[AR] Erg kriebelig op de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Erg kriebelig op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:55

Ik heb een groene merrie (gister voor het eerst voor de wagen) van 13 die echt extreem 'kriebelig' op de zweep is.

Het is een hele groene merrie, 2 maanden terug kon ze enkel nog aan een touwtje lopen rechtstreeks bij de fokker van het land (ja, een 13 jarige). Ze is inmiddels onder het zadel en dus voor de wagen.

Ze is echt niet bang van de zweep, ik kan haar overal aanraken. Maar zodra ze terug komt in tempo en niet scherp genoeg op mijn stem reageerd word ze erg heet en dribbelig als ik haar bij tik. Terwijl ik haar ook vaak genoeg bij kan tikken en ze wel gewoon reageerd.

Onder het zadel en aan de longe is dit het zelfde.

Gewoon stug de zweep aan blijven leggen als het nodig is? Of toch meer ohz of aan de lange lijnen oid oefenen? Op de poetsplaats aai ik haar ook af en toe met de zweep om te zorgen dat ze niet zo extreem reageerd.

De zweep aan de kant leggen is toch zeker niet m'n bedoeling.

Ranovich

Re: Erg kriebelig op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

Zo op de wasplaats aaien met de zweep lijkt me een goede manier om haar aan de zweep te laten wennen.
Een idee is misschien ook op tijdens het longeren de zweep kort bij zijn kont te houden, misschien dat ze daar ook wat rustiger van wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:53

Hmm, inderdaad goed dat je wel haar op deze manier meer laat wennen aan de zweep...

Ik weet niet wat jij verstaat onder 'heet' reageren, maar als jij dit ziet als een redelijk risico op onveiligheid voor de wagen, zou ik het liever aan de lange lijnen of dubbele longe verder oefenen.

Misschien valt er een commando bij het zweepgebruik aan te koppelen. Dus eerst aansporen op stem, nog eens, reageert ze dan niet, dan zweep zachtjes gebruiken met daarbij een apart commando, iets in de trant van 'komop!' of 'hups!' of weet ik veel wat, gewoon een kort en herkenbaar woord.

Belangrijk ook dat je dat precíes tegelijk roept met het neerkomen v/d zweep, zodat ze hopelijk de link gaat leggen tussen het gebruik van het gekozen commando en het gebruik v/d zweep.

Of dat je bijv. vóórdat je de zweep gebruikt haar eerst even 'waarschuwt' met een soort voorcommando als bijv. 'letop!'.

Ik gebruik dit commando ook vaak voor allerlei andere dingen, 'Letop, línks!/rechts!'.

Bij gebruik van 'let op' krijg ik haar volle aandacht (heb ik vaak al wel, maar éxtra concentratie) en kan ze zich voorbereiden zo van 'oh, er komt zo wat, even extra goed opletten want vrouwtje wil zo dat ik hierop vrijwel direct ga reageren'.

Het gebruik van de zweep zelf zou ik inderdaad niet zomaar afzweren...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:34

Ik gebruik zelf altijd "letop stappen/draf/hoooo maar/rustig".

Ze is netjes scherp aan m'n stem, dat gaat netjes maar soms is het toch fijn om je zweep aan te kunnen leggen (bij over de buitenschouder weglopen, naar binnen vallen enz). Maar ze word echt extreem loperig/vliegerig als ik haar aanraak (nog niet eens echt aantik, maar enkel kriebel).

Ze zal niet zomaar bokken naar de zweep gelukkig.
Ze is wel nog verschrikkelijk slap, we zijn hard aan het revalideren na een klap op het land (d'r hele heup stond scheef en ze was stokkreupel). Op advies van de VA en osteopaat zijn we aan het werk, eerst longeren om wat kilometers in de benen te krijgen en conditie te krijgen en dan het liefst voor de wagen om haar wat soepeler te krijgen. Ze loopt nu in stap en draf rad, galop wil ze linksom met haar binnen achterbeen wat trekken (is al veel beter dan het was).

Ik oefen in alles het aanraken met de zweep. Aan de longe, onder het zadel, op de poetsplaats, met wandelen een rijzweepje mee, aan de lange lijnen enz. Maar ben nog opzoek naar de juiste tip waar ik zelf niet aan denk.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:03

ik herken dit probleem wel een beetje; ik denk dat je een pony hebt die heel graag alles voor je wilt doen, maar het soms niet begrijpt en daardoor soms zo reageerd van "ik doe mijn best, wat wil ze van me", dan kriegel en dribbelig wordt.

Maar mijn shetlandmerrie doet dit alleen als de oefening moeilijk is, zovan zeur niet zo ik doe mijn best. Met oefeningen die ze al kent kan ik haar rustig met de zweep ondersteunen en ze is er ook niet bang van, en dat is jouw pony ook niet anders reageren ze altijd zo.

Ik ga gewoon door met het aanleggen van de zweep omdat ik denk dat mijn pony gewoon een tegroot gevoel voor drama / aanstellerig gedrag heeft, als ze de oefeningen beter kent dan wordt het gedribbel steeds minder. (Moeilijke dingen doe ik een korte periode, met tussendoor makkelijk dingen zodat ze zichzelf steeds kan herstellen en niet opgaat in steeds heftiger dribbelen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:48

inderdaad naomi1, dit heb ook ik wel eens met mijn merrie. Misschien wel echt 'merriegedrag' dat zeikerige. Ik kan haar ook helemaal over de zeik krijgen als ik stelling op een volte vraag terwijl ik nog niet eerst haar een half uur of langer heb losgewerkt. Ze vind het nl. nog erg moeilijk (zat helemaal 'vast' in haar nek) maar kán het wel, ze moet er alleen even wat moeite voor doen (en ik ook). Vraag ik haar dan na wat minuutjes stappen op een volte binnenstelling, gaat ze direct lopen drammen, en al hélemaal als ik aantik. Maar dan heeft ze pech, want normaal gesproken neemt ze de zweephulpen altijd prima aan... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:03

Als ik je verhaal lees, denk ik eerder dat ze last heeft van haar lijf. Uit je verhaal blijkt dat ze er meestal wel goed op reageerd, maar als je ze stem negeert en je tikt haar dáarom aan, wordt ze kriebelig. Het lijkt me dan eerder dat ze het gevraagde niet kán tonen en daarom lastig wordt.
Conclusie; Kijk goed naar haar opleiding, ik ben bang dat je te vlug wil (misschien omdat ze het heel makkelijk líjkt op te pakken) en ze het toch nog niet helemaal aankan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 15:17

Aan de lange lijnen en voor de sleep stapt en draaft ze perfect. Voor de wagen heb ik enkel nog gestapt (vond ik mooi zat voor haar).
Ik doe zo rustig mogelijk met haar, maar wil/moet haar ook zo snel mogelijk echt aan het werk hebben om sterker te worden. Als ze een paar dagen niets gedaan heeft loopt ze gewoon weer erg beroerd (ben in de tussentijd een keer een week weg geweest en de gene die haar in beweging zou houden heeft haar maar 1x gepakt).

Het is juist helemaal geen makkelijke tante maar juist een die heel snel in de stress schiet. Juist omdat ze 13 jaar lang enkel als broedmachine gebruikt is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:06

ik zou het gewoon zo doen zoals je nu bezig bent, gewoon rustig aaien met de zweep, de slag over dr heen laten glijden..
rustig over dr benen heen enzo, gewoon rustig opbouwen, niet te gek maken..

ik denk dat je zelf wel kan zien of ze echt bang is of dat ze bijv wel wil maar niet kan..

wij hadden er ook een staan die nogal snel werdt als je met de zweep in de buurt kwam, die hebben we gereden met 2 zwepen, 1 die op zn rug werd gelegd, en 1 voor het gebruikelijke, misschien kan je dit eens proberen, bij ons heeft het gewerkt.
het is dan wel handig als je met zn 2e bent, dan kan de ene die zweep op zn rug houden en beetje bewegen en verplaatsen, en dan kan de ander gewoon rijden..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:40

Ze is de hele week onder het zadel geweest en heb overdreven veel met m'n zweep gedaan. Heel erg gereden zoals voor de wagen, dus stem, zweep en teugel en niet te veel been.

Vanmorgen heeft ze weer voor de wagen gestaan en dat ging aardig. Met het inspannen begon het prompt te hozen, dus hebben opgetuigd al een extra zweep-oefen-sessie gedaan. Vorige week was ze in stap al zo vliegerig dat ik nog niet gedraaft heb, eerst maar de zweep accepteren en wennen aan dat ze tussen een lamoen staat.

Vandaag wel al stukken gedraaft, zowel links als rechtsom. Ik kon nu ook gewoon m'n zweep aanleggen zonder dat ze echt extreem verschoot (ze reageerd nog wel wat heftiger dan het gemiddelde paard, maar ach, dat komt wel). Ondanks dat ze zo groen en super vlug is is ze wel al fijn nagevelijk in stap en draf (ohz ook). Ze laat zich wel goed sturen en corrigeren als ze overreageerd.

Ik kan dus niet ontevreden zijn over de extra intensieve zweep training.