[AR] Loslopende honden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:20

Zo'n 3 keer per week trek ik er op uit met mijn twee Welshjes voor de koets. Het is een heerlijke ontspannen bezigheid. Ze zijn super braaf en nergens bang voor. Ook niet voor loslopende honden....

Echter zit hier wel een probleem. Op een bepaalde route die ik het liefste rij lopen een tweetal honden los, één daarvan is duidelijk een kruising met een pit bull. Ze staan eerst nog braaf op het terrein waar ze thuishoren maar zodra ik voorbij kom komen ze achter de kar aan. ze gaan dan links om de kar heen en proberen de nek van de pony links te grijpen. Dood eng.

Ik ga nooit alleen op pad en neem altijd 1 of 2 bijrijders mee. Die zijn dus ondertussen allebei voorzien van een zweep.
De pony's draven rustig door en worden er niet koud of warm van, maar ik ben zo bang dat die honden een keer raak springen en grijpen. Daar moet ik niet aan denken.
Ik ben al naar de eigenaren toegeweest en die doen er niets aan. Vervolgens naar de Gendarmerie (ik woon in Frankrijk) gestapt en die zijn wezen controleren. Maar de honden hadden niet agressief gereageerd op hun dus zij vonden dat er niets aan de hand was. Ik heb ze toen uitgenodigd om een keer met me mee te rijden, maar dat zagen ze niet zitten.

Ik weet dat ik dan maar een andere route zou moeten kiezen maar juist deze route is zeer geschikt qua afstand en vlakte. De rest kan hier nogal stijl zijn en omdat meerdere keren per week te doen vind ik iets te veel van het goede.

Wie heeft een idee wat ik hier aan kan doen? Wat doen jullie als jullie loslopende honden tegen komen?

Mijn pony's zijn echt geweldig en ik moet er niet aan denken dat er ook maar iets met hen gebeurt, dus alle tips zijn welkom. ( natuurlijk wel een beetje diervriendelijke tips, leverworst met rattegif, vind ik iets te ver gaan.......)

bromfiets

Re: Loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:24

natuurlijk wel een beetje diervriendelijke tips, leverworst met rattegif, vind ik iets te ver gaan.. ROFL Sorry moest even...

Als je altijd bijrijders bijhebt zou ik er in stap voorbijgaan en desnoods stil gaan staan met een bijrijder op de grond. Honden worden meestal enthousiast van de "snelheid". Als die honden dan toch nog proberen te bijten eens een keer zorgen dat je ze echt goed raakt met een zweep.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:25

Nou, je hebt toch je zweep bij je!
Zeker zoals je zegt dat ze van achter langs je heen komen kun je ze goed raken. Ik heb de ervaring (loopt hier in de buurt een roedel van 5 of 6 Jack Russels en voorheen ook Boxers) dat zodra ze mij aan zien komen ze snel de andere kant op gaan af mij compleet negeren.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:46

Idd flinke knap met de zweep desnoods zweep okeren en met het handvat, die honden moeten even weten dat paard auw betekend.
Ze zouden een slechte hebben aan mijn fries, die gaat vol in de aanval en spring er bovenop.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:15

Nu lijkt het zo dat wij paardenbezitters hondenhaters zijn, maar het tegendeel is denk ik waar. Eigenlijk iedereen met een paard heeft ook een hond (of 2, of 3, of -)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:59

Ogen dicht en een énorme mep verkopen met je zweep. Soms is er even geen andere oplossing.
En inderdaad, vaak negeren ze je in stap wel en zien ze een paard in draf/galop als een leuk object.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:03

Een grote supersocker (zo'n enorm waterpistool) meenemen op de kar. Meeste honden zijn daar niet zo van gedient

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:08

Sjonniej schreef:
Ogen dicht en een énorme mep verkopen met je zweep. Soms is er even geen andere oplossing.
En inderdaad, vaak negeren ze je in stap wel en zien ze een paard in draf/galop als een leuk object.

Oeh. Dat klinkt niet fijn.
Ik vind het eerlijk gezegd sneu dat de honden worden gestraft voor het feit dat hun baasjes aso's zijn (even hard gezegd).

Er moet een andere oplossing zijn. Gendarmerie is de politie toch? Kan je de dierenbescherming niet inschakelen? Ik weet niet of dit ook hun pakkie-an is, maar je kan het daar wel proberen. En anders zou ik toch nog een keer bij de politie aan de bel trekken. Ik weet niet hoe het in Frankrijk is, maar in NL mogen honden alleen los in de losloopgebieden.

Heel veel succes ermee.

Edit: dat wat Nappie zegt vind ik ook een redelijk goede oplossing.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:20

Ook hier in NL zou er niets aan gedaan worden. DB/Politie/Iets komt langs, honden zitten netjes op het eigen erf, geen probleem, geen maatregelen. Jij rijdt maar lekker ergens anders heen met je paard, zo simpel is het.

Een slimme hond krijgt maar 1 klap en weet dan dat hij netjes op het eigen terrein moet blijven. Andere oplossing is een stroomdraadje, maar dat is zo lastig te bevestigen aan je pony.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:26

Tja inderdaad als je de honden een goeie tik kunt geven, liefst eentje waar ze echt van schrikken dan is het misschien over maar als je pech hebt en het zijn niet zulke vriendelijke honden dan zou ik ook nog wel een beetje bang zijn dat ze dan juist echt in de aanval gaan met alle gevolgen van dien. Het waterpistool met een flinke straal is zo'n slechte optie nog niet eigenlijk.
Maar het blijft een lastig probleem, wij hebben hier ook een hele leuke route maar halverwege komen we langs een rottweiler die zo gruwelijk vals te keer gaat en iedere net niet over het hek heenkomt, ik ben als de dood dat hij er de volgende keer wel over heen klimt want het gaas begint al in te zakken en dat mijn paard en ik dan gegrepen worden. Dus die route mijd ik ook al.
En zoals hierboven al geschreven is, de meeste paardenmensen hebben ook honden, ik ook maar het zijn de eigenaren waar je voor op moet letten, "foute" honden hebben vaak ook hele foute eigenaren.....helaas.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:16

Ik zou inderdaat die honden éen keer een flinke tik mee geven,
De meeste honden hebben in de gaten dat een pony auw betekend.
en idd veel paardeliefhebbers hebben een hond dus we zijn apsoluut geen hondenhaters (de meeste altans)
Mijn pony werkt ook zo als ie iets vlink verkeerd doet krijgt die ook 1-malig een tik en doet hij het eigenlijk nooit weer!
Je kan beter 1× die honden een fikse tik geven dan maandan revalidatie vande ponys afwachten en bij veel pech verlies van je paardjes ! Huilen

En die eigenaren.. GRRRRRRRR Boos! die mag je gelijk ook een tik mee geven ! Duivel

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:22

Napie schreef:
Een grote supersocker (zo'n enorm waterpistool) meenemen op de kar. Meeste honden zijn daar niet zo van gedient

dit lijkt me idd een goedde oplossing mischien kun je er iets in doen zoals pure citroensap (klinkt mischien gemeen maar het prikt in de oogjes en de neus dus zal het ze ontmoedigen)
slaan zou ik als 2e keus opperen ik ben er niet van andermans hond te slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:22

heel vervelend idd, ik heb het hier ook vaak, zijn stuk of 5 boomers die niet naar de bazin luisteren, en zo sta ik dus zo'n 10, 15 minuten stil voordat zij ze weer heeft gevangen, héél vervelend, ben de laatste keer ook doorgereden, het is té vaak raak, en ik heb geen zin om een zwetend paard stil te laten staan omdat zij haar honden niet onder controle heeft! hondjes kwamen dus ook achter me aan, ik heb ze genegeerd, en na ong 300 meter waren ze moe, baasje zal wel niet blij geweest zijn, maar dan moet ze haar honden maar bij zich houden..
ik irriteerde me er niet alleen aan, als ik aan het rijden was, maar ook als ik met mijn hond liep (inmiddels ingeslapen) kwamen ze blaffend op haar af, heel intimiderend voor haar dus.. dus ik smoorde mijn hond bijna om haar met haar hoofd van de grond te houden.. vervloek die beestjes regelmatig als ik ze op de hoek van de straat weer eens hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:29

Onze herder had ook een hekel aan bromfietsen die over onze eigen weg voorbij kwamen. Mijn instructeur heeft hem een keertje met de zweep over zijn neus geaaid en hij was de enige die geen last meer van hem had. Openbare weg kwam ie niet op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:33

dees_daan schreef:
heel vervelend idd, ik heb het hier ook vaak, zijn stuk of 5 boomers die niet naar de bazin luisteren, en zo sta ik dus zo'n 10, 15 minuten stil voordat zij ze weer heeft gevangen, héél vervelend, ben de laatste keer ook doorgereden, het is té vaak raak, en ik heb geen zin om een zwetend paard stil te laten staan omdat zij haar honden niet onder controle heeft! hondjes kwamen dus ook achter me aan, ik heb ze genegeerd, en na ong 300 meter waren ze moe, baasje zal wel niet blij geweest zijn, maar dan moet ze haar honden maar bij zich houden..
ik irriteerde me er niet alleen aan, als ik aan het rijden was, maar ook als ik met mijn hond liep (inmiddels ingeslapen) kwamen ze blaffend op haar af, heel intimiderend voor haar dus.. dus ik smoorde mijn hond bijna om haar met haar hoofd van de grond te houden.. vervloek die beestjes regelmatig als ik ze op de hoek van de straat weer eens hoor!

Dit is iets heel anders dan wanneer je pony wordt aangevallen.
Als een hond alleen om me heen draait wacht ik ook wel netjes tot de baas hem heeft gevangen. Maar als dit meerdere keren zou gaan voorkomen bij dezelfde hond, dan zou ik ook gewoon doorrijden (mits je op terrein rijdt waar je mag komen met je paard).

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:38

Verkoop 'm een knal met je zweep.
Ikzelf heb ook een Stafford en spreek uit ondervinding, dat 1 harde correcte straf (en dan bedoel ik ook hard) meer uithaald dan een kontslag of een gil van me.

Het waterpistool vind ik ook een goede tip!
Wij hadden vroeger zo eentje die je moet "pompen" om kracht op te zetten en die ging ver én hard.

Spijtig dat je pony's in zo'n geval niet kunnen uitslaan
Aan mijn paard zou hij toch een verkeerde ghad hebben Haha!
(hij valt konijnen en honden op zijn weide ook al aan Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:42

Erop rammen met de zweep natuurlijk. Hopelijk denken ze de volgende keer dan wel 3x na voordat ze er weer achteraan gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:26

Furia schreef:
Sjonniej schreef:

Oeh. Dat klinkt niet fijn.
Ik vind het eerlijk gezegd sneu dat de honden worden gestraft voor het feit dat hun baasjes aso's zijn (even hard gezegd).

Er moet een andere oplossing zijn. Gendarmerie is de politie toch? Kan je de dierenbescherming niet inschakelen? Ik weet niet of dit ook hun pakkie-an is, maar je kan het daar wel proberen. En anders zou ik toch nog een keer bij de politie aan de bel trekken. Ik weet niet hoe het in Frankrijk is, maar in NL mogen honden alleen los in de losloopgebieden.
Heel veel succes ermee.

Edit: dat wat Nappie zegt vind ik ook een redelijk goede oplossing.

Ook mijn menzweep heeft mij van vele mogelijke ongelukken gered. Helemaal omdat mijn pony echt zó bomproof is, dat ze gewoon door loopt of stil gaat staan, en rustig afwacht, een keertje achterom kijkt zo van 'vrouwtje, doe jij alsjeblieft wat aan die honden??'. Even een flinke mep met de zweep, en de meesten hebben maar één zo'n mep nodig.

Heb wel eens een grote mond gekregen van zo'n eigenaar van zo'n hondje, maargoed, beest viel mijn pony aan, baas stond er bij en keek er naar. Ja jammer dan, maar het beest hing al in mijn pony's been en dan zijn de pezen van mijn pony toch écht 10x belangrijker dan zijn hond die eventjes een pijnscheutje krijgt.

Daarbij: Tuurlijk, die hond zijn schuld is het niet, maar de schuld van onze pony's of ons is het ook niet! Is er geen baas in de buurt of doet de baas niets, ja dan moet je toch kiezen tussen de hond even pijn doen (echt, zo'n zweep raken ze niet zomaar gewond van) of het risico lopen dat je pony naar de filistijnen wordt geholpen.

Politie heb je op dat moment niet aan, die kun je achteraf wel bellen misschien, maar wat moet je daarmee als je zit met een pony die zijn benen oid kapot heeft??

Wat betreft jouw laatste opmerking: Dat is niet helemaal 100% waar, dit is per gemeente verschillend. Mijn hond loopt los waar ik het beest los wil hebben lopen, al is het midden op de provincialeweg. In mijn omgeving heb je geen losloopgebieden.
Vaak zijn dat maatregelen die per gemeente en per natuurgebied verschillen (denk aan bossen e.d.). Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:32

Supersoker klinkt trouwens ook wel goed, zal in 9v/d10 keer wel goed werken denk ik, maarja, je hebt ook honden die daar misschien naar gaan happen (als spelletje of ook aanval) en honden (vooral jachthonden) die juist dól op water zijn...

Ik deel inderdaad ook nooit zómaar een tik uit, alleen als mijn aanspanning 'in gevaar' dreigt te komen. Ik was laatst op een mooie zandpad aan het galloperen, gewoon rustig galopje, ben ik de bocht om en komt er niets aan, dan versnellen we eventjes.

maar op het eerste stukje zijn nog wat boerderijen, ook een boerderijhond die gewoon los loopt over het erf maar ook over het zandpad. Die achtervolgde ons op een gegeven moment, mijn pony deed verder niets en luisterde goed, dus heb ik het maar verder zo gelaten, hond droop al snel af... (uiteraard geen baasje te bekennen)

De keer daarop reed ik daar weer, maar hondlief vond toen de voorbenen van mijn pony erg aantrekkelijk om naar te happen, en daar werd ze wél gek van. Toen heb ik hem idd wel een flinke tik gegeven.

Bij wijze van kan ik nu in volle galop langs stuiven, (doe ik niet, maargoed) maar die hond, nee, die vind mijn pony niet meer leuk Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:37

Ik ben niet voor het slaan, en al helemaal niet met een zweep
Die supersoker is dan inderdaad wat vriendelijker.
Het allervriendelijks is natuurlijk gewoon de eigenaar aanspreken of ie de hond(en) voortaan aan wil lijnen als hij/zij jou aan ziet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:02

@ sjonniej, deze hondjes blaffen en grommen naar haar, zij is 3x gebeten door een hond, dus ze vind het eng, aanvallen of niet, grommen en blaffen is ook heel irritant.
ik kwam een hele tijd terug een hond zonder staart tegen, die ook echt agressief werd, ik heb toen 'vriendelijk' tegen de baas gezegd, als je hem nou niet bij me weghaald is zijn staart niet het enige wat hij mist..
supersoker is idd een goed idee, mits je paard er niet van schrikt..

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:14

dees_daan
ik kwam een hele tijd terug een hond zonder staart tegen, die ook echt agressief werd, ik heb toen 'vriendelijk' tegen de baas gezegd, als je hem nou niet bij me weghaald is zijn staart niet het enige wat hij mist.. haha ! die vind ik leuk! Tong uitsteken

ik heb zelf ook een hondje, vind het heel lieve beestjes maar ze moeten niet andermans pony's naar de benen vliegen, dan vind ik een klap met de zweep gewoon goed, afgelopen met die flauwe kul! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:14

Liesje89 schreef:
Ik ben niet voor het slaan, en al helemaal niet met een zweep
Die supersoker is dan inderdaad wat vriendelijker.
Het allervriendelijks is natuurlijk gewoon de eigenaar aanspreken of ie de hond(en) voortaan aan wil lijnen als hij/zij jou aan ziet komen.

Ik ook niet altijd, heb zelf ook altijd al honden gehad, dus zeker geen beesten waar ik een hekel aan heb.

Maar; soms is óf de eigenaar niet aanspreekbaar (een straat verderop), óf de eigenaar handeld niet. Dan kun je ondertussen wel een hele discussie voeren, maar iemand moet toch tot actie overgaan als een hond echt aanvalt, met alle mogelijke gevolgen vandien...

Soms is er zelfs geen eigenaar te bekennen...

maar snap je reactie wel hoor, ik vind het ook niet leuk. Maarja, of je zo'n beest er nou echt mee 'schaad'? Als mijn pony's wat uithalen (bijten, trappen, etc.) dan krijgen ze ook even een flinke mep of schop.

Zou mijn eigen hond trouwens een ander paard aanvallen (stel dat ik dan geen tijd heb oid om aan te lijnen of ze luisterd niet) dan ga ik er als eigenaar op af en zou ik ook mijn eigen hond een mep verkopen (nouja, bij ons huidig hondje is een strenge stem al voldoende om haar te laten bibberen, terwijl we haar nooit hebben 'mishandeld' oid, gewoon onzeker hondje).

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:06

Ik ga maar eens op jacht naar zo'n supersoker. Moeten toch nog wel te krijgen zijn, al is het seizoen er niet naar.
Ik heb die honden al een paar keer een rake tik verkocht met de zweep, ze deinsde dan eventjes terug en kwamen vervolgens weer op ons af.
Ik vind het voral eng dat ze echt naar de hals van de pony proberen te grijpen. Ik moet er niet aan denken dat het een keer raak is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:07

hmm, lekkere types dan, die honden...... meestal werkt een goeie knal wel...

Ik hoop voor je dat de supersoker meer effect heeft Lachen

En ik zou zowiezo nog eens met de eigenaren gaan praten, niet alleen voor jou is dit vervelend, maar denk ook voor wandelaars, fietsers e.d.