[AR] Hoogteverschil in tweespan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jollybollie

Hoogteverschil in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 18:12

Hoi!

Ik heb twee Shetlanders die allebei goed betuigd zijn in het enkelspan. Nu lijkt het me ontzettend leuk om tweespan te gaan rijden!! Ik vraag me alleen af of het hoogteverschil tussen de pony's een probleem zal zijn, de een is namelijk 103cm en de ander 116cm.

Ik denk dat ik dan wel uit moet gaan kijken naar een tweespantuig, want 2 enkelspantuigen aanpassen gaat hem niet worden denk ik?

GaitMonster

Re: Hoogteverschil in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:31

Hoii,
Ik ken wel meerdere/ En zie wel meerdere mensen rijden met veel verschil in de pony's.
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Als het goed loopt Knipoog Gewoon doorgaan!
Denk dat een 2span tuig wel beter is (en mooier) Je moet gewoon alleen in het begin een beetje aanpassen aan de pony, maar dan is het heel handig!
Groetjes Marieke

p.s. een bijweetje; wij zijn nu een 4 jarige merrie aan het beleren (welsh pony) en die staat nu naast een paard van 165 Vork best mooi gezicht Vork maar het gaat heel goed

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:01

Een hoogteverschil van 13cm is vrij veel, maar wat maakt jou dat uit, als het maar netjes loopt.
Voor wat betreft het tuig: een tweespantuig zit anders in elkaar dan een 1-span. Sommige delen kun je wel gebruiken, anderen niet. Tenzij je een combinatietuig hebt, die zijn ervoor gemaakt om makkelijk om te bouwen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:53

Om tweespan te rijden heb je een tweespantuig nodig. In jou geval maat pony en dan moet je misschien hier en daar een gaatje bijmaken of iets verstellen voor de kleinste pony. Op zich hoeft het verschil geen probleem te zijn als je recreatief rijd maar vaak moet 1 van de 2 pony's toch of iets inleveren of juist iets teveel bijzetten om in het zelfde tempo te kunnen lopen. Je zal de leidsels zo moeten verstellen dat je op beide bitten dezelfde afstand heb tussen bit en hand menner.
In de mensport geldt sowieso dat 1+1 niet altijd 2 is. Het is een kwestie van uitproberen en kijken of het werkt.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 11:31

Oke, hartstikke bedankt allemaal!

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:21

myn paard loopt ook in een span, zit ook minstens 10 cm verschil in in hoogte.