Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Napie schreef:Ik weet hier helaas geen oplossing voor. Ik kan alleen je vraag beantwoorden hoe het sperriempje vast moet. Deze moet onder de ogen van de liverpool. Als je hem eroverheen doet heeft dit namelijk invloed op je hefboomwerking. Ik heb zelf ook wel eens sperriempjes gebruikt alleen gleden die bij mijn pony's altijd los met hun korte bekjes.
zo heb ik het inderdaad altijd vast, maar wilde het graag even zeker weten
Bij haar blijft het gelukkig goed zitten, maar volgens mij hebben die van jou ook wel erg kleine en smalle mondjes 
Dennis schreef:Is ze ook al nagekeken door een goede tandarts/gebitsverzorger? Ik weet uit ervaring dat het heel veel verschil kan maken of je een VA laat checken, een niet zo'n heel goede gebitsverzorger of een hele goeie.
Kan je haar niet afleiden als je het aan voel komen?
Sperriempje hoort idd onder de scharen door.
)MysticTinker schreef:Gapen kan ook door maagproblemen komen.
Of door zuurstofgebrek. Misschien is het bit te dik voor de mond, of zit de neusriem te strak, dat ze even te weinig lucht krijgt? In dat geval moet je zeker geen sperriem gebruiken, dan krijgt ze alleen nóg minder lucht.
Of gewoon door ontspanning natuurlijk, daar is weinig aan te doen, kun je niet afleren, want dat is gewoon een soort reflex, net zoals je zelf ook gaat gapen bij een saaie film. Dan kun je inderdaad alleen het hoofd omlaag vastbinden, maar of dat nu zo'n goede oplossing is..
Wat doet ze als je gaat draven?

) en heb het idee dat het wel een beetje helpt.
Vickelientje schreef:Ik vraag me af of het een tik is, zoals je het zelf noemt.
Zou het eerder zoeken in een goed passend bit. Als je nog maar sinds kort met een dunner bit rijdt, kan het goed zijn dat haar mond nog geirriteerd is van het vorige (mss te dikke/ slecht passende) bit.
Mogelijkheid is haar een tijdje gelegenheid tot herstellen geven en dan verder met een goed passend bit (heb je nu ook met tongboog?).
Laat iemand (die er verstand van heeft) eens kijken naar haar mond én bit of alles wel past, want zoals je het probleem omschrijft, zou ik zeggen dat de kans groot is dat het daar aan ligt.
Verder ben ik ook niet zo weg van dierenartsen die gebitten doen...
En een sperriempje vind ik wegdrukken van het probleem ipv oplossen en zou ik niet snel voor kiezen.
Napie schreef:Is dit sinds het ongeluk wat je heb gehad met haar of was het daarvoor ook al?
JoyCiej007 schreef:'Tik' bedoel ik in de zin van een vervelende gewoonte. Er is echt niets mis met haar gebit en haar mond. Ik ben ook niet echt weg van een DA die de mond en gebit controleerd, maar als je wat beter leest heeft deze DA hier genoeg ervaring mee, en bovendien is het uiteindelijk niet míjn pony.... de uiteindelijke eigenaar vind dat een DA ook wel een mankement kan vinden, en ziet niet in waarom we in een tandarts moeten laten komen. Heb het hem verschillende malen uitgelegd, maar deze DA heeft alles góed gecontroleerd, zeer nauwkeurig, er is niets aan de hand.
ik dacht alleen dat je er over heen gelezen had. Ik heb ook liever een tandarts, da's ook mijn mening. maar soms moet je het doen met de middelen die je hebt. en helemaal nu blijkt dat er echt niets aan de hand is, vind ik het eigenlijk ook een beetje overdreven om een tandarts te laten komen.
is het de moeite waard, komt er wat uit of niet.. het kost allemaal geld zullen we maar zeggen, en aangezien jij niet over de kosten gaat
.

Tess schreef:Het zou overspronggedrag kunnen zijn wat in de loop der tijd een echte tick is geworden, als je de zoekfunctie gebruikt kun je hier een hoop over lezen.
Verder zou je eens kunnen proberen om bitloos te mennen, uiteraard alleen uitproberen in een bak en zonder wagen erachter.
Bij zuurstofgebrek kan ik me ook nog wel iets voorstellen als ze het alleen zou doen als ze afgebogen loopt, in combinatie met brede kaken en een korte keelgang kan ik me wel indenken dat er een soort van knikje in de luchtpijp komt waar ze dan wel van afwil. Maar goed, je schrijft dat ze het ook aan een ontspannen leidsel doet dus dan gaat deze vlieger niet op...
Ik zou het verder ook niet weten