[AR] Het in evenwicht brengen van een sulky, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Het in evenwicht brengen van een sulky, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:07

Zoals de titel al zegt, hoe breng ik mijn sulky goed in evenwicht?

Bles heeft nou een keer voor de sulky gestaan (heel kort omdat de strengen te lang waren), maar hij was naar mijn idee niet helemaal goed in evenwicht. In draf stuiterden we nogal op en neer Knipoog

Ik heb een hele goede hulp (Joyciej007 @ bokt) die mij helpt met beleren, zij heeft alleen niet echt ervaring met sulky's, dus vandaar dit topic.

K heb verder verschillende reacties gehad om het hobbelen te voorkomen, de een zei dat het bankje naar achteren moest, en de ander zei juist weer naar voren.
Nu hoor ik steeds vaker dat men met de sulky naar achter is geklapt, dan heb ik liever dat er iets druk op het schoftje staat dan dat hij hem omhoog trekt..

Nouja, lijkt me zo wel duidelijk, dinsdag of woensdag gaan we weer inspannen en dan wil ik het graag voor mekaar hebben.

Foto's van Bles (met Joyce op de bok):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vickelientje

Re: Het in evenwicht brengen van een sulky, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:35

Als je hobbelt in draf, dan staat de sulky ahw teveel voorover, dus drukken de bomen in de lichtogen.
Wat je moet doen is zorgen dat het lamoen voor wat meer omhoog komt, zodat de bomen in de lichtogen zweven. Dit voelt mss even eng, maar is gewoon veilig als je zorgt dat je strengen goed op maat zijn (niet te lang, want dan kunnen de bomen uit de lichtogen floepen) en de buitensingel goed vast zit. Dan kun je niet achterover klappen.
Je hebt niet echt een handige sulky om het evenwicht voor elkaar te krijgen, gezien je geen verstelmogelijkheden hebt.
In ieder geval zou het bankje idd wat naar achter moeten (maar dit kan vlg mij niet bij jouw sulky) of zul je wat gewicht achterop moeten krijgen, waardoor de sulky aan de voorkant wat meer gaat zweven.
Verder houdt het met jouw sulky dan wel op denk ik aan verstellen...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:37

Het bakje kan inderdaad nog wat naar achteren, ik zal morgen even kijken hoever, dan kunnen we dat van de week even uittesten.
Wat zou ik er nog aan kunnen maken als extra gewicht?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:39

Poeh, zou het zo 1-2-3 niet weten... mss hebben mensen met dezelfde sulky daar ideeën over. Ik heb dat nooit hoeven doen.
Maar mooi dat het bankje nog wat naar achter kan. Dan zou ik eerst dat maar eens proberen en zien hoe dat voelt

Tis wel een schattig bolletje trouwens! Knipoog

Sjon27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:30

een sulky moet zeg maar "zweven" in de lichtogen
en wat het stuiteren betreft is het goed draf tempo ook belangrijk
gaan ze te langzaam stuiter je alle kanten op en met te hard ook

denk er goed om dat de buiten singel strak genoeg kan om de sulky op zn plaats te houden , dan kan (met een goed broek) nooit achterover slaan

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:46

Draftempo heeft bij mij nooit invloed gehad op het hobbelen hoor Zou ook mooi lastig zijn dan met dressuurtraining als je een pasje terug of een pasje harder zou willen...

Een broek houdt een sulky niet echt tegen bij het achterover klappen lijkt mij... het is belangrijker dat je strengen op maat zitten en dat je buitensingel vast zit, zodat het lamoen in de lichtogen blijft.. dat is de grootste zekerheid tegen het achterover klappen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:57

Vickelientje schreef:
Draftempo heeft bij mij nooit invloed gehad op het hobbelen hoor Zou ook mooi lastig zijn dan met dressuurtraining als je een pasje terug of een pasje harder zou willen...

Een broek houdt een sulky niet echt tegen bij het achterover klappen lijkt mij... het is belangrijker dat je strengen op maat zitten en dat je buitensingel vast zit, zodat het lamoen in de lichtogen blijft.. dat is de grootste zekerheid tegen het achterover klappen.

Toch wel hoor! De broek is in jouw geval de rem. Als je de broek niet goed hebt zitten, loopt de wagen teveel door naar voren en kan het inspan dus van voren omhoog komen. Als je de buitensingel dan niet strak genoeg hebt kan hij idd overslaan naar achteren.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:16

Hm, alles dus goed vast maar dat lijkt me logisch.
Ik wil als ze wat verder is wel harder en zachter kunnen, lijkt me sterkt dat je dan gaat hobbelen ookal is de sulky in evenwicht? Heb er nog nooit iemand over gehoord..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:25

suffie schreef:
Toch wel hoor! De broek is in jouw geval de rem. Als je de broek niet goed hebt zitten, loopt de wagen teveel door naar voren en kan het inspan dus van voren omhoog komen. Als je de buitensingel dan niet strak genoeg hebt kan hij idd overslaan naar achteren.

Ik snap dat de broek de rem is, maar zie niet gebeuren dat de boel achteroverklapt als je geen broek hebt... je hebt toch stophaken op je lamoen? Of had jij die soms niet...?
In mijn geval zou mijn tweewieler zonder broek afremmen op de stophaken... die stophaken duwen dan wel tegen de lichtogen en die zullen mss iets naar voren geduwd worden, maar mijn tweewieler kon daar echt niet mee omslaan.
Kan me voorstellen dat als je zonder stophaken rijdt, het lamoen door de lichtogen naar voren kan schuiven en dan op die manier achterover kan klappen...
Maar nogmaals, daar zijn de stophaken voor om dat tegen te gaan.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:26

Assepoetster schreef:
Hm, alles dus goed vast maar dat lijkt me logisch.
Ik wil als ze wat verder is wel harder en zachter kunnen, lijkt me sterkt dat je dan gaat hobbelen ookal is de sulky in evenwicht? Heb er nog nooit iemand over gehoord..

Zoals ik al aangaf... ik heb daar nog nooit last van gehad. Echt niet...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:13

Ik lees wel stilletjes mee hiero, maar wil hier toch even op inhaken, Eline, volgens mij heb jij geen stophaken, (en volgens mij heb ik wel eens gezegd dat ik dat niet zo heel veilig vond) ....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:23

JoyCiej007 schreef:
Ik lees wel stilletjes mee hiero, maar wil hier toch even op inhaken, Eline, volgens mij heb jij geen stophaken, (en volgens mij heb ik wel eens gezegd dat ik dat niet zo heel veilig vond) ....

Als ik de 3,vrij onduidelijke, foto's bekijk, lijkt het mij idd dat er geen stophaken op het inspan zitten Knipoog

@vickelientje: ik heb zelf geen sulky, maar een marathonwagen met snelsluitingen aan de lichtogen. Ik reageerde omdat ik het een keer bij iemand had zien gebeuren, die wel stophaken had, maar zo hard tot stilstand kwam, dat het inspan boven de schoft uitkwam. Dit kwam mede doordat de buitensingel veel te los zat. Paardje nam een scherpe bocht en daar ging de sulky op z'n achterste.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:25

volgens mij hebben deze sulky's geen stophaken.
De onze (exact zoeen als TS heeft) had dat wel, maar die waren er speciaal door iemand opgezet.
een veilig idee. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:59

Dan even een vraag voor de mensen die dus, in tegenstelling tot mij, wél ervaring hebben met dit soort sulky's:

In hoeverre is het veilig rijden met deze sulky zónder stophaken, ervanuitgaande dat de strengen nu de juiste lengte hebben en de sulky goed in evenwicht is?

Aangezien ik eigenlijk alleen maar ervaring heb met 4wielige wagens, en ik zóveel 'enge' verhalen over dit soort sulky's heb gehoord (omslaan, achterover kiepen, etc. etc.) heb ik geen idee wat er nou precies kan gebeuren.... Voel me zowiezo veiliger en stabieler met een 4wieler.

Maargoed, omdat dit een écht kleine mini-shet is, is een 2wieler voor dit beestje wel de enige goede optie Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:35

Ik heb dus ook zo'n sulky en met wat werk er een goede veilige wagen van gemaakt.
Stophaken heb ik er niet opgezet, maar wel heb ik het lamoen zo verbogen dat er een bocht zit bij de lichtogen. Dus voor en direct na de lichtogen buigt het lamoen alweer naar buiten. En daarnaast rij ik altijd met broek.

Wat betreft het evenwicht. Ik heb het bankje helemaal naar achteren geschoven en er dat nog 10 kilo gewicht aan de achterkant van de zitting gehangen. Nu is hij in evenwicht als ik er alleen op zit.
Je moet het eigenlijk gewoon eens gaan proberen. Ga eens wat verder naar achteren leunen, desnoods op de rugleuning zitten. Mijn ervaring is dat je het in draf meteen voelt als hij wel goed in evenwicht is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:47

Ja, dat was dus één v/d eerste dingen die mij meteen opviel toen ik deze sulky voor 't eerst zag. Lamoen = helemaal recht, dus niet echt gebogen, zonder stophaken. Toch vreemd he, dat die dingen dan nog zo gefabriceerd worden?

We zullen vanmiddag wel eens kijken hoe of wat....

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:22

Viola, wat heb jij als gewicht gebruikt?

Ik heb nu het bankje zo ver mogelijk naar achteren geplaatst (met veel moeite Clown). Het lamoen is licht gebogen, op het eind buigt het iets naar buiten. Vlak voor die buiging zitten twee (stop?)haken aan de onderkant van het lamoen.

We gaan vanmiddag even kijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor de reacties.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:39

Ik heb er inderdaad direct stophaken op laten zetten. Maar ik wil toch graag liever een ander lamoen erbij. Dit rechte ding vind ik eigenlijk maar niks. Ik vind mijn sulky trouwens helemaal niet hobbelen. Heb eens op de tweewieler van een vriendin gezeten...toen voelde ik pas goed wat hobbelen was Schijnheilig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:09

Vanmiddag dus even gekeken, ik dacht zelf al dat ik toen eens had gezegd: 'goh, er zitten geen stophaken op, da's raar'... Eline dácht dus vannochtend stophaken te hebben gezien, maar dat waren de haken waar eigenlijk de broek door heen hoort (wat we niet doen want dan zit de broek heel raar).

Maar het lamoen is zowiezo ook te lang voor deze pony, prikt in de hals e.d. Ja, er zal nog veel aan veranderd moeten worden voordat ze écht op pad kunnen...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:23

JoyCiej007 schreef:
Toch vreemd he, dat die dingen dan nog zo gefabriceerd worden?

Ik geloof dat het model van het lamoen inmiddels ook is verbetert bij de nieuwste modellen sulky's maar toch vreemd dat de fabrikant daar een aantal jaar voor nodig heeft om er achter te komen dat het anders moet.

Tja wat ik als gewicht heb gebruikt heb je denk ik niks aan. Ik (nou ja vooral mijn vader) heb namelijk een stuk lood gegoten in de vorm dat het precies achter de zitting past.
In het begin heb ik gebruik gemaakt van twee halve stoeptegels die ik achter de zitting/onder de rugleuning had vastgemaakt. Daar waar die stangetjes zitten van leuning naar zitting.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:56

wij hebben de shetlander ook voor de sulkie
geloof precies dezelfde als jou Lachen
en wij zijn ook een x achterover geklapt omdat de strengen wat te lang waren .

piened

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:59

Hallo mensen, Ik zie dat er nogal wat opmerkingen zijn over de stophaken. Het is inderdaad zo dat voor een jaar geleden er nog geen stophaken op de lamoenen zitten. Sindsdien zijn op alle bomen stophaakjes gekomen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:00

Jeetje, oud topic Clown
M'n oom gaat het lamoen 'bewerken' zover hij dat kan, de rest laat ik bij HCA doen maar dat moet ik dus nog even afwachten.

Bles heeft nu een blessure wat nog wel even zal duren (dankzij het spelen in de wei) dus voorlopig geen sulky voor haar.
Heb ik mooi even tijd om alles te regelen Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:58

Oud topic, slotje.