[AR] Ik kom er niet uit...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Ik kom er niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 00:38

Tweewieler/vierwieler?
Ik ben compleet in dubio, dus ik zal alleen de informatie geven over de omgeving:
Verhard zijn het vooral smallere wegen, met een halve meter berm. Er zijn uitwijk mogelijkheden, maar daarvoor moet je redelijk snel kunnen manouvreren. Korte bochten, drempels en af en toe een geultje.

Onverhard: veld, zandweggetjes en bos. Alleen op de open vlakte is het zand droog en mul als er een paar weken geen regen is gevallen, verder stevig, maar op sommige plaatsten veel hoogteverschil. Dat is voor vierwieler en sulky allebei niet goed, maar er is omheen te komen, als je wederom wat kunt manouvreren. Bospaadjes zijn smal (erg smal), wat hobbelig, maar ook hier geld weer: manouvreren. Korte bochten, snelle, scherpe draai.

Persoonlijke voorkeur zal ik er nog even niet bijzetten (hoewel ik wel sterk neig naar een onbekend rijtuig voor mij), wel wil ik vragen wat júllie mening is: geremd/ongeremd?

Alvast bedankt Lachen

mriekie

Re: Ik kom er niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:07

Ik denk dat de meeste menners nog wat meer informatie verwachten voordat ze een advies kunnen geven.

Waarmee wil je gaan mennen? (shet, pony, paard)
Wat wil je er mee gaan doen? (recreatie, dressuur of misschien wel marathon)
Hoe is je budget?
Enz…

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:31

Ik zat zo in mijn wereldje Sulky/recreatie wagen dat ik dat helemaal vergeten was.

Ik ga mennen met een mini shet, ong. 74/77 cm, het zal puur recreatief zijn. Er hoeft verder niemand op, het zou leuk zijn als mijn moeder een keer mee kan, maar verder ben ik de enige die gaat mennen. Echt voor de lol, om wat verder te kunnen komen dan wanneer we wandelen, en om er wat conditie aan te krijgen/vet eraf te krijgen en houden.

Mijn budget: daar let ik niet op. Ik hoor liever nu 'beter dit, of beter dat', en dat ik daar mijn budget op aanpas. Dan maar een tijdje doorsparen.

Ik heb al het advies gekregen op marktplaats te kijken, maar ik wil graag meer horen van mensen die ook ervaring hebben, überhaupt al over tweewieler/vierwieler/geremd/ongeremd. Met de ene optie heb ik wél ervaring, met de andere geen. Daarom ook liever even iets horen van mensen die er ook verstand van hebben, zonder dat ik mijn voorkeur bekend maak, vaak gaat het dan naar 'ja hoor, dat kun je goed doen' in plaats van 'imo kun je het beste dit of dit kiezen'

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:34

Met een mini zou ik voor een goed gebalanceerde tweewieler gaan

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:51

Goh, wat een reacties...Gaaaap Clown

Okee, ik ga verder met zoeken Lachen

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:39

Twee of vierwielig dat weet ik niet zo precies, maar ik zou in ieder geval geremd nemen. Met een rem zit je toch een stukje veiliger op je kar en al zeker op de weg met verkeer. En tja ook een mini-shetlander kan de benen willen nemen toch???? Knipoog
Voor de rest zou ik zoeken naar een zo licht mogelijk wagentje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:45

marieke67 schreef:
En tja ook een mini-shetlander kan de benen willen nemen toch???? Knipoog
Zijn wel hele kleine beentjes in dit geval... ROFL ROFL

Maar je hebt wel gelijk hoor. Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 03:53

Toch weer wel geremd?

Ik zou namelijk zelf een tweewieler willen, brede bandjes, en liefst geremd, maar dan hoor ik weer dat je bij een tweewieler geen remmen hoeft te hebben, als ze de benen (beentjes) zou willen nemen, schuift het, al rolt het dan niet, gaan zal nog wel lukken.

Bij vierwielers weet ik dat dat niet zo simpel is, maar zoals al wel te raden is, heb ik met sulky's weinig ervaring (wel eens achter een renpaard in training gehangen, maar die konden alles al, en behalve dat je eens een passerend paard tegenkwam, was het dat Clown (lapland))

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:22

Remmen op een tweewieler hebben net zoveel zin als op een vierwieler. Een vierwieler staat ook niet meteen stil bij het remmen, die schuift ook, maar het maakt het voor de pony wel onaangenaam om door te zetten. Daarnaast is het altijd handig op heuveltjes en bij het verkeerslicht. Een vierwieler kan gaan zwengelen bij het remmen. Zo is er altijd wat. Rem is echt niet alleen bedoelt om het paard op te vangen bij er vandoor gaan. Primair is dat toch een stukje opvoeding, menvaardigheid en leidsel/stem gebruik.
Bij een mini heb je gewoon weinig voordeel van een vierwieler. Passagiers kan je toch niet mee nemen achterin, het gewicht word omhoog gebracht en daarbij heb je ook weinig last van schommelen op de tweewieler gezien een mini maar kleine drafpasjes maakt.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:02

marieke67 schreef:
Met een rem zit je toch een stukje veiliger op je kar en al zeker op de weg met verkeer. En tja ook een mini-shetlander kan de benen willen nemen toch???? Knipoog

En hoever denk je dat een op hol geslagen shet met de rem erop komt? 1 of 2 kilometer?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 03:40

Ik heb dan toch mijn keuze gemaakt, en het wordt inderdaad de sulky. Geremd is mooi, maar ongeremd moet ook kunnen. Heel hartelijk dank voor de hulp! Vaak weet je het wel, maar toch weer niet, en dan twijfel je, en dan hoor ik toch liever even van anderen wat die zouden doen.

Bedankt Bokkers!

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:26

Ik had dezelfde vraag een tijdje geleden.. Twee of vierwieler? Uiteindelijk heb ik gekozen voor een vierwieler, omdat ik een leuke had gezien. Maar volgens mij moet het ook kunnen met een stevige sulky.

Veel plezier met je shet! Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:26

Mag ik dan hier ook mijn vraag aan koppelen, welke sulky adviseren julie?
En als je op termijn tweespan gaat rijden is het den toch handig om te starten met een sulky/tweewieler?

Het gaat hierbij om een mini van 86 centimeter, de tweede moet nog geregeld worden (gebruik maken van de mini van mijn zus of er zelf een tweedebijkopen).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 00:38

van de HCA karretjes heb ik veel goeds gehoord, maar ik ben zelf ook nog op zoek naar een mooi sulky'tje. Van der Mee (wagenbouwer) heeft juist weer gezegd dat voor recreatief gebruik ook mooie zelfbouw (maar wel stevige) wagentjes ook goed zijn. De cavaletti en oxers schijnen weer niet zo goed te zijn.

Ik begin nu met een sulky, omdat dat voor mij (vind ik) gemakkelijker is. Je kunt alles meenemen dat je nodig hebt, evt. nog iemand erbij, en voor hier is het echt fijn als je krappe bochten kunt nemen. Over het algemeen zouden ze vier en tweewieler allebei goed moeten kunnen trekken, maar misschien dat het toch minder belastend is als ze een lichter wagentje eerst kunnen trekken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:53

Tuihanti schreef:
marieke67 schreef:
Met een rem zit je toch een stukje veiliger op je kar en al zeker op de weg met verkeer. En tja ook een mini-shetlander kan de benen willen nemen toch???? Knipoog

En hoever denk je dat een op hol geslagen shet met de rem erop komt? 1 of 2 kilometer?

helemaal eens
het is handig voor stijle heuveltjes , kan je mee remmen komt niet het volledige gewicht op de pony , verder bij stoplict om de pony het idee te geven maar echt remmen als je bij een auto oid hebt vergeet het maar

vind mijn 4 wieler korter draaien dan de sulky van mijn vriendin
maar gezien je doel recreatief max 2 man zandpaden (denkt ff aan het gewicht)
zou ik toch voor de sulky gaan

neem dan wel een degelijke sulky !
tussen de ene en de andere zit nogal een verschil ..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 00:56

Ja, ik kijk wel eerst hoe en wat met iemand die er ook echt verstand van heeft. Allereerst dat het een beetje goed in elkaar zit, maar vooral ook dat ik een proeftijd heb, of dat hij goed genoeg is om door te verkopen aan iemand die er meer aan heeft.

Rem zou ik ook alleen willen om het onaangenaam te maken als ze er vandoor gaat, maar vooral om even wat extra's te hebben als we de weg over moeten steken, of stoplichten idd.