar omdat ik het misschien niet kan en me onbewust toch op ga spannen. Bedankt voor de tip!

Dennis, heb je dan niet dat als ze na een paar keer voor de sulky te hebben gelopen, toch moeite lijken te hebben met de zwaardere wagens?

Groetjes, Lacuna

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:48

Nee hoor, juist andersom. Ze lopen fijner voor de 4wielers dan voor de 2 wieler. Maar m'n 4 wielers moeten over een brug getild worden om op het land te kunnen komen om te rijden, dus rijd (helaas) ook regelmatig met m'n 2wieler.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:48

Ik heet niet Dennis, maar ga ook even antwoord geven op je vraag Bloos
Zondag heb ik die van mij weer voor de marathonwagen gezet en daar liep ze weer net zo makkelijk mee weg. Dus dat ging prima in mijn geval Knipoog

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 14:10

Bedankt voor al deze informatie!
Vrij vertaald moet het allemaal dus gewoon goed gaan, tenzij ik er een probleem van maak. Lachen

Groetjes, Lacuna