[AR] Wielen naar achteren plaatsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Wielen naar achteren plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:56

Ik heb een tweewielig karretje voor m'n shet. Opzich een prima karretje, alleen hij is niet in balans.
Als je met je rug tegen de leuning zit zit je achter het middelpunt van de wielen waardoor de kar achter komt te hangen (en er dus te veel druk komt op buitensingel)
Daarom zit ik nu helemaal voorop het bankje, boven het middelpunt van de wielen, maar dat zit niet comfortabel. Doordat ik geen steun meer heb in m'n rug krijg ik last van m'n rug en er is dan bijna geen plek meer voor m'n benen.

Eerst had ik bedacht de rugleuning een stuk naar voren te plaatsen, maar dan heb ik nog geen plek voor m'n benen. Dus dacht ik dat het misschien een oplossing zou zijn als de wielen een stukje naar achteren gaan.
Zou dit kunnen zonder de balans helemaal te verstoren?
M'n vader is heel handig, dus dat is geen probleem.

Dit is hem
http://img440.imageshack.us/img440/9783/macyws3.jpg

BlackDevils

Re: Wielen naar achteren plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:21

Lijkt me geen probleem!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:16

Nou, kan het niet vanaf hier beoordelen maar jij hebt druk aan je buitensingel omdat je wagen dan juist "zweeft" in de lichtogen.
Je buitensingel houdt dan je wagen tegen om achterover te kiepen.
Ik rijd zelf ook met een tweewieler en bij mij staat er ook druk op de buitensingel, daar is ie ook voor!

Doordat je wagen iets naar achteren hangt, hangt ie juist niet op de rug van de pony.
Zodra jij je wielen naar achteren gaat verplaatsen zul je je balans kwijtraken en het totale gewicht op de pony terechtkomen.
Dit is niet erg prettig voor je pony en rijdt echt heel vervelend.

Mss kun je je lichtogen iets lager doen waardoor het al wat minder wordt?

Vind het moeilijk om uit te leggen maar hoop dat t zo duidelijk is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:50

judithM schreef:
Zodra jij je wielen naar achteren gaat verplaatsen zul je je balans kwijtraken en het totale gewicht op de pony terechtkomen.
Dit is niet erg prettig voor je pony en rijdt echt heel vervelend.
Zoals door TS aangegeven werdt was er pas balans wanneer ze helemaal voor op de zitting gingen zitten. Van balans is dus geen enkele sprake tot nu toe.
viewtopic.php?f=21&t=810809

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:36

Er komt toch juist teveel druk op de schoft als ik voor het middelpunt van de wielen ga zitten?
Dat is ook niet mijn bedoeling, ik wil er boven zitten waardoor de kar niet voor- en niet achterover hangt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:49

Dan moet je iets maken waardoor je de bak heen en weer kunt schuiven ten opzichte van de as. Dan kun je de wagen perfect in evenwicht zetten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:53

Dat wordt denk ik heel lastig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:58

Kun je de bomen niet langer of korter maken? Bij een gig moet je het juist met de bomen doen, je kar in evenwicht hangen. Daat zit de zitting ook achter de as van het wiel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:23

Dan zouden de bomen langer moeten?
Ik zou eens aan m'n vader vragen of dat mogelijk is (als hij terug is van vakantie)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:33

Neonlight schreef:
Kun je de bomen niet langer of korter maken? Bij een gig moet je het juist met de bomen doen, je kar in evenwicht hangen. Daat zit de zitting ook achter de as van het wiel.
Waar komt die "wijsheid" vandaan?
Dat helpt toch niet...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:04

Waar ik die wijsheid vandaan heb? Van de gebruiksaanwijzing van de gig misschien? Ga maar naar rijtuigenbouwers, ze zullen je hetzelfde vertellen. Als je de bomen langer maakt, komt de pony verder voor de kar te staan en kiept die niet zo ver naar achteren. Bij grotere pony's moet de boom dus wat langer dan bij kleinere pony's.
Overigens heeft een gig wel doorlopende bomen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:40

Het gewicht van de bomen telt wel degelijk mee voor het evenwicht van de kar, alleen dat is niet het uitgangspunt voor het verkorten of verlengen van de bomen. De lengte van het paard is daarin bepalend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:14

Lengte en hoogte van het paard. Knipoog Maar met verkorten/verlengen van de bomen kan wel de kar in evenwicht gehangen worden. En een gig wordt zo wel degelijk in evenwicht gehangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:32

het is ook niet zo dat de kar achterover hangt, maar ik merk gewoon dat de balans zoek is als ik achter op de kar zit. Dan wiebelt de kar ook veel meer

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:56

Neonlight schreef:
Lengte en hoogte van het paard. Knipoog Maar met verkorten/verlengen van de bomen kan wel de kar in evenwicht gehangen worden. En een gig wordt zo wel degelijk in evenwicht gehangen.

Volgens mij heeft een gig houten lamoenbomen en daar valt niet zo veel aan te verkorten of verlengen. Haha!
Het is wel zo dat de bak over het frame, waar de lamoenbomen deel van uit maakt, heen en weer geschoven kan worden (met een draadspindel) en daarmee de lengte van de bomen optisch langer of korter maakt, maar het daadwerkelijk korter maken van het lamoen voor het evenwicht wordt niet gedaan. Zelfde principe zou bij dit shettenkarretje ook werken.
Geloof je me niet, prima, ga even bij Van den Heuvel kijken, die zit in jou buurt. Of zoek even op Google: Stanhope Gig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:58

Ik hoef echt niet bij Van den Heuvel te gaan kijken of op google te zoeken, ik kijk wel naar mijn eigen gig. Knipoog Daar hebben we het al verschillende keren bij gedaan (en de eerste keer laten doen, door.....jawel, Van den Heuvel Knipoog ), omdat een pony van 1.24m of eentje van 1.32m ervoor veel uitmaakt in de balans.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:14

Maar zou het voor mijn probleem helpen als ik de bomen langer maak?
Korter kan niet, dan staat ze met d'r kont tegen de kar.
Ik vind de kar wel recht achter Macy zitten (niet echt duidelijk te zien op de foto omdat de foto een beetje scheef genomen is)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:27

Natuurlijk helpt dit iets, elk gewicht dat je voor de as aanbrengt gaat de kar verder naar voren leunen. Het kracht X arm principe. Alleen dan komt je pony ook verder van je vandaan voor de kar.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:08

Maar je inspan loopt ook bijna horizontaal dus het effect zal miniem zijn.
Enigste oplossing is m.i. de as verplaatsten (het zij door een spindel of gewoon weer vast lassen of een verplaatsbare zitting.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:20

Verplaatsbare zitting wordt lastig, de zitting is tevens de deksel van de bak die eronder zit. Verplaatsbare rugleuning kan wel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:31

Lenneke_ schreef:
Verplaatsbare zitting wordt lastig, de zitting is tevens de deksel van de bak die eronder zit. Verplaatsbare rugleuning kan wel.

Dan hou je geen beenruimte over op de manier zoals je nu zit.
En verder geef ik het op hoor, tips zijn genoeg gegeven, wordt er een beetje moe van...