[AR] 2-span shetten, wat kunnen ze wel en wat niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

2-span shetten, wat kunnen ze wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:17

Hallo allemaal

Sindskort ben ik bezig om mijn shetten in 2-span te zetten. We hebben een leuke lichte marathon kar die geveerd en geremd is. Nu is mijn vraag eigenlijk, hoeveel gewicht ze kunnen trekken voor een leuke tocht. Is dat 2 volwassen of drie etc. etc. ...... Hier hoor ik diverse verhalen over. Ik zie dat er veel mensen met een shet mennen, dus dat is geen probleem. Wat doen jullie vaak? Mennen jullie alleen of met meerdere op de kar? Ben wel benieuwd.

alvast bedankt.

MenFreak

Re: 2-span shetten, wat kunnen ze wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:27

Letterlijk uit de FAQ :
Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. Dat betekent dat je met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:07

Met mijn enkespan shetlander (met marathon wagen) kan ik nog steeds fijn dressuren(op een vlak stuk weiland) als we met z'n 3en op de wagen zitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:32

Ik men bijna altijd alleen maar dat is geen aanrader en zeker niet met een tweespan. Nu rij ik lang genoeg om mezelf te kunnen redden maar ideaal is het niet. Shetlanders zijn behoorlijk sterk. Ga maar gewoon uit van 2 maal eigen gewicht op de meest voorkomende ondergronden. Afhankelijk van de maat kom je dan op ongeveer 400 kilo bij een tweespan (er wel even vanuit gaande dat beide pony's goed trekken) Drie volwassenen zijn rond de 200 kilo grofweg dus hou je nog ruim over voor je wagen.