[AR] Evenwichtsprobleem wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Evenwichtsprobleem wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 23:39

Ik heb een korte vierwielige trainings/marathonwagen:
Afbeelding

Wielmaat is 19 inch en mijn pony van 1,21m loopt ervoor. De wagen heeft een verschuifbare bok, waarbij het gehele bankje naar voren of naar achteren kan schuiven. Op de foto staat de bank helemaal naar achteren. Omdat ik zelf niet lang ben, kon ik met de bank in die positie niet eens met mijn voeten in de buurt van het voorbord komen. De bank heb ik dus naar voren geschoven, best wel een eind, misschien wel 10 cm.

Nu ging ik laatst rijden met iemand en toen gebeurde er iets heel vreemds. De pony was afgeweken rechts de berm in, die wat afliep. Om hem tussen de bomen uit te helpen was ik afgestapt en zat de ander alleen nog op het bankje, op de rechterkant, op het bokkussen. Toen de pony schuin op de wagen stond (wagen nog schuin naar rechts en pony schuin naar links) en de voorwielen onder de wagen doordraaide, kiepte/knikte de wagen ineens op rechtsvoor. Zozeer dat ik dacht dat de wielas gebroken was. Zodra de ander van de bok af was, was dit probleem meteen over.

Omdat ik dit niet nog een keer mee wil maken, ben ik hard aan het piekeren wat er mis is gegaan met de wagen. En hoe dit op te lossen valt. Eén van de dingen die ik bedacht is dat door het naar voren schuiven van het bankje en de personen erop er teveel gewicht alleen op de voorwielen is gekomen, en dus het evenwicht zoek was. Ik heb namelijk ook een aantal keer gereden met het bankje nog naar achteren en toen is er nooit wat aan de hand geweest, zelfs niet toen de pony een rare draai wilde maken bij het zien van lama's en struisvogels. Wellicht is het ook beter als de bok in het midden geplaatst wordt, omdat de wagen niet breed en lang genoeg is om ongelijk gewicht te compenseren.

Graag hoor ik jullie ideeën hierover en over oplossingen voor dit evenwichtsprobleem.

Echwel

Re: Evenwichtsprobleem wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:00

Een blok hout op de voorkant zetten waar jij met je voeten
tegenaan kunt zitten.
Evt een stang lassen zodat jij naar achter kunt blijvenzitten,
je moet zorgen dat het gewicht achter de vooras blijft

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:58

Ik vind dat op zich wel logisch dat de wagen in die positie dat doet. Volgens mij hebben alle karren dat alleen niet als je fusee besturing erop heb (zie www.hcaklarenbeek.nl) Je stond in dit geval in wel in zo'n onmogelijke positie, dat doe je vast niet dagelijks dus komt het probleem verder niet zoveel voor. Als je op een normale vlakke weg gewoon overhaaks links of rechtsom kan keren zonder dit probleem, dan heeft jou kar geen echt evenwichtsprobleem.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:58

Napie schreef:
Ik vind dat op zich wel logisch dat de wagen in die positie dat doet. Volgens mij hebben alle karren dat alleen niet als je fusee besturing erop heb (zie http://www.hcaklarenbeek.nl) Je stond in dit geval in wel in zo'n onmogelijke positie, dat doe je vast niet dagelijks dus komt het probleem verder niet zoveel voor. Als je op een normale vlakke weg gewoon overhaaks links of rechtsom kan keren zonder dit probleem, dan heeft jou kar geen echt evenwichtsprobleem.

Nou gelukkig hebben niet alle karren dat Nagelbijten / Gniffelen
Het ligt voornamelijk aan de verdeling van het gewicht ten opzichte van de assen en dus de stabiliteit van de wagen.
Wanneer het grootste deel van het gewicht (incl menner) op de achteras komt zal dit niet gebeuren.

Wanneer dit met jou wagen zo gemakkelijk gaat dan zou ik twee dingen doen.
Het bankje naar achteren plaatsen (en dan een voetensteuntje maken)
En altijd je passagier/groom achterop laten staan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:52

Bedankt voor jullie ideeën. Jammer dat het bankje weer naar achteren moet (bokkussen is zo hoog dat ik niet eens bij de grond kom als ik er op zit en nu zat het dus wel fijn ), maar dat vermoeden had ik inderdaad al. Ik ga eens informeren of ik iemand kan vinden die een dergelijke stang voor me wil lassen.

Hoe kan ik op een veilige manier uittesten hoever het bankje en gewicht naar achteren moet om niet meer teveel gewicht op de vooras te hebben ?

Wat vinden jullie van het verplaatsen van de bok naar het midden van het bankje ? Heeft dit ook invloed op de stabiliteit ?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:13

Volgens mij is er niet zoveel mis met je wagen hoor. Als de wagen schuin in de berm staat en de wielen staan er dwars onder, dan is er niet veel voor nodig om een wagen te laten kiepen. Als je gewoon op de weg rijdt zal zo'n situatie zich niet voordoen. Je groom achterop zetten is altijd beter voor de stabiliteit (zolang hij/zij niet aan de verkeerde kant gaat staan natuurlijk Knipoog ). Bok naar het midden verplaatsen heeft wel invloed op de stabiliteit omdat je gewicht dan meer in het midden zit, maar naar mijn mening is dat alleen nodig als vaardigheid of marathons rijdt. Met dressuur vind ik het wel prettiger rijden met de bok in het midden, maar dat is ook maar net waar je aan gewend bent......

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:17

Ik denk dat je hetzelfde hebt als wij met onze oude wagen. Die werd topzwaar als er meer dan 1 persoon op zat. Doordat de balans van die wagen gewoon niet goed was. Wij hebben een zeer harde les gehad. Wij gingen in stap en kwamen in een kuil terecht, waardoor de wagen op dezelfde manier kiepte als jij omschrijft. Ik was niet snel genoeg weg en kwam onder de wagen terecht. Mijn been zat knel en ik heb maanden gesukkeld met het compartimentsyndroom in mijn kuitspier door de klap en de afknelling. Ze hebben dood weefsel weg gesneden en ik heb maanden met twee grote gaten in mijn been rondgelopen. Nu is alles weer okay...als blijft het in mijn kuit een rare harde vervelende plek. Maar wij hebben de kar direct ingeruild voor een stabieler exemplaar en daar hebben we nog geen moment spijt van gehad.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:59

Wij hebben altijd een zak met gewicht achterop liggen. tenzij er iemand meegaat die dan voor het gewicht achterop de wagen zorgt. Hierdoor houd je je gewicht ook op de achterkant van de wagen en kantel je sowieso niet.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:17

Die zak zand nam ik ook weleens mee achterop als extra ballast. Mijn remmen werken dan ook beter trouwens.