Wij zijn sindskort in het bezit van nieuwe ponymarathon wagen en we willen met onze shetten van 90cm voor de kar zetten. Nu zijn we het tuig en de wagen aan het bijstellen. Nu is ons vraag hoeveel afstand er tussen de wagen en de pony's moet zitten. Tevens vroeg ik mij af of het vaker voorkomt dat je de bomen van de enkel en tweespan aan moet passen? In ons geval is het waarschijnlijk nodig om de bomen echt te vermaken. Komt dit vaker voor?
Denk dat als je van zweng naar achterbenen meet..je heel snel op die 50cm komt Dit is de ruimte die paarden nodig hebben om niet over het zweng te komen...
Dit lijkt me inderdaad veel te weinig. Ook natuurlijk een beetje afhankelijk hoe hoog dat de zwengen zitten. Maar hij lijkt me beter een veilige marge aan te houden. Daarom (ook op wedstrijden de leidraad); 50 cm. Als je later denkt dat het nog korter kan kan het altijd nog. Hou daar alvast rekening mee met het aanpassen van de boom zodat je deze later ook nog korter kunt stellen.
Ik houd in eerste instantie de 50cm even aan. Ik had al op diverse foto's bekeken, maar het was heel verschillend. De bomen staan nu bij ons op het kleinst, maar zijn dan eigenlijk nog te groot. Bij wie zou je zoiets kunnen vermaken?