Ik heb een haflinger van 11 jaar, die ondertussen al 4 jaar niet meer voor de kar heeft gestaan. De 4 jaren daarvoor wel.
Nu is de bedoeling dat ze bomen (dikke takken eigenlijk) gaat slepen deze winter, want er moet een heel deel stevig geknot worden. En als al dat hout bij elkaar ligt moet het ook gezaagd worden en met een kar naar huis gebracht worden. We kunnen via via wel aan een geschikte kar geraken hoogstwaarschijnlijk, maar mijn vraag is: ik heb haar gisteren alweer leren slepen (tuig gekocht) en er een lichte boomstam achter gehangen, ging prima en ze was uiterst rustig en geconcentreerd. Wanneer zouden we dan proberen met de kar? eerst nog wat slepen zodat ze het echt volledig weer onder de knie heeft of al meteen voorzichtig de kar er achter?
Ik moet zeggen dat ze op dat vlak wel nogal makkelijk is, ik was helemaal alleen gisteren, zij had in 4 jaar terug voor de 2e keer een tuig om en na wat rondjes stappen en draven heb ik er gewicht achter gehangen en mevrouw bleef er rustig bij. Ik liep er achter om snel de haak los te kunnen maken in geval van nood maar ze stapte braaf. Er kon zelfs een drafje bij.
ik gebruik geen zweep om haar aan te drijven, 1 simpel stemcommando is genoeg. dus ze kent ze nog heel goed