[AR] Welke kar beter voor mij en pony ? [ Foto's erbij ]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Welke kar beter voor mij en pony ? [ Foto's erbij ]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:53

Ik ben al een tijdje aan het dubben over een andere kar. Zodra mijn recreatiewagen is verkocht wil ik een andere kar kopen.

Ik rij het meeste recreatief maar wil in de toekomst wel eens een wedstrijdje doen ( marathon )
Mijn houten kar op dichte luchtbanden is te zwaar voor mijn pony als ik uren door het zand wil rijden, vandaar dat ik een lichtere wagen zocht.

Ik rij momenteel met deze wagen, leuk karretje voor op de weg hoor, maar te zwaar wanneer ik met enkelspan over de zandpaden wil crossen, en dat is toch wat ik het meeste doe.
Afbeelding

In eerste instantie wilde ik voor deze wagen gaan;
Afbeelding

Deze is nieuw, kan in je eigen kleurstelling bestellen, is met rem en spaakwielen 975 euro.
Wagenmakerij Bakker uit Noordwijk

Maar nu heb ik op marktplaats deze wagen gezien en dat lijkt me ook wel wat. Hij is ietwat roestig op de verflaag maar dat is kwestie van opnieuw schuren en verven.
http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen-en-koetsen/112009831-marathonwagen-of-recreatiewagen.html

Deze hebben de eigenaren nieuw gekocht bij wagenmaker G. van Boven

Beiden hebben rem, spaakwielen met luchtbandjes, de tweede toont grover door de dichte zijkanten.

Wat zou nou geschikter zijn voor mij en mn pony ? De pony die ervoor staat is een grote maats zwaar gebouwde shetlander van 1.05, op den duur misschien wil ik misschien een 2span.
Mijn doel is voornamelijk lange recreatieve ritten maken, en zo af en toe eens een onderlinge wedstrijd of dus een keer een marathon.

Ik zit nu echt zwaar te twijfelen, ging eerst helemaal voor die 1e, maar ben nu ook wel verslaafd aan die 2e. Die lijkt me kwalitatief duurzamer/sterker... Maar zou die nou ook weer veel zwaarder zijn voor de pony ?

Nakisha

Re: Welke kar beter voor mij en pony ? [ Foto's erbij ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:57

Lijkt het nu zo, of zou die tweede kar veel zwaarder zijn? Hij ziet er in elk geval heel wat zwaarder en logger uit, maar dat kan natuurlijk gezichtbedrog zijn... zou je misschien gewicht kunnen vragen van beide karren? (Als ze het weten tenminste)...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:01

Ja hij toont idd veel grover, maar ik zit dus te dubben of dat nou door de dichte borden komt of dat het werkelijk zo is ?
Aan de ene kant verschilt ie eigenlijk vrij weinig van mij kar, behalve dat die dan spaakwielen heeft, maar toch issie ook wel weer anders.
Die andere toont veel lichter, maar lijkt me daardoor ook weer een stuk slapper..

Bleegh, ik weet het ff niet

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:05

Het is natuurlijk heel lastig te zeggen van foto's... als ik het zo moet beoordelen, lijkt de tweede kar mij groter en zwaarder. Hij lijkt idd. wel een beetje op de kar die je nu hebt, en het zou me zelfs niet verbazen als die kar op de foto zelfs nog iets groter en zwaarder zou zijn... maar de wielen maken natuurlijk wel verschil. Ik denk niet dat het eerste karretje ''slap'' zal zijn, hij lijkt me solide genoeg... maar hopelijk zijn er nog wat meer mensen hier die mennen en een idee hebben over deze karren! Lachen

Sterkte met je beslissing!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:02

De eerste heeft veel te kleine wieltjes en te iel en de tweede is veel te lomp. Ik zou nog maar even verder zoeken...

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:16

Als je veel over de zandpaden wil crossen moet je wel een kar nemen met brede banden en géén spaakwielen. Waarom is dat wagentje wat je nu hebt te zwaar? hij kan het zat trekken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:02

jesperlover schreef:
Als je veel over de zandpaden wil crossen moet je wel een kar nemen met brede banden en géén spaakwielen. Waarom is dat wagentje wat je nu hebt te zwaar? hij kan het zat trekken!

Goh, dan doe ik zeker vreselijk tekort met mijn spaakwielen door het bos/hei. Je moet geen brommerwielen hebben maar spaakwielen met rubbernoppen is perfect.
Ik vind de eerste kar niks voor jou. Leuke kar voor kinderen maar als je daar lang op moet zitten, zit je op een gegeven moment echt in de knoop. Voor de marathon is hij trouwens weer te licht/onstabiel met die kleine wieltjes. De tweede kar vind ik er weer zwaarder uitzien als je huidige kar.
Ik zou nog even verder zoeken, er wordt genoeg leuks aangeboden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 08:41

jesperlover schreef:

Omdat mijn pony 3 uur over de weg geen probleem vind met die kar, maar zodra ik een uurtje over zandpaden ga ( ook gewoon stappen ) dan versneld zijn ademhaling ontzettend, hij zweet snel en stopt soms zelfs omdat hij niet verder wil. Ik merk gewoon aan hem dat het veel zwaarder is.

Dus jullie vinden beiden niks... hmz
Ik heb helaas geen duizenden euro's dat ik voor een megamarathonwagen kan gaan, mijn budget loopt tot de 1000 euro. Dus in die prijsklasse zoek ik iets wat geschikt is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:53

Het eerste wagentje ken ik wel. Wel een fijn ding, goed om te bouwen tot tweespan en kan ook goed boscrossen hoor. Maar wel erg krap vind ik. Goed ik zat achterop, maar voorop zit je immers ook nogal in elkaar gevouwen. Ik vond hem wel solide, maar het is idd nogal een licht karretje... Meer kan ik je er niet over vertellen of verder helpen..
Succes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 08:58

Die eerste is naar elke wens te maken, dus ik zou eventueel kunnen vragen om het voorste gedeelte op volwassen maat te maken i.p.v kinderruimte

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:01

Kijk, dat zou perfect zijn. Kan je geen proefrit oid aanvragen? Onder leiding van de maker/oude eigenaar?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 09:52

Nee helaas niet, als ze gemaakt worden naar mijn wens dien ik 'm ook af te nemen.
maar een collegaatje van mij heeft ook zo'n wagentje, alleen dan op luchtbandjes, dus ik zou zowiezo die van haar nog eens lenen om te kijken of het wat is

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:57

Dan moet je mijn kar nemen.....

even zonder gekkigheid, die 2e is veel te zwaar, dat lijkt me geen optie. Die eerste is wel licht genoeg...., maar lijkt me niet ideaal, zoals hierboven ook al gezegd is.
Wij hebben een hele mooie wagen te koop, omdat we een marathonwagen hebben gekocht, daar moet je toch eigenlijk echt een 2-span voor zetten als je van de verharde weg afgaat!
Dus als je een mooie, lichtere én leuke kar zoekt, kijk dan even in mijn onderschrift.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:16

Die zou ook geschikt zijn idd Anke, maar Limburg wordt toch echt te ver, dr is geen hond die met mij zo'n stuk wil rijden om een kar te halen....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:18

haha...klopt, het is een heel eind uit jouw buurt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:52

Dat wagentje van Anke is inderdaad een leuk ding, probeer zoiets in je omgeving te vinden. De wagentjes die je hier hebt staan spreken me ook niet erg aan. De 2e zou ik sowieso nooit doen, die is alleen maar zwaarder.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:26

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:29

lijkt me ook best zwaar....maar dat zijn de meeste marathonwagens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:25

Die vind ik er idd ook best zwaar en lomp uit zien.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:30

Welke is nou beter, die met spaakwielen of juist brede banden? Want ik heb hier twee verschillende dingen gelezen volgens mij....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:16

Persoonlijk heb ik liever spaakwielen op luchtbanden Knipoog

Ik heb die van Anke even gereserveerd, hoop dat het doorgaat. Ik heb een chauffeur die zo knots is om naar Zuidlimburg met mij te rijden, nu nog een geschikte auto en aanhanger... das punt 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:19

maak er een leuk dagje van Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:28

Ik heb ook al aangeboden om het karretje mee te nemen naar een evenement waar we gaan kijken, dat scheelt weer reistijd en kosten voor haar. We helpen graag!