[AR] Paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tychootje

Paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:34

Ik heb een fjord en nou is mij gezegd dat hij beleerd is
graag wil ik met hem gaan mennen maar ik wil toch niet het risco
lopen dat hij toch niet beleerd is.. ik weet het dus niet zeker of hij beleerd is.
dus ben ik opzoek naar iemand die een adres weet waar ze
fjorden/paarden beleren voor het mennen.
graag beetje in de buurt van utrecht!

JoyCiej007

Re: Paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:44

Allereerst; goed dat je er niet direct voor de volle 100% vanuit gaat dat hij beleerd is. Veel paarden worden verkocht met de mededeling dat ze 'bereden en betuigd' zijn, maar in veel gevallen is dit niet altijd waar... Knipoog

Voor verschillende adressen kun je ook in de FAQ kijken Lachen

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 10:37

daar heb ik gekeken maar is eigelijk niks in de buurt of ik zou hem 4 weken moeten weg brengen en ik weet niet of ik hem wel zo lang kan missen Tong uitsteken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:56

Wij hadden dezelfde situatie met onze fries. We zijn naar een ervaren meninstructeur geweest met haar. Die heeft haar eerst het tuig omgedaan, gelongeerd ermee en toen een slee erachter. Toen dat goed ging heeft hij er een wagen achter gedaan en dat ging prima. Ze was dus wel beleerd voor de kar.
We hebben ons paard meteen weer mee naar huis genomen, ze is er niet blijven staan. We hebben dat zo 3x gedaan en nu loopt ze gewoon mee in de groepsmenles en we mennen hier thuis op de wei met haar.

Misschien moet je even een paar manege's in de buurt bellen om te vragen of er ook menlessen gegeven worden. Misschien dat je daar dan ook op zo'n manier terecht kunt en er achter kunt komen of je paard beleerd is voor de kar.

Succes ermee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:26

Tychootje schreef:
daar heb ik gekeken maar is eigelijk niks in de buurt of ik zou hem 4 weken moeten weg brengen en ik weet niet of ik hem wel zo lang kan missen Tong uitsteken

Tsja, als ze niet beleerd is, en dus nog beleerd moet worden, is 4 weken vrij snel, die tijd heeft menig beleerder toch wel nodig.

Dit soort dingen gaan gewoon niet in sneltreinvaart, en dat is maar goed ook, want een goede opleiding kost wat tijd.

Dat jij je paard zolang niet kan missen, kan ik best begrijpen. Maarja, dan zul je toch op een gegeven moment een keuze moeten maken; eventjes je paard missen en volledig beleerd weer terug krijgen, of bij jou thuis laten staan en proberen een beleerder te vinden die iedere keer op en neer naar jouw paard komt (dúre aangelegenheid) of helemaal niet beleren.

Ik zelf vind 4 weken voor beleren een hele redelijke termijn.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:06

JoyCiej007 schreef:
Tychootje schreef:

Tsja, als ze niet beleerd is, en dus nog beleerd moet worden, is 4 weken vrij snel, die tijd heeft menig beleerder toch wel nodig.

Dit soort dingen gaan gewoon niet in sneltreinvaart, en dat is maar goed ook, want een goede opleiding kost wat tijd.

Dat jij je paard zolang niet kan missen, kan ik best begrijpen. Maarja, dan zul je toch op een gegeven moment een keuze moeten maken; eventjes je paard missen en volledig beleerd weer terug krijgen, of bij jou thuis laten staan en proberen een beleerder te vinden die iedere keer op en neer naar jouw paard komt (dúre aangelegenheid) of helemaal niet beleren.

Ik zelf vind 4 weken voor beleren een hele redelijke termijn.

ja als het echt niet anders kan dan ga ik gewoon voor een tijdje me paard misschien hoor Lachen
ik ga gewoon maar eens opzoek naar iemand! bedankt voor de tips

bordewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:23

Als je alle spullen zelf hebt, dus kar en tuig, kun je ook vragen of een ervaren meninstructeur eens bij je langs komt. Stuur me anders even een pm voor wat namen en nummers

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:40

even berichtje bij de fjorden zetten misschien???
en eventueel nog op http://www.fjordenwereld.nl....
of de club van fjorden midden nederland.....
(zijn ook actief! met van alles...)
Zitten vast wel fjorden menners in je buurt....
Die je kunnen helpen!
Beleren gaat niet zomaar even snel....
Of ze moet al betuigd zijn.. en doorgereden....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:48

Sjolvir; waarom moet het persé bij de fjordensite, fjorden club of fjorden menners?

Het gaat niet om het ras, maar dat er goed word uitgezocht of deze pony al dan niet in het tuig is beleerd, en anders zal hij dat waarschijnlijk gaan worden...

Ik vind die tips nou niet echt relevant...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:59

moet niet perse.... Tong uitsteken

Maar gemiddeld genomen, zijn de fjordeneigenaren
uit de clubjes die ik ken altijd gaarne bereid om een handje te helpen.. Knipoog
(en mijn ervaring met ander paardenvolk is tot op heden
teleurstellend verlopen... misschien dat iemand daar een keer
verandering in kan brengen, door me te verbazen, get bah, wat een
haat en nijd overal!!!)
Tuig uit te lenen, en wagen etc.....
Ik stoffel momenteel ook rond, met geleend tuig, via de club.. wagen geleend... en hulpkoetsier geleend...
Dat is toch tof of niet!!!!

Mijpart gaat er iemand van tuigers, friezen of shetten met die pony aan het
werk...

Maar als je toch met je pony gaat werken, misschien wel leuk
om meteen kennis te maken met je rasvereniging....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:19

Is wel leuk ja, maar ik heb nét als dat jij dat hebt een hekel aan dat haat en nijd (vooral op wedstrijden) maar zowiezo is dit veel minder in de men wereld.

Daar hoef je nou niet echt speciaal een fjord voor te hebben Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:45

mijn haflinger was beleerd en toen we na een aantal jaren de draad op wilde pakken heb ik de meninstructeur van hier in de buurt gevraagd en die heeft het even rustig opgepakt en ze deed het meteen goed dus ben ik zelf verder gegaan, dus inderdaad als je alles hebt liggen, dan zou ik een instructeur vragen of hij naar jou wilt komen. Je zou zelf wel eens het tuig erop kunnen leggen. Dan zie je wat de reactie is. Lijkt het beked te zijn of vind het paard alles vreemd. Tenminste ik merk daar wel verschil in tussen een beleerd een onbeleerd paard.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:00

Sjolvir schreef:
moet niet perse.... Tong uitsteken

Maar gemiddeld genomen, zijn de fjordeneigenaren
uit de clubjes die ik ken altijd gaarne bereid om een handje te helpen.. Knipoog
(en mijn ervaring met ander paardenvolk is tot op heden
teleurstellend verlopen... misschien dat iemand daar een keer
verandering in kan brengen, door me te verbazen, get bah, wat een
haat en nijd overal!!!)
Tuig uit te lenen, en wagen etc.....
Ik stoffel momenteel ook rond, met geleend tuig, via de club.. wagen geleend... en hulpkoetsier geleend...
Dat is toch tof of niet!!!!

Mijpart gaat er iemand van tuigers, friezen of shetten met die pony aan het
werk...

Maar als je toch met je pony gaat werken, misschien wel leuk
om meteen kennis te maken met je rasvereniging....

ja ik kan nu ook van een manege een tuig lenen en karretje maar er zijn daar niet echte menners maar heel toevallig vlakbij ons 10 min rijden van de stal was een meneer die wel veel van mennen weet en me met alle liefde wil helpen dus ik ben voorzien! iedereen bedankt voor de tips
en trouwens leuke foto's in je profiel van het meerkamp in hoenderloo sta ik ook nog op

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:25

ik spreek (helaas) sinds v/d week uit ervaring: ga nooit zomaar met een geleende wagen op pad vóórdat je die aan een grondige, deskundige! inspectie hebt onderworpen...

dit om onverhoopte ongelukken te voorkomen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:18

JoyCiej007 schreef:
ik spreek (helaas) sinds v/d week uit ervaring: ga nooit zomaar met een geleende wagen op pad vóórdat je die aan een grondige, deskundige! inspectie hebt onderworpen...

Vertel, vertel....!!!!!!!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:04

BD, stuur je wel even pb met link naar hele verhaal...

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:40

JoyCiej007 schreef:

deze wagen kan ik wel vertrouwen hij is nieuw Haha! moet wel goed zijn toch!!
maar wel een goede tip

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:44

nog een tip: loop toch altijd alles even na, als je helemaal klaar bent met inspannen. doe ik ook altijd.

Kijk even of het lamoen aan beide zijden door de lichtogen zit, of de broek goed vastgemaakt zit, leidsels oké? buitensingel goed vast?

en niet te vergeten; het lamoen... Ohja, en ik controleer ook altijd even voor dat ik wegga of alle banden nog goed vol zijn Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:31

Ik wordt nu inderdaad ook nieuwsgierig naar wat er gebeurt is, ik heb dit al in meerdere topics terug zien komen maar ik heb het topic hierover gemist.

Ik controleer inderdaad ook altijd alles nog een keer voor ik weg rij en daarnaast is een nieuwe wagen geen garantie, wij kochten een nieuwe, maar de Lamoen was te lang waardoor het paard te ver naar voren liep, nu is dat niet gevaarlijk maar wel erg onhandig aangezien je met de zweep niet op de juiste plek komt en zo kunnen er ook zaken zijn die wel gevaarlijk zijn.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 20:13

JoyCiej007 schreef:
nog een tip: loop toch altijd alles even na, als je helemaal klaar bent met inspannen. doe ik ook altijd.

Kijk even of het lamoen aan beide zijden door de lichtogen zit, of de broek goed vastgemaakt zit, leidsels oké? buitensingel goed vast?

en niet te vergeten; het lamoen... Ohja, en ik controleer ook altijd even voor dat ik wegga of alle banden nog goed vol zijn Knipoog

ik ga het allemaal proberen te onthouden!!
bedankt!! Haha!