[AR] Pony wordt hyper wanneer karren hem in halen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony wordt hyper wanneer karren hem in halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 11:39

Mijn shetlandpony Tom heb ik nu bijna een jaar. Ik rijd intensief met hem voor de kar sinds januari ongeveer. Hij is 9 van de 10 keer superbraaf, goed opgeleid en luistert nagenoeg perfect naar zweep en stemhulpen.
Hij wou af en toe niet stilstaan maar nu ik een liverpool heb is ook dat opgelost.
Hij heeft een vreemde angst voor blatende lammetjes waardoor hij wat kriebelig wordt langs een weiland vol met dat spul, maar hij is wel onder controle te houden.
In mei zou ik mee doen met ringsteken een dorp verderop. We hadden ons helemaal mooi uitgedost en zagen er super uit. Tom keek niet op of om van de herrie uit de luidsprekers kwam en de fries die voor hem liep vond hij ook geen probleem.
Echter kwam er een meisje in draf ons voorbij scheuren en toen kreeg Tom het al een beetje op zn heupen, hij wou er wel graag achteraan. Vervolgens stond dat meisje stil te kletsen dus ging ik haar in stap voorbij. Even later kwam ze me wéér voorbij scheuren, ditmaal in galop. Tom wou maar wat graag erachteraan dus ik had mn handen vol aan hem. Toen we moesten halthouden om de stekers in ontvangst te nemen explodeerde hij. het enige wat hij nog deed was omhoog komen en zich alle kanten uit laten vallen. Met het oog op veiligheid zijn we toen gestopt.
Daarna heb ik hem weer ingespannen en er is niks aan de hand als ik alleen met hem rij.
Ik ging een paar weken later rijden met Breezergirl hier op bokt, Ik met Tom en de kar, Annelies op Bas en Breezergirl met Tiësto voor de sulky.
Zolang ik voorop reed was het prima, maar toen Tiësto mij inhaalde was het alweer handjes vol. Vervolgens gingen er in een weiland 2 jonge merries op de loop, dat was voor Tom weer reden om omhoog te komen. Ditmaal was ik er op tijd bij en kon ik hem voorwaarts helpen met een ferme tik en een brul.
Ik rijd alweer vele malen alleen en dat gaat dikke prima, ook als Annelies op Bas mee gaat en die voor me rijdt is er niks aan de hand.

Gister was er bij ons in het dorp ringsteken, ik zag dit als een mooie kans om Tom aan voorbijgaande karren te laten wennen. Ik heb hem opgehaald van stal en ben buiten de ringroute gaan staan bij mij in de straat met hem. Hem laten kijken naar de wagens. Eerst was hij wat onrustig, vooral als houten wagens elkaar passeerden, maar op een gegeven moment stond hij netjes stil te kijken naar de paarden en wagens.
Na een poosje vond ik het genoeg en bracht hem weer naar stal. Om naar stal te komen moest ik een stukje dezelfde kant uit als de wagens. Ik liep op de stoep met Tom en de wagens reden op de straat naast de stoep. Sommigen in stap, sommigen in draf, het was op een stuk waar dus even geen ringen stonden, op weg naar de volgende ronde.
En daar werd Tom dus weer knetter, ik liep gewoon met hem maar hij maakte zich beresterk en begon ontzettend vervelend te doen. Dribbelen, draaien, hoofd omhoog gooien, 1 bonk spier en onrust. Hij kan het niet hebben dat een aanspanning hem inhaalt, hij moet en zal erachteraan.
Voornamelijk de karren die je echt hoort aankomen, met houten wielen die behoorlijk denderen over een klinkerweg, als hij dat hoort wordt hij helemaal hyperdepiep.

Wat moet ik hier nou mee ? Het is echt alleen met karren. Op de keuring midden in een groep lopen vindt hij geen probleem, als Bas hem inhaalt geeft het niks, zowel naast de hand als voor de kar. Etc.
Het is echt puur en alleen het voorbij gaan van een aanspanning waar hij van flipt.

Ik wil zowiezo vaker gaan oefenen met Breezergirl en haar pony zodra ik mijn andere kar heb, maar als hij al zo over de zeik raakt als hij niet eens voor de kar staat....

Wie heeft er tips, oorzaak, oplossing o.i.d ?

Marmot

Re: Pony wordt hyper wanneer karren hem in halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:26

Vervelend probleem. Ik zou in ieder geval in een veilige omgeving gaan oefenen, dus niet op straat maar in een weiland of rijbak of zo. Vaak hebben paarden moeite met iets dat achter hen gebeurt. Je kunt dus beter eerst oefenen met elkaar passeren en daarna pas inhalen. Mogelijk gaat het beter zonder oogkleppen, sommige paarden worden rustiger als ze meer kunnen zien.
Succes!