[AR] paard te voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisabeth

paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:02

mijn fries is nu al een jaar voor de wagen beleerd, maar ze kan nog niet rustig weglopen als we gaan ryden. byna ongecontroleerd. moet byna hangen aan de leidsels, en sta met twee voeten op de remmen. en dan trekt ze gewoon door de rem heen. af en toe gewoon wat eng. als ik haar eerst laat uitvliegen is het na een tydje wel weer goed en is ze wel weer stuurbaar.

het is niet zo dat ze gemeen is, en ze reageerd ook wel op myn stem.

heeft iemand tips om haar toch rustig te laten weglopen.

juval

Re: paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

iemand er naast laten staan en lopen helpt misschien?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:14

is het echt opstappen en het paard heeft zoiets van 'gaan met die banaan, ik heb er ziiiiiin in!!!'? Of is het het 'optrekken' v/d wagen? Denk dat je daar wel even goed het verschil in moet vinden.... Aangezien sommige paardjes, vooral in het begin, nogal wel eens de neiging hebben om extra hard weg te 'vluchten' omdat ze, als ze wegstappen, dus dat gewicht achter zich ineens moeten wegtrekken (dus = grote druk op borsttuig, rolt het eenmaal, dan valt er vaak weinig te trekken, igg op asfalt).

Heeft het te maken met enthousiasme, dat ze zó graag wilt werken, of toont ze angst?
Mocht het frissigheid/enthousiasme zijn, dan kun je ook eens een paar keer proberen om haar eerst even voor het inspannen uit te laten razen in de wei (even 'opjagen') of even paar rondjes laten rennen en uitrazen aan de longe.

Natuurlijk moet het niet zo zijn dat je haar iedere keer als je haar wilt inspannen éerst moet longeren.

Verder inderdaad je groom op de grond mee laten helpen, evt. een extra halstertouwtje aan het bit om ook op die manier even wat gas terug te laten nemen.

Spurt ze echt weg, wil het ook nog wel eens helpen om weer direct stil te zetten.

Blijft ze wel gewoon ingespannen staan tot jíj het commando geeft om weg te gaan? Dat je bijv. haar hebt ingespannen, en dat je eerst nog gerust 5 min. zo kan blijven staan omdat je bijv. nog eventjes je handschoenen op de bok moet aantrekken oid. Hou daar ook rekening mee; net als dat paarden ohz. pas mogen vertrekken als de ruiter daar de hulpen voor geeft, geldt dat bij een goed menpaard ook.

In iedergeval géen gewoonte maken van 'we laten haar eerst maar lekker gaan voor de wagen', want dat krijgen ze gauw door en dan leer je ze dat ze altijd even mogen uitrazen als je wilt vertrekken, en dat kan nu eenmaal niet altijd... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:17

ps: denk trouwens ook dat het deels te maken kan hebben met de opvoeding/africhting, dat wil zeggen, reactie op de hulpen. Na dat 'uitrazen', kun je haar dan wel normaal halt laten houden bij bijvoorbeeld kruizingen? Mijn pony's hebben állemaal van mij bij het beleren aan de dubbele longe geleerd dat 'HOH!' echt HO! betekent, dus halthouden. Geen pas naar voren of achteren, ho is ho en dan wil ik dat ze nagenoeg abrupt stilstaan en niet gaan dribbelen of iets van dien aard.

misschien kun je ook even wat meer aan de commando's werken aan bijv. de dubbele longe?
Want dit gedrag mag je hoe dan ook níet tollereren... Knipoog

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:20

ze wil gewoon erg graag werken, met inspannen blyft ze op zich aardig rustig. maar ik wil dus ook niet dat ze denkt dat ze zich altyd maar mag uitvliegen in het begin. het is de bedoeling dat ze straks voor de antieke koets moet lopen. en dan kan ze ook niet vol gas beginnen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:51

Allereerst de ij is geen y..

Verder stilstaan hoort gewoon, blijven staan.
Iemand ervoor laten staan, desnoods gewoon de koffie op
de wagen nuttigen en pas gaan als jij het zegt..
Onze oude merrie was gewend touw van de muur en racen..
Ach we hebben zelfs wel eens soep gegeten op de wagen
net zo lang tot ze rustig weg kon gaan

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:41

ja ik weet ook wel dat ze moet stil staan, ze staat ook we stil met inspannen en zo. alleen als ze dan gaat lopen dan zit er het eerste kwartier halfuur geen rem meer op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:42

Misschien dat het helpt om even een periode het paard eerst even te longeren aan de dubbele longe voordat je in gaat spannen.
Dan is misschien de ergste spanning en looplust eraf.

Gaat dit goed, kun je het longeren steeds korter doen en zo afbouwen naar helemaal niet meer.

En verder denk ik met rijden heel consequent proberen te zijn.
Niet eerst uit laten razen voor de wagen, want dat wordt een gewoonte.
Maar elke pas die te vlug is met een kleine ophouding proberen te begrenzen en dan gelijk weer ontspannen.
Rustig praten en belonen met je stem als het paard rustiger wordt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:59

Heb je al eens geprobeerd minder krachtvoer te geven?
Klinkt raar, maar leg een borstbeschermer in het tuig; zorg er voor dat ze zo min mogelijk weerstand voelt, niet remmen en ga niet hangen aan de leidsels. Het lijkt namelijk een zichzelf versterkende reactie en die moet je doorbreken.
Doe even een stapje terug en ga er achter lopen mennen. Veel halt houden en voorwaarts.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:26

elisabeth schreef:
ja ik weet ook wel dat ze moet stil staan, ze staat ook we stil met inspannen en zo. alleen als ze dan gaat lopen dan zit er het eerste kwartier halfuur geen rem meer op.

Wie is er uiteindelijk dan de baas?? jij of je paard? aanpakken die handel, om zo maar even 'grof' te zeggen. Ze moet en zal stil blijven staan op het moment dat jíj wilt. en niet gaan racen. Wil je haar in stap hebben de eerste 10 km. bij wijze van, of een uur lang alleen maar stappen, dan heeft ze dat te accepteren.

Als ze zo ongecontroleerd gaat racen, sorry maar dan vormen jullie wel een mooi gevaar op de weg...

Ik vraag me dan ook af: is dit vanaf het beleren af aan al? en is ze beleerd door een professional met genoeg ervaring? Lijkt net alsof de allerbelangrijkste basisdingen er niet inzitten, of igg niet voldoende.

Vóórdat je een paard inspant, moet het al zó op commando gesteld zijn, dat ze dat soort dingen zichzelf niet hebben aangewend.

Mijn dringend advies: hou het veilig voor jezelf, je paard, je passagiers en je mede-weggebruikers, niet meer inspannen maar terug naar de basis aan de dubbele longe. Gaat het dan wat beter, dan kun je evt. met wat hulp weer gaan inspannen.

En haal er desnoods een professional bij die ervaring heeft met dit soort problemen, want normaal is het zeker niet, en het kán ook echt niet zo.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:21

JoyCiej007 schreef:
Wil je haar in stap hebben de eerste 10 km. bij wijze van, of een uur lang alleen maar stappen, dan heeft ze dat te accepteren.

Ik denk niet dat dit zal helpen. een paard wat dit al zo'n tijd gewend is om te doen zal alleen maar meer gaan dribbelen/proberen weg te komen wanneer je hem dwingt te stappen. Ik ben er voor om ze juist los te laten en het ze zelf maar te laten uitzoeken. een paard kan zo van de vrijheid die ineens krijgt schrikken en zelf terug komen (want goh waar is die steun van zijn baasje nou?) Zoek ervaren hulp die je hiermee kan helpen want het is geen gemakkelijk probleem. Ik heb er zelf ook een die het liefst op zijn achterbenen van het erf afloopt. Ik ben hier al heel lang mee bezig en soms (lees af en toe) gaan we al in stap van de plaats af, vaker is het nog dribbelend, maar al nooit meer op 2 benen. stap voor stap kom je er wel, maar het is moeilijk af te leren. maar het belangrijkste: houd hem niet vast, laat hem in een bepaalde mate los. succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:44

sumic schreef:
JoyCiej007 schreef:
Wil je haar in stap hebben de eerste 10 km. bij wijze van, of een uur lang alleen maar stappen, dan heeft ze dat te accepteren.

Ik denk niet dat dit zal helpen. een paard wat dit al zo'n tijd gewend is om te doen zal alleen maar meer gaan dribbelen/proberen weg te komen wanneer je hem dwingt te stappen. Ik ben er voor om ze juist los te laten en het ze zelf maar te laten uitzoeken. een paard kan zo van de vrijheid die ineens krijgt schrikken en zelf terug komen (want goh waar is die steun van zijn baasje nou?) Zoek ervaren hulp die je hiermee kan helpen want het is geen gemakkelijk probleem. Ik heb er zelf ook een die het liefst op zijn achterbenen van het erf afloopt. Ik ben hier al heel lang mee bezig en soms (lees af en toe) gaan we al in stap van de plaats af, vaker is het nog dribbelend, maar al nooit meer op 2 benen. stap voor stap kom je er wel, maar het is moeilijk af te leren. maar het belangrijkste: houd hem niet vast, laat hem in een bepaalde mate los. succes

Tuurlijk, dat ben ik met je eens, met het paard dwíngen te stappen, en dan helemaal voor de wagen, dat zal niet het gewenste resultaat geven. Vandaar ook mijn advies: begin weer bij de basis, doe lange lijnen en dubbele longe, neem nog eens góed die commando's door...
Bovenstaande gequote zin van mij bedoelde ik meer als soort van 'dat hoort gewoon mogelijk te zijn in principe...'.

Helemaal loslaten ben ik niet echt met je eens. Als mijn merrie toevallig erg heet is en gráaag wil galloperen, ligt dat helemaal aan de situatie.
Zo los ik idd zulke problemen wel eens op met júist toegeven. Oké, jij wilt graag galloperen (aan bijv de dubbele longe of over zandpad)?! Prima, maar dan ga je net zo lang door totdat ík zeg dat het genoeg is!'. Wat dus betekent, dat als voor haar de lol er van af is en ze graag weer wilt gaan draven, ze van mij móet blijven galloperen... Reken maar dat ze daarna écht graag weer gewoon draven Lachen

maar, de situatie moet het wel toelaten. Het lijkt mij eerlijk gezegd nogal een gevaarlijke situatie om met zo'n aanspanning de weg op te gaan, in het geval v/d TS...

Snap wel wat je bedoeld hoor. Maar dat heb ik soms ook met mijn merrie, dan loopt ze weer eens ongelofelijk te klieren met het bit (kop in de lucht, gapen, etc.) maar dan rijdt ik wel over het fietspad of over de weg met her en der wat verkeer. Het liefste zou ik haar dan eens flink aanpakken, maar helemaal mogelijk is dat niet, omdat áls ze dan in verzet gaat, en ze gaat bijv. wegvluchten, steigeren, wegspringen oid, dan zit ik op de weg tussen de auto's, en da's gevaarlijk.
Met training op de wei of op trainingsveldje echter kan ik gewoon doen waar ik zin in heb, en waar mijn pony en ik op dat moment 'behoefte' aan hebben Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:47

en hoe doet ze in de bak/wei als ze voor de kar loopt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:50

Merk wel dat TS eigenlijk voor de duidelijkheid beter wat meer informatie kan verschaffen, want met enkel 'het probleem' kun je niet zo veel (zowiezo niet via internet, maargoed) maar als je meer weet is 't vaak iets makkelijker om wat te bedenken Knipoog

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:58

anniee schreef:
en hoe doet ze in de bak/wei als ze voor de kar loopt?

daar ben ik ook benieuwd naar.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:03

misschien helpt het (als je er tenminste de ruimte voor hebt) om haar op een niet al te grote volte te zetten, als ze je weer te vlug wordt. als ze gekalmeerd is ga je gewoon weer verder. dit blijf je herhalen tot ze zich normaal gedraagd.

ik ben ook wel erg benieuw naar haar voeding. dit kan best de oorzaak van het probleem zijn.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:15

als we in de bak ryden doet ze het ook, niet zo erg als op de weg maar toch. ik kan haar wel in stap houden maar ik moet dan wel constant myn voet op de rem houden en goed aan de leidsels hangen. zodra ik ook maar iets los laat dan is ze weg.

heb van de week een marathon gereden met haar (indoor) iemand anders mende, maar dat vond ze geweldig. dan is die snelheid aan de ene kant natuurlijk super.

maar ze moet gewoon leren dat ze niet altyd zo hard kan en mag.

onder het zadel heeft ze hier helemaal geen last van, dan is ze mooi op tempo te houden.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:18

aan de voeding kan het haast niet liggen volgens my, ze krygt 4 keer per dag hooi, 2 keer per dag witlofpennen, en een halve kilo biks op een dag. verders staan ze elke dag ongeveer nog een uurtje of 6 buiten in het land.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:23

als jij de rem er op gaat zetten en je handen vast zet, zal zij als reactie nog harder gaan trekken.
probeer je handen/polzen ontspannen te houden. ook een ontspannen hand kan druk op de leidsels uitoefenen. ophoudingkjes zijn vaak ook heel effectief.
als jij terug gaat trekken, wordt het een kwestie van touwtrekken, zonder resultaat.

door de rem er op te zetten duikt zij alleen maar meer met haar gewicht naar voren in het borsttuig. je moet haar daar juist uit proberen te krijgen. af en toe wat gedoseerd bijremmen kan niet zo heel veel kwaad.

is de kar niet te zwaar?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:30

elisabeth schreef:
aan de voeding kan het haast niet liggen volgens my, ze krygt 4 keer per dag hooi, 2 keer per dag witlofpennen, en een halve kilo biks op een dag. verders staan ze elke dag ongeveer nog een uurtje of 6 buiten in het land.

4 keer ruwvoer lijkt me goed (uitgegaan dat je ongv. een plak per keer voert). maar met 6 uur grazen nemen ze nog best wat koolhydraten op. het gehalte aan voedingstoffen in gras per kg droge stof is ongeveer gelijk aan een sportbrok. ik zit niet zo in de paarden (meer pony's), maar er staat me iets van bij dat een grazend paard per uur 1,5-2,5kg ds binnenkrijgt.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 23:44

ik zal het gaan proberen, met die ophoudingen. en ik bezit een normale marathonkar en het paard waar het om gaat is een fries. dus lyjt me een normale combinatie.

in ieder geval bedankt voor deze reacties

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:48

Op de volte sturen werkt inderdaad ook in dit soort gevallen best goed, tenminste, toen ik nog ohz. reed gebruikte ik dit regelmatig als ze mij wat 'te heet' werden.... alleen met de wagen moet je daar iets meer ruimte voor hebben, dus zal je dat inderdaad in de bak, op de wei of trainingsveldje moeten doen Lachen

igg. niet met al je krachten aan de leidsels gaan hangen en op de rem gaan, want dan is het inderdaad meer een touwtrek-wedstrijd, en een paard van een paar honderd kilo wint dat écht wel van jou Knipoog terugtrekken resulteert bijna altijd in het verergeren van het probleem.

Voorbeeldje uit eigen ervaring: mijn merrie heeft een hele tijd onder het rijden, ook op buitenritten, het bit vaak rechts vastgehad, dan pakt ze hem echt vast tussen haar kiezen, het voelt dan echt alsof ze met die ong. 300 kg. in mijn handen hangt. Niet fijn.... maarja, als ik op buitenrit ben en tussen de auto's rijd, kan ik niet zomaar rechterleidsel losgooien, want dan schiet ze naar links...

Resultaat: paard pakt rechts vast, ik ga ook rechts vastpakken/trekken/druk geven.... en zo vererger je het probleem alleen nog maar meer, en het paard wint zowiezo toch wel Knipoog

Probeer dus niet om haar uit alle macht tegen te houden met je kracht en druk op de leidsels en de rem, daar trekt ze wel door heen heb je dus gemerkt, maar leid haar af met oefeningen, zoals bijv. een volte.

Of probeer iets anders: kleine zigzagjes rijden Lachen heeft mij echt súuuuuper geholpen met mijn paardje. Gewoon paar passen naar links, dírect omstellen en paar passen naar rechts, en zo verder. Keer volte er tussen door, constant blijven praten en in jouw geval iets terug proberen te houden. Wat ik merk, is dat ze door dat zigzaggen veel voorwaartse drang 'verliezen', ze moeten immers geconcentreerd blijven en continu van stelling veranderen en omstellen.

Het gaat dan dus echt om zeg maar 2 a 3 passen links, dan 2 a 3 passen rechts, dus echt korte zigzagjes. Let wel op dat je paard niet alleen zijn hoofd naar links/rechts inbuigt, maar ook echt de passen naar links/rechts maakt en goed doorbuigt.

Ook voor de dressuur en de stelling heel goed Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:39

Echwel schreef:
Allereerst de ij is geen y..

@ TS: Zou je álsjeblieft willen proberen om gewoon normaal en leesbaar Nederlands te willen typen? Het is echt irritant lezen zo, daarbij is het een kleine moeite om 'ij' te schrijven ipv. 'y'....

Knipoog

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:05

Oja schiet me nog wat te binnen, geleerd van 'the men himself' : optuigen, kar erachter, en dan (wanneer je de mogelijkheid hebt) vast zetten aan bijvoorbeeld een muur. laat maar staan die knol! Nou heb je zelf ook nog tijd om bv. de stallen te gaan mesten of een beker warme chocolade melk te drinken. Houd je paard in de gaten maar zorg dat ie jouw niet ziet en vooral laat het hem lekker even zelf uitzoeken. succes!
Zo heeft Riny Rutjens al veel paarden geduld geleerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:24

sumic schreef:
Oja schiet me nog wat te binnen, geleerd van 'the men himself' : optuigen, kar erachter, en dan (wanneer je de mogelijkheid hebt) vast zetten aan bijvoorbeeld een muur. laat maar staan die knol! Nou heb je zelf ook nog tijd om bv. de stallen te gaan mesten of een beker warme chocolade melk te drinken. Houd je paard in de gaten maar zorg dat ie jouw niet ziet en vooral laat het hem lekker even zelf uitzoeken. succes!
Zo heeft Riny Rutjens al veel paarden geduld geleerd.

Pling *pling* ochja, nu je het zegt Knipoog die kende ik ook wel ja, haast zo simpel dat je hem bijna zou vergeten.

p.s. tenzij je echt een superbrave knol hebt, kun je je paardje toch dan wel beter aan het halster vastzetten (halster onder of over hoofdstel of om de hals, dan vastzetten) ipv. direct aan het bit Knipoog tenminte, lijkt me bij jouw 'hete' paardje toch wel een goede tip Lachen