[AR] Schoftje verbreden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Schoftje verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:03

Na al enige weken twijfel en na een lange rit vandaag ben ik er bijna zeker van dat mijn schoftje wat aan de krappe kant is. Ik had nl twee kleine dry spots eronder. ( Boos! als je het niet met zadels hebt heb je het wel met je tuig).

Ook heb ik het idee dat de spieren iets inzakken...maar dat kan een tik van mij zijn want als ik twijfel begin ik van alles te zien Haha! .

Is het mogenlijk je schoftje breder te maken of is het beter een full aan te schaffen?

ps: moet er wel bijzeggen dat fjordenbeest nog wel aan de dikke kant is.

Nouvel

Re: Schoftje verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:05

Een full schoftje hoeft niet breder te zijn dan een cob, dat ligt helemaal aan het merk en het model...

Ik had hier bijv. een cobtuig, waarvan het schoftje te wijd bleek te zijn voor mijn paard, het was duidelijk voor een ronder paard, lag bij haar op de ruggegraat...
Ik heb nu een tuig dat tussen cob en full in zit met een duidelijk smaller schoftje, die ligt gelukkig mooi ruim boven de ruggegraat!

Je zou eens aan een goede zadel- of tuigmaker kunnen vragen of je een schoftje uit kunt buigen, maar ik betwijfel of dat mooi gelijk gaat aan beide kanten...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:13

Een full hoeft inderdaad niet breder te zijn dan een cob-maat.
Ik heb sinds een paar weken een handgemaakt leren tuig voor mijn pony, en daar zit in het schoftje een boom die wel breder gemaakt kan worden. De pony is nog jong, ik denk dat ie met een anderhalf jaar wel breder is dan nu. Dat was geen probleem volgens de tuigmaker, hij kan dan het schoftje los maken en de boom aanpassen.
Een goede zadelmaker zal het schoftje niet zomaar uitbuigen, maar eerst los maken en vervolgens de boom aanpassen. Bij de meeste zadels kan dat ook, zonder dat het scheef wordt, dan moet het bij een tuigschoftje toch ook kunnen?!
Wellicht kun je een cobmaat van een ander merk proberen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:18

Mijn cobtuig wat een vrij breed schoftje had was van Lessing, misschien even iets om te onthouden als je op zoek gaat...
Het ligt nog hier, maar is zo goed als verkocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:14

Een schoftje is makkelijk te verbreden. Een zadelmaker met een apparaat wat zadels kan verbreden, kan het ook met jouw schoftje doen. Laat wel de kussens goed nakijken, maar het is absoluut mogelijk.