[AR] Pony betuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Pony betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:17

Ik heb een Haflinger van 9 jaar oud, ik rijdt normaal alleen onder het zadel met haar.

Het lijkt me erg leuk om met haar aangespannen te kunnen rijden, welke voorbereidingen zou ik zelf al kunnen treffen?

Met mijn haflinger ben ik toch altijd wat voorzichtiger dan met mijn kleine pony's, als het misgaat heb je over zo'n grote toch veel minder te zeggen.

Echwel

Re: Pony betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:58

Faq sticky zoekmachine en gij zult vinden alle antwoorden op de vragen..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:33

Heeft je Haflinger nooit aangespannen gereden? Dan kun je proberen om haar eens iets te laten slepen om mee te beginnen. Lachen Goed passend tuig en karretje zoeken, eerst haar een autoband o.i.d. door de bak laten slepen om aan het gevoel te wennen. Als dat goed gaat, kun je haar eens in gaan spannen en dat rustig opbouwen Lachen

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:43

Ik zou er eerst achter gaan lopen. En goed de commando's oefenen en aan het bit laten wennen , als dat goed gaat 2 mensen vragen om even te helpen en de strengen verlengen (Halstertouwen??) en dan geef je een beetje druk op het borstblad. Daarna zou ik pas gaan slepen, dit omdat er met slepen behoorlijk rare dingen kunnen gebeuren. (Denk aan band op zijn benen enz.)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:23

Ze heeft nooit aangespannen gereden, bedankt voor de tips!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:25

commando's, oogkleppen en tuig laten wennen, dan er eens achter gaan lopen en dan voorzichtig naar het slepen overgaan

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:30

Echwel schreef:
Faq sticky zoekmachine en gij zult vinden alle antwoorden op de vragen..

Whaha! Bloos

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:55

MenFreak schreef:
Ik zou er eerst achter gaan lopen. En goed de commando's oefenen en aan het bit laten wennen , als dat goed gaat 2 mensen vragen om even te helpen en de strengen verlengen (Halstertouwen??) en dan geef je een beetje druk op het borstblad. Daarna zou ik pas gaan slepen, dit omdat er met slepen behoorlijk rare dingen kunnen gebeuren. (Denk aan band op zijn benen enz.)

Zeer verstandig Freak!!
Je kunt iemand die er geen verstand van heeft er zo maar een band achter laten knopen. Daar komen geheid ongelukken van!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:31

Inderdaad zoals hierboven al is gezegd.

Werken aan de dubbele longe, zonder en evt. met oogkleppen.
En dan erachter lopen met lange lijnen zonder en met oogkleppen.
Gaat dat allemaal goed en luistert je pony goed naar je stemhulpen en het bit kun je iemand aan de strengen laten hangen.
Gaat dat ook goed kun je gaan slepen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:14

of je geeft het gewoon helemaal uit handen zodat je zeker weet dat het goed gaat komen, is nog veiliger voor je zelf en je pony ook.

of haal er iemand bij die het vaker heeft gedaan.

en idd, gebruik de zoekfunctie eens, is handig hoor....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:50

Pony uit handen geven doe ik niet, kan mijn pony niet missen en wil niet dat er zonder mijn toezicht dingen met haar gebeuren.

Zoekfunctie heb ik gepoogd te gebruiken, maar kom op weinig tot niks uit.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:04

Charaz schreef:
Pony uit handen geven doe ik niet, kan mijn pony niet missen en wil niet dat er zonder mijn toezicht dingen met haar gebeuren.

Als je haar ook zelf voor de kar wilt gaan zetten is het wel handig als er een ervaren persoon bij is. (Met ervaren persoon bedoel ik iemand die ook paarden voor de kar beleerd of iemand die zelf in de mensport zit.) Vooral de eerste keer is dit eigelijk wel noodzakelijk. Dit om ongelukken te voorkomen want de eerste keer is voor allebei anders 'nieuw'.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 22:06

Dat zal ik ook zeker wel doen, wil natuurlijk geen ongelukken met mijn paard.

Maar ik denk dat het zelf wel zal lukken om voorbereidingen te treffen, ik ga er binnenkort mee aan de gang!

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:06

Oke, veel plezier ermee!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:04

idd starten met lange lijnen werk, erachter lopen en opdrachten geven, vooral veel met de commando's oefenen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:23

Laten wennen aan het tuig, Oa longeren.
Langen lijnen werk gaan oefenen, goed de comando's stap, draf en halt erin.
Wanneer ze dat goed kan, Zou ik er verder een ervaren iemand bij nemen, om het laatste werk te doen. Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:32

Ik ben zelf nu ook voor het eerst bezig om mijn fjord in het tuig te beleren..
Ik kan zelf niet echt mennen, mijn makke paardje wel, dat gaat prima.. Ga nu wel een cursus volgen en proberen mijn KB te halen.

Ik heb wel goede begeleiding, loop stage bij iemand die paarden in het tuig beleerd..

Ik ben begonnen met het tuig er eens op te leggen en dan wat rond lopen. De merrie is wel onder het zadel, dus kent een bit en de bedoeling daarvan..

De oogkleppen vond ze wel een beetje vreemd, net als je staartriem.

Daarna ben ik erachter gaan lopen en heeft een vriendin van me har aan het touw genomen. Deze liet ze los hangen en uit het zicht, dus achter de oogkleppen. Als het nodig was kon zij haar even pakken.. Daarna nog een paar keer gedaan. Toen dat goed ging ben ik er los mee gaan lopen. Dus geen touw er meer aan.

Het daadwerkelijk voor de kar zetten laat ik doen, daar heb ik niet genoeg ervaring voor, maar nu zijn we toch al leuk op weg.. Ga uiteraard wel helpen..

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:21

eej charlotte heb je zelf al wel eens gement ? anders is het miss wel zo verstandig dat er iemand bij is die er verstand van heeft want je hebt een paard zo verprutst zou zonde zijn he.

Verder kun je met dubbele longe longeren en zorgen dat ze goed naar je stem luisterd. ook kan je iets laten slepen maar zorg dat dat je altijd met zijn 2e bent.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:50

als je zelf nog nooit met dubbele longe hebt gelongeerd is het hierbij ook wel handig als er iemand bij is die het wel vaker heeft gedaan, sommige paarden snappen het niet meteen en dan kan het zooitje nog weleens lelijk in de knoop raken Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 08:25

Ik heb van de week voor het eerst met dubbele longe gelongeerd, op wat gebruikelijke truucjes van haar na ging het heel goed.