[AR] Wat is het slimste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Wat is het slimste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:23

Nou eindelijk hoor ik weet waar ze menlessen geven.
Na veel zoeken ben ik uiteindelijk toch terecht gekomen bij Stal Mansour in Arnhem, voor ons is dat het dichste bij en hun verzorgen naar mijn idee best wel veel kwa mennen.

Maar nu zijn er dus meerdere opties om te doen:
(Ik en meisje van me VZ-pony zijn onervaren).

1= De mini mencursus 1 volgen, deze is een soort introductie wat je krijgt als je, je KB wil behalen.
Je gaat zelf ook mennen maar blijft op het terein.
Dezez mini cursus begint in Febr en duurt van 10-17 u. en kost 95 euro (incl. paard, wagen + naslagwerk theorie les).

2= De mini men cursus 2, deze is het zelfde als 1 maar dan ga je die zelfde middag nog het bos in om wat je geleerd hebt in praktijk te brengen.

3= De priveles voor 2 prs. duurt 2 uur en kost 55 euro p.p.
incl paard en wagen van hun.
lessen zijn het hele jaar door.

Nu zitten het baasje van me VZ-pony en ik dus te bedenken wat ons het slimste lijkt, ofdat we nou tot Febr. moeten wachten en die cursus doen, of dat we samen die prive les volgen.
Bij die cursus zijn er meerdere mensen, en bij de prive les gaat alle aandacht alleen naar jou.

Ik zat zo te denken, als we nou 2x die priveles doen (totaal 4 uur) dan hebben we het in en uitspannen, en hoe je teugels moest vasthouden en stuuren al wel geleerd denk ik zo.
Daarna zouden we het tuig kunnen aanschaffen en thuis oefenen met de pony aan de lange lijnen en slepen (pony heeft dat al wel eens gedaan), zodra de pony dat kan nog een keer de prive les doen maar dan samen met de pony, dat we dus onder begeleiding de pony voor het eerst voor de wagen zetten en kijken hoe dat gaat, en aan de hand daarvan kijken hoeveel lessen er verder nodig zijn.

Lijkt dit jullie ook een goed idee of zeg je van, ik zou eerst die cursus doen van 1 dag en evt. die 2e dag cursus erbij?
advies en tips zijn welkom Lachen

Marmot

Re: Wat is het slimste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:19

Ik vind het een beetje weinig om met een paar uur les al zelf te gaan rijden. Voor mijn KB heb ik destijds ruim 10x een middag op de bok gezeten, en dan heb je net de basis onder de knie. Daarna heb ik tijden gemend met een ervaren menner naast me op de bok. Heb je niet een ervaren menner in de buurt die je thuis een beetje kan helpen? En het lijkt me sowieso verstandiger om je pony door een ervaren persoon te laten beleren, waar je later ook nog terecht kunt voor lessen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:48

Citaat:
Ik zat zo te denken, als we nou 2x die priveles doen (totaal 4 uur) dan hebben we het in en uitspannen, en hoe je teugels moest vasthouden en stuuren al wel geleerd denk ik zo.

Niet dus...

Ik vind het wat kort door de bocht. Alsof je in 4 privelessen alles leert.
Vind je dat nou niet een beetje hetzelfde klinken als ik zeg dat ik hier een onbeleerd paard heb staan, ik 3 privelessen neem om te leren terwijl ik dat nooit serieus heb gedaan, meteen leer wanneer een zadel goed ligt en welk bit ik moet gebruiken en daarna mijn paard onder het zadel ga beleren.
Ik zou wat meer privelessen nemen en met echt goede begeleiding je paard (laten) beleren.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:11

Mmmz mischien heb ik dat stukje van mijn idee niet zo goed beschreven, mischien is dit wat duidelijker:

Zoals je kan lezen word alles onder begeleiding gedaan, dat doen we bewust omdat ik weet dat mennen niet niks is.
Het gaat ons er vooral om dat we in die 4 uur het op en af tuigen leren, zodat we thuis zelf verder kunnen oefenen.
Helaas worden er geen menlessen meer verzogd bij de manege vlak bij ons, maar we kunnen wel bij die man terecht als we het tuig passend moeten maken en als we vergeten zijn hoe het tuig om moet zou hij dat best nog eens voor kunnen doen.
(hij kan ons verder niet echt helpen met het menen zelf, oude man).

Als we thuis wat geoefend hebben kunnen we met eigen pony weer naar de prive les zodat er onder begeleiding de pony voor het eerst voor de wagen word gezet en dus (als dat goed gaat) gereden word met de kar, en ik denk dat die persoon wel een schatting kan maken hoeveel lessen er verder nodig zijn (die ziet tenmiste ofdat wij en de pony het snel of niet snel oppikken denk ik zo).
Hopelijk snappen jullie het nu wat beter dit uitgebreide verhaal Tong uitsteken
Stal mansour is een goed aangeschreven manege, ik neem aan dat de personen die de menles verzorgen goed opgeleide instructeurs zijn.

Er is trouwens ook een mogelijkheid dat we via Mansour doorstromen naar Onder de Kastanje in kootwijk en daar de boel afmaken en evt. het KB kunnen halen.

Ik ben ook nog aan het zoeken naar iemand bij mij in de buurt of die ons nog verder kan helpen, maar er lijken wel geen menners bij mij in de buurt te wonen ofzo :S

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:06

Ik ben ondertussen ook bezig met mijn KB, maar wij zijn eerst 4 lessen (a 2.5 uur) bezig geweest aan het mentoestel.
Nu hebben we 2 keer in de bak aangespannen + gereden. En nu pas zitten de achenbach grepen er goed in.
Volgens mij kan je dat niet zo eventjes leren..

Off-Topic : Eerste post!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:05

Ik denk dat je het beter om kunt draaien: eerst flink lessen met een ervaren paard, dan je eigen paard goed laten beleren en vervolgens daar een aantal privélessen mee nemen. Als je met maar een paar lessen zelf aan het oefenen slaat, is de kans groot dat je jezelf en je paard verkeerde dingen aan leert. En het is erg lastig om die weer af te leren. En erg veilig klinkt je plan ook niet, maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 22:51

Ok thnxx voor de tips.
Ik denk dat ik misschien toch maar voor de KB cursus in Kootwijk ga, nadat ik de mini cursus bij mansour heb gevolgd.
(Moet ik wel sparen die cursus is 415 euro, incl. paard/wagen, 10 lessen 5 theorie lessen, exl. examen.
Is dat trouwens redelijek prijs voor zown cursus?)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:50

_vivi_ schreef:
Ik ben ook nog aan het zoeken naar iemand bij mij in de buurt of die ons nog verder kan helpen, maar er lijken wel geen menners bij mij in de buurt te wonen ofzo :S

Ik woon wel bij je in de buurt, maar heb helaas geen tijd om je te helpen. Je zou het eens kunnen proberen bij familie Neerincx. Zij wonen in elst en hun zoon rijdt vierspan pony klasse 4. In huissen zit ook een menvereniging; even googlen voor de naam. En je zou ook eens bij de betuwse aanspanning kunnen aankloppen, ik heb namen en telefoonnummers voor je klaar liggen. je laat het maar weten of je ze wilt. Ook bij menvereniging Waal en Linge zijn veel menners uit de betuwe lid, ook daar zou je eens kunnen informeren.
er wonen zeker wel een boel menners in de buurt,je moet alleen even naar ze zoeken!