[AR] Mennen zonder "goede" groom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Mennen zonder "goede" groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 22:31

Ik zit een beetje met een probleem.

Ik heb 2 mensen die vaak met mee gaan mennen, nu kunnen hun beiden alles, dus zelf ook mennen, met een paard omgaan, en alles wat bij het groomen hoort. Helaas kunnen hun niet altijd mee.

Nu heeft het dochtertje van staleigenaar aangeboden om met mij mee te gaan, en ik vind dat ook hartstikke leuk, alleen zou ik haar ook alleen mee kunnen nemen, ze weet hoe mijn paard is en kan hem redelijlk goed de baas maar ze is 12 dacht ik. Is het dan verstandig om dat te doen?

Ik heb ook een andere keus, dat is iemand meenemen die wel volwassen is meer inzicht heeft in bijv. verkeer, maar het liefst uit de buurt van paarden blijft, ondanks dat hij het mennen wel erg leuk vind.

Dus wie kan ik dan het beste mee nemen, allebij is ook niet een optie Knipoog
Ik denk zelf dat ik met allebij een paar keer wil uitproberen, maar wil graag jullie kijk daarop eens horen. Lachen
Alvast bedankt Lachen

khirshanta

Re: Mennen zonder "goede" groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 02:44

Moeilijk... alleen op je verhaal afgaande (natuurlijk), zou ik toch eerder voor de 12 jarige gaan. Jijzelf hebt als menner de hoofdzit, en jij zult dus ook het verkeers gedeelte op je moeten nemen. Bovendien is het erg belangrijk dat je groom je paard wel aardig kent, en vooral ook dat de groom iets met paarden heeft. Stel dat er iets zou gebeuren, heb je eerder iemand nodig die om durft te gaan met paarden, en dan vooral ook weet hoe en wat, en hoe je paard zou kunnen reageren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:42

Ik heb een 11 jarige groom die regelmatig mee gaat Lachen. Wel een meisje wat mijn pony's zelf fanatiek onder het zadel rijd en ook er zelf al mee ment.

Je moet minimaal wel een groom hebben die je paard vast kan houden als er wat gebeurd vind ik. Ik heb soms ook wel een leek mee, maar wel eentje die niet bang is van paarden.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:30

Ja ik rijd liever niet zonder mijn eigen groom, en dat heeft niks te maken dat ik iemand anders niet vertrouw. Maar mijn groom weet precies wat en wanneer die iets moet doen. Ook met in en uitladen van de kar is het gewoon heel fijn dat je niemand alles hoeft te vertellen.

Maar ja gewoon met recreatie ritjes in de buurt maakt het me ook niet uit, maar dit bedoel ik meer op wedstrijdjes en op vreemde terreinen.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:31

Pff lastig hoor! Het is in feite allebei niet ideaal. Als er echt iets vervelends gebeurd (bijv een been over het lamoen en je paard raakt in paniek..) dan heeft een 12 jarige met paardenkennis niet genoeg kracht in huis denk ik, en de volwassenen niet genoeg kennis. Kijk op een ritje waarbij alles goed gaat, je paard braaf en bomproef is kan je iedereen als groom meenemen, maar ja als het er eens echt op aan komt... Wij hebben ooit een keer echt paniek gehad en toen was ik echt heeel blij dat ik een ervaren, rustige en bovenal sterke groom bij me had. Tja ik weet natuurlijk niet hoe braaf jouw paard/pony is en hoe ervaren jij zelf bent maar ik zou het zelf een lastige keuze vinden. Misschien toch nog doorzoeken en eens een advertentie zetten ofzo???
Succes in ieder geval! Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:47

Dank jullie wel voor de reactie's.

Tja, ik vind het zelf ook lastig, het gaat hier niet om wedstrijden te groomen, maar gewoon recratieve ritjes buiten in het bos. Op zich is mijn paard braaf, maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

Ik weet wel dat die volwassene, als er iets gebeurt waar ze bij mijn paard moet zijn dat ze het dan ook wel echt doet, dat heb ik haar wel duidelijk gemaakt. Lachen

En dat meisje van 12 vind het ook ontzettend leuk, ik weet alleen niet wat zij zou doen als er iets gebeurt...

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:49

zou voor de 12 jarige gaan;)

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Ik voor de volwassen denk ik,
In paniek heb je toch iemand nodig die sterk is en zijn hoofd koel houd. Dan heb je meer aan een volwassene dan aan een meisje van 12.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:46

Ik geloof niet dat je aan 1 van de 2 meer hebt. Neem de persoon waar jij je het beste bij voelt en welke je het meest vertrouwd. Het is het beste om een groom te hebben die allereerst naar jou luisterd en niet zelf allemaal dingen gaat ondernemen. Dus als jij zegt dat hij het paard vast moet houden, dat hij dat ook netjes doet.
Volg je gevoel.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:21

Ik ben meestal op pad met onervare mensen, of niet paarden mensen, mijn ervaring is dat ze in geval van nood echt wel handelen, en meestal is het niet eens nodig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:34

linlovesyou schreef:
Ik voor de volwassen denk ik,
In paniek heb je toch iemand nodig die sterk is en zijn hoofd koel houd. Dan heb je meer aan een volwassene dan aan een meisje van 12.

Dat ligt maar net aan het meisje van 12. Ik zou persoonlijk voor het meisje van 12 gaan. Maar ik ben dan ook bevooroordeeld want op die leeftijd ging ikzelf ook vaak mee als groom op wedstrijden.

Als je een groom mee moet hebben moet je altijd voor degene gaan met het meeste paardenverstand. Iemand die geen verstand heeft voor een paard moet je alles nog leren en lopen zeker in het begin hopeloos in de weg.

Daarnaast heb ik menig volwassene in een crisissituatie volkomen lamgeslagen zien staan terwijl een "kind" dan wel kan handelen en korte opdrachten kan uitvoeren.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:32

k ook voor een meid van 12.. die durft dan iider geval nog bij het paard in de buurt te komen en hem op te vangen.. al heb je bange volwassenen, die alleen maar vooor de leuk mee gaan.. heb je er echt niks aan..
als ik jou was zou ik gewoon via marktplats/speurders iemand zoeken die met je mee wilt, die ervaring heeft en ook goed weet wat hij/zij doet..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:14

Ik ging ook mee op de kar toen ik 15 was en niks van mennen af wist, ook met jonge, eigenlijk vrij onervaren, paarden. Maar je leert gewoon door mee te gaan en was natuurlijk wel gewend om met paarden om te gaan (rijden e.d. wel) dus dat scheelt. Later gewoon zelf leren mennen zodat, als er wat gebeurd met de menner, dan kan in ieder geval de groom het overnemen, zal wel haast niet voorkomen, maar dan heb je iig een (redelijk) ervaren menner mee als groom. Ik zou het gewoon proberen, als je een braaf paard hebt, en niet een te gekke weg op zoekt, waarom niet? Knipoog