[AR] laten beleren door een prof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

laten beleren door een prof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:23

zal mij zo langzamerhand ook eens gaan melden hier op het subforum

heb een 3,5 jarige shetlandmerrie die ik gaar voor de kar zou zien

nu wil ik dat niet zelf doen, aangezien ik bang ben dat ik het haar verkeerd beleer en ze er slechte ervaringen aan over houdt

hoe hebben jullie jullie paardjes voor de kar beleerd? hebben jullie dit zelf gedaan? hebben jullie het laten doen?

weet iemand een adres waar ik het kan laten doen?

Jeskim

Re: laten beleren door een prof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:59

Ik heb mijn fjord laten beleren. Op het bedrijf waar ik stage loop worden fjorden beleerd in het tuig en mijne kon er dus nog wel bij..
Ik zou er wel voor kiezen om het te laten doen.
Ik help wel eens met het beleren van paarden in het tuig, Dan houdt ik ze vast en mijn baas zit op de bok. Een goede ervaring is wel heel belangrijk, ook dat je weet wat je moet doen als er iets gebeurt of als het paardje een keer schrikt ofzo.. Het kan apart gaan soms..

Ik ga nu zelf aan de gang met mijn andere paarden, ik heb een 9 jarige die nog in het tuig moet en een 2,5 jarige die ook volgend jaar in het tuig gaat.

Ik werk met de 9 jarige nu aan de longe met schoftje en staartriem. Ik wil ook nog een paar keer het menhoofdstel in doen zodat ze kan wennen aan de oogkleppen, is ook nog wel eng..
Daarna ben ik van plan om haar met e dubbele longe te longeren en misschien met hulp van iemand erachter lopen. Ik ga haar uiteraard ook volledig optuigen, dus met hoofdstel, schoftje en borsttuig en dan erachter lopen, maar ik heb nog geen haast..
Als er een kar achter moet en ze dus de strengen tegen de benen krijgt geef ik het uit handen.
Tenminste dat is mijn planning een beetje..

Verder goed de stemhulpen leren, achteruit lopen, niet bang voor de zweep maar wel respect e.d.
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen..

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:32

Ik heb mijn fjord ook laten beleren en heb tegelijkertijd mijn koetsiersdiploma gehaald. Ik zou het bij een volgend paard zeer zeker weer zo doen. De "knopjes" zitten er dan tenminste bij het paard meteen goed op. Daarna is het jouw beurt om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft.(op zijn minst even belangrijk... Knipoog ) Dus mijn advies: laat je paard zeker door een prof beleren maar blijf daarna ook geregeld les nemen. Veel plezier en succes!!!!

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:36

Ik heb mijn paard samen met iemand van stal beleerd.
Zelf heb ik de basis gedaan, maar het echte inspannen en met de wagen rijden heb ik samen met hem gedaan.
In die periode heb ik ook samen met hem geoefend voor mn koetsiersbewijs, want daar was ik toen ook mee bezig.
Nu gaat alles nog steeds super.

Vind dat je prima zelf je paard kan beleren, zolang je het maar samen doet met iemand die er voldoende ervaring mee heeft.
Heb je niet zon iemand in de buurt rond lopen dan zou ik niet zelf aan lopen kloten en hem naar een trainingsstal brengen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:48

daarom wil ik haar dus ook ergens anders laten beleren, maar zoveel plekken zijn er niet voor denk ik

vind het ook belangrijk dat ze het goed leert, ik moet zelf ook op les en mijn bewijs halen
wil niet zelf gaan prutten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:38

Er zijn nog best redelijk veel adressen waar je je paard kan laten beleren. Vraag eens wat rond, bel een manege, bel een menvereniging, er zijn er meer dan je denkt.
Maar verstandig om het te laten doen!!

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:02

Ik heb mijn pony ook niet zelf beleerd. Maar iemand erbij gehaald die er heel veel ervaring mee had. Ik was er zelf wel bij, dat vond ik persoonlijk wel fijn. Maar ik zou inderdaad gewoon eens rond vragen want er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen denk ik.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:45

ik heb mijn shet laten beleren, omdat ik én de pony geen ervaring hadden met mennen. Ze is goed en netjes beleerd en ook ik heb lessen gehad, dit zat bij de prijs in begrepen. Dit heb ik op een trainingstal in omg. van Deventer laten doen, voor het adres kan je mij pb'en.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:41

Omdat ik en mijn shetlander beide nog geen ervaring hadden, heb ik eerst zelf een aantal menlessen genomen.
Daarna heb ik haar samen met mensen die er verstand van hebben beleerd. Ging allemaal super! Lachen

Succes met je shetlander! Knipoog

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:19

Wij (mijn vriendin en ik) hebben onze verzorg shet zelf beleerd voor de kar. en het gaat harstike goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:27

Ik beleer zelf, maar vraag er wel een handig iemand bij om te helpen. Met voor de kar beleren liefst 2 handige mensen.

_37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:07

Waar ik nu stage loop beleren ze ook pony's voor de kar.
Ik vind het zelf dat ze het op een super fijne manier doen, erg rustig en kijken naar de pony of die al verder kan enzo..
Als je daar het adres of de site van wil hebben PB me dan..

springtype

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:02

heey!
ik heb mn volbloed arabier zelf beleerd voor de marathon wagen.. hij is z springen dus opzich al wel gehoorzaam aan de hulpen!
maar dit is vooral met je stem natuurlijk Tong uitsteken
ik heb hem eerst een borstuig omgedaan met strengen en een menhoofdstel met een dubbelgebroken bit... aan de strengen heb ik een trekkerband geknoopt.. en hem eerst leren trekken vervolgens voor een sleep maar dit was iets te zwaar en hij kwam toen vaak omhoog. dus heb ik hem 2x voor de sulky geset en dat ging heel goed! 1 nadeel dan heb je geen rem...en dat samen met mijn vurige friend ging niet altijd even goed..dus dan maar voor de marathon wagen dit ging direct super.. en nu volg ik menlessen en gewoon de springlessen.. en wedstrijden mijn paard is er absoluut beter van geworden hij is opgewekter vrolijker en heeft een supersterke achterhand gekregen!! waar wij ook zeker profijt van hebben in de springsport!
ik heb wel veel commentaar gehad over dat een arabier niet voor de wagen hoort en dat het zonde is van je paard..
maar ik heb altijd geleerd om niet teveel naar dat soort mensen te luisteren die alleen maar prestaties willen zien!! mennen is biijzonder leuk en lastiger dan ik dacht!
en zoals ik al zij ik en mn paard hebben er alleen maar profijt van! in sport en samenwerking!!
naderhand zijn die mensen erop terug gekomen en zij vinden precies herzelfde !
mennen is egt een aanrader!! Haha!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:15

Wij hebben onze paarden zelf beleerd, maar wij hebben al enige ervaring met mennen Knipoog
De 1ste hebben wij hulp gehad van een zeer goede kennis, die ook paarden beleerd voor andere mensen. Doordeweeks waren zij zelf bezig, en in het weekeind kwam hij helpen Knipoog
De 2de hebben wij ook grotendeels zelf gedaan, maar 2 "boertjes" van de men-vereniging hebben geholpen aangezien deze wat meer problemen gaf.
De 3de heb ik bijna helemaal zelf beleerd, met wat begeleiding van mijn vader. (Mijn derde hand zeg maar Knipoog )

Het zelf beleren van paarden ongeacht onder het zadel of voor de kar, kan ik mensen alleen aanraden als ze al ervaring hebben in de desbetreffende sector. En zeker niet bang aangelegd zijn. Mocht men er toch voor kiezen om het zelf te doen, zoek altijd naar iemand die je kan begeleiden in het project!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:49

ik heb al een aantal mensen op mijn lijstje die het al vaker hebben gedaan en het voor me willen doen
als ze dan beleerd is en braaf is buiten ga ik met haar lessen
uiteraard ga ik zelf ook eerst mijn bewijzen halen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:02

Evelli schreef:
daarom wil ik haar dus ook ergens anders laten beleren, maar zoveel plekken zijn er niet voor denk ik

vind het ook belangrijk dat ze het goed leert, ik moet zelf ook op les en mijn bewijs halen
wil niet zelf gaan prutten

Janus geerts in gielzen. Die is echt goed in beleren, rijdt met alles weg en kan met alles overweg (hele goede ervaringen mee) 3 paarden daar gebracht en 3 goede paarden terug gekregen, tuurlijk moet je je ze zelf verder door rijden. Je betaalt ook per week dacht ik. En hij doet er zo lang over als dat voor het paard nodig. Julia bv die liep in 1 week enkelspan, daarna was het verder kilometers maken (liep al wel 2-span hoor) en jip is er 4 weken geweest. En nazrak (arab) ook 3/4 weken.

mandy78b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:03

wij hebben onze paarden allemaal zelf beleerd voor de wagen.
Watwij anders doen dan vele menners onder ons is dat wij zonder oogkleppen rijden. Het grote voordeel hiervan vinden wij dat de paarden veel meer om zich heen kunnen kijken en dus ook het gevaar eerder aan zien komen en niet op het allerlaatste moment weg hoeven te springen.
Onze paarden rijden wij boven in op een stang en de poný gewoon op trens.