[AR] Kietsiersbewijs en handicap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setje

Kietsiersbewijs en handicap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:59

Hallo,

ik heb een lastige vraag, maar ik hoop op wat positieve reacties.
Mijn zusje wil heel graag een koetsiersbewijs halen, maar is zwaar lichamelijk gehandicapt (spastisch). Dit betekent dat reactievermogen traag is en in en uit een kar stappen niet zonder hulp kan. Ze zit in een rolstoel. Correct de leidsels innemen wordt bijvoorbeeld zeker een probleem. Hoe meer ik me inlees in het koetsiersexamen, hoe minder ik het zie zitten voor haar.
En alternatief zou zijn als ik (en mijn moeder) lessen gaan volgen en examen gaan doen en dat zij daarin zo veel mogelijk mee doet. Nu moeten we dan wel een instructeur hebben die ook het geduld heeft om haar netjes te begeleiden. Ze woont in Tilburg/Goirle, dus daar ergens in de buurt moet de menlessen plaatsvinden.

Wat is jullie mening/ervaring? Ik weet zelf nog haast niets van mennen of het koetsiersbewijs, dus alle info is welkom.

Marigold

Re: Kietsiersbewijs en handicap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:03

ment ze al wel?
via de federatrie paardrijden gehandicapten kan je vast info krijgen hierover!
of het mogelijk is voor haar om het te halen, ligt denk ik vooral aan haar vermogen om in alle situaties het paard goed in de hand te hebben.
als ik het goed heb wordt spastme erger bij stress (toch?) en dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat ze in accuute situaties, waarbij ze zelf schrikt, minder goed kan reageren dan noodzakelijk is.

ik vind persoonlijk dat ze echt de kans moet krijgen om ervoor te gaan!

succes ermee!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:17

Bij Bienvenue in Tilburg krijg je iig goed (men)les.

Setje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:38

Ik vrees dat ze bij gehandicaptenmaneges in de buurt geen menles geven. Dat is ook erg intensief en bijna 1 op 1.
Bienvenue is een goede tip, ik geloof dat ze het daar zelf ook over had, maar we wisten niet of je daar ook kon lessen. Ik ga het daar in elk geval navragen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:07

Ik vind dat het menbewijs iets moet zijn dat aantoont dat je capabel bent verantwoord met een aanspanning rijden kunt. Nu was dit natuurlijk al lang twijfelachtig omdat ik 95 % van de mensen met zo'n papiertje voor geen geld met mijn span zou laten rijden.
Mennen is voor het grootste gedeelte iets wat je doet met gevoel, met de leidsels met als ondersteuning je stem en eventueel de zweep. Hoe kun je dan verantwoord mennen wanneer je niet de volledige controle hebt over je belangrijkste hulpmiddel.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een dergelijk iemand niet zou mogen mennen, maar wanneer de eisen zo laag gelegd worden, wat is dan nog de waarde van dat papiertje?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:29

Ik zou gewoon informeren bij de stichting SRR (stichting recreatie ruiter, exameninstituut voor koetsierbewijs).
Wat ik me wel oprecht afvraag is of een (zwaar) spatisch persoon wel moet gaan mennen, het contact met de paardemond is zo belangrijk en zo subtiel. Volgens mij is dat bijna niet te doen met een dergelijke handicap. Ook ten opzichte van het paard moet je je afvragen of het wel wenselijk is. Kun je nageven/ontspannen in je hand wanneer je paard nageeft en ontspant? Ik denk dat dit niet goed mogelijk is. (Zelfstandig) paardrijden en mennen zijn dan ook niet goed mogelijk.

Maar goed ik ken je zus niet dus zoals ik al zei gewoon informeren bij SRR of er mogelijkheden zijn.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:04

Daar waar ik les had voor het koetsiersbewijs is in de groep voor ons iemand geweest die in een rolstoel zat en hulp nodig had met in en uitstappen. Er zijn wat aanpassingen gemaakt op de koets zelf, zodat het wat vereenvoudigd kon worden.
En in mijn groep zat ook iemand met een handicap. Beiden zijn geslaagd. En niet uit "medelijden", maar omdat ze zowel theorie als praktijk bijzonder goed deden.

Wij vroegen of er een speciale aantekening op het bewijs gezet werd, omdat het in- en uitstappen alleen met hulp van iemand anders kon. Maar daar werden we om uitgelachen met de mededeling: je mag toch nooit alleen op pad, dus hulp is er altijd. Zorg iig voor een derde persoon die voor het paard kan blijven staan.

De mogelijkheden zijn er dus zeker, je zus staat hier niet alleen in. De vraag moet ze aan zichzelf stellen lijkt me: kan ik dit verantwoordelijk aan, durf ik het en hinder ik het paard niet als ik geen controle genoeg heb over mijn handfuncties.

Succes met het vinden van een goede instructeur en hou ons op de hoogte als jullie dit doorzetten OK dan!