[AR] Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lest

Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 11:56

Samen met mijn zusje deel ik een welsh-k. Mijn zusje rijdt engels en best fanatiek wedstrijden. Nu vroeg ik me af of er voor haar veranderingen zijn met rijden als ik mijn pony voor een karretje zou zetten. Gaan paarden anders reageren op de hulpen tijdens het rijden als je ze ook betuigd?

Nouvel

Re: Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:06

Dat is geen enkel probleem hoor!

Veel paarden gaan er juist onder het zadel beter van lopen als ze ook voor de wagen gereden worden.
Voorwaarde is denk ik wel dat je aangespannen ook wel enigszins op een juiste dressuurmatige manier rijdt...

Succes!

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:18

Mijn fjord loopt eens per week voor de kar en verder rijd ik hem in het M1 op wedstrijden.Ik denk dat afwisseling juist goed is voor een paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:34

Mijn merrie loopt juist onder het zadel fijner nadat ik haar voor de wagen gehad heb. Anderom vaak ook hoor, dat bepaalde oefeningen voor de wagen beter lukken nadat ik ze eerst ohz gereden heb.

Ik start nu L voor de wagen(thuis trainen we Z) met haar en ze loopt huis op ong L1 nivo onder het zadel.

Al mijn pony's lopen voor de wagen en onder het zadel.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:17

Het is zeker aan te raden, ten eerste voor de afwisseling.
Ten tweede vind ik het persoonlijk makkelijker om een paard voor de wagen in stelling te laten lopen dan onder het zadel. Maar dan ben ik ook eigenlijk meer een menner dan een rijder Knipoog
Wel vind ik, dat als je dressuurmatig wilt gaan mennen met je paard, er een trainer bij moet hebben. Het hoeft niet elke week, maar die kan je helpen met de fijne kneepjes etc.
Succes!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:25

Wij ondervinden er ook geen nadelen van als wij ons paard voor de wagen hebben gehad. Vaak loopt ze erna ohz ook nog fijner.
Daarbij komt dat wat afwisseling ook erg leuk is voor je paard Ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:27

Heb mijn bolle van de zomer beleerd voor voor de kar..
Gewoon midden tussen de wedstrijden door, geen enkel
probleem..
Heerlijk toch die afwisseling voor paard en ruiter/menner....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:06

Geen probleem idd. De merrie die ik dressuurmatig train wordt in de zomer veel in de marathonsport gereden, dubbelspan. Ik merk alleen maar dat ze er soepeler van word. Ze kan soms wel iets stugger in haar mond zijn, dat vind ik wel een nadeel..

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:23

Hoi hoi,

Wij rijden onze bonte dame ook eens per week voor de marathonwagen en ook dressuurmatig onder het zadel.
Ze kweekt een heerlijke hoeveelheid spieren (als 3 jarige een super training)

De combinatie werkt zo goed dat ze in maart meerijdt op de Laurens van Lier selectiedagen

het mennen is een super afwisseling voor je paardje. Pling

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:09

Roelke_ schreef:
Geen probleem idd. De merrie die ik dressuurmatig train wordt in de zomer veel in de marathonsport gereden, dubbelspan. Ik merk alleen maar dat ze er soepeler van word. Ze kan soms wel iets stugger in haar mond zijn, dat vind ik wel een nadeel..

Dan is er met de wijze van mennen toch iets niet goed
Een paard wordt absoluut niet stugger in de mond als het fijn dressuurmatig wordt gemend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:05

Ik heb zelf eigenlijk ook nog nooit gemerkt dat ze er stugger in de mond van worden, maar dat heeft denk ik inderdaad ook veel te maken met de manier van mennen...

Ik rijd ze onder het zadel gewoon op een dubbelgebroken trensje of Happy Mouth bitje en voor de wagen met een Liverpool stang.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:39

Ik heb vanaf mei dit jaar alleen maar gemend met de fjord. veel dressuur matig bezig geweest en km's maken.

Onlangs was ik weer in staat er eens op te klimmen en ik vond mijn paard enorm vooruit gegaan wat onder het zadel rijden betreft.
lekker braaf en makkelijk in de mond....kijk heb ik dat nog eens even netjes gedaan zeg Schijnheilig

Probeer nu ook andere warm te maken om hun paard voor de wagen te zetten.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:31

Wij doen het andersom, de menpaarden worden ook onder zadel getraind, voor de afwisseling en omdat sommige zaken makkelijker geoefend kunnen worden onder zadel. Wat we wel merken is dat de dame die ze onder zadel rijdt er midden in het wedstrijdseizoen best van heeft dat ze relatief hoog in het voer staan. Zodra ons seizoen voorbij is breng ik het voer terug, en dat rijdt voor haar wat makkelijker. Het is wel belangrijk (is al een paar keer gezegd) dat je een hele zachte hand hebt. Als je met een stang in gaat lopen rukken en trekken, heb je straks onder zadel inderdaad een probleem. Misschien zou je ermee kunnen beginnen tijdens een periode zonder of met weinig wedstrijden, dan kun je in de training ohz al zien hoe je paard erop reageert. Veel plezier ermee!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:18

Licht er wel aan hoe je de pony rijd voor de kar en hoe de pony er op reageert.

Er zijn paarden waar na hij fanatiek voor de kar heeft gelopen er geen enkele dressuurproef meer mee te rijden valt. Huilen
Maar wij hebben de haf oo voor de kar en die heeft er geen probleem mee.(word nog steeds 2de op onze wedstrijd Knipoog )
Meestal valt het wel mee, dus zal het heus wel kunnen Successss Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:11

Inderdaad kan een slechte menner veel schade aanrichten aan een paard dat je super onder het zadel hebt lopen. Evenals dat een slechte ruiter ook veel kan bederven aan een paard dat goed voor de kar loopt.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:29

Mijn paard is sinds we mennen een stuk sterker geworden in zijn billen en rug Haha! Het biedt hem ook een hoop afwisseling en ik kan lekker samen met mijn paardloze groom op pad. Onder het zadel gebruik ik ook de stemhulpen van het mennen wat ik voorheen nooit deed en hij reageert er super op.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:15

manie schreef:
Roelke_ schreef:

Dan is er met de wijze van mennen toch iets niet goed
Een paard wordt absoluut niet stugger in de mond als het fijn dressuurmatig wordt gemend.

Ze wordt niet dressuurmatig gemend, maar in de marathonsport, weet niet hoe die tak heet. Iig, met obstakels, waterbak & snelheid. Vaak snel wenden, etcetera. En ik merk daar soms wel negatieve gevolgen van helaas.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:35

Idd, dan kan ik me het voorstellen dat ze stug in haar mond word als dat niet netjes gedaan word.

Ik kan het soms ook wel iets merken na een indoor marathon of vaardigheid als ik te fanatiek geweest ben, maar ik denk er nu wel netjes omdat ik ook in het parcours netjes dresuurmatig rijd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:33

Dennis schreef:
Idd, dan kan ik me het voorstellen dat ze stug in haar mond word als dat niet netjes gedaan word.

Ik kan het soms ook wel iets merken na een indoor marathon of vaardigheid als ik te fanatiek geweest ben, maar ik denk er nu wel netjes omdat ik ook in het parcours netjes dresuurmatig rijd.

Roelke_ schreef:
Ze wordt niet dressuurmatig gemend, maar in de marathonsport, weet niet hoe die tak heet. Iig, met obstakels, waterbak & snelheid. Vaak snel wenden, etcetera. En ik merk daar soms wel negatieve gevolgen van helaas.

Sorry hoor, wat een onzin lees ik hier.
Mijn paarden lopen ook marathons, maar zijn zeer licht in de hand en dressuurmatig prima voor elkaar.
Een marathon kun je ook netjes rijden, sterker nog de menners die hun paarden dressuurmatig goed voor elkaar hebben presteren vaak het beste in de marathon.
Dus nogmaals als een paard van mennen hard ik de mond wordt, dan ligt dat voor de volle 100% aan de hand van de menner.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:45

manie schreef:
Mijn paarden lopen ook marathons, maar zijn zeer licht in de hand en dressuurmatig prima voor elkaar.
Een marathon kun je ook netjes rijden, sterker nog de menners die hun paarden dressuurmatig goed voor elkaar hebben presteren vaak het beste in de marathon.
Dus nogmaals als een paard van mennen hard ik de mond wordt, dan ligt dat voor de volle 100% aan de hand van de menner.

Je kan ook even normaal reageren? Verward
Ten eerste deel ik gewoon mijn ervaring. En 't kan me niet zoveel schelen dat jij het onzin vind, het is mijn ervaring. Ten tweede ben ik de menner NIET, en heb ik ook niet gekozen voor degene die haar ment, omdat ik niet de eigenaar van de merrie ben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:53

Bij mij is het de fout dat ik de eerste paar keer zelf veel te fanatiek geweest ben in de vaardigheid en tijdens de indoor marathon waardoor ik (stom genoeg) wat te ruw geweest ben. Tja, dat kon ik de dag daarna merken, pony was wat drammerig was. Sindsdien lopen mijn pony's fijn nagevelijk en erg rustig het parcours door. Maar ben met m'n pony net 2x vaardigheid en 1x indoor gestart nog maar een groentje Lachen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:24

Roelke_ schreef:
manie schreef:

Je kan ook even normaal reageren? Verward
Ten eerste deel ik gewoon mijn ervaring. En 't kan me niet zoveel schelen dat jij het onzin vind, het is mijn ervaring. Ten tweede ben ik de menner NIET, en heb ik ook niet gekozen voor degene die haar ment, omdat ik niet de eigenaar van de merrie ben.

Pardon ik reageer normaal, het is namelijk onzin wat je opschrijft.
Je suggereert hiermee dat aangespannen paarden van het marathon rijden een 'harde mond' krijgen.
Dit is dus NIET waar.

Dat jou paard wel een harde bek krijgt van mennen, heeft dus niks met mennen op zich te maken, maar wel met diegene die het paard ment.
Ik zeg ook niet dat jij dat zelf bent, maar diegene die dit betreffende paard ment doet iets niet goed.
En dát is de oorzaak van de harde mond, niet het mennen zelf.

Dat is alles wat ik ermee wil zeggen.
En dat jij je persoonlijk aangevallen voelt is niet mijn probleem dacht ik zo.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:39

Roelke_ schreef:

Ik suggereer helemaal niks, ik weet niet hoe je daar bij komt? kijk maar wat ik in m'n eerste post typte. Ik heb het over de merrie die ik rijd, niet over andere paarden in de mensport.

Ik ben wel voorstander van de combinatie mennen en dressuur, omdat paarden er gewoon heel soepel van worden. Ook dat heb ik in m'n eerste post gezegd. Ik rijd zelf ook wel eens aangespannen, dan wel dressuurmatig (wat voltes, afwenden, schakelen e.d.).

Maar ik ben wel van mening dat met aangespannen rijden, en dan vooral als het om vaardigheid en snelheid gaat, het nog wel eens op de paardenmond aankomt. Dat is namelijk de enige manier waar je mee kunt sturen, heel anders dan onder het zadel rijden waar je meer gebruikt maakt van zit- en been hulpen. En met snelheid en winnen in zicht wordt en nog wel eens ruw gereden. Kan een foutje van deze menner zijn, maar bij de marathons die ik heb gezien & gegroomed zag ik dit toch bij meerdere combinaties hoor..

En het zal vast zo zijn dat het ene paard hier anders op reageerd dan de andere. Lachen De merrie die ik rijd wordt er wat stugger van, misschien is zij wat gevoeliger hiervoor. Dit is overigens niet blijvend en kan tijdens de dressuurmatige training onder het zadel zo weer opgelost worden.

Ik voel me niet aangevallen, vind het alleen een beetje jammer dat mijn mening/ervaring onzin is. Want dat is het dus niet. Misschien had ik het op een andere manier moeten formuleren. Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:41

Ben het even helemaal met Manie eens.
Ook bij ons worden ze dressuurmatig door de hindernissen gereden, niks stugger in de mond
Zelfs de dressuurtraining is opbouwend genoeg om daar netjes hindernissen mee te kunnen rijden..

Ligt dus aan de harde hand van de menner, niet aan het mennen in zijn algemeenheid

Goh wat een mooi kreet voor het paardenwoordenboek

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:56

Roelke_ schreef:
Maar ik ben wel van mening dat met aangespannen rijden, en dan vooral als het om vaardigheid en snelheid gaat, het nog wel eens op de paardenmond aankomt. Dat is namelijk de enige manier waar je mee kunt sturen, heel anders dan onder het zadel rijden waar je meer gebruikt maakt van zit- en been hulpen. En met snelheid en winnen in zicht wordt en nog wel eens ruw gereden. Kan een foutje van deze menner zijn, maar bij de marathons die ik heb gezien & gegroomed zag ik dit toch bij meerdere combinaties hoor..

Nou en dan zijn we er al, je hebt het zelf over ruw rijden in de hindernissen. Dat zie je inderdaad vaak gebeuren. Dat wil echter nog niet zeggen dat dat de enige manier is, en zeker niet de beste. Je gaat namelijk niet snel door een paard in de mond te trekken (waar je paard dus inderdaad een harde bek van krijgt......). De echte marathontoppers rijden ook in de hindernissen dressuurmatig, en daar wordt de paardenmond niet hard van. Het ligt dus wel degelijk aan de menner!