[AR] Groot mentuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine_L

Groot mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:39

We hebben een tinker, hij is nu 4 1/2 en beleerd voor de wagen.
Het tuig wat hij nu omheeft is maat full.
Echter hij begint hieruit te groeien.
Nu ben ik me aan het orienteren voor een nieuw tuig.
Maar dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk.
Meestal houdt het op met full, en hij is natuurlijk nog niet klaar met groeien.
We willen naar een op maat gemaakt tuig toe van dhr. Fugers uit Soest maar dat zou ik eigenlijk het liefst uitstellen tot ons paard helemaal uitgegroeid is.
Dilemma dilemma, wat gaan we doen?? Verward
Een groot tuig poberen te vinden ( 2e hands) maar is dat er groter dan we nu hebben?
Toch maar vast op maat laten maken maar zorgen dat we overal extra gaatjes hebben zodat we nog kunnen omgespen?

Jullie nog ideetjes voor ons?

Marmot

Re: Groot mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:48

Ik zou het tuig kopen dat je graag wilt hebben. Een paard van 4 1/2 kan nog best een klein beetje groeien, maar dat is normaal gesproken niet zoveel dat je daarvoor naar een andere tuigmaat zou moeten.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:13

Als het paard dus echt nog lang niet uitgegroeid is hoor je er niet mee te rijden. Een gaatje groter kan een keer maar wanneer dat een tuigmaat scheelt bent u echt veel te vroeg begonnen en zou ik hem eerst nog even rust gunnen, nu alsnog!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:18

Als het trouwens maatje full niet meer past (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) is het ook een knots van een Tinker trouwens.
Wel een hele mooie. Overo-bont?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 07:47

Ik ben absoluut niet te vroeg begonnen met het betuigen van onze tinker.
Ik weet niet of jullie het in mijn eerste post hebben gelezen maar Joey is 4 1/2 ik vind dat niet te jong om een paard voor de wagen te hebben.
Maar goed daar mag je van mij over van mening verschillen.
Ik vroeg ook niet of jullie mijn paard te jong vinden om voor de wagen te zetten!
Maar of jullie ideetjes hadden hoe ik die paar jaar nog kan overbruggen tot mijn paard is uitgegroeid.
Sommige tinkers groeien totdat ze 7 of 8 jaar zijn.
Er zijn er zelfs die groeien tot ze 10 zijn, wat voor mij geen reden is om het paard niet met 4 1/2 voor de wagen te hebben.
Waar je mee op moet letten is het te vroeg beleren onder het zadel maar dat is een ander verhaal nietwaar?
Verder dus het probleem nog steeds zoals eerder vermeld.
Ik heb nu een tweedehands tuig, ja echt maat Full op Joey liggen.
En hij groeit hieruit.
Ik kan het borsttuig niet verder laten zakken en singels van het schoftuig wordt ook te krap.
Het schoftje knelt nog niet maar ik wil natuurlijk ook niet dat ik het te lang gebruik en dat dat straks wel aan de orde is.
Aan de rugriem hebben we al eerder een verlenging laten zetten.
Dus als er nog iemand een zinvolle suggestie heeft dan hoor ik dat graag.
Ter overbrugging totdat hij een jaar of 7 is en we een op maat gemaakt tuig willen laten maken voor hem.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 07:51

BlackDevils schreef:
Als het paard dus echt nog lang niet uitgegroeid is hoor je er niet mee te rijden. Een gaatje groter kan een keer maar wanneer dat een tuigmaat scheelt bent u echt veel te vroeg begonnen en zou ik hem eerst nog even rust gunnen, nu alsnog!

Aan u de vraag waarop u baseert dat ik te vroeg begonnen ben??
Ik rijdt mijn 4 1/2 jarig paard 2 tot hooguit 3 maal per week aangespannen, ik ben oprecht geinteresseerd waarom u dat niet vind kunnen en ik hem dus rust moet gunnen.

Ik heb even in het topic, dat in uw onderschrift staat gekeken
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=816248 en zag dat u daar met een 5 jarige ruin aangespannen rijdt en dat er in de begin post staat dat die nu ook een jaar voor de wagen staat.

Dat maakt me dan nog nieuwsgieriger naar de reden dat u vind dat ik mijn paard nog niet voor de wagen moet zetten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:09

Ik heb geen idee waaar je woont, maar is het een idee om de singels
en andere stoten gewoon en stukje te laten verlengen?
Ik weet dat in Klarenbeek iemand zit die dat doet.

Gewoon idd ter overbrugging, ook kun je anders degeen die je definitieve tuig
gaat maken even om een oplossing vragen..(wie weet heeft hij een leentuig)
Ik denk zelf dat de hoogte waarin hij gaat groeien mee zal vallen
het zullen vnl nog spieren zijn die groeien.
Dat is bij de Haflingers hetzelfde tot 5 echt de hoogte, daarna alleen uitdijen

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:14

je kunt inderdaad misschien die riempjes bij het borst tuig laten verlengen bij een zadelmaker en een grote singel zoeken tot die tijd?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:19

Overigens ben ik niet super tevreden over de Fugers uit soest. Wat betreft mentuig kan ik niet spreken, maar zadels is hij echt niet goed.
Een aantal jaar geleden heb ik (zonder zelf enige verstand van zadels) daar een zadel gekocht. Hij kwam aan met 3 zadels en alle 3 lagen ze super op m'n paard, best apart al..
Na een tijd begon m'n zadel wat naar voren te kiepen en heeft hij hem opgevuld van voren. Maar dit is helemaal niet netjes gedaan, je ziet precies waar het zadel op gemaakt is en weer (behoorlijk lelijk) dicht gestikt is.
Ook heeft hij tot 3x toe een verkeerd zadel aangemeten op stal, dus nee voor mij hoeven zij daar niet meer naar m'n zadels te kijken.

Maar goed, ik weet dus niet hoe het met tuigen zit, maar vraag aub eerst de ervaringen van anderen voor je heel wat geld uit geeft aan een duur tuig, waar je achteraf niet te vreden mee bent.

succes!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:12

Ik weet dat zilco extra full tuigen heeft.

Dus mischien is dat een idee.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:28

Ik snap het dilemma niet zo goed.
Een paard van 4,5 jaar wordt heus geen 20cm groter.
Dus kun je gewoon maatwerktuig bestellen.
Elke tuigenmaker zal zorgen voor verstel mogelijkheden, dus ook als je paard nog 5-10 cm groeit past hij nog gewoon het tuig dat hij op 4,5 jarige leeftijd ook paste.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:34

ardo_iggy schreef:
Ik weet dat zilco extra full tuigen heeft.

Dus mischien is dat een idee.

Die heb ik dus op mijn fjord van 1.52 Bloos Meeste zit op het strakste gaatje, maar mt full paste hij echt niet. Tong uitsteken

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 11:39

Weer heel erg bedankt voor alle reacties Knipoog
Fugers en zadels vind ik ook geen goede combi, alhoewel ik ook mensen ken die wel heel tevreden zijn hierover.
Maar die man kan tuig maken......... daar kunnen er niet veel aan tippen.
Heb al verscheidene tuigen van zijn hand gezien en de kwaliteit is top.

Ja ik begrijp dat onze Joey geen halve meter meer gaat groeien.
Maar uitzwaren dus wel dus wat voornamelijk speelt is de breedte van het schofttuig.

Ik wil niet nu een tuig kopen en over 2 jaar met het probleem zitten dat het knelt achter zijn schoft.
Begrijp je?

Het adres in Klaarenbeek ken ik denk ik wel.
Je bedoelt waarschijnlijk dhr. Hollander?
Ik heb daar mijn 2 span tuig laten maken voor mijn shetlanders.
Prima kwaliteit alleen 2 uur in de auto zitten heen en 2 uur terug.

Een extra full tuig zou een (tijdelijk oplossing kunnen zijn) maar dan zou dat 2e hands moeten zijn.
Weet jij of Zilco ook 2e hands tuigen te koop zijn?
Ik zie ze namelijk nooit ergens staan Bloos
Het zou namelijk alleen ter overbrugging zijn en ik wil natuurlijk niet heel veel geld hierin gaan steken.

Mwahh het houdt ons bezig.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:05

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:11

hoi,

wat een knots van een tinkers. kei mooi beest man.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:53

ardo_iggy schreef:
Ik zou zeggen neem eens contact met haar op.
Weet je het meteen.

http://www.zilcotuigen.nl

Ga ik zeker doen, dank je wel voor de info Knipoog

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:54

Stendo schreef:
hoi,

wat een knots van een tinkers. kei mooi beest man.

Dank u, dank u........... vanavond zie ik hem weer en ik zal het compliment aan hem doorgeven Knipoog Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:07

Janine_L schreef:
Waar je mee op moet letten is het te vroeg beleren onder het zadel maar dat is een ander verhaal nietwaar?
Aangespannen is het verhaal weinig anders. Ook dit is een behoorlijke belasting voor het paard.

Janine_L schreef:
Aan u de vraag waarop u baseert dat ik te vroeg begonnen ben??
Ik rijdt mijn 4 1/2 jarig paard 2 tot hooguit 3 maal per week aangespannen,

Omdatu aangaf hoeveel uw paard al gegroeid was. Hoe lang loopt deze inmiddels voor de kar?
Mijn ervaring is dat paarden/pony's die nog volop in de groei zijn aan het werk gezet worden dit later toch weer opbreekt. De mentale ontwikkeling loopt vaak gelijk op met de fysieke.
Nu moet ik ook zeggen dat ik weinig ervaring heb met Tinkers. Hoop dat uw paard het tegendeel bewijst van mijn mening.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:54

Ons paard verbaasd ons ook.
Zijn ouders zijn respectieflijk 1. 43 en 1.45.
Wij hadden dus gedacht dat ons paard zo maximaal tegen de 1.50 zou worden (en vonden dat al behoorlijk groot.)
Ik weet niet hoe groot hij nu is ik meet niet zo vaak........
De laatste keer dat we hebben gemeten is al een jaar geleden en toen was zijn schoft 1.54m
Maar in mijn profiel staan (vrij onderaan) een paar foto's waar hij in de wei galoppeerd samen met een Lusitano die 1.62 is.
Dus ja.... kijk en vergelijk.

Voor de rest is er geen verschil tussen het sluiten van de groeiplaten tussen uw pony's en paarden en de mijne. (dat gebeurt bij elk ras op de zelfde leeftijd namelijk)
Dus dan begrijp ik nog steeds niet waarom u een probleem ziet in het rijden wat ik nu doe met mijn 4 jarige en wat u vorig jaar deed met uw 4 jarige.

Ik ben het trouwens niet met u eens dat het aangespannen rijden voor een jong paard net zo zwaar is als het berijden (onder het zadel) van een jong paard.
De groeischijven in de rug sluiten immers het laatst, dus kun je de rug van het paard beter te laat belasten dan te vroeg.
Met het aangespannen rijden blijf je lekker van de rug af, dus ik vind de belasting van het paard dan minder.
Maar dat is mijn mening. Knipoog

Edit: ik ga weer te snel en zie steeds weer typefouten Bloos
Laatst bijgewerkt door Janine_L op 04-12-07 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:05

Verschillen de maten niet per tuigmaker ? Ik heb bijv het duurste tuig van imperial riding en deze valt erg groot, ik heb een fries van 1,60 en maat cob alles op het kleinste. Terwijl ik ook een oud tweedehands tuig zonder merk heb liggen in maat full wat gewoon past en niet op het allerkleinste zit.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:31

ardo_iggy schreef:
Ik zou zeggen neem eens contact met haar op.
Weet je het meteen.

http://www.zilcotuigen.nl

Ik heb een email gestuurd en wacht even hun reactie af.
Nogmaals bedankt voor de tip, ik zag dat zo ook kunstof tuigen verkocht ( of alleen maar kunstof? )
Hier ben ik dan niet zo van gecharmeerd maar ik wacht gewoon even op wat ik te horen krijg.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:33

Zilco = kunststof

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:34

Max schreef:
Verschillen de maten niet per tuigmaker ? Ik heb bijv het duurste tuig van imperial riding en deze valt erg groot, ik heb een fries van 1,60 en maat cob alles op het kleinste. Terwijl ik ook een oud tweedehands tuig zonder merk heb liggen in maat full wat gewoon past en niet op het allerkleinste zit.

Ik heb twee tuigen voor Joey, de ene met lichtogen en de ander met brancardbeugels.
Allebei maat full (het merk weet ik niet, maar de kwaliteit leer is goed) en het tuig met de brancardbeugels past hij al niet meer.
Dat met de lichtogen waar ik nu mee rijdt wordt dus krap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:53

Bekend probleem. Wij zijn begonnen met een cob maat tuig en al snel van full naar extra full gegaan. En dat is nu ook op een paar plekken te klein alweer.

Wat is er precies te klein? Bij Loesdau zijn de meeste tuigonderdelen los te koop. Wij hebben nu een extra koudbloed hoofdstel dat goed past. Het enige waar wij nog mee lopen te prutsen is de schoft. Ze zijn er wel zonder harde vorm te krijgen maar dat is goed zoeken.

En nu al op maat tuig met extra gaatjes erbij kan nog te klein zijn over 4 jaar of nu echt veel te groot.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:19

Janine_L schreef:
Ons paard verbaasd ons ook.
Zijn ouders zijn respectieflijk 1. 43 en 1.45.
Wij hadden dus gedacht dat ons paard zo maximaal tegen de 1.50 zou worden (en vonden dat al behoorlijk groot.)
Ik weet niet hoe groot hij nu is ik meet niet zo vaak........
De laatste keer dat we hebben gemeten is al een jaar geleden en toen was zijn schoft 1.54m
Maar in mijn profiel staan (vrij onderaan) een paar foto's waar hij in de wei galoppeerd samen met een Lusitano die 1.62 is.
Dus ja.... kijk en vergelijk.

Voor de rest is er geen verschil tussen het sluiten van de groeiplaten tussen uw pony's en paarden en de mijne. (dat gebeurt bij elk ras op de zelfde leeftijd namelijk)
Dus dan begrijp ik nog steeds niet waarom u een probleem ziet in het rijden wat ik nu doe met mijn 4 jarige en wat u vorig jaar deed met uw 4 jarige.

Ik ben het trouwens niet met u eens dat het aangespannen rijden voor een jong paard net zo zwaar is als het berijden (onder het zadel) van een jong paard.
De groeischijven in de rug sluiten immers het laatst, dus kun je de rug van het paard beter te laat belasten dan te vroeg.
Met het aangespannen rijden blijf je lekker van de rug af, dus ik vind de belasting van het paard dan minder.
Maar dat is mijn mening. Knipoog

Edit: ik ga weer te snel en zie steeds weer typefouten Bloos

Het ene paard groeit langer door dan het andere. Ook hier zal verschil zijn in groeischijven.
Ben wel met u eens dat mennen minder belastend is voor de rug maar met name een dergelijk paard dat al vroeg groot lijkt maar toch nog een paar jaar fors door blijkt te groeien word snel overvraagd. Dit samen met het feit dat ik van mening ben dat ook de mentale ontwikkeling redelijk gelijke tred houd met de fysieke maakt dat ik zeg doe het rustig aan!
Heb alleen nog geen antwoord gekregen hoe lang dit paard nu al voor de kar loopt. Clown